خواص روغن نارگیل برای دیابت چیست؟

خواص روغن نارگیل برای دیابت
خواص روغن نارگیل برای دیابت

اگر با دیابت زندگی می کنید احتمالا می دانید که چقدر مهم است رژیم غذایی خود را با جایگزینی غذاهای فرآوری شده، غلات تصفیه شده و میان وعده های شیرین با جایگزین های سالم تر و غنی تر از مواد مغذی تغییر دهید.

همچنین ممکن است بخواهید جایگزین روغن هایی که در آشپزی خود استفاده می کنید را در نظر بگیرید.

در حالی که ممکن است شنیده باشید که روغن نارگیل جایگزین خوبی برای سایر انواع روغن هاست ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می تواند بر کنترل قند خون و دیابت تاثیر بگذارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن نارگیل برای دیابت و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل از گوشت نارگیل بالغ تهیه می شود. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و تری گلیسیریدهای تقویت کننده انرژی و همچنین کلسترول پایینی است.

روغن نارگیل نه تنها طعم شیرین و آجیلی دارد بلکه چربی بسیار کمی نیز از خود به جای می گذارد.

به همین دلیل مردم معمولا از آن برای جایگزینی کره و روغن زیتون یا روغن گیاهی هنگام پخت و پز استفاده می کنند.

روغن نارگیل همچنین کاربردهای آرایشی بسیاری دارد که عبارتند از :

  • مرطوب کننده طبیعی پوست
  • نرم کننده برای موهای شما
  • یکی از مواد تشکیل دهنده اسکراب ها و لوسیون های خانگی

مقایسه روغن نارگیل با روغن MCT

روغن نارگیل حاوی چندین نوع تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​(MCT) است. اینها نوعی چربی هستند که متفاوت از تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) متابولیزه می شوند.

به طور خاص، نارگیل از تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط زیر تشکیل شده است :

  • اسید لوریک : 47.5 درصد
  • کاپریلیک اسید : 8 درصد
  • کاپریک اسید : 7 درصد
  • کاپروئیک اسید : 0.5 درصد

بدن شما به سرعت تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط را هضم و جذب می کند و از آن ها به عنوان منبع سریع انرژی استفاده می کند.

این چربی ها در مقایسه با تری گلیسیریدهای زنجیره بلند احتمال کمتری دارد که به عنوان چربی ذخیره شوند و ممکن است برای کاهش وزن مفید باشند.

با این حال بر خلاف روغن MCT که از 100 درصد تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط تشکیل شده است روغن نارگیل تنها حدود 62 درد تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط دارد.

علاوه بر این در مورد اینکه آیا روغن نارگیل باید منبع خوبی از تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط در نظر گرفته شود، اختلاف نظر وجود دارد.

این به این دلیل است که لوریک اسید، تری گلیسیرید با زنجیره متوسط اصلی موجود در روغن نارگیل بسیار آهسته هضم و جذب می شود و بیشتر شبیه یک تری گلیسیرید با زنجیره بلند در بدن عمل می کند.

به همین دلیل مهم است به خاطر داشته باشید مطالعاتی که مزایای بالقوه روغن MCT را ارزیابی می‌ کنند ممکن است برای روغن نارگیل اعمال نشوند.

فواید و مزایای روغن نارگیل برای سلامتی بدن

1. از مدیریت وزن پشتیبانی می کند

چندین مطالعه نشان می‌ دهد که روغن نارگیل زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل مصرف شود می‌ تواند به کاهش وزن کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روغن نارگیل در افزایش توده بدون چربی نسبت به روغن بادام زمینی در یک دوره 8 هفته ای موثرتر است.

در یک مطالعه قدیمی دیگر مردانی که 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل بکر را به مدت 4 هفته مصرف کردند کاهش قابل توجهی در چربی شکم داشتند.

از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که روغن نارگیل در مقایسه با سایر انواع چربی‌ های سالم تاثیری بر کاهش وزن یا چربی بدن ندارد.

در مجموع مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه روغن نارگیل ممکن است بر مدیریت وزن تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌ اند که روغن نارگیل بکر ممکن است حاوی آنتی‌اکسیدان‌ ها باشد – ترکیباتی که به خنثی کردن رادیکال‌ های آزاد مضر و محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می‌ کنند.

آنتی اکسیدان ها همچنین نقش اصلی در سلامت و بیماری دارند و ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک می کنند.

