خواص و مضرات دمنوش جو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات دمنوش جو
خواص و مضرات دمنوش جو

دمنوش جو (به انگلیسی : Barley Tea) یک نوشیدنی محبوب در آسیای شرقی است که از جو بو داده تهیه می شود. مصرف این دمنوش در سراسر ژاپن، کره جنوبی، تایوان و چین رایج است.

این نوشیدنی هم گرم و هم سرد سرو می شود، رنگ کهربایی روشن و طعم ملایم کمی تلخی دارد.

در طب سنتی چینی گاهی اوقات از چای جو برای کمک به درمان اسهال، خستگی و التهاب استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی دمنوش جو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

دمنوش جو چیست و چگونه تهیه می شود؟

جو یک غلات حاوی گلوتن است. مغزهای خشک شده آن مانند بسیاری از غلات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد – به صورت آسیاب شده برای تهیه آرد و به صورت جو کامل برای اضافه کردن به سوپ و خورش و همچین تهیه دمنوش جو.

دمنوش جو معمولا با خیساندن دانه های جو بو داده در آب داغ تهیه می شود اگرچه چای کیسه ای جو برشته شده نیز به راحتی در کشورهای آسیای شرقی در دسترس است.

جو کامل سرشار از ویتامین های گروه B و مواد معدنی آهن، روی و منگنز است اما مشخص نیست که چه مقدار از این مواد مغذی در طول فرآیند دم کردن در دمنوش آن باقی بمانند.

به طور سنتی دمنوش جو شیرین نیست اگرچه ممکن است شیر ​​یا خامه به آن اضافه شود. به طور مشابه گاهی اوقات دمنوش را با دمنوش ذرت در کره جنوبی مخلوط می کنند که به شیرینی آن می افزاید. به علاوه امروزه می توانید دمنوش جو شیرین شده را در کشورهای آسیایی پیدا کنید.

آب جو یکی دیگر از نوشیدنی های رایج در کشورهای آسیایی، از جوشاندن دانه های جو خام در آب به جای خیساندن آن ها به دست می آید. سپس مغزهای نرم و آب پز را می توان قبل از مصرف از نوشیدنی خارج کرد.

آب جو در کشورهایی مانند مکزیک، اسپانیا و بریتانیای کبیر نیز رایج است، جایی که معمولا آن را شیرین می کنند.

فواید و مزایای دمنوش جو برای سلامتی بدن

طب سنتی از دمنوش جو برای مبارزه با اسهال، خستگی و التهاب استفاده کرده است. متاسفانه بسیاری از این خواص توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شوند. به نظر می‌رسد که دمنوش جو کاملا بی‌ خطر است و حتی فوایدی برای سلامتی دارد.

1. کم کالری است

دمنوش جو اساسا بدون کالری است.

بسته به دم کردن ممکن است حاوی مقادیر کمی کالری و کربوهیدرات باشد اما به اندازه ای نیست که تاثیر قابل توجهی بر مصرف روزانه شما داشته باشد.

به این ترتیب این یک جایگزین سالم و خوش طعم برای آب است به خصوص اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید – به شرطی که آن را ساده و بدون شیر، خامه یا شیرین کننده اضافه بنوشید.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

دمنوش جو سرشار از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های شما کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های مضری هستند که در صورت تجمع در بدن می توانند باعث التهاب شوند و اختلال عملکرد سلولی را افزایش دهند.

چندین آنتی اکسیدان در دمنوش جو شناسایی شده است از جمله کلروژنیک اسید و وانیلیک اسید که ممکن است با افزایش میزان چربی سوزی بدن در زمان استراحت به مدیریت وزن کمک کند.

این آنتی اکسیدان ها همچنین اثرات ضد التهابی دارند.

دمنوش جو همچنین منبعی از کوئرستین است، یک آنتی اکسیدان قوی که ممکن است سلامت قلب، فشار خون و سلامت مغز را بهبود بخشد.

3. ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد

جو به عنوان یک غلات کامل غنی از آنتی اکسیدان به طور بالقوه مزایای پیشگیری از سرطان را ارائه می دهد.

