خواص مصرف آلوئه ورا برای دیابت چیست؟

خواص مصرف آلوئه ورا برای دیابت
خواص مصرف آلوئه ورا برای دیابت

آلوئه ورا یک گیاه خانگی محبوب است که می تواند به عنوان یک روش جدید و موثر برای مدیریت دیابت – شاید حتی بدون عوارض جانبی – تبدیل شود.

تحقیقات نشان می دهد که آب گیاه آلوئه ورا می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات خوردن آلوئه ورا برای افراد دیابتی و این سوال که آیا آلوئه ورا برای دیابت خوب هست یا نه؟ می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آنچه تحقیقات می گوید

مردم برای قرن ها آلوئه ورا را به دلیل خواص دارویی آن استفاده کرده اند. آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی و التیام بخش خود از جمله التیام آفتاب سوختگی و سایر زخم ها شهرت دیرینه ای دارد.

در واقع آلوئه ورا حاوی 75 جز فعال است که شامل موارد زیر می شوند :

  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آنزیم ها
  • آمینو اسیدها

اگرچه کارشناسان هشدار می‌ دهند که هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما در سال‌ های اخیر محققان به بررسی پتانسیل آلوئه ورا برای کمک به افراد در کاهش سطح قند خون بالا و کنترل دیابت پرداخته‌ اند.

در سال 2016 تیمی از محققان تعدادی از مطالعات تحقیقاتی را بررسی کردند که استفاده از آلوئه ورا را در افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت بررسی کردند. برخی از این مطالعات به تاثیر آلوئه ورا بر عوامل مهمی که بر سلامت افراد مبتلا به دیابت تاثیر می‌گذارند پرداختند.

آلوئه ورا ممکن است به کاهش موارد زیر کمک کند :

  • قند خون ناشتا (FBG)
  • هموگلوبین A1c ناشتا که میانگین 3 ماهه میزان گلوکز خون متصل به هموگلوبین در گلبول های قرمز را نشان می دهد

گزارش ها تاکنون حاکی از آن است که آلوئه ورا تاثیر مثبتی بر کنترل قند خون دارد.

فواید و مزایای ادعایی آلئه ورا برای دیابت

تحقیقات نشان می‌ دهد که آب یا مکمل‌ های آلوئه‌ ورا می‌ تواند تعدادی از مزایای احتمالی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد :

  • کاهش سطح گلوکز خون ناشتا : یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد که مصرف ژل آلوئه ورا می تواند به افراد در دستیابی به سطوح بهتر گلوکز خون ناشتا و همچنین کاهش چربی و وزن بدن کمک کند
  • عوارض جانبی کم : همانطور که مطالعات منتشر شده در مجله داروسازی بالینی و درمانی اشاره کردند اکثر افرادی که در مطالعات مربوط به آماده سازی آلوئه ورا شرکت کرده اند به نظر می رسد آلوئه ورا را تحمل کرده و هیچ عارضه جانبی نامطلوبی را تجربه نکرده اند
  • میانگین هموگلوبین A1c ناشتا پایین تر : یک کارآزمایی بالینی بر روی موش‌ های آزمایشگاهی نشان داد که آلوئه ورا به حیوانات کمک می‌کند سطح هموگلوبین A1c ناشتا خود را کاهش دهند که می‌ تواند برای افراد دیابتی نیز نوید خوبی باشد. با این حال یک کارآزمایی بالینی قبلی که شامل افراد بود به نتایج یکسانی دست پیدا نکرد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا و چگونه آلوئه ورا می تواند برای کمک به بهبود سطح هموگلوبین A1c ناشتا استفاده شود مورد نیاز است.
  • افراد بیشتری ممکن است آن را مصرف کنند : افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همیشه داروهای خود را طبق دستور مصرف نمی کنند. در واقع یک مطالعه اشاره می کند که کمتر از نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قادر به دستیابی به اهداف قند خون خود هستند. علت آن ممکن است هزینه، مقابله با عوارض جانبی یا ترکیبی از این عوامل باشد.