به طور کلی، روغن نارگیل بکر به هر نوع روغن نارگیلی گفته می شود که فرآوری، تصفیه، سفید یا بو داده نشده باشد.

با این حال به خاطر داشته باشید که اصطلاح بکر تنظیم نشده است به این معنی که می تواند به طور گسترده ای در تولید کنندگان متفاوت باشد.

آیا روغن نارگیل بر دیابت نوع 1 و نوع 2 تاثیر متفاوتی دارد؟

برخی شواهد نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند برای دیابت نوع 2 مفید باشد.

یک مطالعه حیوانی در سال 2016 نشان داد که افزودن روغن نارگیل بکر به یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا باعث بهبود قند خون و سطح آنتی اکسیدان در مقایسه با گروه کنترل می شود.

مطالعه کوچک دیگری بر روی 9 مرد سالم نشان داد که مصرف روغن نارگیل به مدت 8 هفته باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود که می تواند با بهبود توانایی بدن شما در استفاده از انسولین برای انتقال قند از جریان خون به سلول ها از سطوح سالم قند خون حمایت کند.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی قدیمی نشان داد که موش‌ های مبتلا به دیابت نوع 2 که روغن نارگیل مصرف می‌ کنند سطح کلسترول پایین‌ تری دارند و تحمل گلوکز را بهبود می‌ بخشند.

با این حال تحقیقات بیشتری در انسان برای ارزیابی اثرات روغن نارگیل بر دیابت نوع 2 مورد نیاز است. علاوه بر این در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد چگونگی تاثیر روغن نارگیل بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد.

عوارض و مضرات روغن نارگیل

علیرغم مزایای بالقوه آن مهم است به یاد داشته باشید که روغن نارگیل همچنان یک چربی اشباع شده در نظر گرفته می شود.

اگرچه مطالعات نشان می دهد که مصرف چربی اشباع مستقیما با خطر بالای بیماری قلبی مرتبط نیست اما می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

علاوه بر این در مقایسه با مصرف روغن‌ های گیاهی غیر گرمسیری مانند آووکادو و روغن‌ های زیتون مصرف روغن نارگیل می‌ تواند منجر به افزایش قابل توجهی کلسترول LDL شود. LDL گاهی اوقات کلسترول بد نامیده می شود زیرا می تواند منجر به تجمع کلسترول در شریان های شما شود.

طبق جدیدترین دستورالعمل های غذایی ایالات متحده برای آمریکایی ها مصرف چربی های اشباع شده باید به کمتر از 10 درصد از کل کالری روزانه شما محدود شود.

جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های تک غیر اشباع و چندگانه غیراشباع در رژیم غذایی شما مانند روغن زیتون و روغن گیاهی ممکن است با کاهش خطر بیماری هایی مانند حمله قلبی و سکته همراه باشد.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که روغن نارگیل کالری بالایی دارد. بنابراین اگر مقادیر زیادی روغن نارگیل را بدون ایجاد هیچ تغییر دیگری در رژیم غذایی خود مصرف می کنید به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش وزن در طول زمان شود.

روش های استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی افراد دیابتی

اگر تصمیم دارید روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید.

هر چند وقت یکبار هنگام تفت دادن سبزیجات یا مخلوط کردن خمیر کوکی روغن معمولی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید.

اگر می خواهید روغن نارگیل را در دستور پخت جایگزین کنید مطمئن شوید که روغن را به حالت مایع آب کنید. سایر مواد باید در دمای اتاق نگهداری شوند که از جامد شدن سریع روغن به صورت توده جلوگیری کند.

روغن نارگیل خوش طعم است بنابراین مراقب باشید بیش از یک وعده استفاده نکنید. اندازه استاندارد روغن نارگیل حدود 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) است.

خلاصه

روغن نارگیل مزایای خود را دارد اما همچنان یک چربی اشباع شده است که می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد. همچنین کالری بالایی دارد که در صورت مصرف زیاد می تواند به افزایش وزن کمک کند.

اگرچه مطالعات حیوانی فوایدی را نشان داده است اما تحقیقات انسانی در مورد چگونگی تاثیر روغن نارگیل بر دیابت وجود ندارد.

به همین دلیل ممکن است استفاده از چربی‌ های مفید برای قلب مانند روغن زیتون و لذت بردن از روغن نارگیل بکر در مقادیر کم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل ایمن‌ تر باشد.

همچنین بخوانید : خواص روغن نارگیل برای دندان ها

منبع : healthline