ترشحات سیاه واژن نشانه چیست؟

علت ترشحات سیاه واژن
علت ترشحات سیاه واژن

ترشحات سیاه رنگ واژن ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. ممکن است این رنگ را در طول چرخه خود مشاهده کنید به خصوص در زمان عادت ماهیانه منظم.

زمانی که زمان بیشتری طول بکشد تا خون از رحم خارج شود، اکسید می شود. این می تواند باعث شود رنگ آن به رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره یا سیاه به نظر برسد. حتی ممکن است شبیه تفاله قهوه باشد.

با این حال مواردی وجود دارد که ترشحات سیاه دلیلی برای مراجعه به پزشک است.

در ادامه این مقاله با علل اصلی ترشحات سیاه واژن و روش های درمان آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل ترشحات سیاه واژن

1. شروع یا پایان پریود

جریان خون قاعدگی شما ممکن است در ابتدا و انتهای دوره قاعدگی کندتر باشد. در نتیجه خون در رحم شما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا از بدن شما خارج شود و از قرمز استاندارد به قهوه ای تیره یا سیاه تغییر کند.

اگر قبل از قاعدگی لکه های سیاه مشاهده کردید ممکن است خون باقی مانده از آخرین قاعدگی شما نیز باشد. در این موارد واژن شما به سادگی خود را تمیز می کند.

2. شی گیر کرده یا فراموش شده در واژن

ترشحات سیاه رنگ ممکن است نشانه گیر کردن یک جسم خارجی در واژن شما باشد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که به طور تصادفی تامپون دوم را قرار دهید یا در پایان دوره قاعدگی خود فراموش کنید تامپون را خارج کنید.

سایر اشیا معمولی که ممکن است در واژن گیر کنند عبارتند از کاندوم، وسایل پیشگیری از بارداری مانند اسفنج و اسباب بازی های جنسی. با گذشت زمان شی پوشش داخلی واژن شما را تحریک می کند و ممکن است باعث عفونت شود.

علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از :

  • ترشحات بدبو
  • خارش یا ناراحتی در داخل و اطراف واژن
  • تورم یا بثورات در اطراف اندام تناسلی
  • مشکل در ادرار کردن
  • تب

اجسام نمی توانند گم شوند یا به سمت رحم یا شکم بروند. دهانه رحم شما که در بالای کانال واژن قرار دارد فقط یک دهانه کوچک دارد.

گفتنی است اگر ترشحات سیاه یا سایر علائم را تجربه می کنید و مشکوک هستید که ممکن است چیزی در واژن تان گیر کرده باشد به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر ممکن است به سندرم شوک سمی مبتلا شوید – یک عفونت تهدید کننده زندگی.

3. بیماری التهابی لگن (PID) یا سایر عفونت ها

عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا ممکن است باعث خونریزی و ترشحات غیر معمول شوند. ترشحات سیاه ممکن است به این معنی باشد که خون قدیمی تر از رحم یا کانال واژن خارج می شود.

ترشحات شدید واژن به هر رنگی با بوی بد نیز از علائم این عفونت هاست.

علائم دیگر عبارتند از :

  • خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • ادرار دردناک
  • درد یا فشار در لگن شما
  • خارش واژن
  • لکه بینی بین دوره ها

بیماری های مقاربتی به خودی خود از بین نمی روند. بدون درمان آنتی بیوتیکی، این بیماری ها ممکن است از واژن به اندام های تناسلی شما سرایت کنند و باعث بیماری التهابی لگن شوند.

علائم بیماری التهابی لگن مشابه علائم سایر بیماری های مقاربتی است اما ممکن است تب را با یا بدون لرز تجربه کنید. اگر بیماری التهابی لگن درمان نشود ممکن است منجر به عوارضی مانند درد مزمن لگن و ناباروری شود.

4. لانه گزینی

خونریزی در اوایل بارداری شایع است به خصوص در زمان تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی. شما ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند لانه گزینی خونریزی کنید زمانی که تخمک تقریبا 10 تا 14 روز پس از لقاح در دیواره رحم قرار می گیرد. اگر خون کمی طول بکشد تا از واژن خارج شود ممکن است سیاه به نظر برسد.

سایر علائم بارداری اولیه عبارتند از :

  • از دست دادن دوره قاعدگی
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ (تهوع صبحگاهی)
  • سینه های حساس یا متورم

همه زنان خونریزی لانه گزینی را تجربه نمی کنند و خونریزی که شما تجربه می کنید باید خفیف باشد. اگر لکه بینی یا خونریزی شما به یک جریان شدید تبدیل شد یا بیش از چند روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

5. سقط جنین فراموش شده

لکه‌ های سیاه و خونریزی ممکن است نشانه‌ ای از سقط جنین فراموش شده باشد و این زمانی اتفاق می افتد که رشد جنین متوقف می‌ شود اما به مدت چهار هفته یا بیشتر توسط بدن دفع نمی‌ شود.

بین 10 تا 20 درصد از بارداری ها ممکن است به سقط جنین ختم شوند. بیشتر آن ها قبل از رسیدن جنین به هفته 10 بارداری اتفاق می افتند.

