خواص ترکیب سیر و زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص ترکیب سیر و زنجبیل
خواص ترکیب سیر و زنجبیل

سیر و زنجبیل هر دو به دلیل فواید سلامتی خود مشهور هستند.

دهه‌ ها تحقیق علمی نشان داده است که این ترکیبات محبوب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است محافظت در برابر بیماری‌ ها را ارائه دهند.

ترکیب سیر و زنجبیل همچنین ممکن است اثرات ارتقا سلامتی داشته باشد. شما می توانید این کار را با مصرف آن ها در غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده و سوپ یا مصرف آن ها به شکل مکمل انجام دهید.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی ترکیب سیر و زنجبیل برای سلامتی بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ترکیب سیر و زنجبیل برای سلامتی بدن

1. ضد التهاب طبیعی است

یکی از شناخته شده ترین فواید زنجبیل و سیر توانایی آن ها در کاهش التهاب است.

اگرچه پاسخ التهابی بدن برای حفظ سلامت شما ضروری است، التهاب مزمن با پیشرفت بسیاری از بیماری‌ ها از جمله بیماری‌ های قلبی و برخی سرطان‌ ها مرتبط است.

سیر و زنجبیل حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی قوی هستند که ممکن است به مهار پروتئین های پیش التهابی مرتبط با التهاب مزمن کمک کند.

جالب اینجاست که فرآورده های مختلف سیر حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آلی گوگرد ضد التهابی هستند.

سیر تازه حاوی مواد زیر می باشد :

  • آلین
  • مشتقات گاما گلوتامیل سیستئین

پودر سیر حاوی ترکیبات زیر است :

  • آلین
  • دی آلیل دی سولفید

سیر له شده مواد زیر را دارا می باشد :

  • ترکیبات خانواده سولفید
  • دیتین ها
  • ترکیبات آجوئن

زنجبیل مملو از مواد ضدالتهابی است از جمله ترکیبات فنلی جینجرول و شوگاول.

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که زنجبیل و سیر دارای اثرات ضد التهابی هستند.

به عنوان مثال مطالعات نشان داده اند که سیر و زنجبیل هر دو نشانگرهای التهاب را در انسان کاهش می دهند. هر دو سطح این پروتئین‌ های پیش‌التهابی را کاهش می‌ دهند :

  • فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-α)
  • اینترلوکین 6 (IL-6)
  • پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hs-CRP)

بررسی سال 2020 از 17 مطالعه با کیفیت بالا نشان داد که مصرف مکمل های سیر منجر به کاهش قابل توجهی در پروتئین واکنشی C می شود. همچنین دریافت که نوع دیگری از مکمل سیر به نام عصاره سیر کهنه شده به طور قابل توجهی پروتئین واکنشی C و فاکتور نکروز توموری آلفا را کاهش می دهد.

یک بررسی در سال 2020 از 109 مطالعه با کیفیت بالا نشان داد که زنجبیل ممکن است به ویژه زمانی که افراد مبتلا به آرتریت از آن برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌کنند موثر باشد.

اطلاعات کمی در مورد اثرات ترکیب زنجبیل و سیر بر التهاب در انسان وجود دارد. با این حال بر اساس تحقیقات موجود، این احتمال وجود دارد که استفاده از سیر و زنجبیل با هم می تواند به کاهش نشانگرهای التهاب کمک کند.

2. ممکن است در برابر آسیب سلولی اثر محافظتی داشته باشد

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌ افتد که مولکول‌ هایی به نام گونه‌ های فعال اکسیژن (ROS) وجود داشته باشد که بر سیستم دفاعی بدن شما غلبه کند.

سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن شامل آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز است. اینها به حفظ سطح ROS در تعادل کمک می کنند. با این حال هنگامی که این سیستم تحت فشار قرار می گیرد، استرس اکسیداتیو رخ می دهد که منجر به آسیب سلولی می شود.

مطالعات نشان می دهد که سیر و زنجبیل ممکن است به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو از جمله ترکیب بسیار واکنش پذیر و آسیب رسان مالون دی آلدئید کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2015 به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه 2 گرم پودر زنجبیل به مدت 12 هفته داد. در پایان این درمان آن ها به طور قابل توجهی سطح مالون دی آلدئید خون را در مقایسه با گروه کنترل کاهش دادند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف مکمل های زنجبیل باعث کاهش سطح مالون دی آلدئید و همچنین نشانگر التهابی فاکتور نکروز توموری آلفا در افراد مبتلا به سل می شود.

مطالعه ای در سال 2008 روی 13 فرد مسن نشان داد که مصرف روزانه مکمل های سیر به مدت 1 ماه باعث کاهش سطح مالون دی آلدئید و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز می شود.

