جدول ارزش غذایی آب و آب معدنی (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی آب
جدول ارزش غذایی آب

آب برای زندگی ضروری است زیرا به تنظیم دمای بدن، روان کردن مفاصل، حفظ حجم خون، دفع سموم از بدن و انتقال مواد مغذی به داخل بدن کمک می کند. بدن یک بزرگسال حدود 55 تا 60 درصد آب است اما در کودکان و نوزادان، این مقدار بیشتر است.

کمبود آب مصرفی یا افزایش از دست دادن آب (به عنوان مثال از طریق تعریق) منجر به کم آبی بدن می شود که می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب لوله کشی و آب معدنی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی آب

یک فنجان (237 گرم) آب ساده
مقدار
کالری0
کربوهیدرات0
فیبر0
پروتئین0
چربی0
قند0
سدیم9.5 میلی گرم

ارزش غذایی آب معدنی

یک فنجان (237 گرم) آب معدنی
مقدار
کالری0
کربوهیدرات0
فیبر0
پروتئین0
چربی0
قند0
سدیم4.7 میلی گرم
کلسیم2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیم1 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

کربوهیدرات ها

آب آشامیدنی حاوی هیچ گونه کربوهیدرات، شکر، فیبر یا نشاسته نیست مگر اینکه طعم دهنده هایی مانند آبمیوه ها به آن اضافه شده باشد.

چربی

آب آشامیدنی بدون چربی است.

پروتئین

آب آشامیدنی منبع پروتئین نیست.

ویتامین ها و مواد معدنی

برخی از آب ها بسته به منبع و فیلتر یا مقطر بودن یا نبودن شان دارای مواد معدنی مانند کلسیم، فلوراید، آهن، پتاسیم یا سدیم هستند. برخی از محصولات آب طعم دار حاوی ویتامین ها یا الکترولیت های اضافه شده هستند.

فواید و مزایای آب برای سلامتی

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز تضمین می کند که آب کافی برای عملکردهای ضروری بدن دریافت می کنید. نوشیدن آب به تنظیم دمای بدن و خنک نگه داشتن شما در محیط های گرم کمک می کند.

مرکز پزشکی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می کند که زنان بالغ روزانه حدود 2.7 لیتر یا 11.5 فنجان آب و مردان حدود 3.7 لیتر یا 15.5 فنجان آب مصرف کنند. این شامل تمام منابع آب از جمله نوشیدنی هایی که می نوشید و غذاهایی که می خورید می شود.

1. از کم آبی بدن جلوگیری می کند

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که حتی سطوح خفیف کم‌ آبی بدن می‌ تواند عملکرد فیزیکی را مختل کند یا حداقل باعث شود که احساس کنید برای انجام کارها به تلاش بیشتری نیاز دارید. از دست دادن آب بدن گاهی اوقات می تواند باعث سردرد شود.

بیشتر اوقات و تا زمانی که سالم هستید، تشنگی می تواند راهنمای شما باشد بنابراین اگر تشنه هستید باید آب بیشتری بنوشید. این امکان وجود دارد که مکانیسم های تشنگی در برخی از افراد مسن یا در حین ورزش شدید به خوبی کار نکنند.

اگر در مناطق گرم هستید یا اگر از نظر بدنی فعال هستید مانند هنگام ورزش سخت یا یک کار سخت به آب بیشتری نیاز دارید و باید قبل از تشنگی آب بنوشید. افرادی که باردار یا شیرده هستند نیز به آب بیشتری نیاز دارند.

2. دمای بدن را تنظیم می کند

یکی از وظایف مهم آب در بدن تنظیم دما است. به عنوان مثال تعریق یک راه کارآمد برای خنک کردن بدن در زمانی که بیش از حد گرم است می باشد.

3. می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

سطوح خفیف کم آبی می تواند بر عملکرد شناختی و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد بنابراین نوشیدن آب کافی برای عملکرد مغز شما نیز مفید است.

یک مطالعه نشان داد که تنها 2 درصد کم آبی بدن باعث اختلال در برخی عملکردهای شناختی می شود.

4. به سم زدایی بدن کمک می کند

کلیه ها از آب برای تولید ادرار استفاده می کنند که به بدن کمک می کند تا از شر مواد سمی خلاص شود. هیدراته ماندن به کلیه ها کمک می کند کارآمدتر کار کنند.

5. هضم غذا را بهبود می بخشد

آب برای عملکرد دستگاه گوارش مهم است. معده برای ایجاد ترشحات گوارشی به آب نیاز دارد. هیدراتاسیون ناکافی می تواند باعث یبوست شود.

