خواص شگفت انگیز دمنوش مریم گلی برای سلامتی بدن

خواص دمنوش مریم گلی
خواص دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی (به انگلیسی : Sage Tea) یک دمنوش معطر است که از برگ های گیاه مریم گلی معمولی (Salvia officinalis) – گیاهی از خانواده نعناع تهیه می شود.

مریم گلی که معمولا به عنوان ادویه استفاده می شود سابقه استفاده طولانی در طب جایگزین و سنتی دارد. شایان ذکر است دمنوش آن سرشار از فواید سلامتی بالقوه است – اگرچه تحقیقات علمی روی این نوشیدنی هنوز در مراحل اولیه است.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش مریم گلی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن در خانه بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش مریم گلی برای سلامتی بدن

1. سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است

دمنوش مریم گلی حاوی انواع ترکیبات گیاهی قدرتمند است.

به ویژه آنتی اکسیدان های آن برای خنثی کردن ترکیبات مضر به نام رادیکال های آزاد کار می کنند. هنگامی که این مواد در بدن شما جمع می شوند می توانند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها شوند.

دمنوش مریم گلی به ویژه سرشار از رزمارینیک اسید است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که این آنتی اکسیدان فواید بی شماری از جمله کاهش التهاب و سطح قند خون دارد.

در حالی که التهاب یک پاسخ طبیعی بدن است، التهاب مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

مریم گلی همچنین مقدار مناسبی از ویتامین K را فراهم می کند که برای سلامت استخوان، گردش خون و لخته شدن خون مناسب ضروری است.

علاوه بر این دمنوش مریم گلی دارای چندین ترکیب دیگر تقویت کننده سلامتی است از جمله کارنوسول و کافور.

در یک مطالعه روی موش ها عصاره مریم گلی به طور قابل توجهی سطوح ترکیبات ضد التهابی در گردش خون را افزایش داد در حالی که سطح ترکیبات التهابی را کاهش داد.

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دمنوش مریم گلی ممکن است مسئول بسیاری از مزایای ادعایی آن باشد اما تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

2. ممکن است باعث بهبود سلامت پوست و بهبود زخم شود

مریم گلی یک عنصر رایج در لوازم آرایشی است که به صورت موضعی به عنوان یک درمان طبیعی مراقبت از پوست استفاده می شود.

این امکان وجود دارد که نوشیدن دمنوش آن برخی از فواید مشابه را داشته باشد.

در یک مطالعه لوله آزمایشی بر روی سلول‌ های پوست موش، کافور – یکی از ترکیبات کلیدی مریم گلی – باعث رشد سالم سلول‌ های پوست، کندی علائم پیری و کاهش چین و چروک می‌ شود.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی کارنوسول و کارنوزیک اسید این گیاه را با کمک به درمان آسیب های پوستی مرتبط با نور خورشید و سایر مشکلات التهابی پوست مرتبط دانست.

سایر مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره مریم گلی به بهبود تبخال کمک می کند و بهبود زخم را سرعت می بخشد.

علاوه بر این مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌ اند که عصاره آن باکتری‌ ها و قارچ‌ های مضر خاصی را که می‌ توانند به پوست شما آسیب برسانند از بین می‌ برد.

3. سلامت دهان را ارتقا می دهد

مریم گلی یکی از محبوب ترین گیاهان در دندانپزشکی است زیرا درد، التهاب و بوی بد دهان را هدف قرار می دهد و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ترمیم کننده زخم است.

در واقع غرغره کردن دمنوش مریم گلی اغلب به عنوان درمانی برای زخم های دهان و گلودرد توصیه می شود.

این فواید خوراکی اغلب به آنتی اکسیدان قوی رزمارینیک اسید نسبت داده می شود.

علاوه بر این مریم گلی به دلیل فعالیت ضد باکتریایی و ضد التهابی آن به برخی از دهانشویه ها اضافه می شود.

4. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دمنوش مریم گلی ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کند.

حاوی چندین ترکیب ضد سرطانی از جمله کارنوسول، کافور و رزمارینیک اسید است. به طور خاص مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که کارنوسول می تواند چندین نوع سلول سرطانی را بدون تاثیر بر سلول های سالم از بین ببرد.

در مطالعه ای روی بیش از 500 نفر دمنوش مریم گلی و بابونه با کاهش خطر ابتلا به سرطان تیروئید مرتبط بود.

در همین حال در یک مطالعه لوله آزمایش دمنوش مریم گلی به جلوگیری از تغییرات ژنتیکی که باعث تشکیل سلول های سرطانی روده بزرگ می شود کمک کرد.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند اما تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.

5. کنترل قند خون را بهبود می بخشد

مریم گلی که یک ماده در داروهای جایگزین قند خون است ممکن است به بهبود سطح قند خون و پیشگیری یا درمان دیابت نوع 2 کمک کند.

مطالعه 2 ماهه در 105 بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 دریافتند مصرف مکمل با 500 میلی گرم عصاره مریم گلی 3 بار در روز باعث بهبود قند خون ناشتا، قند خون بعد از غذا و هموگلوبین A1c می شود.

در همین حال یک مطالعه روی موش ها نشان داد که جایگزینی آب با دمنوش مریم گلی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می شود.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که مریم گلی مانند انسولین – هورمونی که به مدیریت سطح قند خون کمک می‌ کند – با انتقال قند در خون به داخل سلول‌ های شما برای ذخیره به کاهش سطح این نشانگر کمک می‌ کند.

