آیا رایحه درمانی (آروماتراپی) به درمان افسردگی کمک می کند؟

رایحه درمانی یا آروماتراپی برای درمان افسردگی
رایحه درمانی یا آروماتراپی برای درمان افسردگی

آروماتراپی یا رایحه درمانی عبارت است از استفاده از ترکیبات آلی برای بهبود خلق و خو، وضعیت روحی یا سلامتی شما. آن ترکیبات آلی را روغن های اساسی می نامند، آن ها از قسمت های مختلف گیاه مانند ریشه، دانه، برگ و شکوفه تهیه شده اند.

آن ها می توانند به تنهایی استفاده شوند یا مخلوط شوند و ترکیبات مختلفی ایجاد کنند. شما می توانید روغن های اساسی را در هوا پخش کنید، آنها را در آب وان حمام حل کنید، در حین ماساژ آن ها را به بدن بمالید یا از روش های دیگر برای پخش عطر استفاده کنید.

اگر افسردگی دارید، برای درمان فقط به آروماتراپی اعتماد نکنید. در عوض اضافه کردن رایحه درمانی به برنامه درمانی خود را در نظر بگیرید. استفاده از رایحه درمانی در کنار سایر روش های درمانی ممکن است به تقویت روحیه و کاهش استرس کمک کند.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید آروماتراپی برای درمان افسردگی و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آروماتراپی برای درمان افسردگی چگونه استفاده می شود؟

متخصصان از عملکرد رایحه درمانی اطمینان ندارند. کلینیک مایو پیشنهاد می کند مواد شیمیایی موجود در روغن های اساسی گیرنده های بویایی در بینی شما را تحریک می کنند که پیام هایی را به بخشی از مغز شما می فرستند که روحیه شما را کنترل می کند.

برای درک اینکه آیا رایحه درمانی می تواند به درمان افسردگی کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است اما برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است فوایدی داشته باشد. به عنوان مثال یک بررسی نشان داده که آروماتراپی ممکن است به تسکین علائم افسردگی کمک کند.

با این حال برای درمان افسردگی نباید تنها به آن اعتماد کنید. در عوض استفاده از آن را در کنار سایر روش های درمانی تجویز شده در نظر بگیرید.

روغن های اساسی زیر ممکن است در این زمینه مفید باشند :

  • یاس
  • چوب صندل
  • درخت کانانگا
  • مریم گلی مرموک
  • ریحان
  • ترنج
  • گل سرخ
  • شمعدانی
  • نرولی (روغن نارنج)
  • اسطوخودوس
  • بابونه

روش های آروماتراپی چگونه هستند؟

چند روش مختلف برای ترکیب مزایای روغن های اساسی وجود دارد. هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب گزینه ها به دنبال محصولات ساخته شده با روغن های اساسی خالص باشید.

از تولیدات با رایحه های مصنوعی خودداری کنید. رایحه های مصنوعی ممکن است همان مزایای روغن های ضروری خالص را نداشته باشند.

روش های مختلفی که می توانید از رایحه روغن های اساسی لذت ببرید عبارتند از :

انتشار

شما می توانید از دستگاهی به نام پخش کننده برای پخش بوی روغن های اساسی در یک اتاق یا کل خانه خود استفاده کنید.

اسپری های اتاق

با استفاده از اسپری اتاق می توانید به سرعت رایحه روغن های اساسی را به منطقه ای از خانه خود اضافه کنید. اسپری اتاق مخلوط را بخرید یا خودتان روغن های اساسی و آب را با هم مخلوط کنید.

ماساژ

روغن های اساسی یکی از مواد افزودنی محبوب روغن ماساژ است. ترکیب رایحه درمانی با ماساژ راهی عالی برای آرامش و کاهش استرس است.

با این حال مهم است که روغن های اساسی را مستقیما روی پوست قرار نمالید. در عوض حتما آن ها را با روغن ماساژ مخلوط کنید.

حمام

روغن و نمک حمام معطر نیز برای کمک به تبدیل حمام یا دوش شما به یک تجربه آرامش بخش در دسترس است.

محصولات پوست و مو

صابون ها، لوسیون ها و محصولات موی معطر به شما کمک می کنند هرجایی که بروید عطر و بوی روغن های اساسی را با خود حمل کنید.

فواید و مزایای آروماتراپی چیست؟

رایحه درمانی ممکن است به کاهش استرس و تقویت روحیه شما کمک کند. استفاده از روغن های اساسی آسان و همچنین ارزان است. شما می توانید روش های مختلفی را در کنار سایر درمان های مرسوم مانند داروها و مشاوره قرار دهید.

همچنین می توانید آن را با سایر روش های درمانی مکمل مانند ماساژ و مدیتیشن ترکیب کنید.

دکتر میسون ترنر رئیس روانپزشکی در کایزر پرمننته سانفرانسیسکو پیشنهاد می کند : رایحه درمانی واقعا می تواند به فرد در لحظه فعلی کمک کند.

در عین حال استشمام رایحه های مختلف نیز می تواند پاسخی مشروط داشته باشد.

دکتر ترنر توضیح می دهد : رایحه ها خاطرات را به روشی می آورند که هیچ حس دیگری نمی تواند داشته باشد. آن ها می توانند در به یاد آوردن خاطرات خوب بسیار قدرتمند باشند.

عوارض و مضرات آروماتراپی چیست؟

اگرچه رایحه درمانی به طور کلی بی خطر تلقی می شود اما روغن های اساسی هنگام استنشاق می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر به رایحه های قوی بسیار حساس هستید قبل از استفاده از رایحه درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

بعضی از روغن های اساسی اگر آن ها را بخورید می توانند سمی باشند و برخی از آن ها می توانند پوست شما را تحریک کنند خصوصا اگر مستقیما آن ها را بدون رقیق شدن روی پوست خود بمالید. همیشه آن ها را با روغن ماساژ رقیق کنید.

مانند اکثر درمان های جایگزین از آروماتراپی نباید به عنوان جایگزینی برای برنامه درمانی تجویز شده توسط پزشک استفاده شود. مصرف داروها، شرکت در جلسات مشاوره یا استفاده از سایر موارد تجویز را متوقف نکنید.

همچنین بخوانید : روش های مقابله با افسردگی

منبع : healthline