خواص آب زنجبیل تازه برای سلامتی بدن چیست؟

خواص آب زنجبیل
خواص آب زنجبیل

زنجبیل بومی آسیای جنوب شرقی است و در غذاها و داروهای در سراسر جهان استفاده می شود. گیاه زنجبیل سرشار از مواد شیمیایی طبیعی است که می تواند سلامت و تندرستی شما را تقویت کند.

آب زنجبیل که در واقع نوعی دمنوش زنجبیل است یکی از راه های لذت بردن از خواص زنجبیل است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب زنجبیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب زنجبیل برای سلامتی بدن

1. ضد التهاب است

التهاب یکی از عملکردهای طبیعی بدن شما برای حفظ خود است. میکروب ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی نامناسب می توانند باعث التهاب بیش از حد شده و به بدن شما آسیب برسانند.

التهاب برای بسیاری از مردم به یک تجربه بسیار رایج تبدیل شده است. برای مبارزه با التهاب مزمن ممکن است تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ضروری باشد.

مصرف زنجبیل ممکن است به پیشگیری و درمان التهاب کمک کند. یک مطالعه نشان داد که زنجبیل می تواند واکنش های آلرژیک را کاهش دهد که التهاب می تواند در آن نقش داشته باشد.

یک مطالعه کوچک همچنین نشان داد افرادی که روزانه مکمل‌ های زنجبیل مصرف می‌ کردند پس از تمرین ورزشی درد عضلانی کمتری داشتند. درد عضلانی می تواند ناشی از التهاب باشد.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل ممکن است به پیشگیری از موارد زیر کمک کند :

  • بیماری قلبی
  • بیماری های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون
  • سرطان
  • علائم پیری

آنتی اکسیدان ها با گونه های فعال اکسیژن (ROS) که باعث استرس اکسیداتیو می شوند و به سلول های شما آسیب می رسانند مبارزه می کنند. بدن شما به طور طبیعی گونه های فعال اکسیژن تولید می‌ کند اما برخی از انتخاب‌ های سبک زندگی مانند نوشیدن مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن یا تجربه استرس مزمن می‌ تواند باعث تولید بیش از حد گونه های فعال اکسیژن شود.

مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان مانند آب زنجبیل می تواند به پیشگیری و مبارزه با عوارض جانبی منفی گونه های فعال اکسیژن کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که زنجبیل می تواند از نارسایی کلیه جلوگیری کرده یا آن را کند کند. زنجبیل همچنین ممکن است رشد تومورها را کاهش دهد و یک مطالعه شواهدی را نشان داد که زنجبیل ممکن است به کنترل برخی از انواع سرطان کمک کند.

3. ضد تهوع است و به هضم غذا کمک می کند

فرهنگ های سراسر جهان به طور منظم زنجبیل را برای کمک به کاهش سوء هاضمه، استفراغ و حالت تهوع مصرف می کنند. مطالعات در مورد اینکه چقدر این کار موثر است قطعی نیست.

4. قند خون را متعادل می کند

یک مطالعه نشان داد که زنجبیل قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد. این یافته ها و سایر یافته ها نوید بخش این است که زنجبیل می تواند به درمان نگرانی های سلامتی ناشی از دیابت مزمن کمک کند.

5. کلسترول را کاهش می دهد

یک مطالعه اخیر نشان داد که زنجبیل نشانگرهای بیماری قلبی مانند فعالیت آرژیناز، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را در موش ها کاهش می دهد.

6. به لاغری و کاهش وزن کمک می کند

آب زنجبیل زمانی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب شود به کاهش وزن کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که زنجبیل چاقی را در موش‌ هایی که رژیم‌ های غذایی پرچرب داشتند سرکوب می‌ کند و یک مطالعه دیگر نشان داد که مردانی که بعد از غذا خوردن یک نوشیدنی زنجبیل داغ می نوشند برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند.

قند خون متعادل نیز می تواند از پرخوری جلوگیری کند.

7. باعث هیدراتاسیون بدن می شود

این مزیت بیشتر به این دلیل است که شما زنجبیل خود را در آب مصرف می کنید. هیدراته ماندن برای حمایت از هر جنبه ای از سلامتی شما بسیار مهم است و بسیاری از ما به سادگی هر روز آب کافی نمی نوشیم.

شروع روز با یک لیوان آب زنجبیل، یا یافتن زمان منظم دیگری برای نوشیدن یک لیوان از این نوشیدنی در روز به آبرسانی شما کمک می کند.

عوارض و مضرات آب زنجبیل

مانند هر گیاه یا مکمل دیگری زنجبیل ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل ضعیفی داشته باشد. عوارض جانبی زنجبیل نادر است اما در صورت مصرف بیش از حد زنجبیل می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • سوزش سردل
  • گاز
  • معده درد
  • سوزش در دهان

بیش از 4 گرم زنجبیل در هر روز به هر شکلی مصرف نکنید.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سنگ کیسه صفرا باید قبل از مصرف زنجبیل به عنوان مکمل با پزشک خود مشورت کنند. همچنین اگر باردار هستید، در دوران شیردهی یا در شرف جراحی هستید باید با پزشک خود در مورد بی خطر بودن مصرف زنجبیل صحبت کنید.

