خواص و مضرات روغن زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات روغن زنجبیل چیست؟
خواص و مضرات روغن زنجبیل چیست؟

زنجبیل از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از گیاه که برای این منظور استفاده می شود ریزوم نامیده می شود. در حالی که ممکن است شبیه یک ریشه باشد، ریزوم در واقع یک ساقه زیرزمینی است که ریشه ها از آن منشعب می شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی کاربردها و فواید درمانی روغن زنجبیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

کاربردهای روغن زنجبیل

روغن زنجبیل پس از یک فرآیند تقطیر از ریزوم زنجبیل استخراج می شود. مانند سایر روغن های ضروری بسیار غلیظ است.

روغن زنجبیل عطری متمایز دارد که می توان آن را قوی، گرم یا تند توصیف کرد. به این ترتیب اغلب برای رایحه درمانی استفاده می شود. روغن زنجبیل را می توان در کاربردهای مختلفی برای پوست و مو نیز استفاده کرد.

زنجبیل و روغن زنجبیل برای کمک به کاهش شرایط زیر استفاده می شوند :

  • حالت تهوع
  • درمان آرتروز
  • ناراحتی گوارشی
  • سرماخوردگی
  • میگرن

فواید و مزایای روغن زنجبیل برای سلامتی بدن

1. ضد التهاب است

مطالعاتی برای بررسی اثرات ضد التهابی روغن زنجبیل آغاز شده است. اگرچه بسیاری از این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده اما نتایج می تواند پیامدهایی برای شرایط مختلف داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که روغن زنجبیل اثر محافظتی بر کلیه موش‌ های تحت درمان با سم کادمیوم دارد. روغن زنجبیل ضد التهابی است و از تغییرات در مارکرهای عملکرد کلیه یا مولکول های مرتبط با التهاب جلوگیری می کند.

یک مطالعه در سال 2016 در مدل موش مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد. محققان دریافتند که تزریق روغن زنجبیل تورم حاد مفاصل را کاهش نمی دهد اما به طور قابل توجهی از تورم مزمن مفاصل جلوگیری می کند.

در نهایت مطالعه‌ ای در سال 2019 به تاثیر مکمل‌ روغن زنجبیل در رژیم غذایی موش‌ های چاق در رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار تصفیه شده پرداخت.

محققان دریافتند که دوزهای بالای عصاره زنجبیل از افزایش وزن جلوگیری کرده و باعث کاهش نشانگرهای التهاب می شود.

2. به درمان حالت تهوع کمک می کند

استنشاق عطر روغن زنجبیل به عنوان راهی برای تسکین حالت تهوع استفاده شده است. نتایج مطالعه در مورد این استفاده متفاوت بوده است.

یک مطالعه در سال 2017 اثربخشی استنشاق روغن زنجبیل را برای تسکین حالت تهوع بعد از عمل جراحی شکم ارزیابی کرد. محققان دریافتند شرکت کنندگانی که روغن زنجبیل را استنشاق کرده بودند سطح تهوع و استفراغ خود را کمتر از گروه دارونما ارزیابی کردند.

با این حال یک منبع مورد اعتماد دیگر نتایج متناقضی پیدا کرد. محققان سطوح تهوع پس از عمل را در کودکانی که ترکیبی از روغن‌ های ضروری (شامل زنجبیل) یا دارونما را استنشاق می‌ کردند مقایسه کردند. آن ها دریافتند که تفاوتی در حالت تهوع بین کودکانی که ترکیبی از روغن ضروری را استنشاق می کنند و کودکانی که دارونما را استنشاق می کنند وجود ندارد.

3. برای سلامت مو مفید است

روغن یا عصاره زنجبیل گاهی در شامپوها یا سایر محصولات مو گنجانده می شود زیرا اعتقاد بر این است که سلامت و رشد مو را تقویت می کند. اما تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا واقعا چنین است انجام شده است.

مطالعه‌ ای در سال 2013 به بررسی اثر جینجرول – یک ماده فعال در روغن زنجبیل بر رشد مو در سلول‌ های کشت‌ شده در موش پرداخت. به جای اینکه جینجرول به رشد مو کمک کند محققان در واقع دریافتند که این ماده رشد مو را هم در فولیکول های موی کشت شده و هم در مدل موش سرکوب می کند.

4. برای سلامت پوست مفید است

تحقیقات بیشتری برای بررسی و تایید فواید استفاده موضعی از روغن زنجبیل و تاثیر آن بر مواردی مانند التهاب و ظاهر پوست مورد نیاز است.

یک مطالعه در سال 2015 به بررسی مناسب بودن چندین روغن ضروری از جمله روغن زنجبیل برای استفاده در کرم ضد چروک پرداخت. روغن زنجبیل به همراه سایر روغن های ضروری دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی است.

هنگامی که این روغن ها در یک کرم با هم ترکیب شدند کاهش زبری پوست در گروه کوچکی از داوطلبان مشاهده شد.