عوارض و مضرات آلوئه ورا برای افراد دیابتی

برخی از مزایای ادعا شده آلوئه ورا در واقع می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

به عنوان مثال مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCIH) هشدار می دهد که آلوئه ورا خوراکی می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد. این یکی از دلایلی است که دانشمندان علاقه زیادی به کشف محصولات آلوئه ورا به عنوان یک ابزار ممکن برای مدیریت دیابت دارند.

اما اگر در حال حاضر دارویی برای کنترل سطح قند خون خود مصرف می کنید نوشیدن یک لیوان بزرگ آب آلوئه ورا یا مصرف سایر داروهای آلوئه ورا می تواند قند خون شما را به شدت پایین بیاورد.

ممکن است دچار هیپوگلیسمی شوید – وضعیتی که در آن سطح قند خون شما به طور خطرناکی پایین است و می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری شود.

همچنین برخی از مردم آلوئه ورا را به دلیل اثرات ملین آن و به عنوان درمان خوبی برای یبوست استفاده می کنند. اما مصرف هر ماده ای که اثر ملین دارد می تواند اثربخشی هر داروی خوراکی دیگری را که ممکن است مصرف می کنید کاهش دهد.

بدن شما سایر داروها را جذب نمی کند و اگر داروهای دیابت خوراکی شما کارساز نباشند ممکن است مشکلاتی مانند قند خون بالا را تجربه کنید.

کلینیک مایو همچنین نسبت به مصرف خوراکی لاتکس آلوئه ورا که به عنوان یک ملین عمل می کند هشدار می دهد زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی و بالقوه کشنده داشته باشد.

روش های استفاده از آلوئه ورا برای دیابت

نکته مهم : تحقیقات در مورد استفاده از آلوئه ورا برای مدیریت دیابت هنوز مقدماتی است.

هنوز برای خرید یک آب آلوئه ورا یا بطری مکمل های آلوئه ورا به خواربار فروشی نروید و داروهای فعلی دیابت خود را نیز مصرف کنید.

در حال حاضر هیچ توصیه رسمی برای افراد مبتلا به دیابت به منظور مصرف مکمل های آلوئه ورا یا نوشیدن آب آلوئه ورا وجود ندارد. در حال حاضر هیچ اتفاق نظری در مورد نوع آماده سازی یا مقدار دوز مناسب وجود ندارد.

گفته می شود که شرکت کنندگان در بسیاری از مطالعات تحقیقاتی از طیف گسترده ای از انواع و مقادیر مختلف آلوئه ورا استفاده کردند.

برخی آب آلوئه ورا می‌نوشیدند در حالی که برخی دیگر پودری حاوی جزئی از گیاه آلوئه‌ ورا به نام آسه‌ مانان – پلی‌ ساکاریدی که می‌ تواند پاسخ‌ های ایمنی بدن را تقویت کند مصرف کردند.

با چنین تنوع گسترده ای تعیین دوز و روش بهینه بدون تحقیقات اضافی دشوار خواهد بود.

اگر می‌ خواهید آلوئه‌ورا را امتحان کنید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با داروهایی که مصرف می‌کنید مغایرت نداشته باشد.

خلاصه

به نظر می رسد آلوئه ورا برای افراد مبتلا به دیابت که می خواهند سطح قند خون هدف خود را حفظ کنند نویدبخش است. با این حال جامعه علمی هنوز در مورد توصیه آلوئه ورا به عنوان یک استراتژی مدیریت دیابت به اتفاق نظر نرسیده است.

به علاوه تحقیقات بیشتری برای تعیین نوع درست آماده سازی و دوز مصرف مورد نیاز است.

تا زمانی که درباره بهترین استفاده از آلوئه ورا برای مدیریت دیابت بیشتر بدانید قبل از مصرف محصولات آلوئه ورا با پزشک خود صحبت کنید.

این مهم است که بدانید آلوئه ورا چگونه می تواند بر شما و سطح قند خون شما تاثیر بگذارد به خصوص اگر از داروهای دیگری برای کنترل دیابت خود استفاده می کنید.

همچنین بخوانید : طرز تهیه ماسک آلوئه ورا برای موها

منبع : healthline