خواص ریشه کودزو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص ریشه گیاه کودزو
خواص ریشه گیاه کودزو

کودزو گیاهی دارویی نام گونه ای از گیاهان فازئولآست که بومی چندین کشور آسیایی است. مردم سال هاست که در طب شرقی از ریشه کودزو استفاده می کنند و اخیرا ریشه کودزو به عنوان یک مکمل گیاهی راهی کشورهای غربی شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی همه فواید درمانی ریشه کودزو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض جانبی و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ریشه کودزو چیست؟

ریشه کودزو که به ژاپنی ارو روت نیز نامیده می شود بومی چین، ژاپن و کره است. امروزه کودزو در سایر نقاط جهان از جمله در جنوب ایالات متحده آمریکا نیز رشد می کند.

این گیاه در واقع یک علف هرز است که به سرعت رشد می کند. برای بیش از 2000 سال مردم از ریشه کودزو در طب سنتی چین برای درمان تب، اسهال و حتی دیابت و بیماری های قلبی استفاده می کردند.

ریشه کودزو خام شبیه سیب زمینی یا یام وحشی است، پوست تیره، گوشت سفید و شکلی مستطیلی دارد.

فواید و مزایای ریشه کودزو برای سلامتی

ریشه کودزو حاوی بیش از 70 ترکیب گیاهی است که برخی از آن ها ممکن است مسئول مزایای سلامتی آن باشند؛

1. ممکن است وابستگی به الکل را کاهش دهد

برخی مطالعات نشان می دهد ریشه کودزو می تواند وابستگی به الکل را درمان کند.

در یک مطالعه کوچک، اثرات کودزو در 17 مرد 21 تا 33 ساله بررسی شد که تقریبا 22-35 نوشیدنی در هفته نوشیده اند. محققان هر روز به مدت 4 هفته به این افراد عصاره کودزو یا دارونما دادند.

شرکت کنندگان تمایل و مصرف الکل خود را در مدت زمان مطالعه گزارش کردند. محققان دریافتند که عصاره کودزو هیچ تاثیری در ولع مصرف الکل ندارد اما تعداد نوشیدنی های الکلی هفتگی را به میزان 34-57 درصد کاهش می دهد.

علاوه بر این مردانی که کودزو مصرف می کردند، روزهای متوالی آن ها بدون مصرف الکل بیشتر بود.

مطالعه دیگر نشان داد که مصرف نوشیدنی های الکلی برای افرادی که عصاره ایزوفلاون پوئارین از گیاه کودزو را قبل از نوشیدن مصرف می کردند، مدت بیشتری طول کشید تا دوباره الکل بنوشند.

این تاثیر در مطالعات دیگر نیز دیده شده است. در برخی موارد حتی یک دوز عصاره کودزو نیز مصرف الکل را کاهش داده و از نوشیدن زیاد ممانعت به عمل می آورد.

توجه به این نکته مهم است که در این مطالعات از عصاره کودزو استفاده شده است که ممکن است علاوه بر ریشه حاوی قسمت های دیگری از گیاه نیز باشد. بنابراین دانشمندان باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهند.

2. ممکن است به درمان آسیب کبدی کمک کند

ریشه کودزو سرشار از آنتی اکسیدان است، ترکیباتی که از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. ایزوفلاون پوئارین فراوان ترین ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در کودزو است.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که عصاره کودزو در معالجه آسیب کبدی ناشی از نوشیدن الکل با مهار رادیکال های آزاد مضر و تقویت سیستم آنتی اکسیدانی طبیعی بسیار مفید است.

3. ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهد

برخی از شرکت های بهداشتی ریشه گونه کودزو پوئراریا میریفیکا را به عنوان مکمل برای زنان یائسه می فروشند.

ریشه کودزو حاوی فیتواستروژن ها، ترکیبات گیاهی است که دانشمندان دریافتند مانند استروژن در بدن انسان عمل می کند. ریشه کودزو ممکن است به درمان برخی از شایع ترین علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک کند.

مطالعات کوچک هم بهبود قابل توجهی برخی علائم یائسگی از جمله خشکی واژن مشاهده کرده اند. با این حال، تحقیقات دیگر در این زمینه مورد نیاز است.

4. ممکن است التهاب را کاهش دهد

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که ایزوراینتین، ترکیبی از ریشه کودزو سطح آنتی اکسیدانی را افزایش داده و مارکرهای التهابی را در موش های دارای ورم پنجه کاهش می دهد.

5. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

ریشه کودزو در موش هایی که آسیب های قلبی دارند، مزایای محافظتی قلب را نشان می دهد. مردم همچنین از آن در طب سنتی چین برای بیماری های قلبی استفاده کرده اند اما دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام دهند.

6. ممکن است سردردهای شدید را تسکین دهد

گزارش مورد کوچکی که شامل 16 نفر با سردردهای خوشه ای مکرر بود نشان داد که ریشه کودزو می تواند شدت سردرد را در 69٪ افراد، فراوانی را در 56٪ و مدت را در 31٪ کاهش دهد.

عوارض و مضرات ریشه کودزو

اگرچه ریشه کودزو ممکن است چند مزیت خاص به همراه داشته باشد اما موارد منفی احتمالی نیز باید در نظر گرفته شود.

