عوارض و مضرات خوردن آب سرد برای سلامتی بدن چیست؟

مضرات خوردن آب سرد
مضرات خوردن آب سرد

هیدراته ماندن فواید ثابت شده ای برای سلامتی روحی و جسمی شما دارد.

آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می کند که مردان 19 سال و بالاتر 3.7 لیتر آب در روز (15.5 فنجان) و زنان 19 سال و بالاتر 2.7 لیتر در روز (11.5 فنجان) مصرف کنند.

برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب سرد عادت بدی است که می تواند به سلامتی شما در درازمدت آسیب برساند. این باور مبتنی بر این ایده است که نوشیدن آب سرد معده شما را منقبض می کند و هضم غذا را سخت تر می کند.

برخی از مردم همچنین معتقدند که اگر آب نزدیک به دمای یخ یا کمتر از 4 درجه سانتیگراد می نوشید، بدن شما برای حفظ دمای داخلی 37 درجه سانتیگراد باید سخت تر کار کند.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات نوشیدن آب سرد برای سلامتی بدن و همچنین فواید و خواص آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات خوردن آب سرد برای سلامتی بدن

نوشیدن آب سرد بدن شما را به گونه‌ ای تحت تاثیر قرار می‌ دهد که ممکن است پیش‌ بینی نکنید.

یک مطالعه قدیمی‌ در سال 1978 با مشارکت 15 نفر نشان داد که نوشیدن آب سرد باعث ضخیم‌ تر شدن مخاط بینی و کند شدن عبور آن از مجرای تنفسی می‌ شود.

در مقایسه محققان دریافتند که سوپ مرغ و آب داغ به افراد کمک می کند راحت تر نفس بکشند. اگر در تلاش برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید نوشیدن آب سرد ممکن است احتقان شما را بدتر کند.

برخی از شرایط سلامتی وجود دارد که نوشیدن آب سرد می تواند آن ها را تشدید کند. تحقیقاتی که در سال 2001 انجام شد، نوشیدن آب سرد را با تحریک میگرن در افرادی که قبلا میگرن را تجربه کرده‌ اند، مرتبط دانست.

بر اساس یک مطالعه در سال 2012 درد مربوط به آشالازی مری – وضعیتی که توانایی بدن شما را برای عبور غذا از طریق مری محدود می کند – می تواند با نوشیدن آب سرد همراه با غذا بدتر شود.

در طب سنتی چینی اعتقاد بر این است که نوشیدن آب سرد با غذای گرم باعث عدم تعادل بدن می شود. به طور معمول وعده های غذایی در فرهنگ چینی با آب گرم یا چای داغ سرو می شوند. این باور در چندین فرهنگ دیگر در سراسر جهان منعکس شده است.

برخی از افراد اعتقاد مشابهی دارند که نوشیدن آب سرد در یک روز گرم به خنک شدن بدن شما کمک نمی کند. تحقیقات کافی برای نتیجه گیری درست یا نادرست بودن هر یک از این باورها وجود ندارد.

فواید و مزایای نوشیدن آب سرد برای بدن

نوشیدن آب سرد فوایدی برای سلامتی بدن دارد.

طبق یک مطالعه در سال 2012 نوشیدن آب سرد در حین ورزش می تواند به کاهش گرمای بیش از حد بدن کمک کرده و جلسات تمرینی شما را موفق تر کند. این احتمالا به این دلیل است که نوشیدن آب سرد باعث می‌شود بدن شما دمای پایین‌ تری داشته باشد.

آیا نوشیدن آب سرد می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند؟

نوشیدن آب ساده بدون توجه به دما با مصرف کالری کمتر در طول روز مرتبط است.

نوشیدن آب به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی های شیرین برای هضم غذا مفید است و به کاهش وزن کمک می کند حتی اگر آبی که می نوشید سرد باشد.

نوشیدن آب سرد ممکن است به شما کمک کند در حین هضم مقداری کالری اضافی بسوزانید زیرا بدن شما برای حفظ دمای اصلی خود باید سخت‌تر کار کند. اما بعید نیست که نوشیدن آب سرد یک ابزار قدرتمند برای کاهش وزن باشد.

آیا خوردن آب گرم بهتر از آب سرد است؟

نوشیدن آب گرم می تواند به موارد زیر کمک کند :

  • بهبود هضم غذا
  • بهبود گردش خون
  • دفع سریع تر سموم بدن

نوشیدن آب گرم یا آب داغ می تواند باعث کاهش احساس تشگی در شما شود. این می تواند در روزهایی که بدن شما سعی می کند با از دست دادن آب از طریق تعریق خنک بماند خطرناک باشد. اگر تصمیم به نوشیدن آب گرم دارید توجه داشته باشید که ممکن است آنطور که باید تشنگی را احساس نکنید.

خلاصه

برخی از افراد ممکن است از نوشیدن آب سرد خودداری کنند. نوشیدن آب سرد اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید یا اگر بیماری مزمنی دارید که منجر به هضم کندتر غذا می شود ایده خوبی نیست.

اما در حالی که برخی فرهنگ ها نوشیدن آب سرد را به عنوان یک خطر قابل توجه برای سلامتی می دانند تحقیقات زیادی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. با این حال نوشیدن آب گرم فواید زیادی دارد.

نوشیدن آب سرد همان فواید نوشیدن آب معمولی با دمای اتاق را دارد و به هیدراته نگه داشتن و احساس شادابی شما کمک می کند.

اگر نگران هضم خود هستید سعی می‌ کنید وزن خود را متعادل نگه دارید یا اگر احساس می‌ کنید که ممکن است دائما آب بدن تان کم شود با پزشک صحبت کنید.

همچنین بخوانید : کم آبی بدن چیست؟

منبع : healthline