خواص و مضرات نوشیدن آب قبل از خواب شب

فواید نوشیدن آب قبل از خواب شب
فواید نوشیدن آب قبل از خواب شب

آیا خوردن آب قبل از خواب مفید است؟

شما باید هر روز آب بنوشید تا بدن به درستی کار کند. در طول روز و هنگام خواب از طریق تنفس، تعریق و دفع مدفوع از سیستم گوارشی آب از دست می دهید.

برخی از افراد قبل از خواب یک لیوان آب می نوشند تا در طول شب آب بدن خود را حفظ کنند. اما محققان این سوال را دارند که آیا نوشیدن آب قبل از خواب مفید است یا نه؟

در ادامه این مقاله به بررسی همه فواید و مضرات نوشیدن آب قبل از خواب می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آب و قطع چرخه خواب

نوشیدن آب قبل از خواب می تواند تعداد دفعات ادرار شبانه را افزایش دهد.

میزان ادرار شما در شب کاهش می یابد و به شما اجازه می دهد شش تا هشت ساعت بدون وقفه بخوابید. نوشیدن یک یا دو لیوان آب قبل از خواب می تواند این چرخه را تغییر دهد.

کمبود خواب می تواند بر سلامت قلب شما تاثیر منفی بگذارد. کمبود خواب می تواند بر توانایی بالقوه فرد برای پیشرفت تاثیر بگذارد و باعث عوارض زیر شود :

  • فشار خون بالا
  • سطح کلسترول بالا
  • افزایش وزن

طبق یک مطالعه در سال 2019 بزرگسالانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند.

همچنین سن می تواند در خواب و چرخه ادرار شما نقش داشته باشد چون هرچه پیرتر شوید مثانه شما بیشتر فعال می شود. این می تواند مربوط به شرایط پزشکی باشد که می تواند بر عملکرد مثانه تاثیر بگذارد مانند کاهش عملکرد شناختی به دلیل زوال عقل یا سکته مغزی که باعث می شود مغز شما قادر به انتقال سیگنال به مثانه نباشد.

دیابت ملیتوس و هیپرتروفی خوش خیم پروستات نیز می توانند عملکرد مثانه ادراری شما را تحت تاثیر قرار دهند.

فواید و مزایای نوشیدن آب قبل از خواب

1. بهبود خلق و خو

طبق مطالعه ای در سال 2014 کمبود آب می تواند بر روحیه شما تاثیر منفی گذاشته و همین می تواند بر چرخه خواب و بیداری شما اثر بگذارد.

این مطالعه در مجموع 52 نفر از افراد دارای حجم مصرف مایعات زیاد (22) و کم (30) را بررسی کرد. افرادی که به طور معمول مقدار زیادی آب می نوشیدند، آرام نبودند و وقتی نمی توانستند به اندازه معمول آب بنوشند احساسات مثبتی را تحربه نمی کردند.

کسانی که میزان مایعات کمی مصرف می کنند، وقتی میزان مصرف آب خود را افزایش می دهند احساس رضایت و آرامش را افزایش می دهند.

2. باعث سم زدایی بدن می شود

نوشیدن آب – به طور خاص آب داغ یا گرم – یکی از روش های طبیعی برای کمک به سم زدایی بدن و بهبود هضم غذاست.

آب گرم گردش خون را افزایش می دهد، به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد را تجزیه کرده و میزان عرق را افزایش می دهد. تعریق باعث از بین رفتن مایعات در طول شب می شود اما همچنین نمک ها یا سموم اضافی را از بین می برد و سلول های پوست را تمیز می کند.

نوشیدن آب گرم قبل از خواب باعث هیدراته شدن شما در طول شب می شود و ممکن است به بدن کمک کند تا از سموم ناخواسته خلاص شود. همچنین ممکن است به تسکین درد یا گرفتگی معده کمک کند.

اگر آب ساده را دوست ندارید یا اگر می خواهید سرما بخورید قبل از خواب به آن آب لیموترش تازه اضافه کنید. این می تواند طعم جالب توجهی به آب ببخشد و لیمو همچنین حاوی ویتامین C است که می تواند به شما کمک کند تا سیستم ایمنی بدن خود را برای مبارزه با عفونت تقویت کنید.

چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن آب است؟

نوشیدن آب قبل از خواب فواید زیادی دارد اما نوشیدن بیش از حد آن در زمان خواب می تواند چرخه خواب شما را قطع کرده و بر سلامت قلب تاثیر منفی بگذارد.

برای جلوگیری از کمبود آب بدن و جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در شب باید در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. یکی از نشانه های کمبود آب بدن ادرار تیره است، اگر به اندازه کافی آب می نوشید ادرار شما باید زرد روشن یا شفاف باشد.

نوشیدن هشت لیوان آب در روز یک هدف مفید است اما این تعداد می تواند از یک نفر به فرد دیگر متفاوت باشد. بسته به میزان فعالیت، آب و هوا یا بارداری ممکن است لازم باشد آب بیشتری بنوشید.

برخی از بهترین روش ها برای هیدراته ماندن عبارتند از :

  • مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهید زیرا حاوی درصد زیادی آب هستند
  • با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید
  • نوشیدن آب قبل و بعد از ورزش
  • وقتی گرسنه هستید آب بنوشید زیرا بعضی اوقات تشنگی به اشتباه گرسنگی تشخیص داده می شود

خلاصه

نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز مهم است اما اگر مستقیما قبل از خواب آب بنوشید می تواند اختلال ایجاد کند. برای جلوگیری از بیدار شدن در شب حداقل دو ساعت قبل از خواب از نوشیدن آب یا مایعات دیگر خودداری کنید.

اگر نوشیدن آب قبل از خواب باعث بروز علائم آزار دهنده شده است، با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید چه مقدار آب برای رژیم غذایی و سلامت کلی شما مناسب است.

همچنین بخوانید : خواص آب برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline