خواص دمنوش علف لیمو (لمون گراس) چیست؟

خواص دمنوش علف لیمو یا لمون گراس
خواص دمنوش علف لیمو

علف لیمو چیست؟

علف لیمو (به انگلیسی : Lemongrass) که به آن لمون گرس نیز می گویند، گیاهی بلند و ساقه دار است. این گیاه عطر لیمو و طعم مرکبات دارد.

علف لیمو یک عنصر رایج در آشپزی تایلندی است و به عنوان دافع حشرات هم استفاده می شود. اسانس علف لیمو در رایحه درمانی برای خوشبو کردن هوا، کاهش استرس و بهبود خلق و خو استفاده می شود.

علف لیمو همچنین به عنوان یک داروی عامیانه برای بهبود خواب، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. یکی از محبوب ترین راه ها برای لذت بردن از علف لیمو، تهیه دمنوش آن است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی دمنوش علف لیمو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش علف لیمو برای سلامتی بدن

1. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

بر اساس مطالعه ای که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شده است، علف لیمو حاوی چندین آنتی اکسیدان است که می تواند به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن شما کمک کند.

آنتی اکسیدان های مورد توجه عبارتند از کلروژنیک اسید، ایزواورانتین و سورتیا جاپونین. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به جلوگیری از اختلال عملکرد سلول های عروق کرونر کمک کنند.

2. خاصیت ضد میکروبی دارد

دمنوش علف لیمو به دلیل خواص ضد میکروبی خود ممکن است به درمان عفونت ها و سوراخ های دندان کمک کند. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2012 که توسط مؤسسه ملی سلامت منتشر شد، اسانس علف لیمو توانایی ضد میکروبی را در برابر باکتری استرپتوکوک موتانس – باکتری که بیشترین عامل پوسیدگی دندان را دارد – نشان داد.

تحقیقات بیشتر نشان داد که روغن علف لیمو و یون‌ های نقره ممکن است با هم علیه چندین نوع باکتری و قارچ در شرایط آزمایشگاهی مفید باشند.

3. خاصیت ضد التهابی دارد

تصور می شود که التهاب در بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سکته نقش دارد. به گفته مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، دو ترکیب اصلی در علف لیمو – سیترال و گرانیال – مسئول فواید ضد التهابی آن هستند.

گفته می شود که این ترکیبات به توقف انتشار برخی از نشانگرهای ایجاد کننده التهاب در بدن شما کمک می کنند.

4. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

تصور می شود که سیترال موجود در علف لیمو دارای توانایی های ضد سرطانی قوی در برابر برخی از رده های سلولی سرطانی است.

چندین ترکیب علف لیمو به مبارزه با سرطان کمک می کنند. این امر یا با ایجاد مرگ سلولی به طور مستقیم یا تقویت سیستم ایمنی شما رخ می دهد.

گاهی اوقات دمنوش علف لیمو به عنوان یک درمان کمکی در طول شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می شود. فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص انکولوژی استفاده شود.

5. ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند

یک فنجان دمنوش علف لیمو یک درمان جایگزین برای ناراحتی معده، گرفتگی معده و سایر مشکلات گوارشی است. یک مطالعه در سال 2012 روی جوندگان نشان داد که علف لیمو ممکن است در برابر زخم معده نیز موثر باشد.

این مطالعه نشان داد که اسانس برگ‌ های علف لیمو می‌ تواند به محافظت از پوشش معده در برابر آسیب ناشی از آسپرین و اتانول کمک کند. مصرف منظم آسپرین یکی از علل شایع زخم معده است.

6. ممکن است به عنوان یک ادرارآور عمل کند

علف لیمو به عنوان یک ادرار آور طبیعی شناخته شده است. یک دیورتیک باعث می شود که بیشتر ادرار کنید و بدن شما را از شر مایعات و سدیم اضافی خلاص می کند. در صورت ابتلا به نارسایی قلبی، نارسایی کبد یا ادم اغلب دیورتیک ها تجویز می شوند.

یک مطالعه در سال 2001 که اثرات دمنوش علف لیمو را در موش‌ ها ارزیابی کرد، فعالیت ادرارآوری مشابه چای سبز را بدون ایجاد آسیب به اندام‌ ها یا سایر عوارض جانبی نشان داد. برای این مطالعه، دمنوش علف لیمو در یک دوره شش هفته ای به موش ها داده شد.

7. ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند

در یک مطالعه مشاهده‌ ای در سال 2012 به 72 داوطلب مرد دمنوش علف لیمو یا چای سبز داده شد.

کسانی که دمنوش علف لیمو مصرف کردند، کاهش متوسطی در فشار خون سیستولیک و افزایش خفیف فشار خون دیاستولیک را تجربه کردند. آن ها همچنین ضربان قلب کمتری داشتند.

اگرچه این یافته‌ ها در صورت داشتن فشار خون سیستولیک بالا هیجان‌انگیز است اما محققان هشدار می‌ دهند که مردان مبتلا به مشکلات قلبی باید در حد اعتدال از علف لیمو استفاده کنند. این می تواند به شما کمک کند از افت خطرناک ضربان قلب یا افزایش فشار دیاستولیک جلوگیری کنید.

8. ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند

کلسترول بالا ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. مطالعه ای نشان داد که روغن علف لیمو به کاهش کلسترول در حیوانات کمک می کند. کاهش کلسترول بستگی به دوز داشت.

در سال 2011 تحقیقات بیشتر بر روی موش ها ایمنی طولانی مدت 100 میلی گرم روغن علف لیمو را در روز تایید کرد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا دمنوش علف لیمو همان اثرات روغن علف لیمو را دارد یا خیر.

9. ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند

دمنوش علف لیمو به عنوان یک چای سم زدا برای شروع متابولیسم بدن و ​​کمک به لاغری و کاهش وزن استفاده می شود.

با این حال بیشتر تحقیقات در مورد علف لیمو و کاهش وزن حکایتی است، نه علمی. از آنجایی که علف لیمو یک ادرار آور طبیعی است، اگر به اندازه کافی از آن بنوشید احتمالا چند کیلو وزن کم خواهید کرد.

به طور کلی جایگزینی نوشابه ها و سایر نوشیدنی های شیرین با دمنوش های گیاهی مانند علف لیمو ممکن است به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. با این حال، شما نباید فقط چای علف لیمو بنوشید. این می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

10. ممکن است به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند

دمنوش علف لیمو به عنوان یک درمان طبیعی برای دردهای قاعدگی، نفخ و گرگرفتگی استفاده می شود. هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد علف لیمو و سندرم پیش از قاعدگی وجود ندارد اما از نظر تئوری، خواص تسکین دهنده معده و ضد التهاب آن ممکن است کمک کند.

علاوه بر این، طبق مقاله‌ای روغن علف لیمو برای خنک کردن بدن مفید است.

طرز تهیه دمنوش علف لیمو

تحقیقات کافی در مورد دمنوش علف لیمو برای توصیه دوز استاندارد برای هر بیماری وجود ندارد. برای توصیه های دوز، با پزشک خود یا یک پزشک متخصص سلامت طبیعی مشورت کنید.

برای محدود کردن خطر عوارض جانبی با یک فنجان در روز شروع کنید. اگر این را به خوبی تحمل کنید، می توانید مقدار بیشتر بنوشید. در صورت بروز عوارض جانبی، نوشیدن دمنوش را متوقف کنید یا مقدار آن را کاهش دهید.

برای تهیه دمنوش علف لیمو :

  • 1 فنجان آب جوش را روی 1 تا 3 قاشق چای خوری علف لیموی تازه یا خشک بریزید
  • حداقل پنج دقیقه دم کنید
  • چای را صاف کنید
  • داغ بنوشید یا تکه های یخ را به دمنوش علف لیمو اضافه کنید و سرد بنوشید

می‌توانید دمنوش علف لیمو را با استفاده از برگ های خشک یا به صورت چای کیسه ای تهیه کنید. شما همچنین می توانید علف لیموی تازه را خریداری کنید. ترجیحا علف لیموی ارگانیک را انتخاب کنید که با آفت‌کش‌ های مصنوعی تیمار نشده باشد.

اگر دوست ندارید علف لیمو بنوشید، سعی کنید از آن برای آشپزی استفاده کنید؛

  • یک یا دو ساقه را به سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید
  • همچنین می توانید آن را قبل از پخت به مرغ یا ماهی اضافه کنید
  • می توانید علف لیمو را به صورت خام بخورید، اما آن را خوب ریز کنید

عوارض و مضرات دمنوش علف لیمو

علف لیمو معمولا برای استفاده در مقادیر غذایی از جمله مقداری که معمولا برای تهیه چای استفاده می شود، بی خطر در نظر گرفته می شود.

عوارض جانبی دمنوش علف لیمو عبارتند از :

  • سرگیجه
  • افزایش گرسنگی
  • خشکی دهان
  • افزایش ادرار
  • خستگی

برخی از افراد ممکن است به علف لیمو حساسیت داشته باشند. علائم این واکنش آلرژیک عبارتند از :

  • کهیر
  • خارش
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع

شما نباید دمنوش علف لیمو بنوشید اگر :

  • باردار هستند
  • دیورتیک های تجویزی مصرف کنید
  • ضربان قلب پایینی دارند
  • سطح پتاسیم پایینی دارند

خلاصه

دمنوش علف لیمو به طور کلی یک نوشیدنی گیاهی سالم و بی خطر است. یافتن آن در اکثر فروشگاه های مواد غذایی طبیعی آسان است.

تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که علف لیمو دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. علف لیمو همچنین ممکن است به محافظت از پوشش معده و بهبود چربی خون شما کمک کند.

بسیاری از مطالعات مربوط به علف لیمو با استفاده از اسانس علف لیمو و نه دمنوش آن انجام شده است. مطالعات انسانی بیشتری با استفاده از دمنوش علف لیمو برای تایید فواید سلامتی آن مورد نیاز است.

شما نباید هیچ بیماری را با دمنوش علف لیمو درمان کنید یا از آن به جای داروهای تجویز شده خود بدون تایید پزشک استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات دمنوش جو

منبع : healthline