خواص و مضرات دمنوش بوته عسل برای سلامتی بدن

خواص و مضرات دمنوش بوته عسل
خواص و مضرات دمنوش بوته عسل

دمنوش بوته عسل (به انگلیسی : Honeybush Tea) یک دمنوش گیاهی در آفریقای جنوبی است.

این دمنوش از خیساندن برگ های خشک گیاه بوته عسل در آب جوش تهیه می شود و به دلیل خواص دارویی و درمانی متعددی که دارد محبوبیت جهانی پیدا کرده است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی دمنوش گیاهی بوته عسل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

دمنوش بوته عسل چیست؟

بوته عسل، درختچه ای است که در نواحی کیپ شرقی و غربی آفریقای جنوبی می روید. این گیاه مانند رویبوس است زیرا هر دو گیاه متعلق به یک خانواده هستند.

این گیاه چوبی می تواند تا 3 متر رشد کند و دارای گل های زرد کم رنگ با بو و طعم شیرین و عسل مانند است.

همانطور که گفته شد دمنوش بوته عسل فقط یک چای با طعم شیرین نیست. این دمنوش فاقد کافئین است، مغذی بوده و حاوی مقادیر بسیار کمی از انواع مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، و روی و همچنین ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند.

فواید و مزایای دمنوش بوته عسل برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به جلوگیری یا کاهش آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

دمنوش بوته عسل غنی از گروهی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول ها یعنی گزانتون ها و فلاوانون ها است.

نوع اصلی گزانتون در عصاره بوته عسل مانگیفرین است، در حالی که فلاوانون های اولیه هسپریدین و ایزوکورانتین هستند.

مانگیفرین و هسپریدین هر دو دارای اثرات ضد التهابی و مبارزه با سرطان قوی هستند. این احتمال وجود دارد که این ترکیبات مسئول بیشتر مزایای احتمالی چای باشند.

2. ممکن است خاصیت ضد دیابت داشته باشد

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های جهانی است که بیش از 400 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

به طور کلی به دیابت نوع 1 و نوع 2 طبقه بندی می شود که هر دو با سطح قند خون بالا به دلیل اختلال در عملکرد پانکراس مشخص می شوند. این می تواند به دلیل کاهش تولید انسولین یا ترشح کم انسولین و مقاومت به انسولین باشد.

تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول های دمنوش بوته عسل ممکن است به پیشگیری، مدیریت و درمان دیابت نوع 2 کمک کنند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی که اثرات ضد دیابتی مانگیفرین را بررسی می‌ کنند نشان می‌ دهند که ممکن است با تحریک ترشح انسولین و ترویج بازسازی سلول‌ های آسیب‌ دیده پانکراس به کاهش سطح قند خون کمک کند.

در مورد هسپریدین مطالعات حیوانی نشان می‌ دهند که با تنظیم آنزیم‌ های کلیدی درگیر در متابولیسم قند و همچنین با محافظت از پانکراس در برابر آسیب اکسیداتیو به کاهش سطح قند خون کمک می‌ کند.

همچنین شایان ذکر است که هم مانگیفرین و هم هسپریدین ممکن است به جلوگیری از پیشرفت عوارض مرتبط با دیابت مانند آسیب کلیوی و عصبی کمک کنند.

3. ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد

دمنوش بوته عسل ممکن است با تاثیر بر سلول های استخوانی به نام استئوکلاست ها و استئوبلاست ها به متابولیسم استخوان کمک کند.

استئوکلاست ها بافت استخوان را تجزیه می کنند تا مواد معدنی را به جریان خون آزاد کنند. در مقابل استئوبلاست ها از طریق سنتز استخوان، استخوان جدیدی را تشکیل می دهند. وقتی از دست دادن استخوان از تشکیل بیشتر شود خطر بیماری های استخوانی مانند آرتریت و پوکی استخوان افزایش می یابد.

خوشبختانه مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که مانگیفرین و هسپریدین که هر دو در دمنوش بوته عسل یافت می شوند، ممکن است برای متابولیسم استخوان مفید باشند.

اول مانگیفرین از تشکیل استئوکلاست جلوگیری می کند که به نوبه خود تجزیه بافت استخوان را کاهش می دهد. دوم هسپریدین با محافظت از استئوبلاست ها در برابر آسیب اکسیداتیو بهبود استخوان را تقویت می کند.

بنابراین چای بوته عسل ممکن است به طور بالقوه از استخوان های شما محافظت کند.

4. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد

برخی از ترکیبات موجود در دمنوش بوته عسل ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌ دهد که آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای ممکن است به تخریب سلول‌ های سرطانی، محافظت در برابر سموم محرک سرطان و جلوگیری از توسعه انواع خاصی از سرطان کمک کنند.

