خواص زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن
خواص زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که التهاب را کاهش می دهد، هضم غذا را تحریک می کند و اشتهای شما را سرکوب می کند. این خواص باعث می شود برخی از مردم این باور را داشته باشند که زنجبیل ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که زنجبیل می تواند همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش به شما کمک کند تا به وزن مناسب برسید. زمانی که هدف کاهش وزن باشد زنجبیل معمولا همراه با مواد دیگر استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن

زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام جینجرول و شوگاول است. این ترکیبات چندین فعالیت بیولوژیکی را در بدن شما تحریک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که چاقی می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب ایجاد کند. استرس اکسیداتیو در اثر آسیب رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود.

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل به کنترل این رادیکال های آزاد کمک می کند و خواص ضد التهابی آن می تواند با التهاب مقابله کند.

این خواص زنجبیل مستقیما اضافه وزن را برطرف نمی کند اما به جلوگیری از آسیب های قلبی عروقی و سایر عوارض جانبی اضافه وزن کمک می کند.

تحقیقات دیگر از این ایده حمایت می کنند که زنجبیل می تواند در کاهش وزن نیز نقش داشته باشد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مردان دارای اضافه وزن که زنجبیل مصرف می‌کنند مدت طولانی‌ تری سیر می‌ مانند.

یک متا آنالیز مطالعاتی که به بررسی خواص زنجبیل برای کاهش وزن پرداخته است نشان می دهد که زنجبیل تاثیر قابل توجهی بر وزن بدن و چربی شکم (نسبت دور کمر به باسن) دارد.

زنجبیل فعالیت های بیولوژیکی خاصی را در بدن شما تشویق می کند. آن ها اثر ضد چاقی دارند و به هضم سریع تر غذا کمک می کنند و بدن را تحریک می کنند تا غذای هضم شده را سریع تر از طریق روده بزرگ دفع کند. تحقیقات نشان می دهد که جینجرول ممکن است سطح قند خون شما را تثبیت کنند. ثابت نگه داشتن قند خون می تواند کلید کاهش وزن باشد.

1. ترکیب زنجبیل و لیموترش

هنگامی که زنجبیل و لیموترش را با هم برای کاهش وزن مصرف می کنید ممکن است خواص بیشتری برای حفظ سلامت بدن خود داشته باشید.

آب لیموترش ممکن است به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل کند، همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است.

نحوه استفاده از زنجبیل و لیموترش برای کاهش وزن

اضافه کردن آب یک لیموترش به دمنوش زنجبیل یا نوشیدنی زنجبیل ممکن است به شما کمک کند مایعات بیشتری بنوشید. این ممکن است شما را هیدراته نگه دارد و برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و احتمالا تلاش های کاهش وزن شما را بهبود می بخشد.

دو یا سه بار در روز یک نوشیدنی سالم با لیموترش و زنجبیل بنوشید تا خاصیت آبرسانی و کاهش اشتها زنجبیل و لیمو را به حداکثر برسانید.

2. ترکیب سرکه سیب و زنجبیل

سرکه سیب (ACV) خواص زیادی برای کاهش وزن دارد. استفاده از آن همراه با زنجبیل می تواند اثرات ضد گلیسمی و آنتی اکسیدانی هر دو ماده را افزایش دهد.

سرکه سیب همچنین پروبیوتیک‌ های قدرتمندی را وارد ترکیب می‌ کند که می‌ تواند سلامت روده شما را در حین کار برای کاهش وزن بهبود بخشد.

نحوه استفاده از سرکه سیب و زنجبیل برای کاهش وزن

ساده ترین راه برای وارد کردن این دو ماده در رژیم غذایی این است که آن ها را با هم مخلوط کرده و بنوشید.

شما می توانید یک دمنوش زنجبیل را با دم کردن یک چای کیسه ای در آب داغ تهیه کنید و بگذارید قبل از اضافه کردن سرکه سیب خنک شود. آبی که خیلی داغ است باکتری های موجود در سرکه سیب را از بین می برد و اثر پروبیوتیک آن را از دست خواهید داد.

کمی عسل یا کمی لیموترش را به 1 فنجان دمنوش زنجبیل اضافه کنید، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را هم اضافه کرده و بنوشید.

این چای را یک بار در روز صبح قبل از غذا مصرف کنید تا حداکثر مزیت سرکه سیب را تجربه کنید.

3. چای سبز و زنجبیل

چای سبز خواص کاهش وزن دارد. چای سبز به دلیل شواهدی که نشان می‌ دهد می‌ تواند متابولیسم شما را تسریع کند، یک عنصر محبوب در مکمل‌ های کاهش وزن است.

