خواص نوشیدن آب داغ برای سلامتی بدن چیست؟

خواص نوشیدن آب داغ
خواص نوشیدن آب داغ

نوشیدن آب چه سرد باشد و چه گرم بدن شما را سالم و هیدراته نگه می دارد.

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب داغ در مقایسه با نوشیدن آب سرد می تواند به بهبود هضم غذا، رفع احتقان و حتی آرامش کمک کند.

بیشتر فواید آب داغ برای سلامتی بر اساس گزارشات حکایتی است زیرا تحقیقات علمی کمی در این زمینه وجود دارد. با این حال بسیاری از مردم مزایای نوشیدن آب داغ ناشتا و قبل از خواب را گزارش کرده اند.

هنگام نوشیدن نوشیدنی‌ های داغ دمای 54 تا 71 درجه سانتی‌گراد توصیه می شود. دمای بالاتر از این می تواند باعث سوختگی شود.

برای تقویت بیشتر سلامتی مقداری منبع ویتامین C مانند کمی لیموترش را به آب داغ اضافه کنید.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی نوشیدن آب داغ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای نوشیدن آب داغ برای سلامتی بدن

1. ممکن است گرفتگی بینی را برطرف کند

یک فنجان آب داغ بخار ایجاد می کند. نگه داشتن یک فنجان آب داغ و استنشاق عمیق این بخار ملایم ممکن است به شل شدن سینوس های مسدود شده و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک کند.

از آنجایی که در سرتاسر سینوس ها و گلو غشاهای مخاطی دارید، نوشیدن آب داغ ممکن است به گرم شدن آن ناحیه و تسکین گلودرد ناشی از تجمع مخاط کمک کند.

بر اساس یک مطالعه قدیمی‌ در سال 2008 یک نوشیدنی داغ مانند چای باعث تسکین سریع آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و خستگی می‌ شود.

2. ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند

نوشیدن آب به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند. همانطور که آب در معده و روده شما حرکت می کند، بدن بهتر می تواند مواد زائد را دفع کند.

برخی بر این باورند که نوشیدن آب داغ برای فعال کردن دستگاه گوارش موثرتر است. تئوری این است که آب داغ می‌ تواند غذایی که خورده‌ اید و بدن شما در هضم آن دچار مشکل شده را حل کرده و از بین ببرد.

تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزیت مورد نیاز است اگرچه یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که آب داغ ممکن است اثرات مطلوبی بر حرکات روده و دفع گاز بعد از جراحی داشته باشد.

در ضمن اگر احساس می کنید که نوشیدن آب داغ به هضم غذا کمک می کند، استفاده از آن به عنوان یک درمان ضرری ندارد.

3. ممکن است عملکرد سیستم عصبی مرکزی را بهبود بخشد

دریافت نکردن آب کافی – گرم یا سرد – می تواند اثرات منفی بر عملکرد سیستم عصبی شما داشته باشد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز تاثیر بگذارد.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان داده است که نوشیدن آب می تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را بهبود بخشد.

این تحقیق نشان داد که نوشیدن آب فعالیت مغز شرکت کنندگان را در طول فعالیت های سخت افزایش و اضطراب را کاهش می دهد.

4. ممکن است به رفع یبوست کمک کند

کم آبی یکی از علل شایع یبوست است. در بسیاری از موارد نوشیدن آب راهی موثر برای تسکین و پیشگیری از یبوست است. هیدراته ماندن به نرم شدن مدفوع کمک می کند و دفع آن را آسان تر می کند.

نوشیدن آب داغ به طور منظم ممکن است به بهبود حرکات روده شما کمک کند.

5. شما را هیدراته نگه می دارد

اگرچه برخی از شواهد نشان می دهد که آب خنک برای آبرسانی بدن بهتر است اما نوشیدن آب در هر دمایی به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند.

متخصصان توصیه می کنند که زنان روزانه 2.3 لیتر آب و مردان روزانه 3.3 لیتر آب دریافت کنند. این ارقام شامل آب از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و هر چیزی است که آب دارد.

اگر باردار یا شیرده هستید، درگیر فعالیت های شدید یا کار در یک محیط گرم هستید به آب بسیار بیشتری نیاز دارید.

سعی کنید روز خود را با یک وعده آب داغ شروع کنید و با یک فنجان آب داغ به پایان برسانید چون بدن شما برای انجام هر عملکرد ضروری به آب نیاز دارد.

