سیب برای دیابت و قند خون مفید است یا مضر؟

آیا سیب برای دیابت و قند خون خوب است؟
آیا سیب برای دیابت و قند خون خوب است؟

سیب میوه ای خوشمزه و مقوی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد با این وجود سیب حاوی کربوهیدرات است که می تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

اما جالب است بدانید که کربوهیدرات های موجود در سیب متفاوت از قندهای موجود در غذاهای حاوی قندهای تصفیه شده و فرآوری شده بر بدن شما تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا سیب برای دیابت و قند خون مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

فواید و خواص سیب برای دیابتی ها

1. سیب مقوی و سیر کننده است

سیب یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. آنها بسیار مقوی و سرشار از ویتامین C، فیبر و چندین آنتی اکسیدان هستند.

یک سیب متوسط ​​حاوی 104 کالری، 27 گرم کربوهیدرات و 9 میلی گرم ویتامین C است.

بخش عمده ای از ارزش غذایی سیب در پوست رنگارنگ آن یافت می شود بنابراین مصرف سیب با پوست بهترین روش بهره مندی از خواص بی نظیر این میوه محسوب می شود.

علاوه بر این سیب ها حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر هستند که باعث می شود به طور شگفت انگیزی سیر کننده شوند.

2. سیب حاوی کربوهیدرات و فیبر است

اگر به دیابت مبتلا هستید، توصیه می کنیم که مصرف کربوهیدرات روزانه ی خود را کنترل کنید. کربوهیدرات ها بیشترین میزان تاثیر را بر روی قند خون دارند.

یک سیب متوسط ​​حاوی 27 گرم کربوهیدرات و 4.8 گرم فیبر می باشد. فیبر هضم و جذب کربوهیدرات ها را کند می کند و باعث می شود که آن ها قند خون شما را به سرعت افزایش ندهند.

مطالعات نشان می دهند که فیبر ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند، همچنین بسیاری از انواع فیبر می توانند مدیریت قند خون را بهبود بخشند.

3. سیب خیلی کم ​​روی سطح قند خون تاثیر می گذارد

سیب ها حاوی قند هستند، اما بیشتر قند موجود در سیب ها از نوع فروکتوز است. وقتی فروکتوز در یک میوه کامل مصرف می شود تاثیر بسیار کمی روی سطح قند خون دارد.

همچنین فیبر موجود در سیب هضم و جذب قند را کند می کند. این بدان معناست که قند به آرامی وارد جریان خون می شود و به سرعت سطح قند خون را افزایش نمی دهد.

علاوه بر این پلی فنول ها که ترکیبات گیاهی موجود در سیب هستند ممکن است هضم کربوهیدرات ها را کاهش داده و به این ترتیب سطح قند خون را کاهش دهند.

سیب در مقیاس های شاخص گلیسمی (GI) و مقادیر بار گلیسمی (GL) نسبتا پایین است به این معنی که زیاد باعث افزایش قند خون نمی شود.

4. سیب ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد

سه نوع دیابت وجود دارد ؛

  • دیابت نوع 1
  • دیابت نوع 2
  • دیابت حاملگی

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن لوزالمعده شما انسولین کافی تولید نمی کند، هورمونی که قند را از خون به سلول های منتقل می کند. این افراد باید روزانه انسولین مصرف کنند.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید بدن شما علاوه بر مقاومت سلولی در برابر انسولین تولید شده، انسولین کافی برای تامین نیازهای روزانه شما تولید نمی کند.

خوردن سیب به صورت منظم توانایی کاهش مقاومت به انسولین را دارد که منجر به کاهش سطح قند خون می شود.

این بدان دلیل است که پلی فنول های موجود در سیب که عمدتا در پوست سیب یافت می شوند، لوزالمعده شما را تحریک می کنند تا انسولین آزاد کرده و به سلول های شما کمک می کند قند دریافت کنند.

5. آنتی اکسیدان های سیب خطر دیابت را کاهش می دهند

چندین مطالعه نشان داده است که خوردن سیب با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

مطالعات در سال 2019 نشان داده که خوردن سیب و گلابی با کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

مطالعات متعدد از سال 2013 نشان داده که مصرف بیشتر میوه های کامل به ویژه بلوبری، انگور و سیب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. با این حال این اثر در مورد آب این میوه ها مشاهده نشده است.

دلایل مختلفی وجود دارد که سیب می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. سیب حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارند.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از برخی واکنش های شیمیایی مضر در بدن شما جلوگیری می کنند. آنها فواید بی شماری برای سلامتی دارند از جمله محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن.

مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های زیر در سیب یافت می شود :

  • کوئرستین که ممکن است هضم کربوهیدرات را کند کرده و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند
  • اسید کلروژنیک که به بدن کمک می کند تا به طور موثرتری از قند استفاده کند
  • فلورزین که می تواند به طور بالقوه سرعت جذب قند را کاهش داده و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد. توجه داشته باشید که اندازه نمونه ها در این مطالعات کم بوده و باید توسط سایر مطالعات طولانی مدت تایید شود

بالاترین غلظت آنتی اکسیدان های مفید در انواع سیب های هانی کریسپ و قرمز وجود دارد.

آیا افراد دیابتی باید سیب بخورند؟

در صورت ابتلا به دیابت، سیب میوه ای عالی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بیشتر رژیم های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات را توصیه می کنند. میوه ها و سبزیجات پر از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند.

علاوه بر این رژیم های غذایی سرشار از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.

گرچه بعید به نظر می رسد سیب باعث افزایش میزان قند خون شود اما به دلیل کربوهیدرات زیادی که دارد بهتر است در مصرف آن دقت کنید. همچنین حتما قند خون خود را پس از خوردن سیب کنترل کرده و ببینید که بر روی شما چه تاثیری می گذارد.

خلاصه

سیب صرف نظر از اینکه دیابت دارید یا نه یک میوه ی خوشمزه و سالم برای افزودن به رژیم غذایی است.

نکاتی برای افراد دیابتی که می خواهند سیب را در برنامه غذایی خود بگنجانند :

  • برای بهره مندی از تمام فواید سیب آن را کامل بخورید، بیشتر مواد مغذی سیب در پوست آن قرار دارند
  • از مصرف آب سیب خودداری کنید. آب سیب مزایای میوه کامل ندارد زیرا قند بیشتری داشته و فیبر آن از دست می رود
  • روزانه یک سیب متوسط بخورید، سیب های بزرگ احتمال افزایش قند خون را افزایش می دهند
  • مصرف میوه روزانه خود را در طول روز پخش کنید تا سطح قند خون شما ثابت بماند

همچنین بخوانید : خواص آب سیب برای دیابت

منبع : healthline