خواص روغن لیموترش برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن لیموترش
خواص روغن لیموترش

روغن ضروری لیموترش یک ماده کاملا طبیعی است که به عنوان یک درمان خانگی برای درمان بیماری ها نیز عمل می کند. روغن لیموترش از پوست لیموی تازه از طریق استخراج بخار یا در موارد کمتر از طریق فرآیند پرس سرد استخراج می شود.

روغن لیمو را می توان رقیق کرد و به صورت موضعی روی پوست مالید و همچنین در هوا پخش و استنشاق کرد. برخی افراد می گویند که روغن لیمو با خستگی مبارزه می کند، به افسردگی کمک می کند، پوست را شفاف می کند، ویروس ها و باکتری های مضر را از بین می برد و التهاب را کاهش می دهد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن لیموترش برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن لیموترش برای سلامتی بدن

1. ممکن است علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد

ممکن است متوجه شده باشید که وقتی از محصولاتی با عطر لیمو برای تمیز کردن خانه خود استفاده می کنید، احساس آرامش یا نشاط بیشتری می کنید و پس از آن روحیه بهتری خواهید داشت.

البته برخی از آن ها ممکن است نتیجه طبیعی خوشبو کردن محیط شما باشد اما رایحه واقعی لیمو احتمالا در این احساس آرامش بخش نقش دارد.

مطالعه‌ ای که در سال 2006 بر روی موش‌ ها انجام شد، نشان داد که روغن لیمو در طی سه آزمایش تست استرس، یک عامل آرام‌ بخش و بهبود خلق‌ و خو قوی است.

همین مطالعه به این نتیجه رسید که روغن لیمو در کاهش استرس نسبت به سایر روغن ها مانند اسطوخودوس و گل رز موثرتر است.

یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که روغن لیمو باعث کاهش اضطراب در بین افراد پس از انجام جراحی ارتوپدی می شود.

شاخص های امیدوار کننده ای وجود دارد که نشان می دهد انتشار روغن لیمو در کاهش برخی از علائم اضطراب و افسردگی تاثیر دارد.

2. می تواند خالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهد

حالت تهوع و استفراغ دو مورد از شایع ترین علائمی هستند که در اوایل بارداری تجربه می شوند. گفته می شود که روغن لیمو می تواند شدت این علائم را تسکین دهد.

در مطالعه‌ ای در سال 2014 که بر روی 100 زن باردار انجام شد مشخص شد رایحه درمانی با روغن لیمو سطح تهوع و استفراغ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

3. می تواند به عنوان یک مسکن عمل کند

روغن لیمو گاهی اوقات در رایحه درمانی به عنوان یک مسکن طبیعی استفاده می شود. اثرات ضد استرس و ضد افسردگی این روغن ممکن است ارتباطی با نحوه کمک به بدن ما در تفسیر درد داشته باشد.

مطالعه‌ ای که در سال 2014 روی موش‌ ها انجام شد نشان داد رایحه درمانی با روغن لیمو نحوه واکنش مغز حیوانات به محرک‌ های دردناک را تغییر می‌ دهد.

برای تعیین اینکه روغن لیمو چگونه بر انسان هایی که درد دارند تاثیر می گذارد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. ممکن است به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید و گلودرد را تسکین دهد

اگر سرماخوردگی یا گلودرد دارید روغن لیمو یک درمان خانگی خوب برای شماست.

سعی کنید یک دیفیوزر با روغن لیمو راه اندازی کنید تا در حالی که کمی استراحت می کنید، رایحه شیرین و مرکباتی آن را در اتاق خود آزاد کنید. خواص آرام بخش روغن لیمو می تواند به آرامش ذهن و ماهیچه های گلو کمک کند.

داده‌ های بالینی زیادی وجود ندارد که آروماتراپی با روغن لیمو را برای درمان سرماخوردگی تایید کنند اما ما می‌ دانیم که ویتامین C و خواص آنتی‌ اکسیدانی آب لیموترش برای درمان گرفتگی بینی مفید هستند.