نحوه استفاده از چای سبز و زنجبیل برای کاهش وزن

شما می توانید زنجبیل آسیاب شده را به چای سبز داغ اضافه کنید تا اثرات قدرتمند هر دو ماده را با هم ترکیب کنید. همچنین می‌ توانید در یک لیوان آب داغ یک چای کیسه‌ ای زنجبیل و یک چای سبز کیسه‌ ای را با هم خیس کنید و پس از چند دقیقه دم کشیدن میل کنید.

یک یا دو بار در روز از چای سبز و زنجبیل را بنوشید، به خاطر داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است.

4. آب زنجبیل

نوشیدن آب زنجبیل راه دیگری برای استفاده از مزایای کاهش وزن زنجبیل است.

آب زنجبیل معمولا حاوی مواد دیگری برای رقیق کردن طعم تند زنجبیل خالص است. این مواد اضافی – عسل، آب لیموترش و آب – به طور اتفاقی دارای خواص آبرسانی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

نحوه استفاده از آب زنجبیل برای کاهش وزن

می‌توانید آب زنجبیل را در خانه درست کنید و سپس مقداری آب لیموترش تازه و آگاو یا عسل یا هر شکل دیگری از شیرین‌ کننده‌ های طبیعی همراه با حدود 1 فنجان آب در مخلوط کن بریزید و اگر دوست دارید مخلوط را صاف کنید.

عصاره زنجبیل را که درست کرده اید به مواد دیگر خود اضافه کنید، با نعناع تزئین کنید و قطعات یخ را به دلخواه اضافه کنید.

یک یا دو بار در روز به عنوان سرکوب کننده اشتها بنوشید.

5. پودر زنجبیل

در مقایسه با زنجبیل تازه، زنجبیل خشک آسیاب شده (پودر زنجبیل) حاوی مقدار بیشتری از ترکیبات به نام شوگاول است. این ترکیبات ممکن است خواص ضد سرطانی و ضد التهابی داشته باشند.

نحوه استفاده از پودر زنجبیل برای کاهش وزن

می توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا آن را با آب مخلوط کنید تا یک نوشیدنی پودر زنجبیل درست کنید. همچنین می توانید روی غذای خود پودر زنجبیل بپاشید.

مصرف یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل در حالت خام ممکن است باعث سوء هاضمه شود و مزه آن می تواند بسیار زیاد باشد.

سایر خواص زنجبیل برای سلامتی بدن

زنجبیل علاوه بر کاهش وزن فواید سلامتی زیادی نیز دارد که عبارتند از :

  • تنظیم کورتیزول (معروف به هورمون استرس)
  • افزایش حرکات روده
  • افزایش انرژی
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • بهبود حافظه و عملکرد مغز
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

عوارض و مضرات زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن

استفاده از زنجبیل برای کاهش وزن عموما برای اکثر افراد بی خطر است. برخی عوارض جانبی مانند یبوست و نفخ را تجربه می کنند.

زنجبیل ممکن است جریان صفرا را از کیسه صفرا افزایش دهد که باعث می شود پزشکان در مورد توصیه آن به افرادی که بیماری کیسه صفرا دارند محتاط باشند.

همچنین برخی از متخصصان زنجبیل را برای درمان حالت تهوع به زنان باردار توصیه می کنند. اگر در دوران شیردهی یا بارداری هستید یا اگر از داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد) استفاده می کنید قبل از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

محصولات کاهش وزن زنجبیل را از کجا بخریم؟

شما می توانید زنجبیل را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. زنجبیل تازه را در بخش محصولات تازه و زنجبیل آسیاب شده را در فروشگاه های ادویه جات پیدا می کنید.

فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی نسخه های مختلفی از زنجبیل را می فروشند که به طور خاص برای استفاده به منظور کاهش وزن یا سایر فواید سلامتی زنجبیل فرموله شده است. فروشگاه های بهداشتی کپسول های حاوی زنجبیل آسیاب شده را می فروشند.

توجه داشته باشید که مکمل های خوراکی زنجبیل و زنجبیل آسیاب شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شوند.

خلاصه

زنجبیل به عنوان یک عنصر برای کمک به کاهش وزن، پتانسیل خود را نشان داده است. هنگامی که زنجبیل را همراه با سایر مواد آنتی اکسیدانی، تثبیت کننده قند خون و ضد التهاب مصرف می کنید به خودتان شروعی برای حرکت به سمت وزن سالم تر می دهید.

اما زنجبیل به تنهایی منجر به کاهش وزن قابل توجهی نمی شود. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم هنوز برای کاهش وزن کلی حیاتی هستند.

در مورد نگرانی هایی که در مورد وزن خود دارید با یک پزشک صحبت کنید و به یاد داشته باشید که هیچ ماده جادویی وجود ندارد که باعث کاهش وزن شود.

همچنین بخوانید : خواص مخلوط زنجبیل و زردچوبه

منبع : healthline