خواص شگفت انگیز دمنوش اسطوخودوس برای سلامتی بدن

خواص دمنوش اسطوخودوس
خواص دمنوش اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس (به انگلیسی : Lavender Tea) از دم کردن گل های بنفش گیاه اسطوخودوس در آب داغ تهیه می شود.

تصور می شود این دمنوش اعصاب را آرام می کند، منجر به خواب بهتر، بهبود سلامت پوست و بسیاری از فواید دیگر می شود اگرچه تحقیقات کمیاب است و بیشتر بر روی عصاره اسطوخودوس تمرکز دارد.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش اسطوخودوس برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش اسطوخودوس برای سلامتی بدن

1. ممکن است اختلالات خلقی را بهبود بخشد

اسطوخودوس به طور گسترده ای به عنوان یک عامل آروماتراپی و مکمل برای کمک به درمان اضطراب، افسردگی و خستگی استفاده می شود.

مطالعات نشان می‌ دهد که ترکیبات موجود در اسطوخودوس ممکن است فعالیت‌ ها را در نواحی خاصی از مغز تحریک کرده و بر انتقال تکانه‌ ها بین سلول‌ های مغزی تاثیر بگذارد به گونه‌ای که خلق و خو را تقویت می‌ کند و اثری آرام‌ بخش ایجاد می‌ کند.

مشخص شده است که هم رایحه عصاره اسطوخودوس و هم ترکیبات روغن اسطوخودوس خوراکی خلق و خو را بهبود می بخشد و ذهن را آرام می کند اما مشخص نیست که چای اسطوخودوس بتواند فواید مشابهی را ارائه دهد.

یک مطالعه بر روی 80 مادر تازه زایمان کرده در تایوان نشان داد کسانی که روزانه 1 فنجان (250 میلی لیتر) دمنوش اسطوخودوس را به مدت 2 هفته می نوشند در حالی که عطر آن را می بویند در مقایسه با دیگران خستگی و افسردگی کمتری دارند.

با این حال گزارش‌ های مشابهی از خستگی و افسردگی بین دو گروه پس از 4 هفته وجود داشت که نشان می‌ دهد فواید آن در اوایل بسیار مفید است.

2. ممکن است به خواب بهتر کمک کند

تصور می شود که اثر آرام بخش اسطوخودوس در بدن باعث بهبود خواب می شود.

هیچ مطالعه خاصی در مورد تاثیر دمنوش اسطوخودوس بر کیفیت خواب وجود ندارد اما مطالعات روی انواع دیگر اسطوخودوس امیدوارکننده است.

یک مطالعه بر روی 158 مادر جدید در دوره پس از زایمان نشان داد زنانی که 4 روز در هفته به مدت 8 هفته 10 عطر اسطوخودوس را بو می‌کشند نسبت به گروه دارونما کیفیت خواب بهتری داشتند.

مطالعه دیگری روی 79 دانشجوی کالج که مشکلات خواب را گزارش کردند نشان داد که بهداشت خواب مناسب و بوییدن اسطوخودوس کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

بر اساس این نتایج این امکان وجود دارد که لذت بردن از یک فنجان دمنوش اسطوخودوس برای استراحت قبل از خواب می‌ تواند به خواب بهتر شما کمک کند به ویژه اگر برای استنشاق عطر دمنوش وقت بگذارید.

3. ممکن است دردهای قاعدگی را تسکین دهد

گرفتگی در قسمت پایین شکم قبل یا در طول دوره قاعدگی یک مشکل رایج در بین زنان است. اسطوخودوس ممکن است به رفع این احساس ناراحتی کمک کند.

به طور خاص یک مطالعه بر روی 200 زن جوان در ایران نشان داد که بوییدن اسطوخودوس به مدت 30 دقیقه در روز در 3 روز اول چرخه قاعدگی در مقایسه با گروه شاهد پس از 2 ماه به میزان قابل توجهی گرفتگی دردناک را بهبود می بخشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که ماساژ با اسانس اسطوخودوس نیز به درمان دردهای قاعدگی کمک می کند اما هیچ مطالعه ای در مورد مصرف دمنوش اسطوخودوس انجام نشده است.

