خواص روغن میخک برای دندان درد چیست؟

خواص روغن میخک برای دندان درد
خواص روغن میخک برای دندان درد

دندان درد بسیار آزار دهنده و دردناک است و رفتن به دندانپزشک ممکن است ناراحت کننده باشد.

می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید، اما درمان های طبیعی نیز برای درمان دندان درد در دسترس هستند.

یکی از این درمان های ارجح میخک است. قرن هاست که میخک به عنوان یک تکنیک تسکین درد استفاده می شود. از لحاظ تاریخی درمان‌ هایی برای قرار دادن میخک در دندان یا سوراخ دندان انجام می‌ شد. میخک حاوی یک ماده فعال است که در تماس با پوست آن را بی‌ حس می‌ کند و به همین دلیل ممکن است باعث تسکین موقت دندان درد شود.

امروزه به جای دانه های میخک از روغن میخک استفاده می کنیم. روغن میخک محصول غلیظ و استخراج شده از این گیاه است.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی روغن میخک برای درمان دندان درد و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

نحوه استفاده از روغن میخک برای درمان دندان درد

وسایل مورد نیاز :

  • یک بطری روغن یا پودر میخک
  • سواب پنبه ای یا توپ پنبه ای
  • روغن حامل (مانند روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن زیتون)
  • یک ظرف کوچک

همچنین می توانید از پودر میخک برای پخت استفاده کنید اما روغن میخک موثرتر است.

طرز تهیه

  • لوازم و مواد مورد نیاز خود را آماده کنید
  • چند قطره روغن میخک را با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون در ظرف خود بچکانید
  • سواب یا توپ پنبه ای خود را با روغن میخک خیس کنید
  • به آرامی سواب یا توپ را در اطراف ناحیه ای که شما را آزار می دهد بکشید. یا پنبه را روی آن ناحیه قرار دهید
  • قبل از شروع کار، اجازه دهید روغن به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند
  • برای تسکین هر 2 تا 3 ساعت یک بار استفاده کنید

پولینگ دندان با روغن میخک : همچنین می توانید روغن میخک مخلوط با روغن نارگیل را در دهان بچرخانید. برای جلوگیری از بی‌ حس کردن کل دهان، روی چروکیدن روغن در ناحیه آسیب‌ دیده تمرکز کنید.

خمیر میخک : می‌ توانید با آسیاب کردن میخک تازه و مخلوط کردن آن با روغن، خمیر یا ژل درست کنید. این کار کمتر از استفاده از روغن غلیظ است.

روغن میخک را از کجا بخریم؟

روغن میخک را می توانید از عطاری های معتبر خریداری کنید. همیشه اسانس ها را با روغن حامل رقیق کنید. روغن‌ های حامل روغن‌ های خنثی هستند مانند روغن‌ های گیاهی یا آجیلی که به رقیق شدن روغن‌ های ضروری قوی‌ کمک می‌ کنند تا استفاده از آن ها راحت‌ تر شود.

اگر روغن میخک خیلی قوی است و معده شما را ناراحت می کند، مصرف را متوقف کنید.

تحقیقات در مورد فواید روغن میخک برای دندان درد چه می گویند؟

روغن میخک حاوی ماده فعال اوژنول است که یک بی حس کننده طبیعی است. این به بی حسی و کاهش درد برای تسکین دندان درد کمک می کند.

اوژنول همچنین دارای خواص ضد التهابی طبیعی است. ممکن است تورم و تحریک را در ناحیه آسیب دیده کاهش دهد. خمیر سوکت خشک درمانی بدون نسخه که دندانپزشکان برای درمان درد کشیدن دندان توصیه می کنند حاوی اوژنول است.

یک مطالعه بریتانیایی نشان داد که اوژنول در کاهش درد، التهاب و عفونت موثرتر از نوع دیگری از مسکن است. شرکت‌ کنندگانی که از خمیر مبتنی بر اوژنول استفاده کردند نیز نسبت به شرکت‌ کنندگانی که از درمان دیگری استفاده می‌ کردند یا اصلا از درمان استفاده نمی‌ کردند، بهبود زخم بهتری داشتند.

مطالعه دیگری مستقیما ژل میخک خانگی، 20 درصد بنزوکائین و دارونما را بررسی کرد. آن ها دریافتند که ژل میخک و بنزوکائین درد را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. ژل میخک به اندازه بنزوکائین موثر بود.

