خواص شگفت انگیز دمنوش زنجبیل برای سلامتی بدن

خواص دمنوش زنجبیل
خواص دمنوش زنجبیل

زنجبیل هزاران سال است که به عنوان چاشنی غذا و برای درمان بیماری ها استفاده می شود.

زنجبیل بومی آسیا و گیاهی گلدار از خانواده زنجبیلیان است. ریشه یا ساقه آن به بسیاری از انواع غذاها طعم می بخشد اما همچنین یک داروی گیاهی قدیمی برای بسیاری از بیماری هاست.

نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است به همه چیز از بیماری حرکتی گرفته تا پیشگیری از سرطان کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش زنجبیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش زنجبیل برای سلامتی بدن

1. بیماری حرکت را درمان می کند

طب عامیانه نشان می دهد که دمنوش زنجبیل می تواند به کاهش علائم بیماری حرکت مانند سرگیجه، استفراغ و عرق سرد کمک کند. اکثر تحقیقات منبع معتبر قادر به نشان دادن اثربخشی نبوده است.

یک مطالعه قدیمی نشان داد که زنجبیل به کاهش بیماری حرکت کمک می کند. اگر در وسایل نقلیه در حال حرکت از احساس بی حالی رنج می برید امتحان کردن زنجبیل احتمالا ضرری ندارد.

2. حالت تهوع ناشی از تهوع صبحگاهی یا شیمی درمانی را درمان می کند

برخی از کارشناسان بر این باورند که اجزای فعال زنجبیل – روغن های فرار و ترکیبات فنلی به نام جینجرول – می توانند به تسکین حالت تهوع ناشی از بارداری، شیمی درمانی یا جراحی کمک کنند. (قبل از استفاده از زنجبیل بعد از جراحی با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است در لخته شدن خون اختلال ایجاد کند.)

محققان پیشنهاد می‌کنند که زنجبیل ممکن است جایگزین ارزشمندی برای داروهای سنتی ضد تهوع در افرادی باشند که باردار هستند یا تحت شیمی‌ درمانی هستند و نمی‌ توانند داروهای استاندارد را مصرف یا تحمل کنند.

2. به کاهش فشار خون و سلامت قلب کمک می کند

تحقیقاتی نشان داده است که مصرف دمنوش زنجبیل می تواند در برابر بیماری قلبی اثر محافظت کننده داشته باشد. زنجبیل ممکن است به موارد زیر کمک کند :

  • فشار خون را کاهش دهد
  • از حملات قلبی جلوگیری کند
  • از لخته شدن خون جلوگیری کند
  • سوزش سر دل را تسکین دهد
  • کلسترول خون بالا را کاهش دهد
  • باعث بهبود گردش خون شود

3. باعث کنترل وزن و قند خون می شود

یک مطالعه در سال 2012 از دانشگاه کلمبیا که شامل 10 مرد دارای اضافه وزن بود، نشان داد که نوشیدن دمنوش زنجبیل داغ (در این مورد، پودر زنجبیل حل شده در آب داغ) باعث افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی آن ها می شود.

بررسی ها نشان می دهد که زنجبیل ممکن است در مدیریت چاقی موثر باشد. با این حال بیشتر آزمایش‌ ها بر روی موش‌ ها انجام شده است که نشان می‌ دهد زنجبیل ممکن است به پیشگیری از چاقی و عوارض مرتبط با چاقی کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به بهبود کنترل قند خون، کاهش A1C، انسولین و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

4. مسکن طبیعی است

زنجبیل قرن‌هاست که برای درمان التهاب استفاده می‌ شود و این عمل اکنون دارای مجموعه‌ ای از شواهد علمی است. در چندین مطالعه نشان داده شده است که به طور خاص به تسکین درد ناشی از آرتروز زانو کمک می کند.

دمنوش زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش سردرد، دردهای قاعدگی، درد عضلات و انواع دیگر درد کمک کند.

5. از سرطان پیشگیری می کند

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل می توانند به تقویت ایمنی و کاهش استرس کمک کنند. استنشاق بخار دمنوش زنجبیل ممکن است به تسکین گرفتگی بینی و سایر مشکلات تنفسی ناشی از سرما خوردگی یا آلرژی های محیطی کمک می کند.

تحقیقات حتی نشان داده است که زنجبیل ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده شده است که زنجبیل با انواع مختلف سلول های سرطانی از جمله سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ مبارزه می کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل در خانه

مواد لازم

  • 4 تا 6 برش نازک زنجبیل خام پوست کنده (برش های بیشتری برای چای زنجبیل با طعم قوی تر اضافه کنید)
  • 2 لیوان آب
  • آب نصف یک لیموترش و عسل یا شهد آگاو برای مزه (اختیاری)

طرز تهیه

  • ابتدا ریشه زنجبیل را بشویید. سپس زنجبیل را پوست کنده و نازک برش دهید. یک قابلمه متوسط ​​را با 2 فنجان آب پر کنید. برش های زنجبیل را در آب قرار دهید و بسته به اینکه چای خود را چقدر قوی و تند دوست دارید بگذارید 10 تا 20 دقیقه به آرامی بجوشد
  • از روی حرارت بردارید. در صورت تمایل لیموترش یا آب لیموترش و عسل (یا آگاو) را اضافه کنید
  • همچنین می توانید دمنوش زنجبیل را با شیر درست کنید. برش های ریشه زنجبیل خود را در 1 فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید سپس از روی حرارت بردارید و 2 فنجان شیر به آن اضافه کنید. شیر و زنجبیل را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. در لیوان مورد علاقه خود سرو کنید

عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل

نوشیدن دمنوش زنجبیل می تواند عوارض جانبی داشته باشد اما بعید است که مشکلاتی را تجربه کنید مگر اینکه مقدار بسیار زیادی از آن مصرف کنید.

مردم اغلب گاز، نفخ، سوزش سر دل و حالت تهوع را به عنوان عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل گزارش می کنند.

از آنجایی که زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد و ممکن است اثر رقیق کننده خون داشته باشد افرادی که از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای فشار خون استفاده می کنند باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

خلاصه

اگرچه احتمالا نباید در مصرف آن زیاده روی کنید، دمنوش زنجبیل راهی آسان، خوشمزه و کاملا طبیعی برای ارتقای سلامتی است.

علاوه بر فواید بسیار برای سلامتی می‌توانید به سادگی با یک لیوان گرم بنشینید، نفس بکشید، به آرامی بنوشید و از آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش زنجبیل و لیموترش قبل از خواب

منبع : healthline