راه ها و روش های خانگی درمان دندان درد شدید

درمان های خانگی دندان درد
درمان های خانگی دندان درد

دندان درد به درد خفیف تا شدید در داخل یا اطراف دندان ها و فک گفته می شود. دندان درد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما مشکل دندانی یا لثه دارید.

اگر دندان درد دارید مهم است که بفهمید ریشه ناراحتی شما چیست. از آنجا می‌ توانید تعیین کنید که چطور هر گونه درد، تورم یا علائم دیگر را به بهترین نحو تسکین دهید.

شستشوی منظم با آب نمک و استفاده از کمپرس سرد معمولا می‌ تواند تحریکات جزئی را برطرف کند اما دندان دردهای جدی‌ تر ممکن است به مداخله دندانپزشک نیاز داشته باشد.

اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز ادامه داشت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند راهنمایی هایی در مورد چگونگی تسکین علائم و جلوگیری از درد آینده ارائه دهند.

همچنین اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید یا هر گونه بیماری دارید که ممکن است تحت تاثیر داروهای گیاهی باشد باید قبل از استفاده از هر یک از داروهای زیر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در ادامه این مقاله با درمان های فوری و خانگی دندان درد شدید آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

درمان های خانگی و سریع دندان درد

1. شستشو با آب نمک

برای بسیاری از افراد، شستشوی دهان با آب نمک یک درمان موثر در مرحله ی اول است. آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است و می تواند به شل شدن ذرات غذا و باقی مانده هایی که ممکن است بین دندان های شما گیر کرده باشند کمک کند.

درمان دندان درد با آب نمک می تواند به کاهش التهاب و التیام هر گونه زخم دهان کمک کند.

برای استفاده از این روش 1/2 قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

2. شستشوی دهان با هیدروژن پراکسید

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن نیز ممکن است به تسکین درد و التهاب کمک کند. علاوه بر کشتن باکتری ها، پراکسید هیدروژن می تواند پلاک را کاهش داده و خونریزی لثه را التیام بخشد.

مطمئن شوید که پراکسید هیدروژن را به درستی رقیق کرده اید. برای این کار پراکسید هیدروژن 3 درصد را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید اما آن را قورت ندهید.

3. کمپرس سرد

می‌توانید از کمپرس سرد برای تسکین هر گونه دردی که تجربه می‌ کنید، استفاده کنید به‌ خصوص اگر هر نوع ضربه‌ ای باعث دندان درد شده باشد.

وقتی از کمپرس سرد استفاده می کنید، باعث انقباض رگ های خونی در ناحیه می شود. این باعث می شود شدت درد کمتر شود. سرما همچنین می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد.

برای استفاده از این روش یک کیسه یخ پیچیده شده با حوله را هر بار به مدت 20 دقیقه در ناحیه آسیب دیده نگه دارید. می توانید این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

4. چای کیسه ای نعناع فلفلی

چای کیسه ای نعناع فلفلی را می توان برای بی حس کردن موضع درد و تسکین لثه های حساس استفاده کرد. قبل از استفاده از چای کیسه ای نعناع فلفلی روی ناحیه آسیب دیده، اجازه دهید کمی خنک شود.

همچنین می توانید از این روش برای خنک کردن و نه گرم کردن منطقه استفاده کنید. برای این کار یک چای کیسه ای استفاده شده را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را روی دندان خود بمالید.

5. سیر

هزاران سال است که سیر برای خواص دارویی آن شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. نه تنها می تواند باکتری های مضری را که باعث ایجاد پلاک دندانی می شوند از بین ببرد بلکه می تواند به عنوان یک مسکن نیز عمل کند.

برای استفاده از سیر برای دندان درد، یک حبه سیر را له کنید تا خمیری ایجاد شود و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. ممکن است بخواهید کمی نمک اضافه کنید. از طرف دیگر می توانید به آرامی یک حبه سیر تازه را بجوید.

6. عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است که می تواند به کاهش درد کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی ثابت شده آن نیز عصاره وانیل را به یک درمان موثر برای دندان درد تبدیل کرده است. فقط مطمئن شوید که از وانیل واقعی به جای وانیل تقلبی استفاده کنید.

برای استفاده از این درمان مقدار کمی از عصاره وانیل را روی انگشت خود یا یک تکه پنبه بمالید و چند بار در روز آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

7. میخک

میخک در طول تاریخ برای درمان دندان درد استفاده شده است. روغن میخک می تواند به طور موثر درد و التهاب را کاهش دهد. میخک حاوی اوژنول است که یک ضد عفونی کننده طبیعی محسوب می شود.

برای استفاده از این روش روغن میخک را با روغن حامل مانند روغن آفتابگردان یا جوجوبا رقیق کنید. طبق گفته انجمن ملی آروماتراپی از نسبت حدود 15 قطره روغن میخک به 28 گرم روغن حامل استفاده کنید.

سپس مقدار کمی از روغن رقیق شده را روی یک پنبه مالیده و چند بار در روز آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

همچنین می توانید یک قطره روغن میخک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید.

8. برگ گواوا

برگ‌ های گواوا دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌ توانند به بهبود زخم‌ ها کمک کنند. آن ها همچنین دارای فعالیت ضد میکروبی هستند که می تواند به مراقبت از دهان کمک کند.

برای استفاده از این دارو برگ های گواوا تازه را بجوید یا برگ های له شده گواوا را به آب جوش اضافه کنید تا دهانشویه درست کنید.

9. علف گندم

علف گندم دارای خواص درمانی بی شماری مانند خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. این حاوی بسیاری از مواد مغذی است از جمله محتوای کلروفیل بالا که به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

می توانید آب علف گندم بنوشید یا از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

10. آویشن

آویشن هم دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به درمان دندان درد کمک کند. حتی می تواند به مبارزه با باکتری هایی که به پوسیدگی دندان منجر می شوند کمک کند.

