8 دمنوش گیاهی مناسب برای درمان نفخ شکم

دمنوش گیاهی برای نفخ شکم
دمنوش گیاهی برای نفخ شکم

نفخ شکم حالتی است که 20 الی 30٪ افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل زیادی ممکن است باعث نفخ شکم شود که از آن جمله می توان به عدم تحمل برخی غذاها، تجمع گاز در روده، عدم تعادل باکتری های روده، زخم، یبوست و عفونت های انگلی اشاره کرد.

به طور سنتی مردم از داروهای طبیعی از جمله دمنوش های گیاهی برای تسکین نفخ شکم استفاده می کنند.

مطالعات اولیه نشان می دهد که چندین دمنوش گیاهی وجود دارند که می تواند به تسکین این وضعیت ناخوشایند کمک کند.

در ادامه این مقاله با بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان سریع نفخ شکم آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

1. دمنوش نعناع فلفلی

در طب سنتی نعناع فلفلی (Mentha piperita) به طور گسترده ای برای کمک به تسکین مشکلات گوارشی استفاده می شود. این گیاه دارویی عطر و طعم خنک و با طراوتی دارد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها در نعناع فلفلی وجود دارند که می توانند فعالیت ماست سل ها را مهار کنند.

ماست سل ها سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که به طور فراوانی در روده شما وجود دارند و گاهی اوقات باعث نفخ شکم می شوند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که نعناع فلفلی روده را شل می کند و می تواند اسپاسم روده را تسکین دهد. همچنین نفخ و دردی را که می تواند همراه آن باشد کاهش خواهد داد.

علاوه بر این کپسول های روغن نعناع ممکن است درد شکم، نفخ و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

اثر دمنوش نعناع فلفلی برای کاهش نفخ هنوز از نظر علمی آزمایش نشده است. با این حال، تجربه نشان داده است که می تواند مفید باشد.

همچنین یک مطالعه نشان داد که دمنوش نعناع فلفلی تاثیر بهتری از کپسول آن داشته است.

می توانید دمنوش نعناع فلفلی را به تنهایی بخرید یا آن را در ترکیبات با چای های دیگر که برای بهبود عملکرد معده توصیه می شوند، تهیه کنید.

برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی، 1 قاشق غذاخوری (1.5 گرم) برگ نعناع فلفلی خشک یا 1 چای کیسه ای نعناع فلفلی و یا 3 قاشق غذاخوری (17 گرم) برگ نعناع فلفلی تازه را به 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده اضافه کنید. قبل از صاف کردن بگذارید 10 دقیقه دم بکشد.

2. دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه (Melissa officinalis) دارای رایحه و عطر و طعم لیموست و به نعناع نیز شباهت دارد زیرا این گیاه از خانواده نعناع است.

آژانس دارویی اروپا خاطرنشان می کند که دمنوش بادرنجبویه می تواند مسائل خفیف گوارشی از جمله نفخ و گاز را طبق آنچه در مصارف سنتی مشاهده شده است، تسکین دهد.

طبق چندین مطالعه انسانی این محصول می تواند درد شکم، یبوست و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

با این حال تاثیر بادرنجبویه یا دمنوش آن به تنهایی از نظر مسائل گوارشی در افراد مورد آزمایش قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای تهیه دمنوش این گیاه، 1 قاشق غذاخوری (3 گرم) برگ بادرنجبویه یا 1 چای کیسه ای آن را به مدت 10 دقیقه در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب داغ بیندازید تا خوب دم بکشد.

3. دمنوش افسنطین

افسنطین (Artemisia absinthium) که به نام خاراگوش هم شناخته می شود گیاهی برگ دار و سبز است که دمنوش تلخی درست می کند. اما شما می توانید طعم آن را با آب لیموترش و عسل بهتر کنید.

از افسنطین بعضا در مکمل های گوارشی استفاده می شود. این مکمل ها می توانند به هضم غذا کمک کنند.

