آیا بادام هندی سمی است؟

آیا بادام هندی سمی است؟
آیا بادام هندی سمی است؟

بادام هندی یکی از انواع آجیل های درختی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می شود.

بادام هندی بسیار مغذی است و ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد که از آن جمله می توان به بهبود قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش کلسترول کل و کلسترول بد خون (LDL) اشاره کرد.

بعضی از افراد بادام هندی را به تنهایی به عنوان نوعی آجیل، به عنوان کره بادام هندی یا پوره ی آن را برای تهیه خامه ی غیر لبنی در سوپ، سس ها و بستنی استفاده می کنند.

با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که خوردن بادام هندی به اشکال خاص می تواند مضر باشد زیرا حاوی یک سم خطرناک به نام اوروشیول است.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پرداریم که آیا بادام هندی سمی است؟ و چگونه می توان از آن بدون نگرانی استفاده کرد؟ با سومیتا همراه باشید؛

برداشت و فرآوری بادام هندی

بادام هندی روی درختان بادام هندی (به انگلیسی : Anacardium occidentale) رشد می کند. آن ها در واقع به عنوان یک نوع مغز طبقه بندی می شوند.

درختان بالغ بادام هندی میوه ای گلابی شکل قرمز یا زرد به نام سیب بادام هندی تولید می کنند. بادام هندی ها در داخل پوسته های خاکستری انتهای این میوه ها رشد می کنند.

زمانی که سیب بادام هندی از درخت می ریزد بادام هندی آماده برداشت است. سیب های بادام هندی که خوراکی هستند، جمع آوری می شوند.

آجیل بادام هندی که هنوز در پوسته خود است از انتهای میوه ها برداشته می شود و بسته به روند تولید کننده ممکن است در آفتاب خشک شود. این بادام هندی خام است و به دلیل خطر قرار گرفتن در معرض اوروشیول فروخته نمی شود.

در مرحله بعد بادام هندی خام تحت حرارت برشته می شود، این کار یا با بخار دادن آجیل ها در یک ظرف استوانه ای شکل بزرگ یا در خمره ای از روغن داغ انجام می شود و طی آن باقی مانده اوروشیول موجود در آجیل قبل از خارج شدن از پوست، خشک شدن مجدد و پوست گرفتن آن از بین می رود.

با این حال بادام هندی ها هنوز خام هستند زیرا طعم دهنده خاصی به آن ها افزوده نشده است. آجیل ها باید قبل از فروش برای بار دوم برشته شوند، این کار باعث پاک سازی کامل اوروشیول می شود.

بادام هندی تجاری پس از بررسی کیفیت و بسته بندی آماده فروش می شود.

بادام هندی چه سمی دارد؟

بادام هندی به طور طبیعی حاوی سمی به نام اوروشیول است.

اوروشیول ماده ای است که در تمام اعضای خانواده پسته ایان یافت می شود که شامل بادام هندی، انبه، پیچک سمی، بلوط سمی، سماق قرمز، فلفل پرویی و ​​پسته است.

اوروشیول در تمام قسمت های گیاه از جمله ریشه، ساقه و برگ ها قرار دارد اما بیشتر در قسمت روغنی بین پوسته بادام هندی و مغز داخل آن یافت می شود.

تماس با اوروشیول معمولا منجر به درماتیت تماسی آلرژیک در انسان می شود که شبیه به آنچه پس از قرار گرفتن در معرض پیچک سمی تجربه می کنید، است.

بثورات پوستی ناشی از اوروشیول به صورت برجستگی یا لکه هایی بر روی پوست ظاهر می شود که دارای خارش، التهاب و ترشحات است و به طور بالقوه حتی باعث احساس سوزش شدید یا تورم موضعی می شود.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 1982 فروش 7500 کیسه بادام هندی حاوی ماده اوروشیول باعث شد حدود 20 درصد خریداران این راش های پوستی را تجربه کنند.

در یک مطالعه قدیمی روی حیوانات عصاره پوسته آجیل بادام هندی در مقادیر مختلف به موش ها خورانده شد و در نتیجه طیف گسترده ای از علائم از جمله تحریک پوست، لرزش، افزایش حساسیت به درد، ترشحات مخاطی، رفتار منفعلانه و حتی مرگ در آن ها بروز کرد.

نوع و درجه واکنش ممکن است به میزان مصرف اوروشیول یا تماس مستقیم پوست با آن بستگی داشته باشد.

آیا بادام هندی خریداری شده از فروشگاه بی خطر است؟

بادام هندی پوسته پوسته شده یا بخارپز شده در دمای بالا هر نوع اوروشیولی را که ممکن است در پوسته و مغز آن ها باشد، از بین می برد و مصرف آن ها را ایمن می کند.

به همین دلیل بادام هندی در فروشگاه ها با پوسته سالم باقی نمی ماند و همچنین به همین دلیل بطور معمول بو داده یا در معرض حرارت قرار می گیرد.

حتی بادام هندی که به عنوان مواد خام در فروشگاه ها برچسب خورده است، برای از بین بردن باقیمانده اوروشیول تحت حرارت قرار گرفته، بو داده یا بخارپز شده است. خام از این لحاظ به آن ها اطلاق می شود که هیچ ماده ای اضافه ای مانند نمک یا طعم دهنده ندارند.

به همین ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که بادام هندی که از فروشگاه خریداری می کنید بی خطر است.

خلاصه

بادام هندی در حالت خام و فرآوری نشده حاوی یک سم طبیعی به نام اوروشیول است. این سم در اطراف پوسته بادام هندی یافت می شود و می تواند در قسمت بیرونی مغز بادام هندی هم یافت شود.

اگر شما بخواهید بادام هندی را به صورت خام مصرف کنید، دچار مسمومیت می شوید که با علائمی مانند بثورات پوستی خارش دار و احساس التهاب و سوزش در پوست مشخص می شود.

با این حال حتی بادام هندی که در فروشگاه مواد غذایی به عنوان خام برچسب خورده است برای از بین بردن باقیمانده اوروشیول، پوسته پوسته و تحت حرارت قرار گرفته است تا از بروز این واکنش در مصرف کنندگان جلوگیری کند.

منبع : healthline