عوارض و مضرات روغن میخک

طعم روغن میخک به طور طبیعی ناخوشایند است. از قورت دادن هر یک از آن خودداری کنید. مصرف روغن میخک می تواند منجر به عوارض جانبی متعددی شود از جمله :

  • مشکلات تنفسی
  • سوزش در بینی و گلو
  • ناراحتی معده
  • اسهال

در حالی که روغن میخک به طور گسترده ای به عنوان یک درمان جایگزین قابل قبول برای دندان درد دیده می شود اما به طور گسترده توسط پزشکان حمایت نمی شود. اگر در مورد استفاده از روغن میخک به عنوان تسکین درد دندان سوالی دارید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

نوزادان و کودکان

از دادن روغن میخک رقیق نشده به کودکان خودداری کنید. کودکان ممکن است به اشتباه روغن را قورت دهند که می تواند آن ها را بیمار کند.

اگر می خواهید از این درمان برای کودک یا نوزاد خود استفاده کنید حتما روغن میخک را با روغن حامل طبیعی مخلوط کنید. این روغن ها قدرت روغن را رقیق کرده و تحمل آن را برای کودکان خردسال آسان تر می کند.

سایر درمان های طبیعی دندان درد

درمان های دندان درد تا حد زیادی به عامل ایجاد آن بستگی دارد. اگر روغن میخک موثر نباشد، راه های دیگری نیز برای تسکین دندان درد وجود دارد. درمان‌ های جایگزین ذکر شده در زیر ممکن است در کنار روغن میخک مزایای بیشتری به همراه داشته باشند.

  • روغن نعناع : این روغن حاوی 35 تا 45 درصد منتول است که می تواند درد را کاهش دهد. همانطور که از روغن میخک استفاده می کنید، استفاده کنید و حتما آن را رقیق کنید
  • غرغره با آب نمک دریا : آب نمک التهاب و درد را کاهش می دهد. یک قاشق نمک دریا را در یک فنجان آب گرم حل کنید و اطراف ناحیه آسیب دیده بچرخانید
  • دهان خود را تمیز کنید : ذرات غذای حبس شده بین دندان ها ممکن است باعث درد شوند، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به طور کامل می تواند کمک کننده باشد. حتما دهان خود را با دهانشویه ضد عفونی کننده شستشو دهید تا به از بین بردن هرگونه عفونت و کاهش حساسیت کمک کند
  • داروهای مسکن بدون نسخه : این داروها ممکن است درد و حساسیت را کاهش دهند. برای دندان درد تیلنول یا ایبوپروفن را امتحان کنید
  • ضد عفونی کننده های خوراکی : این ضد عفونی ها می تواند تحریک را کاهش دهد و به طور موقت تسکین درد ایجاد کند به دنبال گزینه هایی باشید که حاوی بنزوکائین هستند که می تواند به آرامی لثه های شما را بی حس کند

برای درمان سریع دندان درد چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر در حال حاضر دندان درد دارید، این مراحل را برای مدیریت درد خود در نظر داشته باشید :

  • به دنبال آسیب های دندانی باشید : آیا می توانید آسیب به دندان های خود را مشاهده کنید؟ اگر چنین است ممکن است به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشید. اگر دندانی ترک خورده یا شکسته باشد، روش های تسکین درد کمکی نمی کند
  • گزینه های خود را بسنجید : کدام یک برای شما ایده آل تر است؟ اگر چیزی طبیعی تر را ترجیح می دهید، یکی از درمان های خانگی بالا را امتحان کنید. در غیر این صورت یک یا دو مورد از مسکن‌ های بدون نسخه ترجیحی خود را مصرف کنید
  • روغن میخک را امتحان کنید : روغن میخک را برای یک یا دو روز به عنوان خیسانده یا خمیر امتحان کنید. این کار را تا زمانی که درد از بین برود یا بتوانید با دندانپزشک خود ملاقات کنید ادامه دهید. اگر تسکین به اندازه کافی قوی نیست، داروهای ضد درد بدون نسخه را در نظر بگیرید

بدانید چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

روغن میخک یک تسکین موقت عالی دندان درد است. ممکن است آنقدر قوی باشد که درد دندان حساس را کاهش دهد.

با این حال اگر درد شما نتیجه یک مشکل بزرگتر دندانی مانند سوراخ یا شکستگی دندان است با دندانپزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات تعیین کنید.

همچنین بخوانید : روش های خانگی درمان دندان درد شدید

منبع : healthline