با این حال فرآیند استخراج روغن از لیموترش از طریق استخراج بخار، ویتامین C را به روغن منتقل نمی کند. این احتمال وجود دارد که روغن لیموی پرس سرد حاوی مقادیری ویتامین C باشد.

به یاد داشته باشید خوردن روغن های ضروری مجاز نیست.

5. به شما کمک می کند تا هوشیار باشید و بهتر تمرکز کنید

روغن لیمو خلق و خوی شما را تقویت می کند اما ممکن است برای تقویت قدرت مغز شما نیز موثر باشد.

در یک مطالعه کوچک در سال 2004 روی دانش‌ آموزان کلاس چهارم، دانش‌ آموزانی کلاس زبان که در کلاس‌ هایی که روغن لیمو در آن پخش می‌ شد شرکت کردند در امتحانات خود عملکرد بسیار بهتری داشتند.

یک مطالعه کوچک دیگر که در سال 2008 انجام شد به این نتیجه رسید که رایحه درمانی با روغن های ضروری مانند لیمو می تواند عملکرد شناختی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.

فواید و مزایای روغن لیموترش برای پوست

6. برای سلامتی پوست مفید است

روغن لیمو یکی از چندین روغن ضروری است که می تواند باکتری های مضری را که روی پوست شما رشد می کنند از بین ببرد.

در مطالعه اخیر روغن لیمو در برابر سویه های باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کولی موثر است. این یک انتخاب خوب برای تمیز کردن موضعی زخم های کوچک است.

تحقیقات دیگر از جمله مطالعه آزمایشگاهی انجام شده در سال 2017 اثر روغن لیمو را در برابر باکتری های عامل عفونت تایید کرده و خاطر نشان می کند که روغن لیمو ممکن است از التهاب پوست جلوگیری کند.

همچنین دارای خواص محافظتی مانند آنتی اکسیدان هاست که ممکن است رنگ پوست شما را روشن کند. با این حال مانند بسیاری از روغن های مرکبات می تواند باعث حساسیت پوست در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود.

7. ممکن است در درمان و پیشگیری از آکنه موثر باشد

روغن لیمو برای درمان انواع بیماری های پوستی از جمله آکنه استفاده می شود.

وقتی روغن لیمو رقیق شود و به صورت موضعی استفاده شود می تواند باکتری هایی را که ممکن است در منافذ گیر کرده و باعث ایجاد جوش شوند از بین ببرد. همچنین می تواند پوست شما را شفاف کند و به آرامی سلول های مرده پوست را که اغلب در فولیکول ها و منافذ مو به دام می افتند لایه برداری کند.

از آنجایی که روغن لیمو دارای خواص درمانی است هنگام استفاده از آن از مزایای اضافی بهبودی سریع‌ تر جوش‌ ها و درمان اسکارهای آکنه برخوردار می‌ شوید.

8. ممکن است باعث بهبود زخم شود

از آنجایی که روغن لیمو دارای خواص ضد میکروبی است می تواند به درمان سریع تر زخم ها کمک کند.

در یک کارآزمایی حیوانی روغن لیمو باعث بهبود سریع تر بافت های آلوده به جرب شد.

می‌ توانید ناحیه یک بریدگی کوچک یا خراش را با روغن لیمو رقیق شده تمیز کنید تا آن را ضدعفونی کنید، عفونت را از بین ببرید و احتمالا به بهبود سریع‌ تر زخم کمک کنید.

9. خاصیت ضد قارچی دارد

روغن لیمو دارای خواص ضد قارچی قوی برای درمان برخی از بیماری های پوستی است.

در واقع مروری بر مطالعات سال 2017 نشان می‌ دهد که در برابر قارچ‌ هایی که در صورت استفاده موضعی باعث عفونت پای ورزشکاران و برفک می‌ شوند موثر است.

عوارض و مضرات روغن لیموترش

مانند سایر روغن های ضروری خانواده مرکبات، روغن لیمو نیز برای استفاده موضعی و رایحه درمانی بی خطر است. همچنین گزارش شده است که برای زنان باردار و نوزادان بالای 3 ماه بی خطر می باشد.

