خواص و مضرات دمنوش گل ماهور برای سلامتی بدن

خواص و مضرات دمنوش گل ماهور
خواص دمنوش گل ماهور

دمنوش گل ماهور (به انگلیسی : Mullein Tea) یک نوشیدنی خوش طعم است که برای قرن ها برای درمان انواع بیماری ها از جمله سرفه مزمن، سرماخوردگی و آسم استفاده شده است.

این گیاه طعمی غنی و معطر دارد و از برگ‌ های گل ماهور معمولی (نام علمی : Verbascum thapsus)، گیاهی گلدار بومی اروپا، آفریقا و آسیا تهیه می‌ شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی دمنوش گل ماهور برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش گل ماهور برای سلامتی بدن

1. ممکن است بیماری های تنفسی را درمان کند

هزاران سال است که از گل ماهور برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود.

گل ماهور ممکن است در تسکین آسم موثر باشد – بیماری که باعث تورم راه های هوایی و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می شود.

تحقیقات حیوانی و انسانی نشان می‌ دهد که دمنوش گل ماهور به کاهش التهاب کمک می‌ کند و در نتیجه باعث آرامش ماهیچه‌ های دستگاه تنفسی شما می شود.

از گل ها و برگ های این گیاه برای درمان سایر بیماری های تنفسی مانند سل، برونشیت، ورم لوزه ها و ذات الریه نیز استفاده می شود. با این حال هیچ تحقیق انسانی بررسی نکرده است که آیا گل ماهور با این بیماری ها مبارزه می کند یا خیر.

2. ممکن است به مبارزه با عفونت های ویروسی کمک کند

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می‌ دهند که گل ماهور ممکن است دارای خواص ضد ویروسی قوی باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایش چندین گیاه دارویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که عصاره گل ماهور به ویژه در برابر ویروس آنفولانزا موثر است.

سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می‌ دهند که عصاره گل ماهور ممکن است با ویروسی در خانواده تبخال‌ ها نیز مبارزه کند.

با این وجود، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

3. دارای خواص ضد باکتریایی است

دمنوش گل ماهور ممکن است اثرات ضد باکتریایی نیز داشته باشد.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که عصاره گل ماهور چندین گونه از باکتری‌ ها از جمله باسیلوس سرئوس را که معمولا در خاک و غذا یافت می‌ شود، مهار می‌ کند.

یک مطالعه دیگر در لوله آزمایش اشاره کرد که عصاره گل ماهور رشد انواع خاصی از باکتری ها را که باعث عفونت می شوند مانند اشریشیا کولی و استرپتوکوک پیوژنز کاهش می دهد.

اگرچه تحقیقات انسانی محدودی در دسترس است اما یک مطالعه بر روی 180 کودک نشان داد که این گیاه ممکن است عفونت‌ های گوش را که اغلب توسط باکتری‌ ها ایجاد می‌ شوند، درمان کند.

این مطالعه 3 روزه که از قطره های گوش حاوی گل ماهور در کنار چندین عصاره گیاهی دیگر 3 بار در روز استفاده کرد، به طور متوسط 93 درصد درد گوش را کاهش داد. با این حال مشخص نیست که این تاثیر تا چه حد به دلیل عصاره گل ماهور در مقابل سایر گیاهان مورد استفاده در قطره گوش است.

بنابراین تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

عوارض و مضرات دمنوش گل ماهور

بیشتر مردم می‌ توانند با خیال راحت و با کمترین عوارض جانبی از دمنوش گل ماهور لذت ببرند.

با این حال گل ماهور ممکن است برای برخی افراد باعث تحریک پوست شود. موهای ریز گیاه نیز می توانند گلوی شما را تحریک کنند به همین دلیل مهم است که این چای را قبل از نوشیدن کاملا صاف کنید.

علاوه بر این هیچ تحقیقی در مورد بی خطر بودن دمنوش گل ماهور برای زنان باردار یا شیرده در دسترس نیست. بنابراین این جمعیت ها باید قبل از استفاده از آن با یک متخصص مشورت کنند.

اگر بعد از نوشیدن این دمنوش متوجه عوارض جانبی منفی شدید، مصرف خود را کاهش دهید یا از آن اجتناب کنید.

طرز تهیه دمنوش گل ماهور

می‌ توانید چای کیسه ای گل ماهور، عصاره‌ ها، کپسول‌ ها، تنتورها و برگ‌ های خشک شده را در بسیاری از فروشگاه‌ ها پیدا کنید.

علاوه بر این بسیاری از مردم در باغچه خود گل ماهور می کارند و برگ های آن را خشک می کنند.

برای تهیه دمنوش گل ماهور با برگ های خشک کافی است یک مشت کوچک از آن ها را به یک فنجان 240 میلی لیتری آب جوش اضافه کنید سپس آن ها را به مدت 15 تا 30 دقیقه دم کنید.

برای جلوگیری از تحریک گلو از صافی استفاده کنید و تا آنجا که ممکن است برگ ها را جدا کنید.

در صورت تمایل می توانید عسل خام، دارچین یا یک عدد لیمو ترش به دمنوش گل ماهور خود اضافه کنید.

خلاصه

دمنوش گل ماهور از برگ های گیاه گل ماهور تهیه می شود.

اگرچه تحقیقات روی انسان محدود است اما مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است برخی از بیماری های تنفسی مانند آسم را تسکین دهد و حتی با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.

این چای خوش طعم که یه راحتی در خانه تهیه می شود با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش بوته عسل چیست؟

منبع : healthline