8 خاصیت شگفت انگیز آب نارگیل برای زنان باردار

خواص آب نارگیل برای زنان باردار
خواص آب نارگیل برای زنان باردار

آب نارگیل یک نوشیدنی خوشمزه گرمسیری حاوی مقادیر بالایی مواد مغذی می باشد.

شما ممکن است شنیده باشید که آب نارگیل برای سرعت بخشیدن به زایمان و برطرف کردن حالت تهوع صبحگاهی مفید است اما آیا این ادعاها واقعی است؟

در ادامه این مقاله به بررسی فواید آب نارگیل تازه برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا نوشیدن آب نارگیل در دوران بارداری بی خطر است؟

به طور معمول غذاهایی که زنان باردار نباید بخورند، غذاهایی هستند که احتمال رشد باکتری های مضر را افزایش می دهند به همین دلیل بسیاری از زنان باردار می خواهند بدانند که آیا آب نارگیل از این مواد غذایی محسوب می شود یا نه؟

خوب است بدانید که بسیاری از انواع تجاری آب نارگیل پاستوریزه شده اند و ایمنی آن ها را برای زنان باردار تضمین می کنند.

حتی بسیاری از انواع آب نارگیل که پاستوریزه نشده اند از یک فرآیند میکروفیلتراسیون برای حذف باکتری ها و ایجاد یک محصول استریل استفاده می کنند.

با این حال مهم است که این نوشیدنی ها را در یخچال نگهداری کرده و قبل از پایان تاریخ انقضا مصرف کنید.

فواید و مزایای آب نارگیل برای زنان باردار

1. بدن را هیدراته می کند

آب نارگیل حدود 95 درصد آب خالص است. این نوشیدنی گوارا می تواند در دوران بارداری یک گزینه خوب برای آبرسانی بدن باشد که همچنین می تواند الکترولیت های بدن را هم تامین کند.

توجه داشته باشید که آب نارگیل را نباید جایگزین آب آشامیدنی کنید چون آب بهترین آبرسان بوده و ارزان تر از آب نارگیل هم هست.

2. الکترولیت های از دست رفته در تهوع صبحگاهی را جایگزین می کند

آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تامین الکترولیت های از دست رفته در طی تهوع صبحگاهی می باشد.

زنان باردار مبتلا به حالت شدید تهوع صبحگاهی اغلب برای جبران عوارض ناشی از استفراغ زیاد به الکترولیت های اضافی نیاز دارند. آب نارگیل حاوی الکترولیت های ارزشمندی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم است.

3. جایگزین مایعات از دست رفته بدن می شود

آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی ها برای جایگزینی آب از دست رفته ی بدن در طی تهوع صبحگاهی زنان باردار می باشد.

4. ممکن است رفلاکس معده را تسکین دهد

با بزرگ شدن جنین در شکم و افزایش هورمون پروژسترون دریچه های معده شل می شوند به همین دلیل اسید معده ممکن است وارد مری شده و باعث ناراحتی و آروغ زدن یا رفلاکس معده شود.

برخی از زنان باردار معتقدند که نوشیدن آب نارگیل رفلاکس آن ها را تسکین می دهد. با این حال هیچ شواهد علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

5. حاوی برخی مواد مغذی برای رشد جنین است

احتمالا شنیده اید که ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد کودک شما چقدر مهم هستند. آب نارگیل می تواند ریز مغذی هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم را تامین کند.

در دوران بارداری مکمل منیزیم با افزایش وزن هنگام تولد و کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی مرتبط است.

کلسیم یکی دیگر از مواد مغذی است که باید به آن توجه شود. کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان ها ضروری است.

اگرچه آب نارگیل حاوی مقادیر کمی از برخی مواد معدنی است اما تمرکز بر مصرف رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که تامین کننده مواد مغذی ریز و درشت مورد نیاز برای سلامت جنین و مادر است بسیار مهم می باشد.

اگرچه همه مواد مغذی برای یک بارداری سالم ضروری هستند اما توجه ویژه باید بر مصرف برخی از ریزمغذی ها از جمله فولات، ویتامین B12، ویتامین D، کولین، آهن، چربی های امگا 3 و کلسیم باشد.

از آنجا که بسیاری از زنان باردار ممکن است نتوانند نیازهای غذایی خود را از طریق غذا یا نوشیدنی به تنهایی تامین کنند ویتامین های دوران بارداری برای اطمینان از مصرف بهینه در دوران بارداری توصیه می شوند.

6. ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد

برای کسانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند، آب نارگیل به دلیل داشتن پتاسیم ممکن است یک انتخاب هوشمندانه باشد.

این ماده مغذی نقش مهمی در تنظیم جریان خون و فشار خون دارد. یک مطالعه کوچک در سال 2005 معتقد بود که نوشیدن آب نارگیل به مدت 2 هفته فشار خون سیستولیک را تا 71 درصد در شرکت کنندگان کاهش می دهد.

البته این نوشیدنی میوه ای نباید به عنوان جایگزینی برای درمان فشار خون بالا یا پره اکلامپسی استفاده شود. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های درمانی برای این شرایط صحبت کنید.

7. پس از تمرین ورزشی انتخابی هوشمندانه است

یک تجزیه و تحلیل از مطالعات نشان داد که آب نارگیل مانند آب معمولی برای بازیابی هیدراتاسیون پس از یک دوره طولانی ورزش مفید است – و چون سدیم کمی دارد حتی بیشتر از آب هیدراتاسیون را ارائه می دهد.

از آنجا که آب نارگیل همچنین حاوی الکترولیت ها و برخی کربوهیدرات هاست می تواند به هیدراتاسیون متعادل بدن زنان باردار کمک کند.

8. یک نوشیدنی سالم تر برای شما فراهم می کند

آب نارگیل یک جایگزین تازه و کم کالری برای بسیاری از نوشیدنی هاست. این نوشیدنی نه تنها غیر الکلی است بلکه دارای کربوهیدرات نسبتا کمی هم می باشد.

آیا آب نارگیل به زایمان بهتر کمک می کند؟

اگر در اینترنت خوانده اید که آب نارگیل به زایمان بهتر و راحت تر کمک می کند بهتر است بدانید این برای افزایش فروش محصولات بوده است.

شواهد علمی هیچ گونه ارتباطی بین مصرف آب نارگیل با زایمان راحت تر پیدا نکرده است.

عوارض و مضرات آب نارگیل برای زنان باردار

مانند همه غذاها و نوشیدنی ها، برخی از مارک های آب نارگیل صنعتی دارای شیرین کننده های اضافی هستند که می تواند باعث افزایش وزن یا دیابت بارداری شود.

برای سالم ترین انتخاب آب نارگیل بدون قند اضافه را انتخاب کنید و به وعده های خود توجه داشته باشید.

به یاد داشته باشید اگر تامین آب بدن همان چیزی است که بدنبال آن هستید، آب معمولی به همان اندازه آب نارگیل عمل می کند بدون هیچ کالری، کربوهیدرات یا قند اضافه.

خلاصه

برخلاف مقالاتی که ممکن است در اینترنت خوانده باشید، آب نارگیل نمی تواند به درمان ترک های پوستی، یبوست یا تنظیم خلق و خوی شما در دوران بارداری کمک کند.

اما می تواند یک نوشیدنی با طراوت، آبرسان و بی خطر در دوران بارداری باشد.

همچنین بخوانید : خواص نارگیل سبز چیست؟

منبع : healthline