عوارض و مضرات مصرف زیاد دمنوش زنجبیل چیست؟

عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل
عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاهی دارویی بومی جنوب چین است و در آب و هوای گرم در سراسر جهان رشد می کند. ریشه تند و معطر گیاه زنجبیل توسط بسیاری از فرهنگ ها در آشپزی و پزشکی استفاده می شود.

بیشتر مردم از آن به عنوان ادویه استفاده می کنند یا آن را با سوشی می خورند اما زنجبیل را می توان به صورت دمنوش هم درست کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را در یک لیوان آب جوش دم کنید و در دو وعده بنوشید.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات زیاد خوردن دمنوش زنجبیل برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل برای سلامتی

به نظر نمی رسد دمنوش زنجبیل عوارض جانبی جدی داشته باشد. به طور کلی شما باید بیش از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی شوید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که زنجبیل می تواند تولید صفرا را افزایش دهد اما هیچ مدرک علمی در این مورد وجود ندارد. با این حال اگر سابقه مشکلات کیسه صفرا دارید ایده خوبی است که قبل از استفاده از دمنوش زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از عوارض جانبی احتمالی نوشیدن دمنوش زنجبیل سوزش سر دل یا ناراحتی معده است شبیه احساسی که هنگام خوردن فلفل یا سایر غذاهای تند دارید. ممکن است این تحریک را با آلرژی به زنجبیل اشتباه بگیرید.

با این حال اگر بعد از نوشیدن دمنوش زنجبیل جوش یا ناراحتی در دهان یا معده خود احساس کنید ممکن است به زنجبیل حساسیت داشته باشید.

زنجبیل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند بنابراین ممکن است احساس سبکی سر را به عنوان یک عارضه جانبی داشته باشید.

زنجبیل همچنین حاوی سالیسیلات است، ماده شیمیایی موجود در آسپرین که به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند. این می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی ایجاد کند.

اما باز هم شما باید بسیار بیشتر از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف کنید تا این اثر را تجربه کنید.

فواید و مزایای دمنوش زنجبیل برای سلامتی بدن

برخی می گویند دمنوش زنجبیل می تواند سرفه و سایر مشکلات تنفسی را درمان کند. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل می تواند فشار خون را کاهش دهد و ممکن است به اندازه برخی از داروهای معمولی موثر باشد.

جینجرول یکی از اجزای زنجبیل رشد تومور را در آزمایشگاه سرکوب می کند. بسیاری از کاربران ادعا می کنند که دمنوش زنجبیل درد آرتریت و دردهای عضلانی را کاهش می دهد.

همچنین دمنوش زنجبیل به طور سنتی برای مشکلات معده استفاده می شود که معروف ترین آن برای جلوگیری یا توقف حالت تهوع است. ممکن است به رفع حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا جراحی کمک کند. استفاده از زنجبیل برای تسکین تهوع صبحگاهی در دوران بارداری بحث برانگیز است.

اگر باردار هستید، تحت درمان سرطان هستید یا جراحی در پیش رو دارید قبل از مصرف هر چیزی برای کاهش حالت تهوع حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

زیاده روی در مصرف هر چیزی مسلما باعث ایجاد مشکل می شود. اما اگر به طور کلی از سلامتی خوبی برخوردار هستید و زنجبیل را دوست دارید، دمنوش آن را بنوشید و نگران نباشید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش زنجبیل چیست؟

منبع : healthline