چه غذاهایی باعث آکنه و جوش صورت می شوند؟

چه غذاهایی باعث آکنه و جوش صورت می شوند؟
چه غذاهایی باعث آکنه و جوش صورت می شوند؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تقریبا 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل زیادی در ایجاد آکنه نقش دارند از جمله تولید سبوم و کراتین، باکتری های عامل آکنه، هورمون ها، منافذ مسدود شده و التهاب.

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز بوده است اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در ایجاد آکنه داشته باشد.

در ادامه این مقاله با انواع غذاها و خوراکی هایی که باعث جوش زدن می شوند و همچنین مواد غذایی مناسب برای درمان آکنه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

لیست خوراکی هایی که باعث جوش صورت می شوند؟

1. غلات و قندهای تصفیه شده

افراد مبتلا به آکنه تمایل به مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتری نسبت به افراد با آکنه کم یا بدون آکنه دارند.

غذاهای غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از :

  • نان، کراکر، غلات یا دسرهای تهیه شده با آرد سفید
  • پاستای تهیه شده با آرد سفید
  • برنج سفید و نودل برنج
  • نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر
  • شیرین کننده هایی مانند نیشکر، شربت افرا، عسل یا آگاو

یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور مکرر قندهای افزوده مصرف می کنند 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه هستند و کسانی که به طور منظم شیرینی و کیک می خورند 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه هستند.

این افزایش خطر را می توان با اثرات کربوهیدرات های تصفیه شده بر سطح قند خون و انسولین توضیح داد.

کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت در جریان خون جذب می شوند که به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهند.

هنگامی که قند خون افزایش می یابد، سطح انسولین نیز افزایش می یابد تا به انتقال قند خون از جریان خون به سلول های شما کمک کند.

با این حال سطوح بالای انسولین برای افراد مبتلا به آکنه خوب نیست.

انسولین هورمون های آندروژن را فعال تر می کند و فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) را افزایش می دهد. این امر با ایجاد سریع تر رشد سلول های پوست و افزایش تولید سبوم به ایجاد آکنه منجر می شود.

از سوی دیگر رژیم های غذایی با گلیسمی پایین که قند خون یا سطح انسولین را به طور چشمگیری افزایش نمی دهند، با کاهش شدت آکنه همراه هستند.

در حالی که تحقیقات در مورد این موضوع امیدوار کننده است، برای درک بیشتر نقش کربوهیدرات های تصفیه شده در ایجاد آکنه تحقیقات بیشتری نیاز است.

2. محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات ارتباطی بین مصرف محصولات شیر ​​و شدت آکنه را در نوجوانان پیدا کرده اند.

همچنین دو مطالعه نشان داد جوانانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می‌ کنند چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به آکنه هستند.

با این حال، مطالعات انجام شده تاکنون از کیفیت بالایی برخوردار نبوده است.

تحقیقات تا به امروز عمدتا بر روی نوجوانان و جوانان متمرکز شده است و فقط ارتباط بین شیر و آکنه را نشان داده است نه یک رابطه علت و معلولی.

هنوز مشخص نیست که چگونه شیر ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشد اما چندین نظریه پیشنهادی وجود دارد.

شیر برای افزایش سطح انسولین، مستقل از اثرات آن بر قند خون شناخته شده است که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند.

شیر گاو همچنین حاوی آمینو اسیدهایی است که کبد را برای تولید بیشتر فاکتور رشد شبه انسولین 1 تحریک می کند، که با ایجاد آکنه مرتبط است.

اگرچه گمانه‌ زنی‌ هایی در مورد اینکه چرا نوشیدن شیر ممکن است آکنه را بدتر کند وجود دارد، مشخص نیست که آیا لبنیات نقش مستقیمی دارد یا خیر. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مقدار یا نوع خاصی از لبنیات وجود دارد که ممکن است آکنه را تشدید کند، مورد نیاز است.

3. فست فود

آکنه به شدت با داشتن یک رژیم غذایی به سبک غربی غنی از کالری، چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده مرتبط است.

غذاهای فست فود مانند همبرگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه های گازدار و میلک شیک ها، پایه های اصلی یک رژیم معمولی غربی هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند.

یک مطالعه روی بیش از 5000 نوجوان و جوان چینی نشان داد که رژیم های غذایی پرچرب با 43 درصد افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط هستند. خوردن منظم فست فود خطر آکنه را تا 17 درصد افزایش می دهد.