مطالعات انسانی نشان می دهد که کپسول های یک گرمی افسنطین می تواند از سو هاضمه یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم پیشگیری کنند و یا این موارد را تسکین دهند.

افسنطین باعث ترشح بزاق گوارشی در معده می شود که می تواند به هضم سالم و کاهش نفخ کمک کند.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که افسنطین همچنین می تواند انگلی را از بین ببرد که عامل اصلی ایجاد نفخ شکم است.

با این حال، دمنوش افسنطین خود از نظر اثرات ضد نفخ آزمایش نشده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای تهیه دمنوش افسنطین، از 1 قاشق چایخوری (1.5 گرم) برگ های خشک شده آن برای هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده استفاده کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

قابل ذکر است، افسنطین نباید در دوران بارداری استفاده شود زیرا حاوی ماده ای به نام توجون است که می تواند باعث انقباضات رحمی شده و خطر سقط را افزایش دهد.

4. دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از ریشه های ضخیم زنجبیل (Zingiber officinale) تهیه می شود و از زمان های بسیار قدیم برای بیماری های مربوط به معده استفاده شده است.

مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف روزانه 1الی 1.5 گرم کپسول زنجبیل چند وعده در روز می تواند حالت تهوع را تسکین دهد.

علاوه بر این، مکمل های زنجبیل می تواند تخلیه معده را تسریع کنند، ناراحتی های گوارشی را تسکین دهند و گرفتگی روده، نفخ و گاز را کاهش دهند.

قابل توجه است که این مطالعات به جای دمنوش با عصاره های مایع یا کپسول انجام شده است.

برای تهیه دمنوش زنجبیل، در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشانده از 1/4 یا 1/2 قاشق چایخوری (0.5 یا 1 گرم) ریشه زنجبیل خشک پودر شده استفاده کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

همچنین می توانید از 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) زنجبیل خرد شده و تازه در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب استفاده کنید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کنید.

دمنوش زنجبیل طعم تندی دارد که می توانید آن را با عسل و لیموترش بهتر کنید.

5. دمنوش رازیانه

از دانه های رازیانه (Foeniculum vulgare) برای تهیه دمنوش رازیانه استفاده می شود و طعم آن شبیه شیرین بیان است.

رازیانه به طور سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، از جمله درد شکم، نفخ، گاز و یبوست استفاده می شود.

در موش صحرایی، درمان با عصاره رازیانه به محافظت در برابر زخم معده کمک کرده است. جلوگیری از زخم های داخلی معده می تواند خطر نفخ شکم را کاهش دهد.

یبوست یکی دیگر از عوامل موثر در برخی از موارد نفخ است. تسکین روده های تنبل یکی از اثرات بالقوه سلامتی رازیانه است که همچنین می تواند نفخ معده را برطرف کند.

در طول یک تحقیق، هنگامی که ساکنان خانه سالمندان مبتلا به یبوست مزمن، روزانه 1 وعده از مخلوط چای گیاهی ساخته شده با دانه های رازیانه را می نوشیدند، در طول 28 روز به طور متوسط ​​4 دفع مدفوع بیشتر از کسانی داشتند که این چای را مصرف نمی کردند.

البته هنوز هم مطالعات انسانی روی چای رازیانه به تنهایی برای تایید فواید هضم آن کافی نیست.

اگر نمی خواهید از چای کیسه ای رازیانه استفاده کنید، می توانید خود دانه رازیانه را بخرید و آن ها را برای تهیه دمنوش آسیاب کنید.

1 الی 2 قاشق چای خوری (2–5 گرم) دانه رازیانه را در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشانده بریزید و 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا خوب دم بکشد.

6. دمنوش ریشه جنتیانا (گل سپاسی)

دمنوش ریشه جنتیانا (Gentiana lutea) از گیاهی که گل های زرد رنگ و ریشه های ضخیمی دارد، تهیه می شود.

دمنوش این گیاه ممکن است در ابتدا طعم شیرین داشته باشد، اما بعد طعم تلخی در پی دارد. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می دهند آن را با دمنوش بابونه و عسل مخلوط کنند.