آسیب کبدی

برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های غذایی ریشه کودزو ممکن است باعث آسیب کبدی شوند. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که مصرف 10 میلی گرم عصاره ریشه کودزو در روز به مدت 4 هفته باعث سمیت کبد می شود.

در یک مطالعه موردی انسانی، یک پیرمرد 55 ساله که قبلا سالم بود پس از 1 ماه استفاده از عصاره میستل تو و 10 روز عصاره ریشه کودزو با آسیب کبدی به بیمارستان مراجعه کرد.

لازم به ذکر است که این یک مطالعه موردی است بنابراین نمی تواند ثابت کند که ریشه کودزو باعث این آسیب کبدی شده است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را در این زمینه بر روی انسان انجام دهند.

تداخل دارویی

ریشه کودزو همچنین ممکن است با داروهای خاصی تداخل ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است به دلیل اثرات استروژنیک، اثر داروهای کنترل بارداری را کاهش دهد.

منابع همچنین خاطر نشان می کنند که ریشه کودزو ممکن است قند خون یا لخته شده خون را بیش از حد کاهش دهد. با این حال، هیچ مدرک علمی در این زمینه در دسترس نیست با این وجود ممکن است ایده خوبی باشد افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می کنند از مصرف آن اجتناب کنند.

برای تعیین اینکه آیا ریشه کودزو می تواند با هر دارویی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد یا نه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

طریقه مصرف ریشه کودزو

امروزه مشهورترین روش های استفاده از ریشه کودزو به عنوان مکمل گیاهی یا دمنوش است. با این حال می توانید ریشه کودزو را به صورت خام، سرخ شده و پخته شده برای تهیه غذا استفاده کنید.

می توانید ریشه کودزو را مانند سایر سبزیجات ریشه ای از جمله سیب زمینی بخورید. ریشه های کودزو را می توان خشک کرد، به صورت پودر درآورد و از آن به عنوان غلیظ کننده سوپ و سس استفاده کرد.

علاوه بر ریشه، برگ های گیاه کودزو و شکوفه های بنفش گل آن نیز خوراکی هستند.

مقدار مصرف روزانه ریشه کودزو

شواهد علمی زیادی در مورد دوز مصرفی ریشه کودزو به عنوان یک مکمل در دسترس نیست به همین دلیل، توصیه برای استفاده های مختلف دشوار است.

علاوه بر این به احتمال زیاد دوزهای پیشنهادی برای ریشه کودزو بسته به تولید کننده و نوع مکمل مورد نظر شما متفاوت است.

برخی تحقیقات به طور خاص در مورد گونه کودزو پوئراریا میریفیکا نشان می دهد که مصرف دوزهای 50 تا 100 میلی گرم در روز خطر کمی دارد.

برای درمان وابستگی به الکل مطالعات از دوزهای 1.2 گرم عصاره ریشه کودزو در روز بیش از 1 هفته یا تنها یک مقدار 2 گرمی قبل از نوشیدن الکل استفاده کرده اند.

دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد دوزهای ایمن و موثر ریشه کودزو برای مصارف مختلف انجام دهند.

فرم های استفاده از مکمل ریشه کودزو

شما می توانید مکمل های ریشه کودزو را به در انواع فروشگاه های مواد غذایی طبیعی پیدا کنید. به نظر می رسد مشهورترین اشکال موجود به صورت پودر نوشیدنی، کپسول، قرص و قطره و تنتور مایع باشد.

شرکت ها همچنین ریشه کودزو را به عنوان پودر نشاسته به فروش می رسانند. می توانید از این ماده به عنوان عامل غلیظ کننده در تهیه غذاهایی مانند سوپ، سس ها و دسرها استفاده کنید.

خلاصه

ریشه کودزو، ریشه ای خوراکی است که بیشتر به عنوان نوعی پیچک سمی در نظر گرفته شده و بومی چندین کشور آسیایی می باشد.

شما می توانید مانند سایر سبزیجات غده ای از جمله سیب زمینی، ریشه کودزو را بپزید و بخورید. مردم معمولا آن را به صورت خشک شده و پودر شده استفاده می کنند.

ریشه کودزو به عنوان مکمل گیاهی یا دمنوش هم مصرف می شود.

در حالی که استفاده از ریشه کودزو سابقه طولانی در طب سنتی چین دارد، مردم اغلب از آن برای کمک به درمان وابستگی به الکل استفاده می کنند همچنین ممکن است فواید دیگری مانند بهبود علائم یائسگی نیز داشته باشد.

برخی شواهد نشان می دهد ریشه کودزو می تواند به درمان آسیب کبدی کمک کند در حالی که سایر شواهد اولیه نشان می دهد که ممکن است در موارد خاص باعث آسیب کبدی شود. دانشمندان برای تحقیق در مورد این اثرات در کبد باید تحقیقات بیشتری در انسان انجام دهند.

ریشه کودزو ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد و یا خطرات سلامتی دیگری را برای افراد خاص ایجاد کند. بنابراین همیشه بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص یام وحشی چیست؟

منابع : healthline