6. لرز ناشی از سرما را کاهش می دهد

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد در حالی که واکنش طبیعی بدن در شرایط سرد لرزیدن است نوشیدن مایعات گرم می تواند به کاهش لرز کمک کند.

محققان دریافتند که نوشیدن آب داغ به سرعت به افراد کمک می‌ کند تا کار کمتری برای حفظ دمای بدن خود انجام دهند. این مطالعه اشاره می کند که آب داغ می تواند برای افرادی که در شرایط سرد کار یا ورزش می کنند مفید باشد.

7. گردش خون را بهبود می بخشد

جریان خون سالم بر همه چیز از فشار خون گرفته تا خطر بیماری قلبی عروقی تاثیر می گذارد.

دوش آب گرم به اندام‌ های گردش خون شما – شریان‌ ها و سیاهرگ‌ ها – کمک می‌ کند تا خون را به طور موثرتری در سراسر بدن منتقل کنند.

نوشیدن آب داغ ممکن است اثر مشابهی داشته باشد. با این حال تحقیقات کمی مبنی بر موثر بودن آن وجود دارد.

گرمای ناشی از نوشیدن آب داغ یا دوش آب داغ در شب ممکن است به آرامش بیشتر کمک کند و شما را برای خوابی آرام آماده کند.

8. ممکن است سطح استرس را کاهش دهد

از آنجایی که نوشیدن آب داغ به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می کند، اگر آن را بنوشید ممکن است در نهایت احساس اضطراب کمتری داشته باشید.

طبق یک مطالعه در سال 2014 نوشیدن آب داغ باعث احساس آرامش، رضایت و احساسات مثبت در شما می شود.

بنابراین هیدراته ماندن ممکن است خلق و خو و سطح آرامش شما را بهبود بخشد.

9. ممکن است به سیستم های سم زدایی بدن کمک کند

در حالی که هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که آب داغ فواید خاصی در این زمینه داشته باشد، یک مطالعه سال 2020 نشان داد که نوشیدن آب داغ می‌ تواند به محافظت از کلیه‌ ها و رقیق کردن مواد زائد در خون کمک کند.

با توجه به گفته ی بنیاد آرتریت نوشیدن آب داغ برای پاکسازی بدن مهم است. همچنین می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند، مفاصل را به خوبی روان نگه دارد و از نقرس جلوگیری کند.

10. ممکن است به تسکین علائم آشالازی کمک کند

آشالازی مری وضعیتی است که در طی آن مری شما برای انتقال غذا به معده مشکل دارد.

افراد مبتلا به آشالازی در بلع مشکل دارند. آن ها ممکن است احساس کنند که غذاها به جای حرکت به سمت معده در مری آن ها گیر می کنند. به این حالت دیسفاژی می گویند.

محققان مطمئن نیستند که چرا اما یک مطالعه قدیمی‌ تر در سال 2012 نشان داد که نوشیدن آب داغ ممکن است به افراد مبتلا به آشالازی کمک کند هضم راحت‌ تری داشته باشند.

عوارض و مضرات نوشیدن آب داغ

نوشیدن آب خیلی داغ می تواند به بافت مری شما آسیب برساند و جوانه های چشایی و زبان شما را بسوزاند. هنگام نوشیدن آب داغ بسیار مراقب باشید. نوشیدن آب خنک با دمای معمولی بهترین گزینه برای آبرسانی بدن است.

به طور کلی نوشیدن آب داغ هیچ اثر مضری ندارد و استفاده از آن به عنوان یک درمان بی خطر است.

خلاصه

در حالی که تحقیقات مستقیم کمی در مورد فواید آب داغ در مقابل آب سرد وجود دارد، نوشیدن آب داغ بی خطر تلقی می شود و می تواند راه خوبی برای اطمینان از هیدراته ماندن در طول روز باشد.

عادت کردن به نوشیدن آب داغ آسان است. سعی کنید روز خود را با یک فنجان آب داغ شروع کنید. اگر اهل چای یا قهوه نیستید آب داغ با لیموترش را امتحان کنید.

نوشیدن آب داغ همراه با حرکات کششی سبک باعث افزایش انرژی در طول روز می شود.

اگر طعم آب داغ برای شما جذاب نیست قبل از نوشیدن کمی مرکبات – مانند لیموترش – به نوشیدنی اضافه کنید.

نوشیدن آب داغ قبل از خواب یک راه عالی برای آرامش بیشتر است.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات خوردن آب سرد

منبع : healthline