ماست برای کلسترول خون مفید است یا مضر؟

خواص ماست برای کلسترول خون بالا
خواص ماست برای کلسترول خون بالا

ماست یک میان وعده ی سالم برای بسیاری از افراد است زیرا حاوی پروبیوتیک های مفید می باشد، منبع عالی پروتئین و ویتامین است، قند کمی دارد و شما را سیر نگه می دارد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی ماست برای کاهش کلسترول خون بالا آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آیا ماست می تواند کلسترول خون بالا را کاهش دهد؟

مطالعات متعددی تاثیر خوردن ماست بر سطح کلسترول خون را بررسی کرده اند.

مطالعه‌ ای در سال 2013 مصرف ماست را با کاهش فشار خون بالا و سطح کلسترول خون بالا مرتبط دانست.

در این مطالعه به نظر می‌ رسد افرادی که ماست می‌ خورند نسبت به کسانی که ماست نمی‌ خورند، پروفایل متابولیک بهتری دارند. این بدان معناست که آن ها شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و همچنین تری گلیسیرید، گلوکز ناشتا، انسولین و فشار خون پایین تری داشتند.

همچنین شرکت کنندگان در این مطالعه سطوح بالاتری از لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب را نشان دادند.

تحقیقات دیگر توانایی ماست در کاهش کلسترول را با محتوای پروبیوتیک آن مرتبط دانسته است مانند یافته های یک مطالعه بریتانیایی که نشان داد مصرف روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک باعث کاهش مولکول های کلیدی حاوی کلسترول در خون و همچنین کاهش سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شود.

این مطالعه قادر به تعیین اینکه آیا اثرات مثبت بر روی کلسترول خون ناشی از خود پروبیوتیک هاست یا خود ماست یا ترکیبی از هر دو، نبود.

ارزش غذایی انواع ماست ها

اگرچه این یافته های مربوط به خوص ماست در کاهش کلسترول خون بالا به هیچ وجه قطعی نیستند، بدون شک برخی از مزایای سلامتی دیگر برای خوردن ماست وجود دارد. ماست منبع عالی از پروبیوتیک‌ های سالم، مواد مغذی و ویتامین‌ های حیاتی و پروتئین عضله‌ ساز است.

با این حال ابتدا مهم است که تفاوت‌ های انواع ماست را درک کنید. برخی از ماست ها مملو از قند هستند و این قطعا برای ما خوب نیست. در حالی که برخی از مردم اصرار دارند که ماست پرچرب بهترین انتخاب است، انواعی وجود دارد که بدون چربی یا 2 درصد چربی هستند (چربی می‌ تواند بر سطح کلسترول نیز تاثیر بگذارد).

یک فنجان ماست ساده تهیه شده با شیر کامل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری : 104
  • قند : 7.9 گرم
  • چربی : 5.5 گرم

یک فنجان ماست یونانی حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 194
  • قند : 19.4 گرم
  • چربی : 5.7 گرم

یک فنجان ماست یونانی بدون چربی حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 100
  • شکر : 5.5 گرم
  • چربی : 0.7 گرم

توجه داشته باشید که قند موجود در ماست های ساده از لاکتوز – قندی که به طور طبیعی در شیر یافت می شود، به دست می آید. این را با ماست میوه ای مقایسه کنید که حاوی حدود 12 گرم قند اضافه شده علاوه بر قند خود ماست است یعنی 3 قاشق چای خوری قند به آن وعده ماست اضافه شده است.

به گفته ی کلینیک کلیولند، ماست ساده بدون چربی سالم ترین انتخاب است، چه ساده باشد و چه یونانی. ماست یونانی حاوی پروتئین بیشتری است که می‌ تواند شما را برای مدت طولانی‌ تری سیر کند اما هر دو نوع ماست دارای پروتئین، پروبیوتیک و کلسیم بسیار خوبی هستند.

از سوی دیگر، ماست‌ های میوه‌ ای حاوی کالری اضافی هستند و اغلب حاوی بیش از سه برابر بیشتر از انواع ساده قند اضافه شده هستند.

چه نوع ماستی سالم تر است؟

بسیاری از مردم به جای خرید ماست های طعم دار که ممکن است قند زیادی به آن ها اضافه شده باشد، راه های جالبی برای طعم دادن به انواع ماست ساده پیدا کرده اند.

شما می توانید مقداری میوه تازه، میوه خشک یا کمی شیرین کننده دیگر را به ماست خود اضافه کنید. حتی اگر یک شیرین کننده قندی مانند عسل یا شهد آگاو را به ماست خود اضافه کنید، به احتمال زیاد به اندازه نمونه های فروشگاهی نمی شود.

نوشیدنی های ماست نیز وجود دارند که مانند اسموتی هستند و روشی متفاوت برای مصرف ماست ارائه می دهند. باز هم به محتوای شکر آن ها توجه کنید.

اینکه آیا ماست واقعا می تواند کلسترول را کاهش دهد یا نه ممکن است مشخص نباشد، اما ماست بدون شک فواید بی شماری برای سلامتی بدن دارد.

همچنین بخوانید : آیا ماست برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline