خواص ترکیب زردچوبه و زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص ترکیب زردچوبه و زنجبیل
خواص ترکیب زردچوبه و زنجبیل

زردچوبه و زنجبیل هر دو از داروهای گیاهی هستند که به طور گسترده در طب گیاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

جالب اینجاست که هر دو قرن ها برای درمان انواع بیماری ها از میگرن گرفته تا التهاب مزمن و خستگی مورد استفاده قرار گرفته اند.

ترکیب زردچوبه و زنجبیل همچنین برای کمک به تسکین درد، کاهش حالت تهوع و تقویت عملکرد سیستم ایمنی برای کمک به محافظت در برابر بیماری و عفونت استفاده شده اند.

در این مقاله با فواید دارویی و درمانی ترکیب زردچوبه و زنجبیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

ترکیب زردچوبه و زنجبیل چیست؟

زنجبیل و زردچوبه دو نوع گیاه گلدار هستند که در طب طبیعی کاربرد فراوانی دارند.

زنجبیل از جنوب شرقی آسیا منشا گرفته و مدت‌ هاست به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌ های مختلف استفاده می‌ شود.

خواص دارویی آن بیشتر به دلیل وجود ترکیبات فنلی از جمله جینجرول است – یک ماده شیمیایی که تصور می شود دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است.

زردچوبه متعلق به همین خانواده از گیاهان است و اغلب به عنوان ادویه در آشپزی هندی استفاده می شود.

این ادویه حاوی ترکیب شیمیایی کورکومین است که نشان داده شده است به درمان و پیشگیری از چندین بیماری مزمن کمک می کند.

هم زنجبیل و هم زردچوبه را می توان به صورت تازه، خشک یا آسیاب شده مصرف کرد و به انواع غذاها اضافه کرد. آن ها به شکل مکمل نیز موجود هستند.

فواید و مزایای ترکیب زردچوبه و زنجبیل برای سلامتی بدن

1. باعث کاهش التهاب می شود

تصور می شود که التهاب مزمن نقش اصلی در ایجاد شرایطی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت دارد.

همچنین می تواند علائم مرتبط با شرایط خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده را بدتر کند.

ترکیب زردچوبه و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به کاهش درد و محافظت در برابر بیماری کمک کند.

یک مطالعه روی 120 فرد مبتلا به استئوآرتریت نشان داد که مصرف 1 گرم عصاره زنجبیل در روز به مدت 3 ماه به طور موثر التهاب را کاهش می دهد و سطوح نیتریک اکسید را کاهش می دهد، مولکولی که نقش کلیدی در روند التهاب ایفا می کند.

به طور مشابه بررسی 9 مطالعه نشان داد که مصرف 1 تا 3 گرم زنجبیل در روز به مدت 6 تا 12 هفته باعث کاهش سطح پروتئین واکنشی C که یک نشانگر التهابی است می شود.

در همین حال مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان می دهد که عصاره زردچوبه می تواند چندین نشانگر التهاب را کاهش دهد و در برخی تحقیقات اشاره شده است که ممکن است به اندازه داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین موثر باشد.

یک بررسی از 15 مطالعه همچنین مشاهده کرد که مکمل زردچوبه می تواند سطوح پروتئین واکنشی C، اینترلوکین 6 (IL-6) و مالون دی آلدئید (MDA) را کاهش دهد که همگی برای اندازه گیری التهاب در بدن استفاده می شوند.

2. به تسکین درد کمک می کند

ترکیب زردچوبه و زنجبیل به دلیل توانایی آن در تسکین درد مزمن مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعات نشان می دهد که کورکومین، ماده فعال زردچوبه به ویژه در کاهش درد ناشی از آرتریت موثر است.

در واقع بررسی 8 مطالعه نشان داد که مصرف 1000 میلی گرم کورکومین در کاهش درد مفاصل به اندازه داروهای خاص درد در مبتلایان به آرتریت موثر است.

مطالعه کوچک دیگری روی 40 فرد مبتلا به استئوآرتریت نشان داد که مصرف روزانه 1500 میلی گرم کورکومین در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و بهبود عملکرد فیزیکی می شود.

همچنین نشان داده شده است که زنجبیل درد مزمن مرتبط با آرتریت را همراه با چندین بیماری دیگر کاهش می دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه 5 روزه روی 120 زن نشان داد که مصرف 500 میلی گرم پودر ریشه زنجبیل 3 بار در روز شدت و مدت درد قاعدگی را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری روی 74 نفر نشان داد که مصرف 2 گرم زنجبیل به مدت 11 روز به طور قابل توجهی درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

3. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

بسیاری از مردم با بروز اولین نشانه های سرماخوردگی یا آنفلونزا ترکیب زردچوبه و زنجبیل مصرف می کنند به این امید که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و علائم این بیماری ها را کاهش دهند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی باشد.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که زنجبیل تازه در برابر ویروس سین سیشیال تنفسی انسانی (HRSV) موثر است که می‌ تواند باعث عفونت‌ های دستگاه تنفسی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان شود.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره زنجبیل رشد چندین گونه از پاتوژن های دستگاه تنفسی را مسدود می کند.

یک مطالعه روی موش ها همچنین نشان داد که مصرف عصاره زنجبیل مانع از فعال شدن چندین عامل التهابی می شود و علائم آلرژی های فصلی مانند عطسه را کاهش می دهد.

