خواص و مضرات آب معدنی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات آب معدنی
خواص و مضرات آب معدنی

آب معدنی از مخازن و چشمه‌های زیرزمینی طبیعی به دست می‌ آید.

می تواند سرشار از چندین ماده معدنی ضروری از جمله کلسیم، منیزیم و سدیم باشد. بنابراین نوشیدن آب معدنی ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمان آب معدنی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آب معدنی چیست؟

برخلاف انواع دیگر آب، آب معدنی (به انگلیسی : Mineral Water) در منبع به صورت بطری بسته بندی می شود و حاوی مواد معدنی طبیعی و سایر عناصر کمیاب است.

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، آب معدنی نباید کمتر از 250 قسمت در میلیون (ppm) مواد جامد محلول – یا مواد معدنی و عناصر کمیاب – از منبع داشته باشد. افزودن مواد معدنی در طول بسته بندی مجاز نیست.

آب معدنی گازدار بر خلاف نوشابه ها به طور طبیعی گازدار است اما افزودن یا حذف گاز دی اکسید کربن (CO2) در طول بسته بندی مجاز است.

آب معدنی همچنین ممکن است برای از بین بردن مواد سمی مانند آرسنیک تصفیه شود.

همانطور که از نام آن پیداست، آب معدنی می تواند حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و سایر ترکیبات طبیعی از جمله منیزیم، کلسیم، بی کربنات، سدیم، سولفات، کلرید و فلوراید باشد.

انواع و مقدار مواد معدنی بستگی به این دارد که آب از کجا می آید. در نتیجه مزایا و طعم آب معدنی برای سلامتی بسیار متفاوت است.

در نهایت در حالی که آب لوله کشی می تواند برخی از مواد معدنی را فراهم کند، آب معدنی به طور کلی حاوی مقادیر بیشتر این ترکیبات است.

فواید و مزایای آب معدنی برای سلامتی بدن

1. ممکن است سلامت استخوان را تقویت کند

مصرف کافی کلسیم برای سلامت استخوان ها در تمام مراحل زندگی مهم است، زیرا به رشد و نگهداری استخوان کمک می کند.

ثابت شده است که آب معدنی منبع خوبی از کلسیم است. در واقع مطالعات نشان داده اند که بدن شما می تواند کلسیم آب معدنی را به همان اندازه کلسیم محصولات لبنی جذب کند.

یک مطالعه روی 255 زن یائسه نشان داد آن هایی که به طور منظم آب معدنی غنی از کلسیم می نوشند، تراکم توده استخوانی بیشتری نسبت به کسانی که آب با سطوح پایین کلسیم می نوشند، دارند.

علاوه بر این بی کربنات و منیزیم موجود در آب معدنی نیز ممکن است از استخوان های قوی حمایت کنند.

2. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که سطوح ناکافی کلسیم و منیزیم ممکن است به فشار خون بالا منجر شود که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

یک مطالعه اخیر، آب آشامیدنی سرشار از منیزیم و کلسیم را با کاهش سطوح فشار خون بالا مرتبط می داند.

با توجه به اینکه آب معدنی می تواند منبع خوبی برای هر دوی این مواد مغذی باشد، نوشیدن آن ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند به خصوص در افرادی که سطح فشار خون آن ها بالا است.

یک مطالعه 4 هفته ای بر روی 70 بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که نوشیدن حداقل 1 لیتر آب معدنی طبیعی در روز به طور قابل توجهی سطح فشار خون را کاهش می دهد.

با این حال مروری بر 20 مطالعه که به بررسی تاثیر آب معدنی بر فشار خون پرداخته بودند، نتایج متناقضی را نشان داد. بنابراین مطالعات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین نوشیدن آب معدنی و فشار خون مورد نیاز است.

3. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

آب معدنی گازدار ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

دو مطالعه بر روی زنان یائسه نشان داد که نوشیدن روزانه 0.5 تا 1 لیتر آب معدنی گازدار به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL شد.

منیزیم موجود در این آب ممکن است برای سلامت قلب نیز مفید باشد زیرا یک مطالعه سطوح بالاتر منیزیم در آب را با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط دانسته است.

در حالی که این نتایج امیدوار کننده هستند، مطالعات طولانی مدت بیشتری برای تعیین اینکه چگونه نوشیدن آب معدنی بر معیارهای سلامت قلب تاثیر می گذارد، مورد نیاز است.

4. می تواند به درمان یبوست کمک کند

آب معدنی غنی از منیزیم نیز ممکن است به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که منیزیم آب را به داخل روده می کشد و ماهیچه های روده را شل می کند. این عمل مدفوع را نرم‌ تر و دفع آن را راحت‌ تر می‌ کند.

یک مطالعه 6 هفته ای روی 106 فرد مبتلا به یبوست نشان داد که نوشیدن 500 میلی لیتر منیزیم و آب معدنی غنی از سولفات در روز به طور قابل توجهی دفعات حرکات روده و قوام مدفوع را بهبود می بخشد.

با این اوصاف به خاطر داشته باشید که مصرف مایعات کافی – بدون در نظر گرفتن محتوای مواد معدنی – هضم را بهبود می بخشد و به حفظ حرکات منظم روده کمک می کند.

عوارض و مضرات آب معدنی

اگرچه نوشیدن آب معدنی برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، برخی از مارک ها ممکن است برای کسانی که به رژیم غذایی کم سدیم نیاز دارند، سدیم زیادی داشته باشند.

علاوه بر این برخی نگرانی‌ ها در مورد محتوای میکروپلاستیک آب معدنی در بطری‌ های پلاستیکی وجود دارد.

در حالی که اثرات درازمدت میکروپلاستیک‌ ها بر سلامتی هنوز ناشناخته است، مطالعات اولیه حیوانات و لوله‌ های آزمایش نشان می‌ دهد که این ذرات کوچک می‌ توانند در بدن شما جمع شوند و التهاب را افزایش دهند.

در نهایت آب معدنی گازدار اسیدی تر از آب معمولی است و قرار گرفتن در معرض اسید ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند.

در حالی که تحقیقات محدود است، یک مطالعه نشان داد که آب معدنی گازدار فقط اندکی بیشتر از آب معمولی به مینای دندان آسیب می رساند – و صد برابر کمتر از نوشابه های شیرین آسیب می رساند.

خلاصه

آب معدنی به طور مستقیم در منبع بسته بندی می شود و اغلب حاوی مواد معدنی ضروری به ویژه کلسیم و منیزیم است.

در حالی که ترکیب دقیق مواد معدنی بستگی به این دارد که آب از کجا می آید، نوشیدن آب معدنی ممکن است چندین فواید سلامتی داشته باشد.

با این حال راه های دیگری برای به دست آوردن این مواد معدنی وجود دارد. بنابراین انتخاب بین آب شیر و آب معدنی باید با توجه به اینکه کدام نوع را بیشتر دوست دارید تعیین کنید.

همچنین بخوانید : خواص دتاکس واتر یا آب سم زدا چیست؟

منبع : healthline