از کجا بفهمم افتادگی پلک دارم؟

افتادگی پلک

یکی از مشکلات زیبایی که افراد بسیاری را از دوران نوزادی تا بزرگسالی درگیر خود می‌کند، پتوز یا افتادگی پلک است. افتادگی پلک تا زمانی که با مردمک چشم تماسی نداشته باشد، مشکل ساز نیست. شاید در طول روز بارها و بارها با افرادی برخورد کرده‌اید که یک یا هر دو پلکشان کمی افتاده است. به نقل از بلاگ افتادگی پلک کلینیک صدف : پتوز بیماری است که در آن پلک بالایی روی چشم می‌افتد. پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود یا به حدی شدید باشد که مردمک چشم را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می‌دهد). پتوز می‌تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل از بین ببرد. کودکان و بزرگسالان می‌توانند دچار پتوز شوند. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است پایین‌تر از حد معمول باشد (پتوز) یا ممکن است پوست اضافی در پلک بالایی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). افتادگی پلک اغلب ترکیبی از هر دو حالت است این مشکل پتوز نیز نامیده می‌شود.
در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا با پتوز و راه‌های درمان این عارضه بیشتر آشنا شوید.

علائم افتادگی پلک چیست؟

یکی از واضح‌ترین علائم پتوز افتادگی یک یا هر دو پلک است. کسانی که پتوز دارند باید برای دیدن، سر خود را به سمت عقب خم کرده و کمی آن را بالا بگیرند تا بتوانند پایین را ببینند. برخی افراد هم مجبور هستند برای دیدن، ابروهای خود را به سمت بالا ببرند.

چگونه بفهمم افتادگی پلک دارم؟

برای اینکه بتوانید افتادگی پلک را تشخیص دهید، لازم است که با انواع افتادگی پلک آشنا شوید.

پتوز آپونوروتیک: یکی از شایع‌ترین دلایل افتادگی پلک، بالا رفتن سن است. در سنین بالا، عضلات پلک بالا کشیده می‌شوند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را سر جای قبلی خود قرار داد. این مشکل به مالش بیش از اندازه چشم و استفاده از لنز برمی‌گردد.

پتوز میوژنیک: این نوع پتوز به دلیل برخی اختلالات سیستمیک چون دیستروفی عضلانی، ایجاد می‌شود. دیستروفی عضلانی موجب ضعف عضلات بدن خواهد شد. گسترش این اختلال می‌تواند روی عضلات پلک بالا تاثیرگذار باشد.

پتوز نوروژنیک: پتوز نوروژنیک زمانی ایجاد می‌شود که مسیرهای عصبی که حرکت پلک را کنترل می‌کنند به خطر بیفتند. میاستنی گراویس، سندرم هورنر از عارضه‌های مهمی هستند که بستر ابتلا به پتوز نوروژنیک را مهیا می‌کنند.

پتوز مکانیکی: این نوع پتوز معمولا زمانی ایجاد می‌شود که پلک بالا زیر بار وزن بیش از اندازه قرار بگیرد.

پتوز تروماتیک: اگر افتادگی پلک به دلیل آسیب یا ضایعه خارجی به پلک و چشم باشد، به پتوز تروماتیک مبتلا شده‌اید. مراقبت از چشم‌ها در زمان فعالیت‌های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

پتوز مادرزادی: یکی از رایج‌ترین اشکال پتوز، پتوز مادرزادی است. این نوع پتوز از دوران نوزادی با کودک همراه است و به دلیل مادرزادی بودنش نمی‌توان آن را به طور کامل درمان کرد. اگر برای درمان این نوع پتوز به موقع اقدام نکنید به عارضه‌هایی چون تنبلی چشم و ضعف بینایی مبتلا خواهید شد. به همین دلیل کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند باید سالانه توسط پزشک ویزیت شوند.

روش تشخیص افتادگی پلک توسط پزشک چگونه است؟

یک چشم پزشک به راحتی می‌تواند افتادگی پلک یا پتوز را تشخیص دهد. چشم پزشک با اندازه‌گیری ارتفاع پلک‌های بیمار و قدرت عضلات پلک می‌تواند وجود این عارضه را تشخیص دهد. پزشکان برای تشخیص قطعی این عارضه آزمایش میدان بینایی کامپیوتری انجام می‌دهند، در این آزمایش مشخص می‌شود که دید بیمار طبیعی است یا خیر.

افتادگی پلک

در این آزمایش مراجعه کننده بدون پلک زدن باید به نقاط رنگی دستگاه نگاه کند، بدین ترتیب دستگاه می‌تواند دید چشم را آنالیز کند.

