دمنوش گل سرخ برای چی خوبه؟ و چه خواصی داره؟

خواص دمنوش گل سرخ
خواص دمنوش گل سرخ

دمنوش گل سرخ (به انگلیسی : Rosehip Tea) یک دمنوش گیاهی است که از میوه گل رز تهیه می شود. طعمی گلدار و لطیف دارد و با مزه ترش مشخص می شود.

میوه گل رز درست زیر گلبرگ های رز یافت می شود، کوچک، گرد و معمولا قرمز یا نارنجی است. چند صد گونه از گیاهان گل رز وجود دارد، اگرچه تحقیقات روی میوه ی گل رز متمرکز شده است.

میوه گل رز با فواید متعددی از جمله بهبود ایمنی بدن، سلامت قلب، کاهش وزن و جلوگیری از پیری پوست مرتبط است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی دمنوش گل سرخ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش گل سرخ برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

مصرف غذاها و نوشیدنی های غنی از آنتی اکسیدان ممکن است در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 اثر محافظتی داشته باشند.

در یک مطالعه بر روی محتوای آنتی اکسیدانی شش عصاره میوه، میوه گل رز دارای بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدانی است.

به طور خاص مشخص شده است که میوه گل رز حاوی سطوح بالایی از پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و ویتامین های C و E است که همگی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

مقدار این آنتی اکسیدان ها در گل رز بسته به گونه گیاهی، زمان برداشت و ارتفاعی که گیاه در آن رشد کرده است می تواند بسیار متفاوت باشد.

جالب توجه است که گیاهان بلندتر، سطوح آنتی اکسیدانی بالاتری دارند. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که میوه گل رز خشک شده ممکن است آنتی اکسیدان کمتری نسبت به انواع تازه داشته باشد.

از آنجایی که دمنوش گل سرخ را می توان با هر یک از آن ها درست کرد، ممکن است با استفاده از میوه گل رز تازه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت کنید.

2. ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود

یکی از چشمگیرترین فواید میوه گل رز غلظت بالای ویتامین C آن است.

در حالی که مقدار دقیق آن بسته به گیاه متفاوت است، نشان داده شده است که میوه گل رز دارای بالاترین میزان ویتامین C در بین تمام میوه‌ها و سبزیجات است.

ویتامین C نقش های اساسی بسیاری در سیستم ایمنی شما ایفا می کند از جمله :

  • تحریک تولید گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها که از شما در برابر عفونت محافظت می کنند
  • تقویت عملکرد لنفوسیت ها
  • کمک به سد محافظ پوست در برابر عوامل بیماری زا

علاوه بر ویتامین C، میوه گل رز حاوی سطوح بالایی از پلی‌ فنول‌ ها و ویتامین‌ های A و E است که همگی به تقویت و محافظت از سیستم ایمنی شما کمک می‌ کنند.

اگرچه برخی از تحقیقات حیوانی نشان می دهد که مکمل با عصاره غلیظ گل رز می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، تحقیقات انسانی در این زمینه وجود ندارد.

3. ممکن است اثر محافظتی در برابر بیماری قلبی داشته باشد

به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها دمنوش گل سرخ ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

مطالعات نشان می دهد که بین مصرف ویتامین C و خطر بیماری قلبی رابطه وجود دارد.

یک بررسی از 13 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل با حداقل 500 میلی گرم ویتامین C در روز با کاهش قابل توجه کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید خون، دو عامل خطر برای بیماری قلبی مرتبط است.

علاوه بر این مطالعات مشاهده ای دریافت ناکافی ویتامین C را با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط دانسته اند.

میوه گل رز همچنین دارای فلاونوئیدهای بالایی است. نشان داده شده است که این آنتی اکسیدان ها فشار خون را کاهش می دهند و جریان خون را به قلب بهبود می بخشند.

یک مطالعه 6 هفته ای روی 31 بزرگسال مبتلا به چاقی نشان داد که افرادی که نوشیدنی حاوی 40 گرم پودر میوه گل رز در روز مصرف می کردند، در مقایسه با گروه کنترل، فشار خون و سطح کلسترول بد (LDL) را به طور قابل توجهی بهبود بخشیدند.

