7 خاصیت شگفت انگیز روغن بادام برای پوست صورت

خواص روغن بادام برای پوست صورت
خواص روغن بادام برای پوست صورت

بادام فقط برای میان وعده یا افزودن به آجیل ها نیست. استفاده از روغن بادام به طرق مختلف می تواند برای پوست شما مفید باشد.

در شیوه های قدیمی چینی و آیورودا قرن هاست که از روغن بادام برای تسکین و لطافت پوست و درمان زخم ها و بریدگی های جزئی استفاده می شود. امروزه یافتن روغن بادام در طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و زیبایی امری کاملا طبیعی است.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید روغن بادام برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید.

مواد مغذی روغن بادام

به طور کلی دو نوع روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ به بازار عرضه می شود. روغن بادام شیرین نوعی است که برای پوست شما مناسب تر است و شامل مواد مغذی زیر می باشد :

ویتامین A : ویتامین A توسط رتینول در بدن شکل می گیرد که توانایی تحریک تولید سلول های پوستی جدید و کاهش خطوط در صورت و ایجاد پوستی یک دست را دارد.

ویتامین E : این ماده مغذی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند به جلوگیری از آسیب های سلولی کمک کند. همچنین آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش (UV) در پوست را کاهش می دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 : این مواد مغذی می توانند به جلوگیری از پیری زودرس و محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک کنند.

روی : این ماده مغذی ضروری برای بهبود آکنه یا سایر زخم های صورت مناسب است. با این حال، لازم به ذکر است که روی به صورت خوراکی و مکمل بیشتر برای این منظور موثر است. البته به هیچ وجه نباید بصورت خودسرانه از مکمل ها استفاده کنید و حتما قبل از آن با یک پزشک متخصص پوست مشورت نمایید.

فواید و مزایای روغن بادام برای پوست صورت

اگرچه تحقیقات زیادی وجود دارد که فواید خوردن بادام را بازگو می کند، اما شواهد علمی کمتری در مورد مزایای استفاده از روغن بادام بر روی پوست وجود دارد.

با این حال، طبق برخی مطالعات بالینی و شواهد تجربی، استفاده از روغن بادام بر روی پوست می تواند فواید زیر را داشته باشد :

  • پف و حلقه های زیر چشم را کاهش می دهد : چون روغن بادام خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش تورم پوست کمک کند
  • رنگ پوست را بهبود می بخشد : با توجه به آن که روغن بادام خواص نرم کنندگی دارد، می تواند به بهبود رنگ چهره و پوست کمک کند
  • خشکی پوست را درمان می کند : قرن هاست که از روغن بادام برای درمان بیماری های خشکی پوست، از جمله اگزما و پسوریازیس استفاده می شود
  • آکنه را درمان می کند : با اینکه روغن بادام یک چربی طبیعی دارد و نرم کننده است، اما محتوای اسید چرب روغن بادام می تواند چربی اضافی پوست را از بین ببرد. همچنین رتینوئیدهای موجود در روغن بادام می توانند آکنه را کاهش داده و باعث بهبود گردش خون در سلول ها شوند
  • آسیب های نور خورشید را درمان می کند : مطالعات حیوانی نشان داده اند که ویتامین E، یکی از مواد مغذی موجود در روغن بادام، می تواند به کاهش آسیب پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش کمک کند
  • اسکار را بهبود می بخشد : در طب باستان چینی و آیورودا از روغن بادام استفاده می کردند تا بتوانند جای زخم را کاهش دهند. درواقع محتوای ویتامین E موجود در این روغن می تواند به صاف شدن پوست کمک کند
  • باعث کاهش ترک پوستی می شود : طبق یک مطالعه در سال 2016، روغن بادام شیرین می تواند یک درمان موثر برای جلوگیری و کاهش علائم ترک پوستی و پیری پوست باشد

عوارض و مضرات روغن بادام برای پوست صورت

معمولا استفاده از روغن بادام بر روی پوست شما بی خطر است. با این حال، برخی اقدامات احتیاطی ایمنی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید که به شرح زیر می باشند :

اگر به آجیل حساسیت دارید، از استفاده روغن بادام بر روی پوست خودداری کنید.

اگر قبلا هرگز از روغن بادام روی پوست خود استفاده نکرده اید، قبل از استفاده از صورت، یک تست پچ انجام دهید. با آغشته کردن مقدار کمی روغن بادام به داخل مچ دست یا آرنج خود می توانید تست پچ را انجام دهید. اگر ظرف چند ساعت هیچ نشانه ای از قرمزی، خارش، سوزش یا تورم وجود نداشته باشد، استفاده از روغن برای پوست شما بی خطر است.

چگونه از روغن بادام استفاده کنیم؟

چند روش مختلف برای استفاده از روغن بادام بر روی صورت وجود دارد. برخی افراد دوست دارند از آن به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنند. در واقع، این روغن، یک ماده رایج در بسیاری از محصولات پاک کننده آرایش طبیعی روغن بادام است.

بنابراین روغن بادام را می توانید در یک شوینده یا مرطوب کننده ریخته و از خواص آن بهره مند شوید.

پاک کننده آرایش

برای استفاده از روغن بادام به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی از آن به اندازه یک آب نبات کوچک را به کف دست خود بمالید.

با استفاده از نوک انگشتان، روغن را به آرامی به مناطقی که می خواهید آرایش را پاک کنید، بزنید و بعد با پد یا پنبه و یا آب گرم آرایش خود را پاک نمایید.

روغن حامل

همچنین روغن بادام به عنوان روغن حامل شناخته می شود. به این معنی که این روغن توانایی انتقال روغن های اساسی دیگر به عمق پوست را دارد.

به همین دلیل شما می توانید روغن بادام را با یک روغن ضروری که به نفع پوست باشد مانند روغن گل رز، اسطوخودوس، گل شمعدانی و روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از استفاده بر روی صورت، حتما اسانس را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود آزمایش کنید.

به هر اونس (29.5 میلی لیتر) روغن بادام چند قطره روغن اساسی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط روغن را به پوست مرطوب بمالید و با آب گرم بشویید. از آنجا که این مخلوط یک پاک کننده روغنی است، ممکن است لازم باشد دو بار پوستتان را بشویید تا بقایای آن پاک شود.

مرطوب کننده

می توانید از روغن بادام به عنوان روغن مرطوب کننده استفاده کنید. برای این کار، پوست خود را مثل همیشه بشویید و خشک کنید.

سپس، مقدار کمی روغن بادام، تقریبا به اندازه نصف یک سکه را به آرامی با نوک انگشتان روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا در پوست شما جذب شود. اگر از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، نیازی به شستشو نیست.

خلاصه

هزاران سال است که از روغن بادام برای تسکین، لطافت و ترمیم پوست استفاده می شود. به دلیل خواص ضد التهابی، نرم کنندگی و همچنین مواد مغذی زیادی که دارد، امروزه نیز همچنان یکی از عناصر محبوب مراقبت از پوست است.

به طور کلی این ماده بی خطر تلقی می شود، اما اگر به آجیل حساسیت دارید از روغن بادام روی پوست خود استفاده نکنید. همچنین اگر قبلا هرگز روغن بادام را امتحان نکرده اید، قبل از استفاده از آن روی صورت خود، یک تست پچ انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید روغن بادام برای پوست شما مناسب باشد، می توانید قبل از استفاده با یک پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن بادام برای موی سر

منبع: healthline