خواص زنجبیل برای درمان گلودرد چیست؟

خواص زنجبیل برای درمان گلودرد
خواص زنجبیل برای درمان گلودرد

یکی از فواید زنجبیل درمان گلودرد است که توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده است.

زنجبیل ممکن است از راه های مختلفی به درمان گلودرد کمک کند. به عنوان مثال ممکن است درد را به عنوان یک ضد التهاب تسکین دهد. همچنین برای کمک به مبارزه با عفونت هایی که باعث گلودرد می شوند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی زنجبیل برای گلودرد و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید دارویی و درمانی زنجبیل برای گلودرد

زنجبیل حاوی ترکیبات زیست فعال است. ترکیبات زیست فعال، مواد مغذی گیاهی هستند که در برخی غذاها یافت می شوند و اثرات مفیدی بر سلامتی شما دارند. قابل توجه ترین ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل جینجرول و شوگاول هستند.

مطالعات نشان می دهد این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به مدیریت یا کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله گلودرد کمک کند. با این حال برای درک کامل نقش زنجبیل در درمان و تسکین گلودرد، به تحقیقات علمی کنترل‌ شده‌ تری نیاز است.

همچنین اعتقاد بر این است که زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با عفونت‌ ها (باکتری یا ویروسی) از جمله مواردی که باعث گلودرد می‌ شوند کمک کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی محلولی با 10 درصد عصاره زنجبیل برای مهار استرپتوکوک موتانس، کاندیدا آلبیکنس و انتروکوکوس فکالیس یافت شد. این سه میکروارگانیسم معمولا مسئول عفونت های دهان هستند. تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات زنجبیل بر باکتری‌ ها و ویروس‌ هایی که باعث گلودرد می‌ شوند مورد نیاز است.

در نهایت زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها ممکن است مزایای محافظتی و درمانی در برابر بیماری ها داشته باشند. در یک مطالعه مشخص شد که زنجبیل تازه مزایای آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به زنجبیل خشک دارد.

زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است

دردی که با گلودرد تجربه می کنید از التهاب و خارش در گلو ناشی می شود. این التهاب می تواند نتیجه پاسخ ایمنی بدن شما به عفونت یا به دلیل یک عامل تحریک کننده مانند آبریزش بینی باشد.

اثرات ضد التهابی زنجبیل می تواند با تسکین التهاب به تسکین گلودرد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است این کار را با مسدود کردن پروتئین های پیش التهابی در بدن انجام دهد. این پروتئین ها باعث درد التهابی و خارش می شوند.

علاوه بر این تحقیقات در دو مطالعه مختلف نشان می دهد که زنجبیل در ترکیب با گیاهان دیگر به التهاب لوزه و درد فارنژیت کمک می کند. در یک مطالعه 7 نفر از هر 10 شرکت کننده مبتلا به لوزه مزمن شاهد کاهش علائم لوزه حاد بودند. مطالعه دیگر در لوله های آزمایش در آزمایشگاه انجام شد اما نتایج امیدوارکننده ای را نشان داد.

زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

زنجبیل ممکن است به تسکین گلو درد و بهبود زمان بهبودی شما کمک کند. دلیل این است که ترکیبات زنجبیل ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

بیشتر گلودردها توسط ویروس ها ایجاد می شوند که شامل سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا و مونونوکلئوز می شوند. داروهای سرماخوردگی نمی توانند ویروس ها را از بین ببرند اما زنجبیل ممکن است این کار را انجام دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که زنجبیل سیستم ایمنی را برای کشتن ویروس ها تحریک می کند. این نتایج نشان می‌ دهد که زنجبیل پتانسیل کاهش بروز گلودرد، تسکین سریع‌ تر علائم و بهبود زمان بهبودی را دارد. برای تایید این نتایج آزمایشات روی انسان مورد نیاز است.

زنجبیل بدن را در برابر عوامل بیماری زا و سموم محافظت می کند

زنجبیل ممکن است با محافظت در برابر باکتری ها، عوامل بیماری زا و سموم به درمان گلودرد کمک کند. اینها به عنوان میکروب ها شناخته می شوند.