با این حال نوشیدن دمنوش اسطوخودوس و بوییدن عطر آن ممکن است به درمان دردهای قاعدگی کمک کند، اگرچه تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

4. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

نشان داده شده است که روغن اسطوخودوس دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

در نتیجه در کاربردهای موضعی برای کمک به مبارزه با آکنه، بهبود شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس و التیام زخم ها یا ساییدگی ها استفاده می شود.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس یک روز در میان به مدت 14 روز به طور قابل توجهی سطح زخم را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد. این عمدتا به این دلیل است که روغن اسطوخودوس سنتز پروتئین ساختاری کلاژن را ترویج می‌ کند.

این نتایج نشان می دهد که اشکال خاصی از اسطوخودوس ممکن است باعث بهبود پوست و تشکیل کلاژن شود.

عوارض و مضرات دمنوش اسطوخودوس

حداقل یک مورد گزارش شده که پس از نوشیدن دمنوش اسطوخودوس دچار ضربان قلب سریع شده است.

عصاره اسطوخودوس به شکل روغن و مکمل موجود است. هیچ دوز استانداردی برای مکمل ها وجود ندارد و روغن اسطوخودوس باید با احتیاط استفاده شود. روغن اسطوخودوس نباید خورده شود.

برای استفاده موضعی قبل از مالیدن آن به پوست چند قطره روغن اسطوخودوس را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید.

همچنین ممکن است بخواهید قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس یک آزمایش پچ انجام دهید تا ببینید پوست شما چگونه به روغن اسطوخودوس رقیق شده واکنش نشان می دهد.

روغن اسطوخودوس رقیق نشده را به پوست خود نمالید زیرا می تواند باعث تحریک و التهاب شود. قبل از استفاده موضعی مهم است که اسانس را با روغن حامل رقیق کنید.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای رایحه درمانی چند قطره آن را روی پنبه یا دستمال کاغذی بریزید و دم کنید. می توانید از پخش کننده اسانس نیز استفاده کنید.

با توجه به اثرات احتمالی آن بر روی سیستم عصبی در صورت داشتن هر گونه بیماری قلبی، بیماری زمینه ای یا مصرف دارو قبل از استفاده از هر نوع اسطوخودوس با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا روغن یا دمنوش اسطوخودوس برای زنان باردار و شیرده بی خطر است یا خیر.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

اگرچه تحقیقات در مورد دمنوش اسطوخودوس کمیاب است، نوشیدن یک فنجان از این چای می تواند تسکین دهنده باشد و ممکن است فوایدی را به همراه داشته باشد.

اگر می خواهید دمنوش اسطوخودوس درست کنید، می‌ توانید چای کیسه‌ای خریداری شده از فروشگاه را در آب داغ بیندازید یا خودتان آن را دم کنید.

1 فنجان (250 میلی لیتر) آب را روی 1/2 قاشق چای خوری گل های اسطوخودوس بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد سپس صاف کرده و بنوشید.

خلاصه

دمنوش و عصاره اسطوخودوس ممکن است به بهبود خواب، سلامت پوست، تقویت خلق و خو و تسکین اضطراب کمک کنند.

با این حال تقریبا هیچ تحقیقی در مورد فواید احتمالی این دمنوش به طور خاص وجود ندارد.

در هر صورت بوییدن دمنوش اسطوخودوس ممکن است بیشترین مزیت را داشته باشد زیرا اکثر مطالعات به استفاده از اسطوخودوس در رایحه درمانی اشاره می کنند.

با این حال نوشیدن دمنوش اسطوخودوس می‌ تواند آرام‌ بخش و راهی عالی برای آرام‌ شدن باشد.

همچنین بخوانید : خواص روغن اسطوخودوس چیست؟

منبع : healthline