آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان آسم مفید هستند؟

فواید آنتی بیوتیک ها برای آسم
فواید آنتی بیوتیک ها برای آسم

آسم یک بیماری مزمن است که از هر 13 نفر در ایالات متحده 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. آسم باعث باریک شدن راه های هوایی شما می شود که می تواند در تنفس اختلال ایجاد کند.

در حال حاضر تحقیقاتی استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای درمان آسم پشتیبانی نمی کند مگر در شرایط خاص مانند زمانی که نتایج آزمایش های آزمایشگاهی عفونت باکتریایی را تایید می کند.

مشخص نیست چه چیزی باعث آسم می شود. برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آسم را افزایش دهند عبارتند از :

  • ژنتیک
  • آلرژی
  • عفونت های تنفسی
  • عوامل محیطی مانند آلودگی

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی آنتی بیوتیک ها برای درمان آسم می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آنتی بیوتیک ها چگونه کار می کنند؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که باکتری ها را از بین می برند و از رشد آن ها جلوگیری می کنند. کشف آنتی بیوتیک ها انقلابی در پزشکی مدرن ایجاد کرد. در مدت کمی بیش از 100 سال از اولین کشف آنتی بیوتیک ها طول عمر انسان 23 سال افزایش یافته است.

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ویروسی، قارچی یا انگلی موثر نیستند. تحقیقات نشان می‌ دهد که عفونت‌ های باکتریایی نقش کوچکی در تشدید علائم آسم دارند در حالی که عفونت‌ های ویروسی نقش اصلی را ایفا می‌ کنند.

پزشکان سعی می کنند از تجویز آنتی بیوتیک های غیرضروری خودداری کنند زیرا می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کنند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که داروهایی که برای از بین بردن رشته های خاصی از باکتری ها طراحی شده اند، دیگر اثربخشی نداشته باشند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از فوری ترین تهدیدها برای سلامت عمومی است. مقاومت آنتی بیوتیکی منجر به حداقل 23000 مرگ در سال در ایالات متحده می شود.

فواید و مزایای آنتی بیوتیک ها برای درمان آسم

بدتر شدن علائم آسم به عنوان حمله آسم شناخته می شود. از نظر تئوری آنتی بیوتیک ها می توانند به کشتن باکتری هایی که در تشدید آسم نقش دارند کمک کنند اما به نظر می رسد که عفونت های باکتریایی درصد کمی از حملات آسم را تشکیل می دهند.

خطرات تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک توسط پزشکان برای آسم ممکن است در بسیاری از موارد بیشتر از فواید آن باشد و محققان شواهد کافی برای توجیه تجویز آنتی بیوتیک در خارج از شرایط خاص مانند عفونت باکتریایی تایید شده پیدا نکرده اند.

در مطالعه‌ ای در سال 2017 که پرونده‌ های پزشکی 100 زن بستری در بیمارستان را بررسی کرد محققان دریافتند که عفونت‌ های تنفسی تقریبا سه چهارم موارد تشدید آسم را تشکیل می دهند.

برای حدود نیمی از این زنان آنتی بیوتیک تجویز شد اما تنها 7 درصد از آن ها برای عفونت باکتریایی مثبت بودند. زنانی که آنتی بیوتیک مصرف کردند به طور متوسط ​​2.35 روز بیشتر در بیمارستان ماندند اما هر دو گروه از زنان نتایج خوبی داشتند.

به همین ترتیب در یک مطالعه بزرگ سال 2020 با 110418 شرکت‌ کننده محققان دریافتند که افراد مبتلا به عفونت‌ های حاد دستگاه تنفسی تحتانی تحت درمان بیش از حد با آنتی‌ بیوتیک قرار گرفتند.

در بررسی سال 2018 از شش مطالعه محققان بررسی کردند که آیا آنتی بیوتیک ها برای افرادی که دچار حملات آسم می شوند بی خطر و مفید هستند یا خیر.

آن ها به این نتیجه رسیدند که پزشکان نباید به طور معمول آنتی بیوتیک برای درمان آسم تجویز کنند.