آیا آب زنجبیل برای دوران بارداری بی خطر است؟

محققان نقش زنجبیل در کمک به درمان تهوع و استفراغ در بارداری را بررسی کرده اند. یک مطالعه اشاره کرد که شواهد از اثربخشی زنجبیل برای درمان تهوع بارداری حمایت می‌ کنند اما ممکن است خطرات ایمنی برای برخی از زنان وجود داشته باشد.

با این حال یک بررسی سیستماتیک از مطالعات هیچ اثر نامطلوبی ناشی از مصرف زنجبیل در زنان باردار پیدا نکرد.

قبل از مصرف هر گونه مکمل یا گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است به کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند :

  • وعده های غذایی منظم و کوچک بخورید
  • از غذاهای چرب یا تند پرهیز کنید زیرا ممکن است معده شما را ناراحت کند
  • هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید
  • هیدراته بمانید

آیا آب زنجبیل باعث سم زدایی و پاکسازی می شود؟

هدف از سم زدایی این است که به مرور زمان بدن شما از شر سموم خلاص شود. برخی افراد از آب زنجبیل مخلوط با آب لیموترش استفاده می کنند.

از آنجایی که زنجبیل ممکن است با میکروب‌ ها، بیماری، التهاب و مولکول‌ های سرطان‌ زا مبارزه کند مصرف مقدار کمی از آن در روز می‌ تواند از سلامت کلی شما حمایت کند. زنجبیل یک ریشه گیاهی طبیعی است بنابراین نوشیدن آن مواد مغذی بیشتری به شما می دهد.

طرز تهیه آب زنجبیل

زنجبیل تازه بهترین منبع معتبر برای تهیه آب زنجبیل است. بسیاری از محصولات حاوی طعم زنجبیل یا زنجبیل مصنوعی هستند اما بیشترین فواید را از آب زنجبیلی که خودتان درست می کنید خواهید داشت. به علاوه تهیه آن آسان است.

زنجبیل تازه را می توانید در بخش محصولات خواربار فروشی پیدا کنید. این یک ریشه بژ رنگ است که معمولا چند سانتیمتر طول دارد.

برای تهیه آب زنجبیل، باید زنجبیل را در آب بپزید و یک دمنوش درست کنید. شما می توانید پوست زنجبیل را جدا نکنید زیرا قرار نیست آن را مستقیم بخورید و بسیاری از مواد مغذی درست زیر پوست هستند.

بسته به اینکه می خواهید آب زنجبیل چقدر قوی باشد می توانید از زنجبیل کم یا زیاد استفاده کنید.

  • بخشی از ریشه زنجبیل را که استفاده می کنید بشویید
  • 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل را رنده کنید
  • 4 فنجان آب را روی اجاق بجوشانید
  • وقتی آب جوش آمد زنجبیل را اضافه کنید
  • آب زنجبیل را از روی حرارت بردارید و بگذارید به مدت 10 دقیقه در آب بماند
  • تکه های زنجبیل را از آب صاف کرده و را دور بریزید
  • آب زنجبیل را گرم یا سرد بنوشید

آب زنجبیل با یک قاشق چای خوری یا کمتر از عسل یا آب لیموترش خوشمزه است اما در مورد شیرین کننده ها زیاده روی نکنید. اگر فکر می کنید که دوست دارید هر روز آب زنجبیل بنوشید می توانید مقدار زیادی درست کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

مقدار مصرف روزانه آب زنجبیل

پزشکان مصرف حداکثر 3 تا 4 گرم عصاره زنجبیل در روز را توصیه می کنند. اگر باردار هستید بیش از 1 گرم عصاره زنجبیل در روز مصرف نکنید. مصرف زنجبیل برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.

موارد زیر همگی معادل 1 گرم زنجبیل هستند :

  • 1/2 قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  • 1 قاشق چای خوری زنجبیل خام رنده شده
  • 4 فنجان آب با 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده

هنگام تهیه دمنوش به زنجبیل خام کمتری نیاز است زیرا برخی مواد مغذی موجود در زنجبیل هنگام گرم شدن غلیظ می شوند.

خلاصه

مصرف زنجبیل می تواند از سلامت شما حمایت کند و همچنین ممکن است به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند. نوشیدن آب زنجبیل نیز راهی عالی برای هیدراته ماندن است که برای سلامت کلی شما مهم است.

با پزشک خود در مورد هر گونه گیاه مکملی که می خواهید امتحان کنید صحبت کنید و اگر به زنجبیل علاقه دارید با تهیه آب زنجبیل از ریشه زنجبیل تازه شروع کنید.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل

منبع : healthline