یک مطالعه جداگانه روی 2300 مرد ترک نشان داد که خوردن مکرر همبرگر یا سوسیس با افزایش 24 درصدی خطر ابتلا به آکنه مرتبط است.

مشخص نیست که چرا خوردن فست فود ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد، اما برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که ممکن است بر بیان ژن ها تاثیر بگذارد و سطح هورمون‌ ها را به گونه‌ ای تغییر دهد که باعث رشد آکنه شوند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که بیشتر تحقیقات در مورد فست فود و آکنه از داده های حکایتی استفاده کرده اند. این نوع تحقیقات فقط الگوهای عادات غذایی و خطر آکنه را نشان می دهد و ثابت نمی کند که فست فود باعث ایجاد آکنه می شود. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. غذاهای غنی از چربی های امگا 6

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 مانند رژیم غذایی معمولی غربی با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند.

این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم‌ های غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی روغن ذرت و سویای سرشار از چربی‌ های امگا 6 هستند و غذاهای کمی که حاوی چربی‌های امگا 3 هستند مانند ماهی و گردو در آن ها گنجانده می شود.

این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 بدن را به حالت التهابی سوق می دهد که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند.

در مقابل اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است سطح التهاب را کاهش دهند و مشخص شده است که شدت آکنه را کاهش می دهند.

در حالی که ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 6 و آکنه امیدوار کننده است، هیچ مطالعه تصادفی کنترل شده ای در مورد این موضوع وجود ندارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. شکلات

شکلات از دهه 1920 به عنوان یکی از محرک های آکنه معرفی شده اما تاکنون توافق نظری حاصل نشده است.

چندین نظرسنجی غیررسمی خوردن شکلات را با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط دانسته اند اما این برای اثبات اینکه شکلات باعث آکنه می شود کافی نیست.

یک مطالعه جدیدتر نشان داد که مردان مستعد آکنه که روزانه 25 گرم شکلات تلخ 99 درصد مصرف می‌ کنند، تنها پس از دو هفته تعداد ضایعات آکنه را افزایش می دهند.

مطالعه دیگری نشان داد مردانی که روزانه کپسول های پودر کاکائوی 100 درصد دریافت می کردند، پس از یک هفته به طور قابل توجهی ضایعات آکنه بیشتری نسبت به افرادی که دارونما دریافت کردند، داشتند.

اینکه دقیقا چرا شکلات ممکن است آکنه را افزایش دهد مشخص نیست اگرچه یک مطالعه نشان داد که خوردن شکلات واکنش پذیری سیستم ایمنی بدن را به باکتری های مولد آکنه افزایش می دهد که ممکن است به توضیح این یافته ها کمک کند.

در حالی که تحقیقات اخیر از ارتباط بین مصرف شکلات و آکنه حمایت می کند هنوز مشخص نیست که آیا شکلات واقعا باعث آکنه می شود یا خیر.

6. پودر پروتئین وی

پروتئین وی یک مکمل غذایی محبوب است.

این مکمل منبع غنی از اسیدهای آمینه لوسین و گلوتامین است. این اسیدهای آمینه باعث رشد و تقسیم سریع تر سلول های پوست می شوند که ممکن است به شکل گیری آکنه کمک کنند.

اسیدهای آمینه موجود در پروتئین وی همچنین می توانند بدن را برای تولید سطوح بالاتر انسولین تحریک کنند که با ایجاد آکنه مرتبط است.

چندین مطالعه موردی ارتباط بین مصرف پروتئین وی و آکنه در ورزشکاران مرد را گزارش کرده اند.

مطالعه دیگری همبستگی مستقیم بین شدت آکنه و تعداد روزهای مصرف مکمل های پروتئین وی را نشان داد.

این مطالعات از ارتباط بین پروتئین وی و آکنه حمایت می کنند اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا پروتئین وی باعث ایجاد آکنه می شود یا خیر، مورد نیاز است.

7. غذاهایی که به آن ها حساس هستید

پیشنهاد شده است که آکنه یک بیماری التهابی است.

این امر با این واقعیت تایید می‌شود که داروهای ضدالتهابی مانند کورتیکواستروئیدها، درمان‌ های موثری برای آکنه‌ های شدید هستند و افراد مبتلا به آکنه دارای سطوح بالایی از مولکول‌ های التهابی در خون خود هستند.