در میان این آنتی اکسیدان ها به نظر می رسد مانگیفرین قوی ترین پتانسیل ضد سرطانی را دارد که ممکن است از شروع، ترویج و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

با این حال شایان ذکر است که تخمیر – فرآیندی رایج در تولید چای – ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی چای را کاهش دهد (اگرچه این بستگی به نوع چای و فرآیند تخمیر دارد) در نتیجه اثر محافظتی آن کاهش می‌ یابد.

به عنوان مثال یک مطالعه روی موش‌ ها نشان داد که دمنوش بوته‌ ی عسل تخمیر نشده، اندازه سرطان مری را تا 94 درصد کاهش می‌ دهد در مقایسه با 74 درصد که با نسخه تخمیر شده مشاهده شد.

در حالی که تحقیقات در مورد خواص این دمنوش برای مبارزه با سرطان امیدوارکننده است، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت پوست را افزایش دهد

هم نوشیدن دمنوش بوته عسل و هم استفاده موضعی از عصاره دمنوش بوته عسل ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشند.

تحقیقات نشان می دهد که عصاره بوته عسل می تواند دارای خواص ضد پیری باشد. اعتقاد بر این است که از سلول های پوست در برابر اکسیداسیون ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، چین و چروک ها را کاهش می دهد و خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 120 نفر با چین و چروک پای کلاغی نشان داد که دریافت مکمل های روزانه این عصاره به طور قابل توجهی درجه چین و چروک پوست را در مقایسه با گروه کنترل بهبود می بخشد.

علاوه بر این مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره ممکن است به کاهش ضخیم شدن پوست و علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی و لایه برداری پوست کمک کند.

6. سایر مزایای بالقوه

  • پتانسیل ضد چاقی دارد : آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بوته عسل ممکن است از تجمع چربی در سلول های چربی جوان جلوگیری کنند. همچنین ممکن است با تحریک تجزیه چربی، محتوای چربی در سلول های چربی بالغ را کاهش دهد
  • علائم یائسگی را تسکین می دهد :  محتوای ایزوفلاون چای که برخی از آن ها فیتواستروژن در نظر گرفته می‌ شوند – ترکیباتی که اثر هورمون زنانه استروژن را در بدن تقلید می‌ کنند ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کنند
  • باعث تقویت سیستم ایمنی می شود : مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که مانگیفرین ممکن است فعالیت ماکروفاژها را افزایش دهد – نوعی گلبول سفید که اجسام خارجی را جارو می کند و هضم می کند
  • بهبود بیماری های تنفسی : دمنوش بوته عسل به دلیل پتانسیل خلط آور آن به طور سنتی به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سل ریوی استفاده می شود

در حالی که این فواید امیدوارکننده به نظر می رسند بیشتر تحقیقات بر روی آنتی اکسیدان ها و عصاره های غلیظ گیاه تمرکز دارند تا خود چای. مشخص نیست که یک فنجان چای چه مقدار از این ترکیبات را در خود جای داده است و آیا نوشیدن آن فواید مشابهی دارد یا خیر.

عوارض و مضرات دمنوش بوته عسل

در حال حاضر هیچ عوارض جانبی از نوشیدن دمنوش بوته عسل گزارش نشده است.

گفته می‌ شود گزارش‌ هایی مبنی بر آلودگی میکروبی در طول فرآیند تخمیر وجود دارد – اگرچه خیساندن چای در دمای 60 درجه سانتیگراد آب باید ایمنی آن را برای مصرف تضمین کند.

علاوه بر این بهتر است قبل از نوشیدن دمنوش با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با آنزیم های متابولیزه کننده دارو تداخل داشته باشد و بر خواص درمانی داروها تاثیر بگذارد.

همچنین ممکن است بر فراهمی زیستی سایر آنتی اکسیدان های رژیمی تاثیر بگذارد.

در نهایت با توجه به عدم تحقیق در مورد عوارض جانبی آن، زنان باردار و شیرده باید از نوشیدن آن اجتناب کنند.

خلاصه

دمنوش بوته عسل یک دمنوش گیاهی بدون کافئین شبیه به چای رویبوس است. قرن هاست که از آن برای خواص دارویی استفاده می شود.

آنتی اکسیدان های آن – یعنی مانگیفرین و هسپریدین – فواید سلامتی مختلفی از جمله خواص ضد دیابتی و مبارزه با سرطان و همچنین بهبود سلامت استخوان و پوست به آن می بخشند.

در حالی که در حال حاضر هیچ عوارض جانبی گزارش نشده است اما ممکن است با متابولیسم برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از امتحان کردن این دمنوش گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش گل همیشه بهار (کالاندولا)

منبع : healthline