علائم سرطان پروستات چیست؟

علائم سرطان پروستات چیست؟
علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات از سرطان های شایع در مردان است که ممکن است با علائمی همچون تکرر ادرار، فوریت یا نیاز به ادرار کردن در طول شب همراه باشد. افراد مبتلا معمولا در شروع ادرار مشکل داشته و دچار کاهش فشار ادرار هستند.

علائم کمتر شایع این بیماری می تواند شامل مشاهده خون در ادرار یا مایع منی یا شروع ناگهانی اختلال نعوظ در مردان باشد. به علاوه ممکن است به دلیل گسترش سرطان به استخوان ها و عوارضی همچون درد کمر و لگن، علائم دیگری نیز تجربه شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان پروستات صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان پروستات چیست؟

امروزه بر خلاف گذشته بسیاری از مردان مبتلا به سرطان پروستات قبل از شروع علائم، از طریق غربال گری و معاینه دیجیتال رکتوم متوجه بیماری خود شده و برای درمان اقدام می کنند با این حال هنوز هم آشنایی با علائم آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مسئله به خصوص در مردانی که تحت غربال گری قرار نگرفته اند یا جوان هستند و هنوز غربال گری نشده اند بسیار اهمیت دارد.

علائم شایع سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات تا حد زیادی با آناتومی غده پروستات ارتباط دارد. این غده درست زیر مثانه در قسمت تحتانی لگن قرار دارد و ادرار پس از خارج شدن از مثانه از طریق یک لوله نازک به نام مجرای ادرار که مستقیم از از این غده عبور می کند منتقل می شود.

در سرطان پروستات بزرگ شدن و التهاب ناشی از غده می تواند باعث مسدود شدن مجرای ادرار شده و در جریان ادرار اختلال ایجاد کند.

برخی علائم مکرر مرتبط با این تنگی مجرای ادرار عبارتند از :

1. تکرر ادرار

اکثر افراد تعداد دفعات ادرار خود را در طول روز ثبت نمی کنند اما ممکن است متوجه شوند که قبل از خروج از منزل نیاز دارند حتما به دستشویی بروند، هنگام سفر با ماشین باید بیشتر توقف کنند یا هنگام سفر با هواپیما، حتما از دستشویی داخل هواپیما استفاده می کنند.

تکرر ادرار یکی از شایع ترین علائم سرطان پروستات محسوب می شود.

2. نیاز فوری به ادرار کردن

سرطان پروستات نه تنها به تکرر ادرار منجر می شود، بلکه ممکن است احساس نیاز اضطراری به دفع ادرار در فرد ایجاد کند.

در این حالت فرد نیاز دارد به سرعت به دستشویی برود یا ممکن است نگران باشد که مبادا نتواند ادرار خود را تا رسیدن به دستشویی نگه دارد.

3. نیاز به ادرار کردن در شب

مردان مسن بسیاری از اوقات نیاز به دفع ادرار شبانه دارند و احساس این که این مسئله می تواند نشانه سرطان پروستات در آن ها باشد ممکن است ترسناک به نظر برسد. در حالی که علل متعددی برای شب ادراری وجود دارد که تنها یکی از آن ها سرطان پروستات می باشد.

واقعیت این است که در سرطان پروستات تغییر در عادات ادراری معمولا مهم تر از خود عادات است.

به عنوان مثال اگر فرد معمولا برای ادرار کردن در شب بیدار نمی شود اما مدتی است این مسئله را تجربه کرده یا اگر اغلب اوقات شب ها یک‌ بار برای ادرار کردن از خواب بیدار می شود و حالا مجبور است 2 یا 3 بار در شب به دستشویی برود لازم است با پزشک مشورت کند.

4. مشکل در شروع کردن ادرار

درنگ ادراری نیز با افزایش سن مردان شایع است اما گاهی ممکن است نشانه سرطان پروستات یا سایر بیماری ها باشد.

بسیاری از افراد گاهی این حالت را تجربه کرده اند مانند زمانی که برای دستشویی رفتن عجله دارند. در صورتی که این وضعیت در اوقاتی که فرد هیچ عجله ای ندارد نیز ایجاد یا تشدید شود باید به آن رسیدگی کرد.

