خواص زنجبیل برای موی سر چیست؟

خواص زنجبیل برای موی سر
خواص زنجبیل برای موی سر

زنجبیل یک ادویه پرکاربرد بوده و قرن هاست که برای اهداف دارویی استفاده می شود.

زنجبیل ممکن است فواید ضد التهابی برای پوست سر داشته باشد اما برخی از مطالعات بالینی نشان داده‌ اند که ترکیبات خاصی در زنجبیل ممکن است رشد مو را کاهش دهند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی زنجبیل برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو و همچنین عوارض و مضرات آن و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید دارویی و درمانی زنجبیل برای موی سر

زنجبیل به عنوان یک درمان پزشکی رایج برای حفظ سلامت مو در نظر گرفته نمی شود اما برخی به طور حکایتی ادعا می کنند که ممکن است رشد مو را بهبود بخشد.

آیا زنجبیل می تواند رشد مو را بهبود بخشد؟

در طب آسیای شرقی گاهی اوقات از زنجبیل برای تقویت رشد مو استفاده می شود. با این حال برخی از محققان اشاره کرده اند که هیچ مدرک علمی ثابت نکرده که زنجبیل به درمان طاسی کمک می کند.

برخی در عوض بر روی فواید بالقوه زنجبیل برای التهاب پوست سر تمرکز می کنند. تصور بر این است که وقتی شرایط پوست سر برطرف شود، رشد مو ممکن است بهبود یابد. با این حال چنین مزایایی فقط حکایتی است.

آیا زنجبیل می تواند ریزش مو را درمان کند؟

شواهد علمی کافی وجود ندارد که زنجبیل ممکن است سرعت ریزش مو را کاهش دهد. مصرف زنجبیل برای سلامت مو و پوست سر ممکن است منجر به بهبود ظاهر موها شود اما برای کاهش ریزش مو تاثیری ندارد.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که برخی از موارد ریزش مو با بیماری های زمینه ای مو مرتبط است که درمان های طبیعی مانند زنجبیل ممکن است به درمان آن کمک نکند.

آیا زنجبیل می تواند موهای زائد را از بین ببرد؟

در حالی که برخی شواهد حکایتی مزایای بالقوه زنجبیل برای رشد مو را نشان می‌ دهند برخی شواهد بالینی اثرات کاملا متضاد را نشان می‌ دهند.

یک مطالعه بر روی ترکیبی در زنجبیل کاهش رشد مو را در موش‌ ها و همچنین فولیکول‌ های موی انسان در شرایط آزمایشگاهی نشان داد. بر اساس این نتایج محققان به این نتیجه رسیدند که زنجبیل می تواند به مهار رشد مو یا رفع موهای زائد کمک کند.

عوارض و مضرات زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ادویه برای اکثر مردم بی خطر است. اگر آلرژی شناخته شده ای به زنجبیل دارید باید از مصرف عصاره ها، روغن های ضروری و هر شکل دیگری از زنجبیل روی موهای خود اجتناب کنید.

علائم احتمالی یک واکنش پوستی به زنجبیل می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • جوش قرمز
  • کهیر
  • خارش
  • افزایش التهاب
  • سوزش پوست

به طور سنتی عصاره زنجبیل برای مو و پوست سر فقط به صورت موضعی استفاده می شود. برای چنین مقاصدی نباید زنجبیل را به صورت خوراکی مصرف کنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. انجام این کار ممکن است منجر به عوارض جانبی زیر شود :

  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • گاز بیش از حد
  • سوزش سردل
  • تداخلات دارویی به خصوص اگر از داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها) استفاده می کنید

روش های استفاده از زنجبیل برای موی سر

روغن زنجبیل

روغن زنجبیل به شکل عصاره یا روغن ضروری موجود است. روغن ضروری قبل از استفاده باید با روغن حامل رقیق شود. از این محصول در سراسر پوست سر و روی موها استفاده کنید تا عطر خاصی به موها ببخشید و بعد از 15 تا 30 دقیقه بشویید.

آب زنجبیل

آب زنجبیل مستقیما از ریشه زنجبیل تهیه می شود. می توانید یک تکه ریشه تازه را جدا کرده و مستقیما روی پوست سر خود ماساژ دهید. روش دیگر این است که ریشه را در مخلوط کن پوره کنید و روی تمام موهای خود بمالید.

ماسک موی زنجبیل

برای تهیه ماسک موی زنجبیل می‌ توانید از آب زنجبیل، روغن ضروری ترکیب شده با قسمت‌ های مساوی روغن حامل مانند آرگان، نارگیل یا جوجوبا استفاده کنید.

ماسک موی زنجبیل را روی پوست سر ماساژ دهید و موهای خود را به طور یکنواخت بپوشانید. یک کلاه روی موهای خود قرار دهید و قبل از آبکشی تا 30 دقیقه بگذارید بماند.

اگر فقط برای درمان پوست سر از ماسک زنجبیل استفاده می کنید، می توانید مواد اسیدی مانند ماست، لیموترش یا سرکه سیب را به ماسک اضافه کنید.

مکمل های زنجبیل

مکمل های زنجبیل به شکل چای، کپسول و قرص موجود هستند. هنگام مصرف زنجبیل خوراکی تمام دستورالعمل های محصول را به دقت دنبال کنید و در صورت بروز عوارض گوارشی مصرف آن را قطع کنید.

قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که مکمل های زنجبیل از نظر علمی با رشد مو مرتبط نیستند.

خلاصه

از نظر علمی ثابت نشده که زنجبیل باعث رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو می شود. با این حال اگر شرایط خاصی در پوست سر دارید ممکن است از اثرات ضد التهابی آن بهره مند شوید.

با وجود اینکه زنجبیل یک ماده طبیعی است اما می تواند عوارض جانبی متعددی را در برخی افراد ایجاد کند به خصوص اگر دارو مصرف می کنند یا بیماری خاصی دارند.

در هر صورت، ماسک موی دمنوش زنجبیل می تواند طراوت خاصی به موها ببخشد. با این حال ممکن است هیچ اثر قابل توجهی روی مو مشاهده نکنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات روغن زنجبیل

منبع : healthline