علاوه بر این یک مطالعه در سال 2020 روی موش‌ های مبتلا به بیماری آلزایمر نشان داد که درمان ترکیبی با سیر، زنجبیل و عصاره فلفل چیلی به طور قابل‌ توجهی سطوح آنزیم‌ های دفاعی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش می‌ دهد.

همچنین به طور قابل توجهی سطوح ترکیب مضر مالون دی آلدئید را کاهش داد.

3. ممکن است برای بهبود شناختی مفید باشد

مصرف منظم سیر و زنجبیل یا مصرف مکمل های سیر و زنجبیل ممکن است به محافظت از مغز و بهبود شناخت کمک کند.

برخی مطالعات جمعیتی پیشنهاد داده اندکه مصرف سیر ممکن است به ویژه برای محافظت در برابر اختلالات شناختی در جمعیت های خاص مفید باشد.

یک مطالعه جمعیتی در سال 2019 که شامل 27437 سالمند چینی بود نشان داد کسانی که سیر بیشتری مصرف می‌ کردند کمتر دچار اختلالات شناختی می‌ شدند. آن ها همچنین نسبت به کسانی که به ندرت سیر مصرف می کردند بیشتر عمر کردند.

دانشمندان باید مطالعات بیشتری در مورد این پدیده انجام دهند از جمله تحقیقات در گروه های دیگر از مردم.

مطالعات نشان داده اند که مصرف پودر سیر ممکن است حافظه و توجه را در بزرگسالان سالم بهبود بخشد.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سیر ممکن است به محافظت در برابر التهاب و تحلیل رفتن سلول های عصبی کمک کند.

تحقیقات همچنین زنجبیل را با فواید شناختی مرتبط دانسته اند. در یک مطالعه در سال 2011 مصرف 400 یا 800 میلی گرم عصاره زنجبیل در روز به مدت 2 ماه به بهبود عملکرد شناختی و حافظه در زنان سالم در مقایسه با دارونما کمک کرد.

علاوه بر این مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف زنجبیل ممکن است به کاهش آسیب مغزی، محافظت در برابر بیماری های عصبی و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی در مغز کمک کند.

4. ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

مطالعات نشان داده اند که سیر و زنجبیل دارای خواص محافظتی قوی از قلب هستند و ممکن است به کاهش برخی از عوامل خطر بیماری قلبی کمک کنند از جمله :

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سطح قند خون بالا

یک بررسی در سال 2014 از 22 مطالعه با کیفیت بالا نشان داد که مصرف پودر سیر به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسترول تام و LDL و همچنین سطح قند خون ناشتا و فشار خون می شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سیر به کاهش فشار خون، قند خون و کلسترول و همچنین جلوگیری از تصلب شرایین یا تجمع پلاک در شریان ها کمک می کند.

مطالعات همچنین زنجبیل را با فواید سلامت قلب مرتبط دانسته اند.

یک مطالعه در سال 2017 شامل 4628 شرکت‌ کننده نشان داد که مصرف روزانه 1 گرم زنجبیل خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب را به ترتیب 8 و 13 درصد در افراد کاهش می‌دهد.

مکمل‌ های زنجبیل ممکن است به بهبود کنترل قند خون و کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام و نشانگرهای التهابی در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند. این بسیار مهم است زیرا افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

بنابراین مصرف منظم سیر و زنجبیل یا مصرف مکمل‌ های سیر و زنجبیل ممکن است به ارتقای سلامت قلب کمک کنند.

با این حال قبل از مصرف مکمل های سیر و زنجبیل با دوز بالا باید با یک متخصص مشورت کنید زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. اینها شامل رقیق کننده های خون است که متخصصان از آن ها برای درمان بیماری های قلبی استفاده می کنند.

5. ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد

سیر و زنجبیل ممکن است به کاهش سطح قند خون و بهبود سایر نشانگرهای سلامت در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند به خصوص اگر آن ها را به شکل مکمل مصرف کنید.

یک مطالعه در سال 2020 روی 103 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به شرکت کنندگان روزانه 1.2 گرم مکمل زنجبیل به مدت 90 روز داده شد. کسانی که آن را مصرف کردند نسبت به کسانی که دارونما مصرف کردند کاهش بیشتری در سطح قند خون و کلسترول تام داشتند.

یک بررسی در سال 2018 که شامل 10 مطالعه با کیفیت بالا بود نشان داد که مصرف مکمل‌ های زنجبیل باعث افزایش کلسترول HDL محافظ قلب و کاهش سطح هموگلوبین A1c یا HbA1c در خون می‌ شود.