با این حال محققان پیشنهاد کردند که این اثرات مفید ممکن است تا حدی به دلیل محتوای بالای فیبر پودر باشد که در دمنوش گل سرخ وجود ندارد.

4. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که دمنوش گل سرخ ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که میوه گل رز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام تیلی روزید است که ممکن است خاصیت چربی سوزی داشته باشد.

در یک مطالعه 8 هفته‌ ای بر روی موش‌ های مستعد چاقی، آن‌ هایی که از رژیم غذایی پرچرب حاوی 1 درصد عصاره میوه گل رز تغذیه می‌ کردند، نسبت به حیواناتی که مکمل را دریافت نکردند وزن بدن و چربی شکم شان به‌طور قابل‌ توجهی کمتر بود.

تحقیقات انسانی نتایج مشابهی را نشان می دهد. در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 32 بزرگسال دارای اضافه وزن مصرف 100 میلی گرم عصاره میوه گل رز روزانه به طور قابل توجهی وزن بدن و چربی شکم را در مقایسه با گروه دارونما کاهش داد.

با این حال، تحقیقات فعلی به اثرات عصاره غلیظ میوه گل رز محدود می شود – نه چای. مطالعات انسانی بیشتری برای ارزیابی رابطه بین دمنوش گل سرخ و کاهش وزن مورد نیاز است.

5. ممکن است در برابر دیابت نوع 2 اثر محافظتی داشته باشد

در حالی که مکانیسم دقیق آن نامشخص است، برخی تحقیقات نشان می دهد که میوه گل رز ممکن است از دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

در مطالعه‌ ای روی موش‌ هایی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌ کردند، مکملی حاوی پودر میوه گل رز طی 10 تا 20 هفته به طور قابل‌ توجهی باعث کاهش سطح قند خون، سطح انسولین ناشتا و کاهش رشد سلول‌ های چربی در کبد شد – سه عامل خطر برای دیابت نوع 2.

در مطالعه دیگری عصاره میوه گل رز به میزان قابل توجهی سطح قند خون ناشتا را در موش های مبتلا به دیابت کاهش داد.

با این حال در یک مطالعه بر روی بزرگسالان مبتلا به چاقی، مکمل روزانه حاوی پودر میوه گل رز هیچ تاثیر قابل توجهی بر سطح گلوکز ناشتا یا حساسیت به انسولین نداشت. این نتایج در مورد افراد دارای سطح قند خون سالم و مختل به طور یکسان اعمال می شود.

همانند کاهش وزن، تحقیقات فعلی به عصاره میوه گل رز محدود شده است و مطالعات بیشتری در مورد رابطه بین دمنوش گل سرخ و خطر دیابت نوع 2 مورد نیاز است.

6. ممکن است التهاب و درد را کاهش دهد

دمنوش گل سرخ سرشار از ترکیبات با اثرات ضد التهابی است از جمله پلی فنول ها و گالاکتولیپیدها.

گالاکتولیپیدها انواع اصلی چربی در غشای سلولی هستند. اخیرا آن ها به دلیل خواص ضد التهابی قوی و پتانسیل شان برای کاهش درد مفاصل مورد مطالعه قرار گرفته اند.

در بررسی سه مطالعه مصرف مکمل میوه گل رز به طور قابل توجهی درد مفاصل را در افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش داد. علاوه بر این افرادی که میوه گل رز دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه دارونما، دو برابر بیشتر احتمال داشت که سطح درد را بهبود بخشند.

مطالعه 4 ماهه دیگری بر روی 100 نفر مبتلا به آرتروز نشان داد که کسانی که روزانه 5 گرم عصاره میوه گل رز را مصرف می کردند در مقایسه با گروه کنترل، درد کمتر و افزایش تحرک مفصل ران را تجربه کردند.

در واقع، 65 درصد از شرکت کنندگان در گروه میوه گل رز تا حدودی کاهش درد را گزارش کردند.

عصاره میوه گل رز نیز برای کمک به آرتریت روماتوئید پیشنهاد شده است اگرچه تحقیقات محدود است و مطالعات انسانی با کیفیت بالا وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات در مورد فواید ضد التهابی میوه گل رز به جای چای بر روی عصاره غلیظ متمرکز شده است.

