6 خاصیت شگفت انگیز دمنوش رزماری برای سلامتی بدن

خواص دمنوش رزماری
خواص دمنوش رزماری

رزماری گیاهی دارویی است که علاوه بر کاربرد در طب سنتی گیاهی و آیورودا برای آشپزی هم استفاده می شود.

بوته رزماری بومی آمریکای جنوبی و منطقه مدیترانه است. بسیاری از مردم از دمنوش رزماری به دلیل طعم، عطر و فواید سلامتی آن استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی دمنوش رزماری برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش رزماری برای سلامتی بدن

1. سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند – این دو می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شوند.

آن ها را می توان در انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و گیاهانی مانند رزماری یافت. دمنوش رزماری همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشند.

فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رزماری عمدتا به ترکیبات پلی فنلی آن مانند رزمارینیک اسید و کارنوزیک اسید نسبت داده می شود.

با توجه به قابلیت آنتی اکسیدانی، رزمارینیک اسید اغلب به عنوان یک نگهدارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری غذاهای فاسد شدنی استفاده می شود.

ترکیبات موجود در دمنوش رزماری همچنین ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد که ممکن است به مبارزه با عفونت ها کمک کند. برگ های رزماری در طب سنتی برای اثرات ضد باکتریایی و خاصیت بهبود زخم استفاده می شوند.

مطالعات همچنین اثرات رزمارینیک اسید و کارنوزیک اسید بر سرطان را بررسی کرده اند. آن ها دریافته‌ اند که این دو اسید ممکن است خواص ضد توموری داشته باشند و حتی رشد سلول‌ های سرطان خون، سینه و پروستات را کند کنند.

2. ممکن است به کاهش قند خون شما کمک کند

وقتی قند خون بالا درمان نشود می تواند به چشم، قلب، کلیه ها و سیستم عصبی آسیب برساند. بنابراین بسیار مهم است افرادی که دیابت دارند سطح قند خون خود را به درستی مدیریت کنند.

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در دمنوش رزماری ممکن است قند خون را کاهش دهد که نشان می دهد رزماری می تواند کاربردهای بالقوه ای برای مدیریت قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

اگرچه مطالعات روی دمنوش رزماری به طور خاص انجام نشده است، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی روی خود رزماری نشان می‌ دهد که کارنوزیک اسید و رزمارینیک اسید اثراتی شبیه به انسولین بر قند خون دارند.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که این ترکیبات می‌ توانند جذب گلوکز را در سلول‌ های ماهیچه‌ ای افزایش و قند خون را کاهش دهند.

3. ممکن است خلق و خو و حافظه شما را بهبود بخشد

اگرچه مطالعاتی در مورد دمنوش رزماری انجام نشده است شواهد نشان می دهد که نوشیدن و استنشاق ترکیبات موجود در دمنوش رزماری ممکن است به تقویت خلق و خو و بهبود حافظه شما کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 500 میلی گرم رزماری خوراکی دو بار در روز به مدت 1 ماه به طور قابل توجهی سطح اضطراب را کاهش داده و حافظه و کیفیت خواب را در بین دانشجویان در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

یک مطالعه 2 ماهه دیگر روی 66 کارمند نشان داد کسانی که روزانه 2 قاشق چای خوری رزماری (4 گرم) در 2/3 فنجان (150 میلی لیتر) آب ریخته و می نوشند در مقایسه با کسانی که چیزی نمی نوشند به میزان قابل توجهی کمتر احساس خستگی می کنند.

به نظر می رسد که صرفا بوییدن رزماری هم برای این مورد مفید باشد. یک مطالعه روی 20 بزرگسال جوان سالم مشاهده کرد که استنشاق عطر رزماری به مدت 4 تا 10 دقیقه قبل از امتحانان تمرکز، عملکرد و خلق و خوی را بهبود می بخشد.

علاوه بر این یک مطالعه بر روی 20 فرد بزرگسال سالم نشان داد که استنشاق روغن رزماری باعث تحریک فعالیت مغز و بهبود خلق و خو می شود. سطح فعالیت، فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس شرکت کنندگان پس از استنشاق روغن افزایش یافت.

عصاره رزماری ممکن است با ایجاد تعادل سالم باکتری های روده و کاهش التهاب در هیپوکامپ بخشی از مغز که با احساسات، یادگیری و خاطرات مرتبط است خلق و خوی را بهبود بخشد.

4. ممکن است از سلامت مغز حمایت کند

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که ترکیبات موجود در دمنوش رزماری ممکن است با جلوگیری از مرگ سلول های مغز از سلامت مغز شما محافظت کند.

تحقیقات روی حیوانات نشان می‌ دهد که رزماری حتی ممکن است از بهبود شرایطی که می‌ تواند منجر به آسیب مغزی شود مانند سکته مغزی حمایت کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که رزماری ممکن است از اثرات منفی پیری مغز جلوگیری کند حتی نشان دهنده یک اثر محافظتی در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر است.