6. آسم ناشی از ورزش را کاهش می دهد

شواهد بالینی قوی نشان می دهد که مصرف کم مایعات با آسم ناشی از ورزش مرتبط است. آسم ناشی از ورزش زمانی اتفاق می افتد که در آن فعالیت بدنی باعث ایجاد علائم آسم مانند خس خس سینه و تنگی نفس می شود.

7. به مدیریت وزن کمک می کند

از آنجایی که آب بدون کالری است، نوشیدن آب به جای نوشیدنی های پرکالری می تواند به کاهش یا حفظ وزن شما کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید تا کالری کمتری مصرف کنید.

عوارض و مضرات آب

آلرژی به آب بسیار نادر اما ممکن است. این بیماری کهیر آکواژنیک نامیده می شود. افراد مبتلا به این بیماری هنگام نوشیدن آب یا تماس با آن دچار کهیر خارش دار می شوند. از آنجایی که آب برای زندگی ضروری است درمان برای مدیریت این بیماری ضروری است.

نوشیدن بیش از حد آب ممکن اما در شرایط عادی بعید است. نوشیدن بیش از حد آب به سرعت منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی یا مسمومیت با آب می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سطح سدیم در خون شما خیلی سریع کاهش می یابد و شما را بیمار می کند.

هیپوناترمی یک اورژانس پزشکی است و می تواند کشنده باشد. این عارضه می تواند در دوندگان ماراتن و سایر ورزشکاران استقامتی که آب زیادی می نوشند رخ دهد.

انواع آب

می توانید آب آشامیدنی را از شیر آب (آب لوله کشی) خود تهیه کنید یا آن را به صورت آب معدنی خریداری کنید.

آب معدنی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم می شود و باید به اندازه آب لوله کشی تمیز و ایمن باشد. آب معدنی ممکن است گازدار، تقطیر شده، خالص یا فیلتر شده باشد یا ممکن است حاوی مواد معدنی از منابع زیرزمینی باشد. برخی آب معدنی ها دارای مواد افزودنی مانند اکسیژن یا پروتئین هستند.

اضافه کردن چند قطره طعم دهنده، آب شما را به چیز دیگری تبدیل نمی کند یا کالری قابل توجهی به آن اضافه نمی کند. در واقع اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، اضافه کردن کمی طعم دهنده راه خوبی برای نوشیدن بیشتر آب است.

تقریبا هر چیزی که مایع باشد آب محسوب می شود. حتی غذاهای خشک مانند نان تست یا کراکر نیز کمی آب دارند. برخی از غذاها مانند سوپ و هندوانه نسبت به بقیه آب بیشتری دارند.

حدود 20 درصد از آب مصرفی شما از غذاهایی است که می خورید (اگر معمولا میوه ها و سبزیجات زیادی می خورید این میزان افزایش می یابد) و حدود 80 درصد مستقیما از مایعات مانند آب، شیر، نوشابه ها، آبمیوه ها و حتی نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه تامین می شود.

روش های نگهداری آب

به طور کلی، آب لوله کشی در ایالات متحده برای نوشیدن بسیار ایمن است. این آب توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تنظیم می شود و به طور مکرر آزمایش می شود تا مطمئن شود که عاری از باکتری و آلاینده است.

اگر آب آشامیدنی خود را از یک چاه خصوصی تهیه می کنید، مهم است که آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که سالم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند حداقل سالی یک بار آزمایش آب چاه انجام شود.

آب معدنی ممکن است با تاریخ فروش همراه باشد، اما به طور کلی مدت زمان زیادی دوام خواهد داشت. پس از گذشت حدود یک سال ممکن است طعم کمی تغییر کند اما آب همچنان برای نوشیدن بی خطر خواهد بود.

اگر آب لوله کشی خود را بطری می کنید، از یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی تمیز استفاده کنید و هر 6 ماه آن را عوض کنید.

روش های نوشیدن آب بیشتر

مشکلی ندارد که طعم آب را تقویت کنید تا برای شما خوش طعم تر باشد. جدا از طعم دهنده های تجاری بدون شکر، با اضافه کردن یک یا دو تکه لیموترش به یک لیوان آب سرد، آب را طعم دار کنید.

شما می توانید برای طعم دار کردن آب از توت فرنگی ورقه شده، خیار یا سبزی های تازه استفاده کنید.

وقتی هوا سرد است و چیزی گرم می خواهید، دمنوش گیاهی یا آب داغ با لیموترش درست بخورید.

اگر نوشیدنی گازدار می خواهید، آب گازدار را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب معدنی چیست؟

منبع : verywellfit