7 خاصیت دمنوش گل همیشه بهار (کالاندولا) برای سلامتی بدن

خواص دمنوش گل همیشه بهار
خواص دمنوش گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا کالاندولا (به انگلیسی : Calendula) یک گیاه گلدار که می تواند به عنوان دمنوش سرو شود یا به عنوان یک ماده در فرمولاسیون های مختلف گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

دمنوش گل همیشه بهار با خیساندن گل ها در آب جوش تهیه می شود، عصاره آن هم از گل ها و هم از برگ ها گرفته می شود.

دمنوش گل همیشه بهار علیرغم طعم کمی تلخ آن یک داروی سنتی است که در طب عامیانه به دلیل خواص درمانی نسبت داده شده به آن استفاده می شود. در عین حال می توانید عصاره را در روغن ها، پمادها و تنتورها پیدا کنید.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی دمنوش گل همیشه بهار یا کالاندولا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای گل همیشه بهار برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیبات مفیدی هستند که اثرات مضر استرس اکسیداتیو را در بدن شما خنثی می کنند.

عصاره گل همیشه بهار دارای چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله تری ترپن ها، فلاونوئیدها، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها می باشد.

علاوه بر این دارای ترکیبات ضد التهابی مانند فاکتور نکروز توموری آلفا (TNFα) است. در حالی که التهاب یک پاسخ طبیعی بدن است، التهاب مزمن با شرایط متعددی از جمله چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مرتبط است.

در مطالعه‌ ای بر روی موش‌ های تغذیه شده با مونوسدیم گلوتامات (MSG)، عصاره گل همیشه بهار به طور قابل‌ توجهی استرس اکسیداتیو را کاهش داد و سطح آنتی‌ اکسیدانی را تا 122 درصد افزایش داد.

مونوسدیم گلوتامات یک تقویت کننده طعم محبوب است که ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و بی حسی در افراد حساس یا زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود، شود.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

2. ممکن است باعث بهبود زخم ها شود

عصاره گل همیشه بهار موجود در روغن ها، پمادها و تنتورها ممکن است به صورت موضعی برای درمان زخم ها استفاده شود.

همچنین می توانید دمنوش را از طریق کمپرس پارچه ای یا بطری اسپری روی پوست خود بمالید. با این حال مشخص نیست که آیا نوشیدن چای همان اثرات را دارد یا خیر.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌ دهد که عصاره گل همیشه بهار ممکن است بیان پروتئین‌ های خاصی را که باعث بهبود زخم می‌ شوند، تنظیم کند.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره گل همیشه بهار باعث افزایش میزان کلاژن در زخم ها در هنگام بهبودی آن ها می شود. این پروتئین برای تشکیل پوست جدید ضروری است.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 57 نفر، 72 درصد از کسانی که تحت درمان با عصاره گل همیشه بهار بودند، بهبود کامل زخم های وریدی پا را تجربه کردند در مقایسه با 32 درصد در گروه کنترل.

به طور مشابه در یک مطالعه 30 هفته ای بر روی 41 بزرگسال مبتلا به زخم پای مرتبط با دیابت، 78 درصد از شرکت کنندگان پس از درمان روزانه با اسپری گل همیشه بهار به بسته شدن کامل زخم دست یافتند.

3. ممکن است با سلول های سرطانی خاصی مبارزه کند

محتوای آنتی اکسیدانی گل همیشه بهار ممکن است اثرات ضد توموری ایجاد کند.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که آنتی اکسیدان های فلاونوئید و تری ترپن گل همیشه بهار ممکن است با سرطان خون، ملانوما، کولون و سلول های سرطانی پانکراس مبارزه کنند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که این عصاره پروتئین‌ هایی را فعال می‌ کند که سلول‌ های سرطانی را می‌ کشند و همزمان پروتئین‌ های دیگری را که در غیر این صورت با مرگ سلولی تداخل دارند، مسدود می‌ کند.

با این وجود تحقیقات در مورد انسان وجود ندارد. دمنوش گل همیشه بهار یا سایر محصولات آن هرگز نباید به عنوان یک درمان سرطان استفاده شوند.

4. ممکن است خواص ضد قارچی و ضد میکروبی داشته باشد

عصاره گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد قارچی و ضد میکروبی آن شناخته شده است.

نکته قابل توجه در یک مطالعه لوله آزمایشی روغن گل همیشه بهار (روغن کالاندولا) در برابر 23 سویه مخمر کاندیدا موثر بود – قارچ رایجی که می‌ تواند باعث عفونت‌ های دهان، واژن و پوست شود.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره گل همیشه بهار از رشد لیشمانیا، انگل مسئول لیشمانیوز جلوگیری می کند – بیماری که ممکن است زخم های پوستی ایجاد کند یا اندام های داخلی مانند طحال، کبد و مغز استخوان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

می‌ توانید روغن‌ گل همیشه بهار، پمادها، کمپرس‌ های پارچه‌ ای یا اسپری‌ ها را مستقیما روی پوست خود بمالید – اما به یاد داشته باشید که تحقیقات روی انسان‌ها لازم است بنابراین مشخص نیست که این درمان‌ ها چقدر موثر هستند.