6. ممکن است سلامت مغز و خلق و خو را بهبود بخشد

مریم گلی به طور گسترده در طب جایگزین برای تقویت خلق و خو، بهبود حافظه و کمک به پیشگیری از اختلالات مرتبط با مغز مانند آلزایمر استفاده می شود. تحقیقات علمی بسیاری از این کاربردها را پشتیبانی می کند.

آلزایمر به دلیل پلاک های آمیلوئیدی که در مغز تشکیل می شود پیشرفت می کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که مریم گلی و رزمارینیک اسید ممکن است به جلوگیری از تشکیل این پلاک ها کمک کنند.

علاوه بر این چندین مطالعه انسانی نشان می دهد که عصاره مریم گلی حافظه، عملکرد مغز، خلق و خو و تمرکز را بهبود می بخشد.

یک مطالعه بر روی 135 بزرگسال نشان داد که بوییدن این گیاه در مقایسه با گروه کنترل حافظه و خلق و خوی را تقویت می کند.

مریم گلی ممکن است درد را نیز تسکین دهد اما تحقیقات بیشتری در مورد اثرات آن بر مغز و سیستم عصبی مورد نیاز است.

7. ممکن است از سلامت زنان حمایت کند

مریم گلی همچنین ممکن است فواید بی نظیری برای زنان داشته باشد.

در خاورمیانه زنان باردار معمولا از مریم گلی برای درمان علائم گوارشی مانند حالت تهوع استفاده می‌کنند که یک مشکل رایج در اوایل بارداری است.

از لحاظ تاریخی مریم گلی همچنین به عنوان یک راه طبیعی برای کاهش تولید شیر مادر در زنانی که نوزاد را از شیر گرفته اند یا دارای مقدار فراوانی شیر هستند، استفاده شده است.

با این حال تحقیقات کمی برای حمایت از هر یک از این کاربردهای سنتی وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی به کاهش گرگرفتگی کمک می کند. یک مطالعه 8 هفته ای روی 71 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه یک قرص حاوی مریم گلی تازه شدت و دفعات گرگرفتگی را تا 64 درصد کاهش می دهد.

8. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی ممکن است به بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک 4 هفته‌ای بر روی 6 زن نوشیدن 300 میلی‌لیتر دمنوش مریم گلی دو بار در روز منجر به کاهش 16 درصدی کلسترول کل، 20 درصد کاهش کلسترول LDL و 38 درصد افزایش کلسترول HDL شد.

یک مطالعه 2 ماهه بر روی 105 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بر روی داروهای کاهنده کلسترول نشان داد افرادی که 500 میلی گرم عصاره مریم گلی را 3 بار در روز مصرف می کردند در مقایسه با گروه کنترل سطوح سالم تری از تری گلیسیرید و همه نشانگرهای کلسترول را داشتند.

با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی را می توان به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کرد زیرا می توانید چای کیسه ای را به صورت آنلاین یا در اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید.

همچنین می توانید این نوشیدنی معطر را در خانه با مواد زیر درست کنید :

  • 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) مریم گلی تازه یا 1 قاشق چایخوری (4 گرم) مریم گلی خشک
  • 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب
  • شیرین کننده
  • آب لیموترش تازه (اختیاری)

به سادگی آب را به جوش آورید سپس مریم گلی را اضافه کنید و حدود 5 دقیقه دم کنید. قبل از اضافه کردن شیرین کننده و آب لیموترش برگ ها را با صافی جدا کنید.

این نوشیدنی گرم یا سرد لذت بخش است.

عوارض و مضرات دمنوش مریم گلی

توجه داشته باشید که بسیاری از تحقیقات در مورد مریم گلی بر روی حیوانات و لوله های آزمایش انجام شده و از عصاره های بسیار غلیظ استفاده شده است. در حالی که دمنوش مریم گلی ممکن است برخی از فواید مشابه را داشته باشد اما اثرات آن ممکن است به وضوح مشخص نباشد. علاوه بر این مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

مریم گلی حاوی ترکیبی به نام توژون است که عطر قوی آن را فراهم می کند اما در دوزهای بالا می تواند سمی باشد.

نوشیدن مقادیر بسیار زیاد دمنوش مریم گلی – یا مصرف این گیاه به اشکال دیگر – به مدت طولانی اگر بیش از 3 تا 7 گرم توژون در روز مصرف کنید ممکن است باعث مشکلات قلبی، تشنج، استفراغ و آسیب کلیوی شود.

با این حال دمنوش مریم گلی تنها حاوی 4 تا 11 میلی‌ گرم از این ترکیب در هر 4 فنجان (1 لیتر) است بنابراین می‌توانید با خیال راحت چندین فنجان در روز بدون خطر سمیت توژون بنوشید.

در عین حال باید از مصرف اسانس مریم گلی یا افزودن آن به چای خود پرهیز کنید،زیرا تنها 12 قطره می تواند سمی باشد.

دمنوش مریم گلی به طور کلی در مقادیر معمولی بسیار ایمن است اما اگر نگرانی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

دمنوش مریم گلی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.

ممکن است سلامت پوست، دهان و مغز را ارتقا دهد و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد. با این وجود مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

دمنوش مریم گلی را می توان در خانه با استفاده از برگ های تازه یا خشک تهیه کرد.

منبع : healthline