برخی از این میکروب ها باعث گلودرد می شوند. این شامل گلودرد استرپتوکوکی است که توسط باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز ایجاد می شود.

یک مطالعه اثربخشی عصاره زنجبیل را در مقابل آنتی بیوتیک ها بر روی باکتری های عامل استرپتوکوک مقایسه کرد. به عنوان بخشی از این مطالعه زنجبیل در مقادیر مختلف از ریشه و برگ گیاه استخراج شد و با آب یا اتانول رقیق شد.

حلال های ساخته شده از برگ و ریشه به همان اندازه در مهار باکتری موثر بودند و با آنتی بیوتیک ها قابل مقایسه بودند. حلال های مبتنی بر اتانول موثرتر از حلال های مبتنی بر آب بودند.

این تحقیق ها همگی در لوله های آزمایش انجام شد. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات ضد میکروبی زنجبیل در افراد مورد نیاز است.

روش های استفاده از زنجبیل برای گلودرد

1. ریشه زنجبیل خام

ریشه زنجبیل خام را می توان در میوه فروشی ها پیدا کرد. ریشه زنجبیل قهوه ای کم رنگ است و در اندازه های مختلف قابل خریداری است.

برای استفاده با برداشتن سطح بیرونی پوست شروع کنید. می توانید این کار را با مالش ملایم یک قاشق روی سطح ریشه انجام دهید.

سپس یک تکه 2.5 سانتی متری از ریشه زنجبیل خام تازه را برش دهید و آن را بجوید. خوب است که ریشه را در حالی که تبدیل به پالپ می شود قورت دهید یا اگر پالپ شما را تحریک کرد می توانید آن را تف کنید.

یک تکه ریشه زنجبیل را دو تا سه بار در روز برای تسکین بجوید. این بهترین راه برای مصرف زنجبیل به دلیل گرمای تند این گیاه است.

2. آب نبات، پاستیل یا آدامس زنجبیل

یک راه ملایم تر برای مصرف زنجبیل مکیدن آب نبات زنجبیل است. دستورالعمل ها و هشدارهای روی بسته را از نزدیک بخوانید و دستورالعمل های مربوط به اندازه سرو را دنبال کنید.

همچنین مطمئن شوید محصولی که خریداری می کنید حاوی زنجبیل واقعی باشد. زنجبیل خام بهترین نوع است.

3. دمنوش زنجبیل

نوشیدن دمنوش زنجبیل یک درمان خانگی محبوب و موثر برای گلودرد است. مایع گرم ممکن است برای گلوی ملتهب تسکین دهنده باشد و چای یک راه آسان برای مصرف زنجبیل و تماس آن با گلو است.

دمنوش زنجبیل به راحتی درست می شود. شما همچنین می توانید چای کیسه ای زنجبیل را خریداری کنید.

برای تهیه دمنوش زنجبیل در خانه 2 قاشق چای خوری زنجبیل تازه یا خشک را با 1 فنجان آب جوش ترکیب کنید. بگذارید پنج دقیقه دم بکشد سپس مایع را صاف کنید تا قبل از نوشیدن زنجبیل از آن خارج شود.

برای درمان گلودرد تا سه بار در روز دمنوش زنجبیل بنوشید.

4. پودر زنجبیل

می توانید از پودر زنجبیل برای طعم دادن به وعده های غذایی خود استفاده کنید. پودر زنجبیل از بخش ادویه در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی موجود است.

برای استفاده حدود دو قاشق چای خوری در هر وعده غذایی اضافه کنید. اگر از طعم آن لذت می برید می توانید بیشتر اضافه کنید. همچنین می توانید 2 قاشق چای خوری پودر را بدون غذا تا سه بار در روز مصرف کنید. مخلوط کردن آن با آب گرم، بلع آن را راحت تر می کند.

در صورت تمایل می توانید پودر زنجبیل را با ریشه خام خرد شده جایگزین کنید.

