خواص شگفت انگیز سس خردل برای سلامتی بدن

خواص سس خردل
خواص سس خردل

خردل (به انگلیسی : Mustard) یک سس محبوب است که از دانه های گیاه خردل تهیه می شود.

این گیاه بومی منطقه مدیترانه است و مربوط به سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند بروکلی، کلم و کلم بروکسل است. هم دانه‌ ها و هم برگ‌ های آن خوراکی هستند و آن را به یک مکمل همه کاره برای غذاهای شما تبدیل می‌ کند.

جدا از کاربردهای آشپزی خردل سابقه استفاده به عنوان یک دارو در طب سنتی را دارد که قدمت آن به تمدن های یونان و روم باستان می رسد.

علم مدرن شروع به پیوند خردل با فواید سلامتی از کاهش سطح قند خون گرفته تا افزایش محافظت در برابر عفونت ها و بیماری ها کرده است.

در ادامه این مقاله با فواید سس خردل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سس خردل برای سلامتی بدن

1. منبع مواد مغذی است

گیاهان خردل در چندین ده گونه وجود دارند که همه آن ها سرشار از مواد مغذی هستند.

برگ‌ های آن‌ ها حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، مس و ویتامین‌های C ،A و K هستند در حالی که دانه‌ های آن‌ ها به‌ ویژه غنی از فیبر، سلنیوم، منیزیم و منگنز می باشند.

برگ‌ های خردل را می‌ توان به‌ صورت خام یا پخته مصرف کرد و آن‌ ها را به سالاد، سوپ و خورش‌ ها اضافه نمود. آن ها را می توان به همان روش اسفناج تهیه کرد اما طعم تندتر و شبیه تربچه به وعده های غذایی شما می بخشد.

دانه های خردل را می توان در شیر گرم خیس کرد، در سس سالاد ریخت، آسیاب کرد، در وعده های غذایی گرم ریخت یا خیس کرد و برای تهیه سس خردل استفاده کرد.

سس خردل مسلما محبوب ترین راه برای مصرف خردل است. این سس کم کالری یک راه ساده برای افزودن مقداری آهن، کلسیم، سلنیوم و فسفر به وعده های غذایی است.

2. منبع آنتی اکسیدان های مفید است

خردل حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید است که تصور می شود به محافظت از بدن در برابر آسیب و بیماری کمک می کند.

به عنوان مثال یک منبع عالی از گلوکوزینولات ها گروهی از ترکیبات حاوی گوگرد است که در همه سبزیجات چلیپایی از جمله بروکلی، کلم، کلم بروکسل و خردل یافت می شود.

گلوکوزینولات‌ ها زمانی فعال می‌شوند که برگ‌ ها یا دانه‌ های گیاه آسیب می‌ بینند – چه از طریق جویدن یا بریدن – و اعتقاد بر این است که دفاع آنتی‌ اکسیدانی بدن شما را برای محافظت در برابر بیماری تحریک می‌ کنند. دانه ها و برگ های خردل به ویژه در موارد زیر غنی هستند :

  • ایزوتیوسیانات ها : این ترکیب از گلوکوزینولات ها مشتق شده اند که ممکن است به جلوگیری از رشد یا گسترش سلول های سرطانی کمک کنند
  • سینیگرین : این ترکیب مشتق از گلوکوزینولات مسئول طعم تند خردل است و تصور می شود که دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد سرطانی و ترمیم زخم است

خردل همچنین سرشار از کاروتنوئیدها، ایزورامنتین و کائمفرول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان های فلاونوئید را به محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و شاید حتی برخی از انواع سرطان مرتبط می کند.

3. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش دهد

گیاه خردل قرن هاست که به عنوان یک درمان سنتی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا شواهد علمی برای حمایت از برخی از مزایای پیشنهادی خردل ظاهر شده است :

  • ممکن است بدن را در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند : تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که گلوکوزینولات موجود در خردل ممکن است به کشتن سلول های سرطانی یا جلوگیری از گسترش آن ها کمک کند. با این حال تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است
  • ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد : یک مطالعه کوچک انسانی نشان می دهد که مصرف داروهای کاهنده قند خون همراه با جوشانده خردل ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور موثرتری نسبت به دارو به تنهایی کاهش دهد
  • ممکن است بدن را در برابر پسوریازیس محافظت کند : مطالعات حیوانی نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از دانه خردل ممکن است به کاهش التهاب و بهبود ضایعات ناشی از پسوریازیس کمک کند
  • ممکن است علائم درماتیت تماسی را کاهش دهد : تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که دانه‌ های خردل ممکن است بهبودی را تسریع کرده و علائم درماتیت تماسی را کاهش دهد، وضعیتی که در آن پوست پس از تماس با یک آلرژن جوش‌ های خارش‌ دار ایجاد می‌کند
  • ممکن است از بدن در برابر عفونت ها محافظت کند : آنتی اکسیدان های موجود در دانه خردل ممکن است در برابر باکتری ها و قارچ ها محافظت کنند. با این حال برخی از مطالعات هیچ اثر محافظتی را گزارش نمی کنند

اگرچه تعداد مطالعات امیدوار کننده است اما ارائه این مزایا کم است. علاوه بر این بیشتر در سلول ها یا حیوانات با استفاده از عصاره خردل انجام شده است.

بنابراین مشخص نیست که آیا مصرف دانه، برگ یا سس خردل می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد. قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری های قوی انجام داد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عوارض و مضرات سس خردل

خوردن دانه‌ ها، برگ‌ ها یا سس خردل به طور کلی برای اکثر افراد بی‌ خطر تلقی می‌ شود به‌ ویژه زمانی که در مقادیری که معمولا در رژیم غذایی افراد معمولی وجود دارد مصرف شود.

گفته می شود مصرف مقادیر زیاد مانند آنچه که معمولا در عصاره خردل یافت می شود ممکن است منجر به درد شکم، اسهال و التهاب روده شود.

همچنین گزارشی مبنی بر ابتلای زنی به درماتیت تماسی وجود دارد که پس از گذاشتن پچ دارویی چینی حاوی دانه‌ های خردل مستقیما روی پوست خود ظاهر شده است.

در نهایت دانه ها و برگ های خردل نپخته حاوی مقدار قابل توجهی گواتروژن هستند. اینها ترکیباتی هستند که می توانند با عملکرد طبیعی تیروئید غده ای که مسئول تنظیم متابولیسم شما است، تداخل ایجاد کنند.

بعید است که این مشکل در افرادی که عملکرد تیروئید طبیعی دارند ایجاد شود. با این حال کسانی که عملکرد تیروئید ضعیفی دارند ممکن است بخواهند دانه ها و برگ های خردل را قبل از خوردن خیس کنند، بجوشانند یا بپزند یا به طور کلی مصرف خود را محدود کنند.

خلاصه

خردل معمولا به عنوان سس مصرف می شود اما دانه ها و برگ های خردل دو راه دیگر برای بهره مندی از مزایای بالقوه سلامتی این گیاه هستند.

این موارد از کاهش سطح قند خون و کاهش التهاب تا افزایش محافظت در برابر عفونت متغیر است. ترکیبات موجود در خردل حتی ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان اثر محافظت کننده داشته باشند.

اگرچه امیدوارکننده است اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از این فواید بالقوه توسط مطالعات کوچکی که بیشتر بر روی حیوانات انجام شده و از عصاره ها به جای دانه، برگ یا سس خردل استفاده شده است پشتیبانی می شود.

همچنین بخوانید : خواص سس فلفل قرمز تند

منبع : healthline