آیا زنجبیل برای رفلاکس معده خوب است؟

آیا زنجبیل برای رفلاکس معده خوب است؟
آیا زنجبیل برای رفلاکس معده خوب است؟

اگر با سوزش ناشی از رفلاکس معده سر و کار دارید احتمالا درمان های زیادی را برای تسکین امتحان کرده اید. در حالی که داروهای بدون نسخه و تغییر شیوه زندگی می تواند کمک کننده باشد درمان های طبیعی مانند استفاده از زنجبیل نیز ممکن است علائم شما را کاهش دهد.

زنجبیل یک عنصر اصلی در طب چینی است. در دوزهای کم زنجبیل می تواند به عنوان یک ضد التهاب در بدن شما عمل کند. با این حال اگر آن را بیش از حد مصرف کنید ممکن است علائم شما را بدتر کنید.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی زنجبیل برای رفلاکس اسید معده و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زنجبیل برای درمان رفلاکس معده

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی است که ممکن است تعدادی از فواید دارویی داشته باشد.

گفته می شود که ترکیبات فنلی آن تحریکات دستگاه گوارش را تسکین و انقباضات معده را کاهش می دهد. این بدان معناست که زنجبیل می تواند احتمال بازگشت اسید از معده به مری را کاهش دهد.

زنجبیل همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد شرکت‌ کنندگانی که مکمل‌ های زنجبیل مصرف می‌ کردند نشانگرهای التهاب را در عرض یک ماه کاهش دادند.

این خواص ضد التهابی مورد توجه ویژه محققان است به ویژه در مورد رفلاکس معده. این به این دلیل است که التهاب در مری یکی از مشخصه های اصلی این بیماری است.

زنجبیل همچنین ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد، از درد عضلانی جلوگیری کند و تورم را کاهش دهد.

آنچه تحقیقات می گوید

اگرچه خواص ضد التهابی زنجبیل ممکن است آن را در برابر رفلاکس اسید موثر کند اما مبنای پزشکی برای این وجود ندارد. در حال حاضر هیچ مطالعه ای در مورد اینکه آیا زنجبیل درمان مناسبی برای علائم رفلاکس اسید است یا خیر وجود ندارد.

تحقیقات در مورد زنجبیل در درجه اول به قابلیت های کاهش تهوع آن محدود می شود. محققان هنوز در حال بررسی بی خطر بودن کلی زنجبیل و هرگونه خواص دارویی آن هستند.

نحوه استفاده از زنجبیل برای درمان رفلاکس معده

زنجبیل را می توان پوست کند سپس رنده کرد، برش داد، مکعبی کرد تا در هنگام پخت استفاده شود. می توان آن را به صورت خام و خیسانده در آب برای تهیه دمنوش زنجبیل مصرف کرد یا به سوپ، سالاد یا سایر وعده های غذایی اضافه کرد.

یکی از مواد شیمیایی موجود در زنجبیل یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از آنتی اسیدها است. زنجبیل به شکل پودر، کپسول، روغن یا چای نیز موجود است.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که زنجبیل را در حد اعتدال مصرف کنید. حدود چهار گرم – کمی کمتر از یک هشتم فنجان – باید برای تسکین شما بدون بدتر کردن علائم کافی باشد. شما همچنین می توانید این مقدار را تقسیم کنید و دوزهای تقسیم شده را در طول روز مصرف کنید.

عوارض و مضرات زنجبیل

هنگامی که در دوزهای کم مصرف شود عوارض جانبی کمی در ارتباط با استفاده از زنجبیل وجود دارد. عوارض جانبی جزئی ممکن است شامل گاز یا نفخ باشد.

اگر یک بیماری التهابی مانند رفلاکس معده دارید مصرف بیش از چهار گرم زنجبیل در یک دوره 24 ساعته ممکن است باعث سوزش سر دل شود.

عوارض جانبی معمولا با مصرف پودر زنجبیل همراه است.

سایر گزینه های درمان رفلاکس معده

انواع مختلفی از درمان‌ های بدون نسخه (OTC) وجود دارد که اگر رفلاکس معده شما گاه به گاه است می‌ توانید آن ها را امتحان کنید.

  • آنتی اسیدها می توانند به خنثی کردن اسیدهای معده و تسکین سریع آن کمک کنند
  • مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین و فاموتیدین میزان اسید تولیدی معده را کاهش می دهند
  • مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول برای کاهش اسید معده و التیام مری عمل می کنند

داروهای قوی تری برای کمک به درمان موارد پیشرفته تر این بیماری در دسترس هستند. برای این داروها به نسخه نیاز دارید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از یک یا چند مورد از این داروها برای بهترین نتایج استفاده کنید :

  • مسدود کننده های H2 با تجویز قوی مانند نیزاتیدین
  • مهارکننده‌ های پمپ پروتون قوی مانند اسموپرازول و لانزوپرازول

این داروها خطر جزئی کمبود ویتامین B12 و شکستگی استخوان را به همراه دارند.

داروهای تقویت کننده مری مانند باکلوفن می توانند دفعات شل شدن اسفنکتر را کاهش دهند و به اسید اجازه ندهند تا به سمت بالا جریان یابد.

این دارو عوارض جانبی قابل توجهی دارد و معمولا برای شدیدترین موارد رفلاکس معده اختصاص دارد.

اگر داروها بیماری شما را تسکین ندهند جراحی ممکن است گزینه دیگری باشد. پزشکان معمولا یک یا دو روش را برای افراد مبتلا به رفلاکس معده انجام می دهند. یکی با استفاده از دستگاه LINX اسفنکتر مری را تقویت می کند. دیگری با پیچاندن قسمت بالای معده به دور قسمت تحتانی مری اسفنکتر را تقویت می کند.

خلاصه

دوزهای کم زنجبیل ممکن است یک درمان ایمن و موثر برای رفلاکس اسید باشد. مانند بسیاری از درمان های جایگزین، شواهد تا حدودی وجود ندارد و مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی واقعی آن مورد نیاز است.

اگر می خواهید زنجبیل را امتحان کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. آن ها می توانند راهنمایی بیشتری ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که این امر با هیچ دارویی که ممکن است مصرف می کنید تداخل نداشته باشد. اگر رفلاکس شما شدید شده باشد پزشک شما می تواند کمک کند.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات روغن زنجبیل

منبع : healthline