5. ممکن است از بینایی و سلامت چشم محافظت کند

در حالی که مطالعات در مورد دمنوش رزماری برای سلامت چشم وجود ندارد شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاصی در چای ممکن است برای چشم شما مفید باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که افزودن عصاره رزماری به سایر درمان‌ های خوراکی می‌ تواند پیشرفت بیماری‌ های چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

یک مطالعه افزودن عصاره رزماری به درمان‌ های رایجی مانند اکسید روی و سایر ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی ARED را مورد بررسی قرار داد و دریافت که به کند کردن دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) – یک بیماری رایج که بر بینایی تاثیر می‌ گذارد کمک می‌ کند.

سایر مطالعات حیوانی و تجربی نشان می دهد که رزمارینیک اسید موجود در رزماری شروع آب مروارید را به تاخیر می اندازد و شدت آب مروارید را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات در مورد رزماری و سلامت چشم از عصاره های غلیظ استفاده کرده اند که تعیین تاثیر دمنوش رزماری و همچنین میزان مصرف نوشیدنی برای بهره مندی از این فواید را دشوار می کند.

6. سایر فواید و کاربردهای بالقوه دمنوش رزماری

رزماری برای بسیاری از کاربردهای دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است؛

  • ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد : یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره رزماری خطر نارسایی قلبی را پس از حمله قلبی کاهش می دهد
  • ممکن است هضم را تقویت کند : گاهی اوقات از عصاره رزماری برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود اما تحقیقات در مورد این استفاده وجود ندارد. با این حال تصور می‌شود که رزماری با ایجاد تعادل سالم باکتری‌ های روده و کاهش التهاب از هضم غذا حمایت می‌ کند
  • ممکن است به کاهش وزن کمک کند : یک مطالعه حیوانی اشاره کرد که رزماری از افزایش وزن در بین موش‌ ها حتی موش‌ هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند جلوگیری می‌ کند
  • ممکن است باعث رشد مو شود : برخی افراد ادعا می کنند که استفاده از دمنوش رزماری خانگی برای آبکشی مو باعث رشد مو می شود اما تحقیقات انجام نشده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که روغن یا عصاره رزماری می تواند ریزش مو را کاهش دهد اما باید روی پوست سر اعمال شود

در حالی که این فواید امیدوار کننده به نظر می رسد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است به ویژه برای تعیین فواید نوشیدن دمنوش رزماری.

عوارض و مضرات دمنوش رزماری

مانند بسیاری از گیاهان دیگر برخی از افراد ممکن است نیاز به احتیاط در مصرف دمنوش رزماری به دلیل تداخلات دارویی بالقوه آن داشته باشند.

برخی از داروهایی که بیشترین خطر تداخل منفی با دمنوش رزماری را دارند عبارتند از :

  • داروهای ضد انعقاد که برای جلوگیری از لخته شدن خون به رقیق کردن خون شما کمک می کنند
  • مهارکننده های ACE که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند
  • دیورتیک ها که با افزایش ادرار به بدن شما کمک می کنند تا از شر مایعات اضافی خلاص شود
  • لیتیوم که برای درمان افسردگی شیدایی و سایر اختلالات سلامت روان استفاده می شود

رزماری می تواند اثراتی مشابه اثرات این داروها داشته باشد مانند افزایش ادرار، اختلال در توانایی لخته شدن خون و کاهش فشار خون. اگر لیتیوم مصرف می کنید اثرات ادرارآور رزماری می تواند منجر به تجمع سطوح سمی لیتیوم در بدن شما شود.

اگر هر یک از این داروها – یا داروهای دیگر را برای اهداف مشابه مصرف می کنید – بهتر است قبل از افزودن چای رزماری به رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

طرز تهیه دمنوش رزماری

تهیه دمنوش رزماری در خانه بسیار آسان است و فقط به دو ماده نیاز دارد : آب و رزماری.

برای تهیه دمنوش رزماری :

  • 295 میلی لیتر آب را به جوش بیاورید
  • 1 قاشق چای خوری برگ رزماری تازه را به آب داغ اضافه کنید. بسته به طعم و مزه دلخواه خود برگ ها را در یک دم کن چای قرار دهید و آن ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید
  • دمنوش رزماری را با استفاده از یک صافی مشبک صاف کنید. می توانید برگ های رزماری استفاده شده را دور بریزید
  • دمنوش رزماری خود را در یک لیوان بریزید و نوش جان کنید. در صورت تمایل می توانید یک شیرین کننده مانند شکر، عسل یا شربت آگاو اضافه کنید

خلاصه

دمنوش رزماری فواید بالقوه چشمگیری برای سلامتی دارد.

نوشیدن چای – یا حتی به سادگی استشمام عطر آن – ممکن است برای خلق و خوی و سلامت مغز و چشم شما مفید باشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو که می تواند منجر به بسیاری از بیماری های مزمن شود کمک کند.

با این حال مهم است که از تداخلات بالقوه آن با برخی داروها آگاه باشید.

دمنوش رزماری را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد.

توجه داشته باشید که بسیاری از مطالعات ذکر شده در بالا از عصاره رزماری و روغن‌های ضروری استفاده می‌ کردند، بنابراین سخت است بدانید که آیا دمنوش رزماری فواید مشابهی برای سلامتی دارد یا خیر.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش برگ سنا چیست؟

منبع : healthline