5. مکمل پودر زنجبیل

زنجبیل به عنوان مکمل به صورت قرص یا کپسول موجود است. مکمل های زنجبیل با استفاده از پودر زنجبیل تهیه می شوند.

دستورالعمل های برچسب را از نزدیک بخوانید. توصیه های دوز روی برچسب ممکن است بر اساس آزمایشات انسانی نباشد. دوز بهینه برای مکمل ها اغلب ناشناخته است و بسته به محصول مورد استفاده در آزمایشات متفاوت است. با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید تا بهترین دوز را برای شما تعیین کند.

ترکیب زنجبیل و عسل برای گلودرد

افزودن عسل به زنجبیل می تواند به بهبود طعم آن کمک کند و نیش و ادویه را از آن خارج کند. عسل هم دارای خواص ضد میکروبی است بنابراین ممکن است فواید درمانی بیشتری را ارائه دهد.

بسیاری از مطالعات فواید ضد میکروبی عسل را مورد بررسی قرار داده‌ اند و این عسل در مهار طیف وسیعی از باکتری‌ ها و ویروس‌ ها نویدبخش است.

با این حال بیشتر مطالعات مطالعات آزمایشگاهی بوده است. تحقیقات بیشتری برای حمایت از استفاده از عسل به عنوان یک ضد میکروبی با طیف گسترده مورد نیاز است.

یک مطالعه شواهدی پیدا کرد که نشان می دهد اثرات ضد میکروبی زنجبیل و عسل ممکن است در صورت استفاده با هم افزایش یابد.

این مطالعه به بررسی اثرات زنجبیل و عسل بر روی باکتری های ایجاد کننده حفره در دندان ها پرداخت. نتایج مختلط بود اما نویدبخش اثرات افزایش یافته در مهار برخی از باکتری ها بود.

زنجبیل و عسل را با هم در آب میوه ها، دمنوش های سرد یا سایر دستور العمل ها مصرف کنید. همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری (5 میلی لیتر) عسل را به دمنوش زنجبیل داغ اضافه کنید.

عوارض و مضرات زنجبیل

زنجبیل برای اکثر مردم بی خطر است اما ممکن است به زنجبیل حساسیت داشته باشید. همچنین مهم است توجه داشته باشید که زنجبیل نباید به عنوان جایگزینی برای داروهای سرماخوردگی، آنفولانزا یا آنتی بیوتیک توصیه شده یا تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

اگر باردار هستید هنگام استفاده منظم از دمنوش ها و مکمل ها احتیاط کنید. گاهی اوقات زنجبیل باعث ناراحتی معده می شود. اگر این اتفاق افتاد استفاده را متوقف کنید.

مکمل های زنجبیل توسط FDA بررسی نمی شوند. ایمنی کیفیت و خلوص آن ها ارزیابی نمی شود. همچنین می توانید مارک هایی که پزشک یا داروساز توصیه می کند را استفاده کنید. مطمئن شوید محصولاتی که انتخاب می کنید حاوی زنجبیل واقعی هستند.

اگر دارو مصرف می کنید همیشه قبل از استفاده از زنجبیل یا مکمل های دیگر با پزشک خود صحبت کنید. چون تداخل دارویی ممکن است.

خلاصه

زنجبیل ممکن است تا حدودی برای گلودرد تسکین دهد. همچنین ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی به جلوگیری از گلودرد کمک کند.

مطالعات بالینی محدود است اما مطالعات آزمایشگاهی نویدبخش زیادی برای استفاده دارویی از این گیاه است. زنجبیل نباید به عنوان جایگزینی برای داروهای توصیه شده یا تجویز شده توسط پزشک استفاده شود اما می تواند به حمایت از یک برنامه درمانی جامع کمک کند.

راه های زیادی برای مصرف زنجبیل وجود دارد. روش های مختلف را آزمایش کنید تا بهترین روش را پیدا کنید.

همچنین بخوانید : خواص ترکیب سیر و زنجبیل

منبع : healthline