5. ممکن است به سلامت دهان و دندان کمک کند

گل همیشه بهار ممکن است به درمان بیماری های دهان مانند التهاب لثه کمک کند. ژنژیویت (التهاب لثه) یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان است.

در یک مطالعه 6 ماهه بر روی 240 فرد مبتلا به التهاب لثه، افرادی که دهانشویه گل همیشه بهار دریافت کردند 46 درصد کاهش در سطح التهاب خود را تجربه کردند در مقایسه با 35 درصد در گروه کنترل.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که دهانشویه مبتنی بر گل همیشه بهار تعداد میکروارگانیسم‌ های موجود در مواد بخیه مورد استفاده برای کشیدن دندان را کاهش می‌ دهد.

مطالعات این اثرات را به خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی گل همیشه بهار نسبت دادند.

علاوه بر این غرغره کردن چای گل همیشه بهار گلودرد را تسکین می دهد – اگرچه شواهد فقط حکایتی هستند.

6. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

عصاره گل همیشه بهار به طور گسترده در لوازم آرایشی از جمله کرم ها و پمادها استفاده می شوند.

هم مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات انسانی نشان می دهد که عصاره گل همیشه بهار ممکن است هیدراتاسیون پوست را افزایش داده و استحکام و کشش آن را تحریک کند که ممکن است علائم پیری را به تعویق بیندازد.

این اثرات احتمالا به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن است که ممکن است آسیب پوست ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) علت اصلی استرس اکسیداتیو در پوست است. جالب توجه است یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که روغن گل همیشه بهار دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب است.

به این ترتیب ضد آفتاب های فرموله شده با روغن گل همیشه بهار ممکن است از آفتاب سوختگی جلوگیری کنند.

در نهایت یک مطالعه 10 روزه روی 66 کودک مبتلا به راش پوشک نشان داد که پماد گل همیشه بهار ممکن است به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای این بیماری عمل کند.

همچنین بخوانید : خواص روغن کالاندولا (روغن گل همیشه بهار) برای پوست

7. خواص دیگر

بسیاری از مردم ادعا می کنند که گل همیشه بهار کاربردهای دیگری نیز دارد اما تعداد کمی از آن ها توسط علم پشتیبانی می شوند؛

  • ممکن است چرخه قاعدگی را تنظیم کند : گفته می شود که گل همیشه بهار باعث قاعدگی می شود و دردهای قاعدگی را تسکین می دهد اگرچه مطالعات حمایتی وجود ندارد
  • ممکن است درد نوک سینه را در طول شیردهی تسکین دهد : محصولات گل همیشه بهار ممکن است نوک سینه ی ترک خورده را در دوران شیردهی درمان کنند. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است
  • ممکن است به عنوان تونر صورت عمل کند : اعتقاد بر این است که گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد میکروبی آن، آکنه و جوش را کاهش می دهد. با این حال هیچ مدرکی این ادعا را تایید نمی کند
  • ممکن است سلامت قلب را تقویت کند : پتانسیل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گل همیشه بهار ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد. با این حال این اثرات در یک مطالعه لوله آزمایشی مشاهده شد که از دوزهای بالا استفاده کرد
  • ممکن است خستگی عضلات را برطرف کند : مطالعه‌ ای روی موش‌ ها نشان می‌ دهد که عصاره گل همیشه بهار، درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می‌ دهد. با این حال این مطالعه شامل عصاره‌ هایی از دو گیاه دیگر بود که تعیین نحوه عملکرد گل همیشه بهار را دشوار می‌ کرد

عوارض و مضرات گل همیشه بهار

سازمان غذا و دارو (FDA) گل همیشه بهار را برای استفاده عمومی بی خطر می داند.

با این حال در حالی که ممکن است سلامت پوست را در برخی افراد بهبود بخشد، تماس پوستی ممکن است در برخی دیگر منجر به واکنش های آلرژیک شود.

بنابراین باید واکنش پوست خود را با استفاده از مقدار کمی از هر محصول مبتنی بر گل همیشه بهار قبل از استفاده آزمایش کنید.

افرادی که به گیاهان دیگر از خانواده کاسنیان مانند بابونه آلمانی و آرنیکای کوهی حساسیت دارند ممکن است بیشتر مستعد آلرژی به گل همیشه بهار باشند.

علاوه بر این با توجه به اثرات ادعایی این گیاه بر قاعدگی ممکن است بهتر باشد در دوران بارداری از محصولات گل همیشه بهار اجتناب کنید تا خطر سقط جنین را کاهش دهید.

در نهایت بررسی 46 مطالعه نشان داد که گل همیشه بهار ممکن است با داروهای آرام بخش و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید ممکن است بخواهید از این گیاه اجتناب کنید.

خلاصه

گل همیشه بهار یک گیاه گلدار مملو از ترکیبات گیاهی مفیدی است که ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد قارچی و التیام زخم را ارائه دهد.

گل همیشه بهار معمولا به عنوان یک چای گیاهی مصرف می شود و در کرم های موضعی مختلف استفاده می شود.

با این حال تحقیقات بیشتر انسانی ضروری است زیرا بیشتر شواهد بر روی لوله آزمایش یا مطالعات حیوانی تکیه دارند.

در نهایت اگر باردار هستید یا از داروهای آرام بخش یا داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید باید از مصرف گل همیشه بهار اجتناب کنید.

منبع : healthline