یکی از راه هایی که غذا ممکن است منجر به ایجاد التهاب در بدن شود از طریق حساسیت های غذایی است که به عنوان واکنش های حساسیت تاخیری نیز شناخته می شود.

حساسیت های غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه غذا را به عنوان یک تهدید شناسایی می کند و یک حمله ایمنی علیه آن انجام می دهد.

این منجر به سطوح بالایی از مولکول های پیش التهابی می شود که در سراسر بدن گردش می کنند و ممکن است آکنه را تشدید کنند.

از آنجایی که غذاهای بی‌ شماری وجود دارد که سیستم ایمنی شما می‌ تواند به آن ها واکنش نشان دهد بهترین راه برای کشف محرک‌ ها، پیروی از یک رژیم غذایی حذفی تحت نظارت یک متخصص تغذیه است.

رژیم های حذفی با محدود کردن موقت تعداد غذاها در رژیم غذایی شما به منظور از بین بردن محرک ها و دستیابی به تسکین علائم کار می کنند سپس به طور سیستماتیک غذاها را دوباره اضافه می کنند در حالی که علائم شما را ردیابی می کنند.

تست حساسیت غذایی می تواند به تعیین اینکه کدام غذاها منجر به حساسیت در بدن می شوند کمک کند.

التهاب مرتبط با سیستم ایمنی بدن نقطه شروع واضح تری برای رژیم غذایی حذفی شما فراهم می کند.

در حالی که به نظر می رسد ارتباطی بین التهاب و آکنه وجود دارد، هیچ مطالعه ای به طور مستقیم نقش خاص حساسیت های غذایی را در ایجاد آن بررسی نکرده است.

این یک حوزه تحقیقاتی امیدوارکننده برای کمک به درک بهتر نحوه تاثیر غذا، سیستم ایمنی و التهاب بر رشد آکنه است.

برای درمان آکنه و جوش صورت چی بخوریم؟

در حالی که غذاهایی که در بالا به آن ها اشاره شد ممکن است به ایجاد آکنه کمک کنند، غذاها و مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کنند. این غذاها شامل موارد زیر می شوند :

  • اسیدهای چرب امگا 3 : اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب هستند و مصرف منظم آن با کاهش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است
  • پروبیوتیک ها : پروبیوتیک ها یک روده سالم و میکروبیوم متعادل را تقویت می کنند که با کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است
  • چای سبز : چای سبز حاوی پلی فنول هایی است که با کاهش التهاب و کاهش تولید سبوم همراه است. مشخص شده است که عصاره چای سبز هنگام استفاده بر روی پوست شدت آکنه را کاهش می دهد
  • زردچوبه : زردچوبه حاوی پلی فنول کورکومین ضد التهابی است که می تواند به تنظیم قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و مهار رشد باکتری های مولد آکنه کمک کند
  • ویتامین های A، D، E و روی : این مواد مغذی نقش مهمی در سلامت پوست و ایمنی دارند و ممکن است به پیشگیری از آکنه کمک کنند
  • رژیم غذایی پالئو : رژیم پالئو سرشار از گوشت های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، مغزها، غلات و لبنیات و حبوبات کم می باشد. این رژیم غذایی با کاهش قند خون و سطوح انسولین مرتبط می باشد
  • رژیم غذایی مدیترانه ای : رژیم مدیترانه ای سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، روغن زیتون و لبنیات و چربی های اشباع کم است. همچنین با کاهش شدت آکنه مرتبط است

خلاصه

در حالی که تحقیقات برخی مواد غذایی را با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط می‌ داند، الگوهای غذایی کلی احتمالا تاثیر بیشتری بر سلامت پوست نسبت به خوردن یا نخوردن غذاهای خاصی دارند.

احتمالا لازم نیست به طور کامل از تمام غذاهایی که با آکنه مرتبط هستند اجتناب کنید، بلکه آن ها را در تعادل با سایر غذاهای مغذی که در بالا مورد بحث قرار دادیم مصرف کنید.

تحقیقات در مورد رژیم غذایی و آکنه در حال حاضر به اندازه کافی قوی نیست که بتوان توصیه های غذایی خاصی را ارائه کرد، اما تحقیقات آینده امیدوار کننده هستند.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی ضد جوش چیست؟

منبع : healthline