تاثیر آب قلیایی بر درمان سرطان چیست؟

تاثیر آب قلیایی بر درمان سرطان
تاثیر آب قلیایی بر درمان سرطان

آب قلیایی چیست؟

اصطلاح قلیایی به سطح pH آب اشاره دارد، PH در محدوده ای از 0 تا 14 اندازه گیری می شود. تنها تفاوت این نوع آب با آب شیر معمولی در سطح pH آن است.

سطح pH  آب لوله کشی در حدود 7.5 است. آب قلیایی دارای PH بالاتر از 8 تا 9 می باشد، هرچه این عدد بیشتر باشد خاصیت قلیایی نیز بیشتر می شود و هرچه عدد کمتر باشد آب اسیدی تر می شود.

بر اساس مطالعه ای که از سال 2013 انجام شده آب با PH پایین (اسیدی) دارای اثرات سمی است.

زمانی تصور می شد که مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. همچنین گفته شده است که یک رژیم غذایی اسیدی سلول های سرطانی را تغذیه می کند و به آن ها امکان رشد و گسترش می دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید آب قلیایی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه ی مصرف آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آب قلیایی و سرطان

گفته می شود که آب قلیایی کمک می کند تا اسید موجود در جریان خون خنثی شود. تصور می شود که نوشیدن آب با pH بالاتر می تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد و توانایی بدن شما را در جذب مواد مغذی حیاتی بهبود بخشد.

برخی این نظریه را مطرح می کنند که این سلول های سرطانی موجود در بدن شما را گرسنگی می دهد زیرا سلول های سرطانی در یک محیط اسیدی رشد می کنند.

گفته می شود که مصرف یک ماده قلیایی با متعادل سازی سطح pH بدن، رشد سرطان را کند یا متوقف می کند.

به طور کلی آب قلیایی ممکن است اثر آبرسانی بر بدن شما داشته باشد. برای برخی از افراد ممکن است علائم مربوط به رفلاکس معده را نیز بهبود بخشد.

با این حال، در بدن با عملکرد طبیعی آب قلیایی در صورت وجود در تعادل کلی اسید و باز بدن شما که در جریان خون اندازه گیری می شود، تغییر قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد.

تحقیقات علمی در این باره چه می گویند؟

در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای تایید این ایده که آب قلیایی می تواند سرطان را درمان یا از آن پیشگیری کند وجود ندارد. تقریبا غیرممکن است که با خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا مایعات سطح PH خون خود را به شدت تغییر دهید.

در شرایط عادی بدن شما به طور طبیعی سطح PH داخلی خود را متعادل می کند بدون اینکه نیازی به عملی از طرف شما داشته باشد. بدن شما دارای مکانیسم های سلولی متعدد، پیچیده و بهم پیوسته ای است که در حفظ PH داخلی بدن نقش دارند.

اگر مبتلا به سرطان هستید، آب قلیایی نباید بر میزان PH کلی شما تاثیر بگذارد. سلول های سرطانی لاکتیک اسید تولید می کنند اما معمولا این میزان برای تغییر سطح pH بدن کافی نیست.

در حالی که آب قلیایی می تواند تعادل pH بهتری ایجاد کند، قلیایی بودن بیش از حد نیز منبع خطرناکی برای بدن است.

به طور کلی، تحقیقات کمی در مورد چگونگی تاثیر آب قلیایی بر بدن انسان وجود دارد.

نحوه استفاده از آب قلیایی

در سال 2011، سازمان بهداشت جهانی (WHO) رهنمودهای به روز شده را در مورد کیفیت آب آشامیدنی منتشر کرد.

این دستورالعمل ها بیان می کنند که سطح pH به طور کلی تاثیر مستقیمی بر روی افراد ندارد. آبی که با کلر ضد عفونی شده باشد PH کمتر از 8 دارد.

اگر دوست دارید از آب قلیایی استفاده کنید، ممکن است مانند آب شیر معمولی آن را بنوشید اما به خاطر داشته باشید که مقدار زیاد آب قلیایی ممکن است عوارضی مانند ناراحتی معده و سو هاضمه ایجاد کند.

عوارض و مضرات آب قلیایی

بدن شما برای نوشیدن آب قلیایی طراحی نشده است. اگر زیاد از این نوع آب بنوشید، می تواند تولید اسید در معده شما را مختل کند و همین می تواند منجر به سو هاضمه یا زخم معده شود.

از دیگر خطرات آب قلیایی می توان به آسیب پذیری در برابر رشد بیش از حد باکتری ها و سایر میکروب ها که باعث عفونت در روده کوچک شما می شوند، اشاره کرد. بدن شما همچنین ممکن است در هضم و جذب مواد مغذی مشکل پیدا کند.

اگر با مشکلات کلیوی روبرو هستید یا بیماری مزمن کلیوی دارید، قبل از استفاده از آب قلیایی با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است آب قلیایی برای شما مضر باشد.

از کجا آب قلیایی تهیه کنیم؟

می توانید آب قلیایی را در خانه با فیلترهای مخصوص یا اتصال آن ها به شیر ​​آب ایجاد کنید. برای قلیایی سازی آب می توانید از قطره های افزودنی نیز استفاده کنید.

در اکثر فروشگاه های بزرگ زنجیره ای می توانید یونیزرهای آبی را که آب شیر شما را قلیایی می کنند، خریداری کنید. بطری های آب قلیایی نیز در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است.

شواهد علمی حاکی از تاثیر مثبت آب قلیایی در درمان سرطان یا سلامتی نیست.

خلاصه

اگرچه آب قلیایی به طور کلی برای نوشیدن بی خطر تلقی می شود اما شواهدی وجود ندارد که حاکی از مزایای آن برای سلامتی بدن باشد.

اگر تصمیم دارید آب قلیایی را امتحان کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد :

  • هنگامی که متابولیزه شود، محصولات فرعی قلیایی تولید می کند که ادرار را قلیایی تر می کند
  • اگر تصمیم دارید آب قلیایی تهیه کنید، آب مقطر به کار ببربد. این ممکن است تعداد مواد افزودنی را کاهش دهد
  • در زمان وعده های غذایی آب قلیایی ننوشید. نوشیدن آب قلیایی همراه غذا ممکن است بر هضم بدن تاثیر منفی بگذارد

در صورت بروز عوارض جانبی غیرمعمول، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید : چگونه بیشتر آب بخوریم؟

منبع : healthline