ممکن است در اثر سقط جنین فراموش شده علائمی نداشته باشید. در واقع برخی از افراد تا زمانی که یک سونوگرافی معمولی انجام ندهند متوجه سقط جنین نمی شوند.

برخی دیگر علائم سقط جنین فراموش شده را گرفتگی عضلات یا احساس غش عنوان می کنند.

6. لوچیا

خونریزی که چهار تا شش هفته پس از زایمان رخ می دهد به نام لوچیا شناخته می شود. خونریزی ممکن است به صورت یک جریان قرمز شدید همراه با لخته های کوچک شروع شود و در عرض چند روز کند شود.

تقریبا از روز چهارم به بعد رنگ لوچیا از قرمز به صورتی یا قهوه ای تغییر می کند. اگر جریان خون کند باشد ممکن است خون حتی قهوه ای تیره یا سیاه شود.

با گذشت زمان و قبل از اینکه کاملا متوقف شود رنگ لوچیا باید دوباره به کرمی یا زرد تغییر کند.

اگر در هفته‌ های پس از زایمان خون قرمز روشن، لخته‌ های بزرگ‌ تر یا ترشحات بدبو را تجربه کردید حتما به پزشک اطلاع دهید.

7. تجمع خون در واژن

تجمع در خون واژن (هماتوکولپوس) زمانی اتفاق می افتد که خون قاعدگی در رحم، دهانه رحم یا واژن به دام بیفتد. در نتیجه خون ممکن است با گذشت زمان سیاه شود. انسداد ممکن است ناشی از هر چیزی باشد از یک مشکل مادرزادی در پرده بکارت، سپتوم واژن یا در موارد نادر فقدان دهانه رحم (آژنزی دهانه رحم).

برخی از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. برخی دیگر متوجه می شوند که علائم قاعدگی دارند اما خونریزی ندارند.

اگر انسداد شدید باشد ممکن است دچار آمنوره یا فقدان کامل قاعدگی شوید. سایر عوارض شامل درد، چسبندگی و اندومتریوز است.

8. آیا ترشحات سیاه واژن نشانه سرطان دهانه رحم است؟

در موارد نادر ترشحات سیاه واژن ممکن است نشانه سرطان دهانه رحم باشد. اگرچه بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند اما خونریزی نامنظم بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی شایع ترین علامت سرطان است.

ترشحات واژن در سرطان اولیه ممکن است سفید یا شفاف، آبکی یا بدبو باشد. حتی می‌ تواند رگه‌ های خونی داشته باشد که به مرور زمان ممکن است هنگام خروج از بدن قهوه‌ای تیره یا سیاه شوند.

در مراحل پیشرفته‌ تر سرطان دهانه رحم ممکن است موارد زیر را تجربه کنید :

  • کاهش وزن
  • خستگی
  • درد لگن
  • تورم در پاها
  • مشکل در دفع ادرار یا مدفوع

درمان ترشحات سیاه واژن

ترشحات سیاه واژن ممکن است بخشی از چرخه قاعدگی شما باشد و نیازی به درمان خاصی نداشته باشد. هنگامی که ترشحات شدید و همراه با علائم دیگری مانند تب، درد یا بوی بد است بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درمان ترشحات سیاه به علت آن بستگی دارد مثلا :

  • اجسام داخل واژن باید توسط پزشک خارج شوند به خصوص اگر علائمی مانند ترشح سیاه، درد یا تب را تجربه می کنید
  • عفونت هایی مانند عفونت لگن توسط آنتی بیوتیک ها مدیریت می شوند. تمام دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر عفونت مجدد انجام دهید مانند انجام رابطه جنسی ایمن
  • سقط جنین ممکن است در نهایت خود به خود برطرف شود. در غیر این صورت پزشک ممکن است روش دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) را پیشنهاد کند. در این روش پزشک از ابزار پزشکی و دارو برای گشاد کردن دهانه رحم در زمانی که تحت بیهوشی هستید استفاده می کند. سپس از یک ابزار جراحی به نام کورت برای برداشتن هر بافتی استفاده می شود
  • در بیماری تجمع خون در واژن ممکن است برای درمان هر گونه بیماری زمینه‌ ای که منجر به انسداد می‌ شود نیاز به جراحی باشد
  • درمان سرطان دهانه رحم ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این درمان ها باشد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ترشحات سیاه در شروع و پایان پریود معمولا دلیلی برای نگرانی نیست.

یک دوره معمولی ممکن است از 3 تا 10 روز طول بکشد و هر 3 تا 6 هفته یکبار اتفاق بیفتد. دوره ها می تواند از ماه به ماه متفاوت باشد. خونریزی یا مشاهده ترشحات سیاه در خارج از این بازه زمانی عمومی، نامنظم تلقی می شود و باید با پزشک مشورت شود.

اگر باردار هستید یا به تازگی نوزادی به دنیا آورده اید، در صورت مشاهده ترشحات سیاه با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم غیر عادی دیگری مانند تب یا گرفتگی عضلات را تجربه کردید باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین اگر به یائسگی رسیده اید اما ترشحات سیاه رنگ یا سایر خونریزی های غیرمنتظره را تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای جدی باشد.

همچنین بخوانید : ترشحات زیاد واژن نشانه چیست؟

منبع : healthline