به طور مشابه مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که کورکومین دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند به کاهش شدت ویروس آنفولانزای A کمک کند.

هم زردچوبه و هم زنجبیل می توانند سطح التهاب را کاهش دهند که می تواند به بهبود عملکرد ایمنی کمک کند.

با این حال بیشتر تحقیقات محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی با استفاده از دوزهای متمرکز زردچوبه یا زنجبیل است.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود هر کدام از آن ها چگونه می توانند بر سلامت ایمنی انسان در صورت مصرف در مقادیر معمولی در غذا تاثیر بگذارند.

4. باعث کاهش حالت تهوع می شود

چندین مطالعه مشاهده کرده اند که زنجبیل می تواند یک درمان طبیعی موثر برای تسکین معده درد و کمک به کاهش حالت تهوع باشد.

یک مطالعه بر روی 170 زن نشان داد که مصرف روزانه 1 گرم پودر زنجبیل به مدت 1 هفته در کاهش تهوع مرتبط با بارداری به اندازه یک داروی رایج ضد تهوع موثر است اما عوارض جانبی بسیار کمتری دارد.

بررسی پنج مطالعه همچنین نشان داد که مصرف حداقل 1 گرم زنجبیل در روز می تواند به کاهش قابل توجه تهوع و استفراغ بعد از عمل کمک کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که زنجبیل می تواند حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت، شیمی درمانی و برخی اختلالات گوارشی را کاهش دهد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات زردچوبه بر حالت تهوع مورد نیاز است برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که ممکن است از مشکلات گوارشی ناشی از شیمی‌ درمانی جلوگیری کند و در واقع می‌ تواند به کاهش علائمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال کمک کند.

عوارض و مضرات ترکیب زردچوبه و زنجبیل

زمانی که زنجبیل و زردچوبه در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرند هر دو مکمل های ایمن و سالم برای یک رژیم غذایی کامل هستند.

با این حال برخی از عوارض جانبی بالقوه باید در نظر گرفته شود.

برای شروع برخی تحقیقات نشان داده اند که زنجبیل ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد و در صورت استفاده در مقادیر زیاد می تواند با رقیق کننده های خون تداخل داشته باشد.

از آنجایی که زنجبیل ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد، کسانی که داروهایی برای کاهش سطح قند خون مصرف می کنند بهتر است قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که پودر زردچوبه تنها از حدود 3 درصد وزنی کورکومین تشکیل شده است بنابراین برای رسیدن به دوز موجود در اکثر مطالعات باید مقدار بسیار زیادی مصرف کنید یا از مکمل استفاده کنید.

در دوزهای بالا کورکومین با عوارض جانبی مانند بثورات، سردرد و اسهال همراه بوده است.

در نهایت اگرچه تحقیقات در مورد اثرات بالقوه سلامت ترکیب زنجبیل و زردچوبه فراوان است شواهدی مبنی بر اینکه چگونه این دو ممکن است در صورت استفاده با هم بر سلامت تاثیر بگذارند محدود است.

قبل از مصرف مکمل حتما با یک پزشک مشورت کنید و در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی دوز خود را کاهش دهید.

نحوه استفاده از ترکیب زردچوبه و زنجبیل در رژیم غذایی

راه‌ های زیادی برای اضافه کردن ترکیب زردچوبه و زنجبیل به رژیم غذایی‌ وجود دارد تا از فواید سلامتی زیادی که هر کدام ارائه می‌ دهند لذت ببرید.

این دو ماده با سس‌ های سالاد و غذاهای سرخ شده به خوبی ترکیب می شوند.

زنجبیل تازه را می‌ توان برای تهیه دمنوش زنجبیل یا اضافه کردن به سوپ، اسموتی و کاری استفاده کرد.

عصاره ریشه زنجبیل به شکل مکمل نیز موجود است که نشان داده شده است زمانی که در دوزهای بین 1500 تا 2000 میلی گرم در روز مصرف شود موثرتر است.

از سوی دیگر زردچوبه برای افزودن رنگ به غذاهایی مانند کاسرول، فریتاتا، دیپ و سس عالی است.

در حالت ایده آل شما باید زردچوبه را با مقداری فلفل سیاه ترکیب کنید که می تواند به افزایش جذب آن در بدن شما تا 2000 درصد کمک کند.

مکمل‌ های زردچوبه همچنین می‌ توانند به تامین دوز متمرکزتری از کورکومین کمک کنند و می‌ توانند در دوزهای 500 میلی‌ گرمی دو بار در روز برای کاهش درد و التهاب مصرف شوند.

مکمل‌ هایی که حاوی زردچوبه و زنجبیل هستند نیز در دسترس هستند و به راحتی می‌ توانید هر کدام را در یک دوز روزانه دریافت کنید.

خلاصه

چندین مطالعه امیدوارکننده نشان داده‌ اند که ترکیب زنجبیل و زردچوبه می‌ تواند اثرات قدرتمندی بر حالت تهوع، درد، التهاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

با این حال شواهدی در مورد اثرات استفاده از این دو با هم وجود ندارد و بسیاری از تحقیقات موجود محدود به مطالعات لوله آزمایش است.

گفته می شود هم زنجبیل و هم زردچوبه می توانند مکملی سالم برای یک رژیم غذایی متعادل باشند و می توان آن را با حداقل اثرات نامطلوب مصرف کرد.

منبع : healthline