محققان به شواهد محدودی دست یافتند که نشان می‌ دهد آنتی‌ بیوتیک‌ های تجویز شده در زمان تشدید ممکن است منجر به روزهای بدون علائم بیشتر شود اما یافته‌ ها در بین مطالعات ناسازگار بود. محققان اعتماد کمی به نتایج داشتند.

چه زمانی آنتی بیوتیک توصیه می شود؟

آنتی بیوتیک ها ممکن است به علائم آسم در افراد مبتلا به عفونت تنفسی باکتریایی تایید شده کمک کنند. انواع باکتری های مرتبط با تشدید آسم عبارتند از :

  • مایکوپلاسما پنومونیه
  • هموفیلوس آنفولانزا
  • استرپتوکوک پنومونیه
  • کلامیدیا پنومونیه

آنتی بیوتیک آزیترومایسین گاهی اوقات به عنوان یک گزینه درمانی برای آسم شدید که به درمان های دیگر در دستورالعمل ها پاسخ نمی دهد استفاده می شود.

در مطالعه‌ای در سال 2021 محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌ دهد آنتی‌بیوتیک‌ ها ممکن است علائم را در افراد مبتلا به آسم که درمان آن دشوار است بهبود بخشد.

از 101 نفر مبتلا به آسم در این مطالعه 61.4 درصد به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) هم مبتلا بودند و 77 درصد گفتند که علائم آن ها پس از یک بیماری تنفسی شروع شد.

آیا آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری دیگری مصرف می شوند آسم را بدتر می کنند؟

قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها در اوایل زندگی به ویژه آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های تنفسی ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به آسم در مراحل بعدی زندگی شود.

منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد که این ارتباط در نوزادان و دختران قوی تر است.

در مطالعه‌ ای که در سال 2022 روی جوندگان انجام شد محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌ دهد مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها در دوران نوزادی و کودکی با از بین بردن باکتری های سالم در دستگاه گوارش ممکن است باعث آسم شود.

درمان های موثر آسم

چهار نوع اصلی از داروها برای درمان آسم استفاده می شود که عبارتند از :

  • داروهای تسکین دهنده سریع : داروهای تسکین دهنده سریع معمولا از طریق دستگاه تنفسی تجویز می شوند و فقط برای درمان حملات آسم استفاده می شوند. این نوع داروها شامل بتا آگونیست‌ های کوتاه‌ اثر با شروع سریع و گشاد کننده‌ های برونش آنتی کولینرژیک هستند
  • داروهای کنترل کننده : این داروها برای اصلاح تورم طولانی مدت و مخاط اضافی در راه های هوایی شما استفاده می شوند. این داروها شامل داروهای ضد التهاب، آنتی کولینرژیک ها و گشاد کننده های برونش طولانی اثر هستند
  • ترکیبی از داروهای تسکین دهنده سریع و کنترل کننده : این داروها باعث تسکین کوتاه مدت و بلند مدت علائم آسم می شوند. با این حال آن ها هنوز توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای این منظور تایید نشده اند
  • داروهای بیولوژیک : پزشکان ممکن است داروهای بیولوژیک را زمانی که سایر درمان ها موثر نیستند یا برای کنترل یک محرک خاص تجویز کنند. این داروها با هدف قرار دادن پروتئین های ساخته شده در سیستم ایمنی بدن به نام آنتی بادی التهاب را کاهش می دهند

اجتناب از محرک های آسم نیز ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند. محرک های رایج عبارتند از :

  • استرس
  • ورزش شدید (اما اجتناب از ورزش به طور کلی توصیه نمی شود)
  • برخی از داروها مانند آسپرین
  • دود، آلودگی و سایر عوامل محرک موجود در هوا
  • آلرژن ها مانند گرده، کنه های گرد و غبار یا شوره حیوانات

خلاصه

اکثر دستورالعمل های پزشکی آنتی بیوتیک را برای درمان آسم توصیه نمی کنند مگر زمانی که آسم به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد یا نتایج آزمایش های آزمایشگاهی عفونت باکتریایی را تایید می کند.

عفونت های تنفسی یک محرک رایج برای تشدید حملات آسم هستند اما به نظر می رسد ویروس ها باعث بیشتر عفونت ها می شوند.

استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها می تواند به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کرده و عوارض جانبی ایجاد کند.

منبع : healthline