7. ممکن است با پیری پوست مبارزه کند

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست و مسئول ایجاد حالت ارتجاعی پوست شماست.

ثابت شده است که ویتامین C سنتز کلاژن را تقویت می کند و از سلول های پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند که هر دو می توانند به سفت تر و جوان تر به نظر رسیدن پوست شما کمک کنند. از آنجایی که دمنوش گل سرخ سرشار از این ویتامین است، نوشیدن آن می تواند برای پوست شما مفید باشد.

علاوه بر این، دمنوش گل سرخ حاوی کاروتنوئید آستاگزانتین است که ممکن است اثرات ضد پیری داشته باشد، زیرا به جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک می کند.

سایر کاروتنوئیدهای موجود در دمنوش گل سرخ ممکن است برای سلامت پوست نیز مفید باشد. به طور خاص، ویتامین A و لیکوپن برای محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب خورشید مفید هستند.

یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 34 نفر نشان داد که کسانی که روزانه 3 گرم پودر میوه گل رز مصرف می کردند چین و چروک های کمتری در ناحیه پای کلاغی و همچنین بهبود رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست داشتند.

با این حال مشخص نیست که آیا نوشیدن دمنوش گل سرخ همان اثر را بر سلامت پوست خواهد داشت یا خیر.

طرز تهیه دمنوش گل سرخ در خانه

دمنوش گل سرخ طعمی شبیه به طعم سیب سبز دارد و می توان آن را از میوه های هر نوع گل رزی تهیه کرد. میوه گل رز شبیه سیب های قرمز یا نارنجی مینیاتوری است و درست در زیر گلبرگ های گل رز یافت می شود.

میوه گل رز تازه را می توان برای چای استفاده کرد، ابتدا آن ها را به خوبی بشویید تا هرگونه کثیفی و زباله از بین برود. بعد 4 تا 8 عدد میوه گل رز را در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده بریزید. بگذارید چای به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد و سپس میوه ها را با صافی جدا کنید.

از میوه گل رز خشک شده نیز می توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد. برای دم کردن میوه گل رز خشک، 1 تا 2 قاشق چای خوری میوه گل رز خشک شده را در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوشیده بریزید. 10 تا 15 دقیقه دم کنید و سپس صاف کنید.

اگر چای را خیلی ترش می‌ دانید، سعی کنید یک شیرین‌ کننده مانند عسل اضافه کنید تا به تعادل طعم کمک کند.

طعم دمنوش گل سرخ هم تازه دم شده و هم سرد شده خوشمزه است.

عوارض و مضرات دمنوش گل سرخ

ثابت نشده که دمنوش گل سرخ برای بزرگسالان مضر است اما برخی افراد باید از مصرف آن خودداری کنند.

به عنوان مثال ایمنی و اثربخشی دمنوش گل سرخ در زنان باردار یا شیرده مورد مطالعه قرار نگرفته است. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، بهتر است قبل از امتحان این چای با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این دمنوش گل سرخ به دلیل سطوح بالای ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در برخی افراد افزایش دهد.

در نهایت اگر در حال حاضر لیتیوم مصرف می کنید – دارویی که برای درمان اختلالات روانپزشکی استفاده می شود – توصیه می شود از مصرف دمنوش گل سرخ پرهیز کنید زیرا اثر ادرارآور آن می تواند غلظت لیتیوم را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

خلاصه

دمنوش گل سرخ یک دمنوش گیاهی است که میوه های گیاه رز تهیه می شود. طعم کمی گلی با ترشی مشخص دارد.

علاوه بر اینکه به راحتی در خانه درست می شود فواید بالقوه زیادی نیز دارد.

دمنوش گل سرخ به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، به کاهش وزن کمک کند، درد مفاصل را کاهش دهد، از سلامت پوست حمایت کند و شما را در برابر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 محافظت کند.

با این حال شواهد در مورد بسیاری از این فواید محدود به مطالعات روی عصاره گل رز است و مشخص نیست که برای تجربه این اثرات به چه مقدار دمنوش گل سرخ نیاز دارید.

همچنین بخوانید : خواص روغن گل رز برای سلامتی بدن

منبع : healthline