5. کاهش فشار ادرار

مردان ممکن است هنگام ادرار کردن متوجه کاهش فشار یا مشکل در حفظ جریان ثابت ادرار شوند و به همین دلیل تخلیه مثانه مدت زمان بیشتری طول می کشد.

علاوه بر این ممکن است چکه کردن رخ دهد و فرد این احساس را داشته باشد که مثانه اش کاملا خالی نشده است.

این مورد نیز ممکن است با افزایش سن کاملا طبیعی به نظر برسد اما اگر تغییر به صورت ناگهانی رخ داده یا وضعیت به سرعت تغییر کند باید به پزشک مراجعه شود.

علائم کمتر شایع

برخی علائم دیگر نیز وجود دارد که اگرچه شایع نیست اما گاهی در سرطان پروستات دیده می شود. مواردی که در ادامه ذکر می کنیم اختصاصی غده پروستات نیستند و می توانند به دلیل طیف گسترده ای از بیماری ها ایجاد شوند :

1. خون در ادرار (هماچوری)

هماچوری یا وجود خون در ادرار اغلب اوقات به دلایل غیر از سرطان پروستات رخ می دهد اما می تواند با سرطان پروستات نیز رابطه داشته باشد.

2. خون در منی (هماتوسپرمی)

وجود خون در مایع منی می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد و باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. خون در مایع منی ممکن است قرمز روشن یا صورتی کم رنگ باشد.

3. شروع ناگهانی اختلال نعوظ

اختلال نعوظ ناشی از افزایش سن در مردان بسیار شایع است اما معمولا به تدریج شروع می شود. اگر اختلال نعوظ به صورت ناگهانی رخ دهد ممکن است نگران کننده باشد.

4. درد در پشت، باسن یا دنده ها

با گسترش سرطان پروستات، استخوان ها شایع ترین محل متاستاز هستند. متاستاز به استخوان‌ های پشت، باسن یا دنده‌ ها می‌تواند باعث درد شدید شود.

5. بی اختیاری ادرار

از دست دادن کنترل مثانه و بی اختیاری ادرار از علائم شایع سرطان پروستات محسوب نمی شود اما ممکن است بیش از یک دلیل پشت آن وجود داشته باشد.

علاوه بر این که تومور می تواند به طور مستقیم روی مثانه اثر بگذارد، ممکن است سرطان به استخوان‌ های قسمت پایین کمر سرایت کرده و باعث فشرده‌ سازی نخاع و از دست دادن کنترل مثانه شود.

6. کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن ناخواسته که اغلب با کاهش اشتها و خستگی همراه است ممکن است در سرطان پروستات پیشرفته رخ دهد.

علائم دیگری که نشان می دهد سرطان پروستات به نواحی فراتر از غده پروستات گسترش یافته ممکن است شامل تغییر در عادات روده یا تورم در پاها باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه می شود؟

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کرده اید مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از این علائم ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشند که تشخیص آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی در مورد تشخیص این بیماری بهتر است تا ظاهر شدن علائم صبر نکنید و پس از مشورت با پزشک تست های غربال گری انجام دهید.

اگر سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطر زای سرطان پروستات را دارا هستید، به خصوص اگر یکی از بستگان شما در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده است، انجام غربال گری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در مورد مردانی که دارای عوامل خطر زا هستند انجام غربال گری ممکن است در سنین پایین‌ تر از مردانی که فاکتورهای خطر ندارند توصیه شود.

در صورتی که سن کمتر از 50 سال دارید یا تحت غربال گری سرطان پروستات قرار نگرفته اید، در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هیچ یک از این علائم را نباید نادیده گرفت و حتی اختلال نعوظ باید با پزشک در میان گذاشته شود.

مانند بسیاری از سرطان ها، درمان زود هنگام نه تنها نتایج بهتر بلکه کاهش عوارض جانبی مرتبط با درمان را به همراه دارد.

همچنین بخوانید : پروستاتیت چیست؟

منبع: verywellhealth