به طور سنتی، ریشه جنتیانا در محصولات دارویی و دمنوش های گیاهی که برای کمک به کاهش نفخ، گاز و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شوند، وجود دارد.

علاوه بر این، عصاره ریشه جنتیانا در مکمل های گوارشی استفاده می شود. جنتیانا حاوی ترکیبات گیاهی تلخ از جمله ایریدوئیدها و فلاونوئیدهاست که باعث ترشح مواد بزاقی گوارشی و صفرا برای تجزیه غذا می شود و می تواند نفخ معده را تسکین دهد.

هنوز اثرات این دمنوش از نظر علمی در انسان آزمایش نشده است و اگر زخم معده دارید مصرف آن توصیه نمی شود، زیرا می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد.

بنابراین، تحقیقات بیشتری برای میزان و نوع تاثیر آن لازم است.

برای تهیه دمنوش ریشه جنتیانا از 1/4 الی 1/2 قاشق چای خوری (1-2 گرم) ریشه جنتیانای خشک در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده شده استفاده کنید. به مدت 10 دقیقه اجازه دهید دم بکشد و بعد میل کنید.

7. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه (Chamomillae romanae) عضوی از خانواده گل مروارید است. گل های کوچک و سفید این گیاه مانند گل های مروارید مینیاتوری به نظر می رسند.

در طب سنتی از بابونه به وفور برای درمان سو هاضمه، کاهش گاز، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و زخم معده استفاده می شود.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که بابونه می تواند از عفونت های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری که یکی از علل زخم معده و ایجاد نفخ است، جلوگیری کند.

بابونه همچنین یکی از گیاهان موجود در مکمل مایع Iberogast است که نشان داده شده است به کاهش درد شکم و زخم معده کمک می کند.

گل های بابونه حاوی مفیدترین ترکیبات از جمله فلاونوئیدها هستند. هنگام خرید دمنوش بابونه چای خشک را بررسی کنید تا مطمئن شوید تنها از گل های بابونه تولید شده است و ناخالصی های شامل برگ و ساقه را ندارد.

برای تهیه این دمنوش بابونه روی 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشانده 1 قاشق غذاخوری (2-3 گرم) بابونه خشک بریزید و به مدت 10 دقیقه بگذارید دم بکشد.

8. دمنوش ریشه آنجلیکا

دمنوش ریشه آنجلیکا (Angelica archangelica) یک گیاه معطر است که طعم تلخی دارد، اما وقتی با دمنوش بادرنجبویه همراه شود طعم بهتری پیدا می کند.

از عصاره ریشه آنجلیکا در محصولات مکمل گوارشی استفاده می شود. اجزای تلخ این گیاه می توانند بزاق گوارشی را تحریک کرده و باعث هضم سالم شوند.

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهند که ریشه آنجلیکا می تواند یبوست را از بین ببرد که یکی از عوامل نفخ شکم است.

برخی منابع ادعا می کنند که نباید از ریشه آنجلیکا در دوران بارداری استفاده کرد زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد.

برای تهیه دمنوش ریشه آنجلیکا 1 قاشق چای خوری (2.5 گرم) ریشه خشک شده آن را در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشانده شده بریزید. سپس 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

خلاصه

طب سنتی پیشنهاد می کند که از چند دمنوش گیاهی برای کاهش نفخ شکم استفاده کنید.

به عنوان مثال مکمل های نعناع فلفلی، بادرنجبویه و افسنطین برای کاهش نفخ شکم مفید می باشند. با این وجود، مطالعات انسانی گسترده تری روی دمنوش های این گیاهان دارویی لازم است تا تاثیر کامل آن ها مشخص شود.

همان طور که گفته شد، دمنوش های گیاهی معرفی شده در این مقاله، درمان های طبیعی و ساده ای هستند که می توانید برای نفخ و سایر مشکلات گوارشی امتحان کنید.

همچنین بخوانید : غذا و نوشیدنی برای نفخ شکم

منبع: healthline