گوش گل کلمی چیست؟

گوش گل کلمی یا گوش کشتی گیر چیست؟
گوش گل کلمی چیست؟

گوش گل کلمی (به انگلیسی: cauliflower ear) که به نام هماتوم پری کندریال یا گوش کشتی گیر نیز شناخته شده نوعی تغییر شکل گوش ناشی از ضربه می باشد.

این وضعیت باعث بد شکلی گوش شده و به خصوص در کسانی که ورزش های تماسی شدید مانند بوکس، کشتی یا واترپلو انجام می دهند بیشتر از سایرین دیده می شود.

در ادامه قصد داریم درباره گوش گل کلمی و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

گوش گل کلمی چیست؟

اگر مسابقات کشتی را دنبال کنید یا با یک کشتی گیر از نزدیک ملاقات داشته باشید، احتمالا متوجه تفاوت هایی در گوش این افراد شده اید. این تغییر شکل گوش که در بسیاری از کشتی گیران دیده می شود به دلیل ظاهر خاص خود گوش گل کلمی نامیده می شود.

گوش گل کلمی زمانی اتفاق می‌ افتد که در اثر ضربه، خون در لاله گوش یا گوش خارجی تجمع پیدا کند. تجمع خون که به نام هماتوم نیز شناخته می شود نیاز به درمان فوری دارد.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای گوش گل کلمی وجود ندارد اما حتی بعد از وقوع ضربه نیز می توان از بروز آن پیشگیری کرد. بنابراین بسیار مهم است که با علائم هشدار دهنده آن آشنا بوده و فورا برای درمان اقدام شود.

علائم گوش گل کلمی

در صورتی که به گوش شما آسیب وارد شده یا به کناره سرتان ضربه خورده است لازم است مقابل آینه لاله گوش خود را از نظر وجود تورم یا کبودی بررسی کنید. در این شرایط ممکن است متوجه تغییر شکل گوش خود نیز شوید.

با آغاز تجمع خون در اطراف ناحیه آسیب دیده، خون رسانی تازه به غضروف گوش قطع می شود.

گوش گل کلمی در صورت عدم درمان می تواند به علائم زیر منجر شود :

مطالعه‌ ای نشان داده کشتی‌ گیرانی که گوش‌ های گل کلمی دارند نسبت به کشتی‌ گیرانی که به این وضعیت دچار نشده اند بیشتر در معرض کاهش شنوایی هستند.

گوش گل کلمی همچنین ممکن است با افزایش خطر عفونت گوش همراه باشد. بنابراین مشاهده علائم اولیه آن از فرد در برابر سایر عوارض احتمالی محافظت کرده و به جلوگیری از تغییر شکل گوش کمک می کند.

علت گوش گل کلمی

گوش گل کلمی نتیجه ضربه مستقیم به گوش است.

همان طور که می دانید گوش خارجی یا لاله گوش از غضروف تشکیل شده (نه استخوان) و اگر گوش آسیب ببیند رگ های خونی که خون را به غضروف گوش می رسانند پاره شده و باعث تجمع خون بین غضروف و پری کندریوم می شوند.

پری کندریوم بافت همبندی است که غضروف را احاطه کرده و برای انتقال خون و مواد مغذی به غضروف از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

هنگامی که خون تازه قطع شود، غضروف گوش نمی تواند مواد مغذی تازه مورد نیاز خود را دریافت کند. این مسئله به عفونت و مرگ بافتی منجر شده و به دنبال آن بافت فیبری جدید در اطراف ناحیه ایجاد می شود که ظاهری شبیه گل کلم دارد.

عوامل خطر زای گوش گل کلمی

همه افرادی که در معرض آسیب به سر و گوش خود قرار دارند می توانند به گوش گل کلمی دچار شوند. این وضعیت به خصوص هنگام انجام برخی ورزش ها از جمله بوکس، کشتی، واترپلو و همچنین استفاده از داروهای رقیق کننده خون ممکن است رخ دهد.

درمان گوش گل کلمی

درمان اولیه

بلافاصله بعد از وقوع ضربه لازم است به مدت یک ربع روی ناحیه آسیب دیده یخ قرار داده شود. این کار به کاهش تورم کمک کرده و ممکن است از بروز گوش گل کلمی جلوگیری کند. علاوه بر این باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تخلیه و فشرده سازی

پزشک ممکن است با تخلیه خون اضافی از گوش بتواند این عارضه را درمان کند. این کار با ایجاد برشی در محل آسیب دیده انجام می شود تا خون از محل جراحت خارج شود.

پس از تخلیه گوش و برای جلوگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود. پزشک همچنین یک پانسمان فشاری روی گوش قرار می‌ دهد تا مطمئن شود که ناحیه به شکل درست بهبود می‌ یابد.

تا زمانی که گوش به طور کامل بهبود یابد، باید از فعالیت هایی که ممکن است باعث آسیب مجدد گوش شود اجتناب شود. توصیه می شود فرد از پزشک خود درباره زمان برگشت به فعالیت های عادی سوال کند. پیروی از توصیه های پزشک برای بهبود نتیجه از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آن جا که حتی بعد از تخلیه ممکن است گوش گل کلمی دوباره ظاهر شود، بنابراین مهم است که گوش از نظر تورم کنترل شود.

عمل جراحی

گوش گل کلمی یک وضعیت دائمی است اما در برخی موارد ممکن است بتوان با استفاده از جراحی اصلاحی اتوپلاستی ظاهر آن را بهبود بخشید.

در طول جراحی پزشک یک برش در پشت گوش ایجاد می کند تا غضروف نمایان شود. سپس مقداری از غضروف را جدا کرده یا از بخیه برای تغییر شکل گوش استفاده می کند. ممکن است برای جراحی نیاز به بیهوشی عمومی باشد اما در برخی موارد می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد.

فرد معمولا طی 6 هفته دوباره فعالیت های بدنی خود را از سر می گیرد، اگرچه ممکن است پزشک مدت زمان بیشتری توصیه کند.

پیشگیری از گوش گل کلمی

بهترین روش پیشگیری از گوش گل کلمی در وهله اول جلوگیری از ضربه است. اگر در ورزش های پر خطر مانند کشتی شرکت می کنید، برای محافظت از گوش خود از کلاه ایمنی استفاده کنید.

این مسئله به خصوص برای کودکان مهم است. لازم است از ابزار محافظ سر که شامل محافظ گوش است استفاده کرده و مطمئن شوید که کودک همیشه هنگام شرکت در ورزش های تماسی از این وسایل محافظ استفاده کند.

همچنین لازم است کودک و مربی او از علائم اولیه گوش گل کلمی و اهمیت مراجعه فوری به پزشک آگاه باشند.

علاوه بر این در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون هنگام شرکت در ورزش های تماسی، لازم است با پزشک خود صحبت کنید. رقیق‌ کننده‌ های خون می‌ توانند خطر ابتلا به گوش گل کلمی را افزایش دهند، بنابراین اجتناب از استفاده آن ها قبل از شرکت در یک ورزش تماسی ممکن است به پیشگیری از این وضعیت کمک کند.

توجه داشته باشید هرگز نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای تجویزی خود را قطع کنید.

همچنین بخوانید : پر شنوایی چیست؟

منبع: healthline