یک مطالعه در مورد کشت منطقه ای جو و مرگ و میر ناشی از سرطان در چین مشاهده کرد که هر چه میزان کشت و مصرف جو کمتر باشد، مرگ و میر ناشی از سرطان بیشتر است.

با این حال این لزوما به این معنی نیست که سرطان به دلیل مصرف کمتر جو ایجاد می شود.

در نهایت مطالعات انسانی بیشتری در مورد مزایای بالقوه ضد سرطانی دمنوش جو مورد نیاز است.

عوارض و مضرات دمنوش جو

دمنوش جو علیرغم فواید ضد سرطانی بالقوه اش حاوی مقادیر کمی از یک ماده ضد مغذی بالقوه سرطان زا به نام آکریل آمید است.

مطالعات نتایج متفاوتی را مشاهده کرده‌ اند اما تحقیقات برای درک بهتر اثرات سلامتی آکریل آمید ادامه دارد.

یک متاآنالیز نشان داد که مصرف آکریل آمید رژیم غذایی با خطر ابتلا به سرطان های رایج ارتباطی ندارد.

در همین حال مطالعه دیگری نشان داد که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و لوزالمعده با مصرف بالای آکریل آمید در میان برخی از زیرگروه ها بیشتر است.

آکریل آمید بیشتری از چای کیسه ای جو و جو کمی برشته شده آزاد می شود. به این ترتیب برای به حداقل رساندن آکریل آمید در دمنوش خود جو را قبل از خیساندن به رنگ قهوه ای تیره برشته کنید.

علاوه بر این اگر دمنوش را به طور منظم می نوشید ممکن است بخواهید مقدار شکر و خامه ای را که اضافه می کنید محدود کنید تا این نوشیدنی به منبع قابل توجهی از کالری های غیر ضروری، چربی و قند اضافه تبدیل نشود.

همچنین دمنوش جو برای افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند مناسب نیست زیرا جو یک غلات حاوی گلوتن است.

طرز تهیه دمنوش جو

دمنوش جو یک نوشیدنی رایج در کشورهای آسیایی است و در برخی خانواده ها به جای آب مصرف می شود. با توجه به ایمنی جو نوشیدن چندین لیوان دمنوش آن در روز بی خطر است.

برای تهیه دمنوش جو می‌توانید از جو بو داده یا چای کیسه‌ ای آماده حاوی جو برشته شده استفاده کنید که در فروشگاه‌ های تخصصی و خواربارفروشی‌ های آسیایی در دسترس هستند.

برای تفت دادن جو مغزهای جو خام را به یک تابه خشک و داغ روی حرارت متوسط ​​اضافه کنید و مرتبا به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که جو قهوه ای شود هم بزنید. اجازه دهید جو به رنگ قهوه ای تیره برسد تا میزان آکریل آمید آن به حداقل برسد.

در هر 8 فنجان (2 لیتر) آب از 3 تا 5 قاشق غذاخوری (30 تا 50 گرم) جو بو داده خشک یا 1 تا 2 چای کیسه ای جو استفاده کنید.

برای دم کردن دمنوش جو، چای کیسه ای یا جو بو داده را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید سپس در صورت تمایل دانه های جو را صاف کنید.

خلاصه

دمنوش جو یک نوشیدنی محبوب در کشورهای شرق آسیاست. در طب سنتی کاربردهایی دارد اما به عنوان یک نوشیدنی روزمره نیز به طور گسترده مصرف می شود.

این دمنوش به طور کلی بدون کالری و غنی از آنتی اکسیدان است و ممکن است برخی از مزایای ضد سرطان را ارائه دهد. با این حال تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مزایای بالقوه این نوشیدنی مورد نیاز است.

همچنین شایان ذکر است که دمنوش جو حاوی مقادیر کمی آکریل آمید است، یک ترکیب بالقوه محرک سرطان و برای افرادی که از رژیم های غذایی بدون گلوتن یا غلات پیروی می کنند مناسب نیست.

در نهایت چای جو یک نوشیدنی خوش طعم است که می تواند مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش دهد و در عین حال تنوعی به برنامه غذایی شما اضافه کند.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات دمنوش سیر چیست؟

منبع : healthline