یک مطالعه در مدل آرتریت موش اثرات استفاده روزانه از ترکیبی از چندین روغن ضروری را که روی پوست اعمال می شود ارزیابی کرد. یکی از روغن های موجود زنجبیل بود.

محققان دریافتند که موش‌ های تحت درمان با ترکیب روغن، شدت آرتریت و سطح التهاب کمتری داشتند.

عوارض و مضرات روغن زنجبیل

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، روغن زنجبیل به طور کلی ایمن شناخته می شود و عوارض جانبی کمی گزارش شده است.

مانند هر روغن ضروری دیگر، روغن زنجبیل بسیار غلیظ است و نباید به صورت رقیق نشده روی پوست مالیده شود. اگر نگران یک واکنش پوستی بالقوه هستید ابتدا باید مقدار کمی روغن زنجبیل رقیق شده را روی پوست خود آزمایش کنید.

روش های استفاده از روغن زنجبیل

مهم است به یاد داشته باشید که روغن های ضروری هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شوند.

رایحه درمانی

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید روغن زنجبیل را برای رایحه درمانی استنشاق کنید. شما می توانید انتخاب کنید که کدام یک برای شما مناسب است :

دیفیوزر

دیفیوزرها روشی عالی برای افزودن بوی مطبوع به اتاق هستند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد اسانس را در آب رقیق کنید. همیشه مطمئن شوید که دستورالعمل هایی را که به همراه دیفیوزر ارائه می شود را به دقت دنبال کنید.

بخور

برای استفاده از روغن زنجبیل برای بخور مراحل زیر را دنبال کنید :

  • آب را حرارت دهید تا بخار شود و آن را در ظرفی قرار دهید
  • چند قطره روغن زنجبیل را به آب اضافه کنید.
  • یک حوله را روی سر خود بکشید
  • چشمان خود را بسته نگه دارید، سر خود را روی کاسه بخور قرار دهید و عمیق نفس بکشید

اسپری

روغن زنجبیل در یک اسپری می تواند برای خوشبو کردن هوای اتاق استفاده شود. برای تهیه اسپری روغن زنجبیل می توانید موارد زیر را انجام دهید :

  • روغن زنجبیل را به آب اضافه کنید. انجمن ملی آروماتراپی استفاده از 10 تا 15 قطره در هر 30 میلی لیتر آب را توصیه می کند
  • در صورت تمایل یک عامل پخش کننده مانند سولوبول اضافه کنید. این می تواند به توزیع اسانس در آب کمک کند.
    تکان دهید و اسپری کنید

کاربردهای موضعی

روغن زنجبیل که روی پوست مالیده می شود همیشه باید ابتدا در روغن حامل رقیق شود. چند نمونه از روغن های حامل شامل روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن آووکادو هستند.

توصیه می شود که محلول روغن ضروری نباید از 3 تا 5 درصد تجاوز کند. به عنوان مثال برای تهیه یک محلول 3 درصد، توصیه شده به ازای هر 30 میلی لیتر روغن حامل 20 قطره روغن ضروری اضافه کنید.

روش های استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی

علاوه بر روغن زنجبیل، زنجبیل اشکال دیگری نیز دارد و بسیاری از آن ها خوراکی هستند و در آشپزی یا طعم‌ دهی استفاده می‌شوند. زنجبیل به اشکال زیر وجود دارد :

  • تازه
  • خشک شده
  • آسیاب شده یا پودر شده
  • ترشی
  • آب نبات

در حالی که هنوز تحقیقات محدودی در مورد روغن زنجبیل وجود دارد تحقیقات زیادی در مورد سایر اشکال زنجبیل وجود دارد. در زیر چند نمونه آورده شده است :

  • یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف کپسول های زنجبیل قبل از ورزش باعث کاهش قابل توجه درد در مقایسه با زمانی که کپسول ها بعد از ورزش مصرف می شوند، شد. مصرف کپسول زنجبیل قبل از ورزش نیز منجر به کاهش سطح یک نشانگر التهابی شد
  • یک بررسی در سال 2018 به بررسی اثربخشی زنجبیل در تسکین حالت تهوع مرتبط با بارداری پرداخت. ده مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. به طور کلی زنجبیل یک وسیله موثر برای تسکین حالت تهوع در دوران بارداری است
  • یک بررسی در سال 2018 نشان داد که زنجبیل در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بهتر از دارونما عمل نمی کند. در همین حال زنجبیل باعث افزایش تخلیه معده در افراد مبتلا به سوء هاضمه عملکردی شد اما حالت تهوع یا ناراحتی شکمی را کاهش نداد

خلاصه

روغن زنجبیل یک اسانس است که از ریزوم گیاه زنجبیل استخراج می شود. تحقیقات در مورد فواید روغن زنجبیل نشان می دهد که این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در کاهش احساس تهوع مفید باشد.

روغن زنجبیل رایحه ای گرم و تند دارد و می توان از آن در رایحه درمانی و کاربردهای موضعی استفاده کرد. هنگام استفاده از روغن زنجبیل روی پوست همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا آن را در روغن حامل رقیق کنید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش زنجبیل چیست؟

منبع : healthline