خواص و مضرات دمنوش سنبل الطیب برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات دمنوش سنبل الطیب
خواص و مضرات دمنوش سنبل الطیب

دمنوش سنبل الطیب از ریشه سنبل الطیب درست می شود. ریشه سنبل الطیب خاصیت آرام بخشی ملایمی دارد و افراد می توانند از آن به عنوان خواب آور و برای درمان اضطراب استفاده کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی دمنوش سنبل الطیب برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

دمنوش سنبل الطیب چیست؟

دمنوش سنبل الطیب یک چای گیاهی است که افراد می توانند از ریشه ها و ریزوم های خشک شده یا ساقه های زیرزمینی گیاه سنبل الطیب تهیه کنند.

دمنوش سنبل الطیب معمولا به شکل چای کیسه‌ ای عرضه می‌ شود اما فرد می‌ توانند آن را به‌ صورت ریشه های گیاه هم خریداری کنند.

افراد طعم دمنوش سنبل الطیب را چوبی یا خاکی توصیف کنند. هر چه فرد مدت بیشتری دمنوش را دم کند، طعم آن قوی تر می شود.

برخی از افراد ممکن است بوی آن را نامطبوع بدانند و ممکن است بخواهند برای شیرین تر کردن دمنوش سنبل الطیب خود عسل اضافه کنند.

دمنوش سنبل الطیب به راحتی با گیاهان دارویی دیگر از جمله اسطوخودوس، بادرنجبویه، بابونه و وانیل ترکیب می شود.

آیا دمنوش سنبل الطیب ایمن است؟

مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCIH) بیان می کند که سنبل الطیب برای استفاده کوتاه مدت تقریبا 28 روزه برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.

توجه به این نکته ضروری است که سنبل الطیب به دلیل اینکه یک مکمل غذایی است مشمول مقررات سختگیرانه ای نیست. علاوه بر این بیشتر مطالعات برای تعیین ایمنی استفاده طولانی مدت سنبل الطیب به اندازه کافی طولانی نشده اند.

فواید و مزایای دمنوش سنبل الطیب برای سلامتی بدن

دمنوش سنبل الطیب بیشتر برای درمان مواد زیر استفاده می شود :

  • بی خوابی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • علائم یائسگی
  • سردرد

یک مطالعه حیوانی در سال 2018 بیان می کند که افراد ممکن است از سنبل الطیب به عنوان شل کننده عضلات نیز استفاده کنند. با این حال قبل از استفاده از سنبل الطیب برای این منظور تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تحقیقات کنونی برای تعیین اثربخشی سنبل الطیب برای درمان هر یک از شرایط فوق کافی نیست و اکثر شواهد گزارش شده برای اثربخشی آن یا حکایتی یا از مطالعات در مقیاس کوچک است.

یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2020 نشان داد که نتایج مطالعاتی که اثربخشی سنبل الطیب را بر خواب مورد بررسی قرار می‌ دهند متناقض هستند. نویسندگان پیشنهاد کردند که نتایج متفاوت ممکن است ناشی از کیفیت متفاوت عصاره های مورد استفاده در هر مطالعه باشد.

نویسندگان همچنین پیشنهاد کردند که مکمل های تهیه شده از ریشه کامل سنبل الطیب به جای عصاره ممکن است اثرات قابل اعتمادتری داشته باشند.

عوارض و مضرات دمنوش سنبل الطیب

افراد عوارض جانبی زیر را در ارتباط با استفاده از دمنوش سنبل الطیب گزارش کرده اند :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • کسالت ذهنی
  • ناراحتی معده

چه افرادی نباید دمنوش سنبل الطیب بخورند؟

همچنین توصیه می شود که افراد باردار یا شیرده از مصرف دمنوش سنبل الطیب اجتناب کنند زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی و اثربخشی سنبل الطیب در این جمعیت ها وجود ندارد.

همچنین باید از دادن دمنوش سنبل الطیب به کودکان زیر 3 سال خودداری کنید زیرا محققان خطرات احتمالی آن را ارزیابی نکرده اند.

علاوه بر این افراد باید از اثرات آرام بخش بالقوه سنبل الطیب در صورت مصرف داروهای آرام بخش یا مصرف الکل آگاه باشند.

کسانی که در طول روز دمنوش سنبل الطیب را برای اضطراب می نوشند نباید با ماشین آلات سنگین کار کنند زیرا این چای ممکن است افراد را خواب آلود کند.

تداخلات دارویی

ممکن است نوشیدن دمنوش سنبل الطیب اثرات آرام بخش ها، سایر داروها یا برخی گیاهان دارویی و مکمل های غذایی با خواص آرام بخش را تقویت کند. این مواد همچنین ممکن است اثرات دمنوش سنبل الطیب را تقویت کنند.

بنابراین فرد نباید آن را در کنار باربیتورات ها یا داروهای مشابه مصرف کند.

همچنین گفته می شود که نباید دمنوش سنبل الطیب را با الکل بنوشید چون باعث خواب آلودگی شدید می شود.

مطالعات منتشر شده نشان می دهد که خطر تداخل دارویی با سنبل الطیب بعید یا بسیار محدود است.

مردم همیشه باید قبل از استفاده از هر مکمل غذایی با یک پزشک صحبت کنند.

مقدار مصرف دمنوش سنبل الطیب در روز

اکثر مطالعات در مورد سنبل الطیب به جای دمنوش، روی کپسول یا قرص آن تمرکز دارند. دمنوش احتمالا حاوی غلظت بسیار کمتری از سنبل الطیب است و تولید کنندگان ممکن است آن را با گیاهان دیگر ترکیب کنند.

بنابراین اطلاعات زیادی در مورد اینکه چقدر چای سنبل الطیب برای نوشیدن بی خطر است وجود ندارد.

با این حال طبق یک بررسی قدیمی در سال 2003 یک فنجان دمنوش سنبل الطیب که طبق دستورالعمل تهیه شده است، 30 دقیقه تا 2 ساعت قبل از خواب برای درمان بی خوابی کافی است. برای تهیه دمنوش سنبل الطیب 2 تا 3 گرم آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کند.

ایمنی استفاده طولانی مدت سنبل الطیب ناشناخته است و مردم باید در انتخاب تعداد دفعات نوشیدن دمنوش سنبل الطیب به این موضوع توجه کنند.

خلاصه

مردم می توانند دمنوش سنبل الطیب را برای کمک به درمان بی خوابی و اضطراب و سایر بیماری ها بنوشند. با این حال تحقیقات کافی برای تایید اثربخشی چای سنبل الطیب وجود ندارد. تحقیقات فعلی محدود و نتایج متناقض است.

با این حال اگرچه شواهد قطعی نیست دمنوش سنبل الطیب ممکن است راهی بی خطر برای درمان بی خوابی و اضطراب برای برخی افراد باشد.

فرد نباید آن را در کنار برخی داروهای آرام بخش مصرف کند زیرا ممکن است اثرات افزایشی داشته باشد و افراد ممکن است در معرض خطر آرام بخشی بیش از حد باشند.

این احتمال وجود دارد که مصرف یک فنجان دمنوش سنبل الطیب قبل از خواب هیچ گونه عوارض جانبی نداشته باشد. بنابراین افرادی که هر نوع بی خوابی را تجربه می کنند ممکن است بخواهند آن را امتحان کنند. با این حال آنچه برای یک فرد کار می کند لزوما برای همه کار نخواهد کرد.

همچنین بخوانید : عوارض مصرف سنبل الطیب چیست؟

منبع : medicalnewstoday