برای استفاده روغن ضروری آویشن را با روغن حامل رقیق کنید و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

همچنین می توانید یک قطره از روغن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید.

11. گل اسپیلانتس

اسپیلانتس گیاهی دارویی است که برای درمان دندان درد استفاده می شود. اسپیلانتس، نوعی گیاهی گلدار است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.

بر اساس بررسی ها در سال 2021 ترکیب فعال آن اسپیلانتول دارای خواص ضد التهابی است. همچنین هنگام جویدن احساس بی حسی ایجاد می کند.

اگرچه این گیاه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما در موارد زیر نباید از آن استفاده کنید :

  • به گیاهان خانواده کاسنیان حساسیت دارید
  • الکل می نوشید
  • از دیورتیک ها استفاده می کنید
  • سرطان پروستات دارید
  • شما باردار هستید

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر دندان درد شما شدید است یا نتیجه یک وضعیت پزشکی جدی تر است، بسیار مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید آن را به درستی درمان کنید. بسیاری از دندان دردها به مراقبت پزشکی نیاز دارند. یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن می تواند تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید کمک کننده باشد.

همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید :

  • تب
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • درد عمومی که بیش از یک یا دو روز طول بکشد
  • ورم
  • درد هنگام جویدن
  • لثه های قرمز غیر طبیعی
  • ترشحات بدمزه یا چرک

علل احتمالی دندان درد

در طول قرار ملاقات، دندانپزشک دهان شما را معاینه می کند تا بفهمد علت دندان درد شما چیست. دندانپزشک همچنین ممکن است از فک و دندان ها عکس بگیرد.

نحوه درمان دندان درد شما به علت آن بستگی دارد :

  • پوسیدگی دندان : اگر یک سوراخ یا پوسیدگی دندان باعث درد دندان شما شده باشد، دندانپزشک شما احتمالا پوسیدگی را از بین می برد و آن را پر می کند
  • پر کردن : هنگامی که سوراخ های دندان شما برداشته می شود، دندانپزشک فضای آن را با موادی همرنگ دندان پر می کند. اگر پر کردن دندان باعث درد شما شود، ممکن است آن را با یک پرکننده جدید جایگزین کند
  • آبسه دندان : آبسه دندان یک عفونت دندانی است که اگر سوراخ درمان نشود ممکن است رخ دهد. اگر آبسه دارید دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند کانال ریشه را انجام دهد یا دندان شما را بکشد
  • دندان قروچه : اگر دندان قروچه یا فشردن دندان های شما باعث درد می شود دندانپزشک ممکن است محافظ دهان را توصیه کند
  • بیماری پریودنتال : هنگامی که تجمع پلاک منجر به التهاب لثه می شود، ممکن است شما به بیماری پریودنتال مبتلا شوید. این عفونت لثه نیاز به توجه حرفه ای دارد تا تارتار را از دندان های شما پاک کند و پیشرفت بیماری را کند کند

پیشگیری از دندان درد

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از احتمال بروز دندان درد جلوگیری کنید. حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید و دندان های خود را به مدت 2 دقیقه حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

همچنین می توانید از دهانشویه استفاده کنید.

همچنین دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برخی از غذاها می توانند باعث ایجاد پلاک شوند از جمله :

  • مرکبات
  • نان
  • آب نبات
  • چیپس سیب زمینی
  • میوه های خشک شده
  • نوشیدنی های گازدار
  • الکل
  • یخ

بعد از خوردن این غذاها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از تشکیل پلاک جلوگیری کنید یا در رژیم غذایی خود مصرف این غذاها را محدود کنید.

سوالات متداول در مورد دندان درد

درمان سریع دندان درد در شب چگونه است؟

برای خلاص شدن از شر دندان درد در شب ممکن است درد را با موارد زیر کاهش دهید :

  • شستشو با دهانشویه حاوی فلوراید
  • استفاده از ژل بی حس کننده
  • استفاده از کمپرس سرد

برای کاهش تورم و جلوگیری از تجمع خون در سر سعی کنید سر را بالاتر قرار دهید و بخوابید. همچنین می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا آسپرین استفاده کنید.

چگونه در 5 دقیقه از شر دندان درد خلاص شویم؟

می توانید با شستشو با پراکسید هیدروژن، آب نمک یا علف گندم از شر دندان درد در 5 دقیقه خلاص شوید.

در مرحله بعد می توانید روغن میخک، عصاره وانیل یا خمیر سیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید.

در نهایت از کمپرس سرد یا کمپرس یخ استفاده کنید. اگر درد برطرف نشد یا شدید است با دندانپزشک خود صحبت کنید.

چگونه می توان بدون دارو از شر دندان درد خلاص شد؟

بسته به علت ناراحتی دندان، ممکن است همیشه نتوان بدون دارو از شر دندان درد خلاص شد.

با این حال می توانید دهان خود را با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهانشویه، آب نمک یا پراکسید هیدروژن تمیز کنید و ببینید آیا این کار باعث تسکین درد می شود یا خیر.

همچنین می توانید از کمپرس سرد، پولینگ روغن و جویدن سیر تازه استفاده کنید. اگر درد شما شدید یا طولانی مدت است حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

خلاصه

دندان درد می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود. در حالی که مراجعه به دندانپزشک برای کشف علت اصلی درد بسیار مهم است برخی از داروهای خانگی مانند کمپرس سرد و شستشو با آب نمک وجود دارد که ممکن است در این مدت به شما کمک کند.

همچنین بخوانید : غذاهای مضر برای دندان ها

منبع : healthline