روش درمان افتادگی پلک چگونه است؟

پوست صورت بعد از سن 30 سالگی، کلاژن خود را از دست می‌دهد. به مرور زمان پوست حالت افتاده و چروکی پیدا می‌کند. پوست دور چشم هم از این قائده مستثنی نیست و به دلیل حساسیت بالایی که دارد سریع‌تر از سایر نقاط صورت، چین و چروک را نشان می‌دهد. کسانی هم که به پتوز مبتلا هستند قطعا سریع‌تر این علائم را نشان می‌دهند. اما افتادگی پلک یا همان پتوز آیا راه درمانی دارد؟

جراحی

اگر شدت پتوز بیش از حد ممکن باشد، پزشکان جراحی را پیشنهاد می‌کنند. معمولا زمانی که سایر روش‌های درمانی نتوانند موجب بهبود پتوز شوند از این روش‌ درمانی استفاده می‌کنند.
در جراحی پزشکان سعی می‌کنند تا پلک را به سمت بالا ببرند و موجب سفت شدن عضلات بالا برنده چشم شوند. جراحی هم مانند سایر روش‌های درمانی با عوارضی چون خشکی چشم، هماتوم، خراشیده شدن قرنیه همراه است. در برخی مواقع هم دیده شده است که جراحان، پلک را به اشتباه خیلی بالا یا پایین برده‌اند.

درمان دارویی

پمادها و کرم‌هایی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند به رفع پتوز کمک بسیاری کند. کافیست زیر چشم خود را صبح‌ها و شب‌ها با این کرم ماساژ دهید. با افزایش گردش خون در پوست اطراف چشمتان، پوست صورت کلاژن سازی را آغاز می‌کند. استفاده از کرم‌ها و داروهای مربوط به افتادگی پتوز موقت بوده و نمی‌توان آن را به عنوان یک روش دائمی و بلند مدت به شمار آورد.

ورزش افتادگی پلک

 همیشه قرار نیست با دارو و جراحی افتادگی پلک را درمان کرد. ورزش چشم و پلک هم یک گزینه مناسب برای درمان این عارضه است. یکی از ورزش‌هایی که می‌توانید با آن از افتادگی پلک جلوگیری کنید و موجب تقویت عضلات چشم شوید بدین شرح است:
روی یک صندلی بنشینید، سپس سر خود را صاف نگهدارید دستان خود را به سمت پایین قرار دهید. چشمان خود را باز کنید و به یک نقطه در مقابل خیره شوید. بدون اینکه پلک بزنید و سر خود را حرکت دهید، چشمانتان را به سمت شانه سمت راست خود ببرید. همین کار را با شانه سمت چپ بدن خود انجام دهید.

عصای پتوز

یکی از روش‌های درمان، عصای پتوز است که به عنوان یک روش غیرجراحی شناخته می‌شود. این کار با اضافه کردن یک ضمیمه به فریم عینک انجام می‌شود. عصای پتوز پلک را در سر جای خود نگه‌می‌دارد.
عصای پتوز در دو نوع قابل تنظیم و تقویت شده ساخته شده است. در نوع قابل تنظیم آن عصای پتوز به یک طرف قاب‌ها وصل می‌شود، در حالی که در نوع تقویت شده عصای پتوز به دو سمت قاب‌ها متصل خواهد شد. عصای پتوز روی فریم فلزی در مقایسه با فریم پلاستیکی عملکرد بسیار بهتری دارد.

چطور از افتادگی پلک پیشگیری کنیم؟

اگر افتادگی پلک یک عارضه مادرزادی باشد هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به کمک آن از بروز چنین عارضه‌ای جلوگیری کرد. تشخیص به موقع این عارضه و درمان آن می‌تواند از شدت یافتن آن جلوگیری کند. افتادگی پلک می‌تواند میدان دید را تحت تاثیر قرار دهد، از این رو باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

در ادامه با روش‌های پیشگیری از افتادگی پلک آشنا خواهید شد:

افتادگی پلک

  • از تزریق بوتاکس، استفاده از لنز و مالش چشم خودداری کنید.
  • داشتن یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند کمک بسیاری به پیشگیری از افتادگی پلک شود. سعی کنید از غذاهای کم‌نمک و کم‌چرب بیشتر استفاده کنید.
  • همیشه از کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از مطالعه و کارکردن در نور کم پرهیز کنید.
  • در معرض تابش مستقیم نورخورشید قرار نگیرید.
  • ورزش‌های مخصوص پف چشم که می‌تواند از افتادگی پلک جلوگیری کند را انجام دهید.

جمع بندی

افتادگی پلک اگر مادرزادی هم نباشد، به مرور زمان و با افزایش سن در فرد ایجاد می‌شود. اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است، پیشگیری و درمان این عارضه است. در حال حاضر هم می‌توانید از روش‌های پزشکی و هم از درمان‌های خانگی برای بهبود پتوز استفاده کنید.
در این بلاگ سعی کردیم تا در رابطه با افتادگی پلک و روش‌های درمان آن اطلاعات مفید و جامعی را در اختیارتان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رزرو نوبت و مشاوره با متخصصان زیبایی، می‌توانید به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

/ این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت سومیتا مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.