آیا زنجبیل برای درمان اسهال خوب است؟

خواص زنجبیل برای درمان اسهال
خواص زنجبیل برای درمان اسهال

خواص زنجبیل آن را به یک داروی مفید برای درمان اسهال تبدیل می کند. پزشکان شرقی هزاران سال است که از زنجبیل برای درمان اسهال استفاده می کنند.

زنجبیل معده را گرم می کند و مقوی دستگاه گوارش است. همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتری است که به بهبود بیماری های معده کمک می کند و اثرات آنتی اکسیدانی آن تاثیر مثبتی بر سلامت کلی معده دارد.

نوشیدن دمنوش زنجبیل می تواند به آبرسانی مجدد بدن و تامین مایعاتی که ممکن است در طول دوره اسهال از دست رفته کمک کند. معمولا اسهال فقط چند روز طول می کشد. زنجبیل می تواند در این مدت به آرامش معده شما کمک کند تا بهبودی سریع و راحت انجام شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید زنجبیل برای درمان اسهال و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

نحوه استفاده از زنجبیل برای درمان اسهال

می توانید زنجبیل تازه بخورید یا از آن برای تهیه چای استفاده کنید. اینها ایمن ترین راه ها برای مصرف زنجبیل هستند.

زنجبیل به صورت کپسول، پودر و تنتور نیز موجود است. مطمئن شوید که بیش از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف نکنید. می توانید روزانه 2 تا 4 میلی لیتر تنتور زنجبیل مصرف کنید.

همیشه برچسب را به دقت بررسی کنید زیرا مارک های مختلف می توانند از نظر قدرت و دوز متفاوت باشند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده کیفیت مکمل ها را تنظیم نمی کند پس زنجبیل را از یک منبع قابل اعتماد بخرید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

  • چند قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده یا ریز خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید (همچنین می توانید از پودر زنجبیل استفاده کنید یا چای کیسه ای زنجبیل بخرید)
  • بسته به اینکه دمنوش خود را به چه میزان قوی ترجیح می دهید، پنج دقیقه یا بیشتر دم کنید
  • می توانید لیموترش و عسل را برای افزایش طعم به دمنوش خود اضافه کنید

تحقیقات در مورد استفاده از زنجبیل برای درمان اسهال چه می گویند؟

محققان به دنبال یافتن راه هایی برای درمان اسهال ناشی از پاتوژن های روده هستند. این عامل شماره یک مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه است.

یک مطالعه حیوانی در سال 2007 نشان داد که زنجبیل یک درمان موثر برای اسهال ناشی از اشریشیا کولی است.

زنجبیل با مسدود کردن عملکرد باکتری‌ های سمی که باعث اسهال می‌ شوند، عمل می‌ کند و از تجمع مایع در روده جلوگیری می‌ کند و در واقع اثر ضد اسهالی بر بدن دارد.

تحقیقات انجام شده در سال 2015 از استفاده از زنجبیل برای درمان اسهال و همچنین سایر مشکلات شکمی پشتیبانی می کند.

اعتقاد بر این است که زنجبیل اسهال ناشی از خوردن غذای آلوده را درمان می کند. همچنین از حالت تهوع، استفراغ و اسپاسم شکمی جلوگیری می کند، گاز معده را تسکین می دهد و هضم سالم را تقویت می کند.

مطالعه ای در سال 1990 نشان داد که زنجبیل به طور قابل توجهی اسهال ناشی از سروتونین را مهار می کند. تحقیقات بیشتری برای کشف کاربردهای بالقوه زنجبیل به عنوان یک دارو ضروری است.

زنجبیل با موفقیت برای جلوگیری از اسهال در خوک ها استفاده شده است. اسهال در خوک ها اغلب به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شود که برای تولید گوشت خوک مشکل ایجاد می کند.

مطالعه ای در سال 2012 پتانسیل زنجبیل را در پیشگیری از اسهال و بهبود سلامت روده در خوک ها نشان داد. این عملکرد رشد و کیفیت گوشت را افزایش می دهد.

عوارض و مضرات زنجبیل

  • اکثر مردم می توانند زنجبیل را بدون هیچ گونه عوارض جانبی مصرف کنند. ممکن است نوعی ناراحتی شکمی، سوزش سر دل یا گاز را تجربه کنید
  • برخی افراد متوجه می شوند که این باعث اسهال آن ها می شود
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید قبل از مصرف زنجبیل برای اهداف دارویی با پزشک خود مشورت کنید
  • اگر دچار اختلال خونریزی، دیابت یا هر بیماری قلبی هستید زنجبیل مصرف نکنید
  • در صورت ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا زنجبیل را با احتیاط استفاده کنید
  • به کودکان زیر 2 سال زنجبیل ندهید

زنجبیل ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد :

  • داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند
  • فن پروکومون یک داروی ضد انعقاد خون
  • وارفارین (کومادین) یا سایر داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای بیماری قلبی

خلاصه

برای اکثر مردم زنجبیل یک راه بی خطر و موثر برای درمان اسهال است. به نحوه واکنش بدن تان به زنجبیل توجه کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی مصرف را قطع کنید.

به یاد داشته باشید که برای بهبود و بازیابی بدن خود زمان بگذارید. در صورت امکان استراحت کنید و به خودتان فرصت استراحت بدهید.

همچنین بخوانید : خواص روغن زنجبیل

منبع : healthline