گزارش‌ های موردی وجود دارد که نشان می دهد روغن لیمو پوست شما را نسبت به تحریکات ناشی از نور خورشید حساس‌ تر می‌ کند بنابراین بهتر است هنگام استفاده از روغن‌ های ضروری مرکبات از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

این تحریک سمیت نوری نامیده می شود که باعث قرمزی موقتی شبیه آفتاب سوختگی متوسط می شود. همچنین ممکن است در ناحیه ای که روغن لیمو را استفاده کرده اید احساس سوزش داشته باشید.

شما معمولا می توانید با رقیق کردن مناسب هر روغن ضروری و انجام آزمایش پچ روی پوست خود قبل از استفاده از آن در ناحیه بزرگتر از واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

روغن لیمو به عنوان ایمن برای استفاده در حیوانات تایید نشده است. برخی از روغن‌ های ضروری در صورت مصرف یا استنشاق توسط حیوانات خانگی می‌ توانند اثر سمی داشته باشند.

روش های استفاده از روغن لیموترش

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که قبل از استفاده از روغن لیمو بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

می توانید با خیال راحت از روغن لیمو به منظور آروماتراپی یا استفاده موضعی استفاده کنید.

برای پخش روغن لیمو، 3 یا 4 قطره را در دیفیوزر مورد نظر خود بریزید. مطمئن شوید که در یک منطقه با تهویه مناسب هستید و جلسات رایحه درمانی خود را به 30 دقیقه محدود کنید.

برای استفاده موضعی از روغن لیمو، آن را با روغن حامل دلخواه خود به خوبی مخلوط کنید.

برای جلوگیری از آسیب پوست مطمئن شوید که روغن لیمو را قبل از قرار دادن پوست در معرض نور خورشید خوب بشویید.

چرا روغن های حامل مهم هستند؟

روغن ضروری لیمو اگر با روغن حامل ترکیب شود برای استفاده موضعی روی پوست شما بی خطر است. روغن های حامل روغن های با غلظت کمتری هستند که به لایه بیرونی پوست شما آسیب نمی رسانند.

برای رقیق کردن ایمن روغن های ضروری حدود 12 قطره از آن ها را به 28 گرم روغن پایه یا حامل خود اضافه کنید. روغن های حامل محبوب عبارتند از روغن بادام، روغن جوجوبا و روغن نارگیل.

روغن‌ های ضروری محصولات غذایی نیستند و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش نشده‌ اند. روغن لیمو حاوی عناصر ناپایدار است به این معنی که می تواند اکسید و در نهایت خراب شود.

برای ایمنی خود از مصرف روغن لیمو یا هر روغن ضروری به صورت خوراکی خودداری کنید.

روغن لیمو را از کجا بخریم؟

خرید روغن لیمو می تواند کمی مشکل باشد. برندهای زیادی وجود دارند که محصولات روغن های ضروری ترکیبی را به فروش می‌ رسانند و ادعا می‌ کنند سودمند هستند اما این محصولات اغلب علاوه بر روغن ترکیبات مختلفی دارند.

به دنبال روغنی باشید که با روش پرس سرد و 100 درصد خالص تهیه شده باشد. قبل از خرید روغن ضروری، فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. یک بطری روغن ضروری همیشه باید محل تولید آن را مشخص کند.

روغن ضروری لیمو را از فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی خود خریداری کنید.

خلاصه

روغن ضروری لیمو یک ماده ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند به شما در تقویت خلق و خو، شفافیت ذهنی، کاهش استرس و موارد دیگر کمک کند.

به یاد داشته باشید فقط به این دلیل که یک محصول طبیعی تلقی می شود به این معنی نیست که عوارض جانبی احتمالی ندارد. هرگز روغن لیمو را مستقیما بدون روغن حامل روی پوست خود نمالید و هرگز روغن ضروری را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

روغن‌ های ضروری جایگزینی برای درمان‌ های تجویز شده توسط پزشک شما نیستند اما می‌ توانند مکمل خوبی برای سلامتی و تندرستی شما باشند.

همچنین بخوانید : خواص پوست لیموترش

منبع : healthline