این مولکول نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون، قند خون ناشتا و کلسترول LDL است. بنابراین وقتی کاهش می یابد، نشان دهنده بهبود سلامت شماست.

مطالعات نشان می دهد که مکمل های سیر هم ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند.

مروری بر 33 مطالعه در سال 2018 نشان داد که به طور کلی مکمل‌ های سیر در کاهش تری گلیسیرید، قند خون ناشتا، کلسترول تام، کلسترول LDL و HbA1c در افراد مبتلا به دیابت موثرتر از درمان‌ های دارونما بودند.

یک بررسی در سال 2017 شامل 9 مطالعه با کیفیت بالا بود که روزانه به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مکمل های سیر در دوزهای 0.05 تا 1.5 گرم داد. شرکت کنندگانی که این درمان را دریافت کردند کاهش قابل توجهی در سطح قند خون و چربی خون داشتند.

اگر علاقه مند به استفاده از مکمل های سیر و زنجبیل برای درمان دیابت یا کاهش سطح قند خون هستید با یک پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

6. خواص ضد سرطانی دارد

برخی شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از سیر و زنجبیل ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند. این ممکن است به دلیل غلظت ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن ها باشد که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می کند.

به عنوان مثال نتایج مطالعات جمعیتی نشان می دهد افرادی که سیر بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

یک مطالعه در سال 2020 روی 660 زن پورتوریکویی نشان داد که مصرف زیاد سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف سیر با کاهش خطر سرطان ریه و سرطان معده مرتبط است.

بسیاری از مطالعات لوله آزمایش و حیوانی نشان داده اند که زنجبیل دارای اثرات ضد سرطانی در برابر انواع مختلفی از سلول های سرطانی است که عبارتند از :

  • سلول های سرطانی پانکراس
  • سلول های سرطانی پروستات
  • سلول های سرطان سینه

اگرچه این نتایج دلگرم کننده هستند، زنجبیل و سیر نمی توانند جایگزین درمان سرطان شوند. اگر سرطان دارید، از مکمل های سیر و زنجبیل استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما آن ها را تایید کند.

7. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

سیر و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد میکروبی قوی هستند. بنابراین افزودن آن ها به رژیم غذایی ممکن است به حفظ سلامت سیستم ایمنی شما کمک کند.

سیر حاوی ترکیباتی از جمله آلیسین و دی آلیل سولفید است که ممکن است به تقویت فعالیت سلول های ایمنی و مهار بیان پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 1 بتا (IL-1β) و فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-α) کمک کند.

آن ها همچنین ممکن است تولید مولکول های آسیب رسان را با سرکوب آنزیم های خاص کاهش دهند.

زنجبیل همچنین ممکن است با مهار سلول‌ های شما از تولید پروتئین‌ هایی که التهاب را تحریک می‌ کنند مانند فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوکین 8 (IL-8) به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

یک مطالعه در سال 2019 روی 70 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید به شرکت کنندگان روزانه 1.5 گرم پودر زنجبیل به مدت 12 هفته داده شد.

این مطالعه نشان داد که پودر زنجبیل بیان ژن هایی را افزایش می دهد که به جلوگیری از واکنش خود ایمنی کمک می کنند. همچنین بیان ژن های محرک التهاب را کاهش داد.

سیر و زنجبیل دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی قوی در برابر انواع پاتوژن ها از جمله آنفولانزا و عفونت های تنفسی هستند.

علاوه بر این شواهد محدود نشان می دهد که مصرف مکمل های عصاره سیر کهنه ممکن است به تقویت عملکرد سلول های ایمنی و کاهش شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد سالم کمک کند. با این حال دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

خلاصه

دانشمندان ده ها سال است که خواص سیر و زنجبیل را برای سلامتی می دانند. با این حال تحقیقات محدودی در مورد اثرات بالقوه ترکیب سیر و زنجبیل برای سلامتی چه در رژیم غذایی شما و چه به عنوان مکمل وجود دارد.

مطالعات نشان می دهد که زنجبیل و سیر هر دو فواید سلامتی قابل توجهی دارند.

اگرچه مطالعات روی اثرات ترکیبی سیر و زنجبیل کمیاب است، افزودن هر دوی این مواد قدرتمند به رژیم غذایی احتمالا به نوعی برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

با این حال اگر علاقه مند به مصرف مکمل های سیر و زنجبیل با دوز بالا هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه در صورتی که بیماری دارید یا در حال حاضر دارو مصرف می کنید بسیار مهم است.

همچنین بخوانید : خواص مخلوط سیر و عسل چیست؟

منبع : healthline