گریپ فروت برای بارداری مفید است یا مضر؟

گریپ فروت برای بارداری مفید است یا مضر؟
گریپ فروت برای بارداری مفید است یا مضر؟

گریپ فروت به دلیل خواص دارویی که دارد یک میوه های محبوب برای زنان باردار محسوب می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی گریپ فروت برای دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات و روش استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا خوردن گریپ فروت در دوران بارداری ایمن است؟

بله گریپ فروت برای مصرف در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. این میوه کم کالری و غنی از مواد مغذی است که تراکم مواد مغذی نسبتا بالاتری نسبت به سیب، موز و هلو دارد و می تواند برای زنان باردار مفید باشد.

همچنین حاوی ویتامین های B کمپلکس، فولات، فیبر، کلسیم و پتاسیم است که همگی برای شما و رشد کودک ضروری هستند.

تنها چیزی که باید در مورد آن نگران باشید نحوه رشد میوه است : بهتر است از انواع گریپ فروت ارگانیک استفاده کنید و میوه ها را قبل از مصرف به درستی بشویید. محصولات شسته نشده ممکن است حاوی میکروب های مضر باشد که می تواند منجر به بیماری های ناشی از غذا شود.

آیا می توان در دوران بارداری آب گریپ فروت نوشید؟

فقط در صورت پاستوریزه بودن می توانید آب گریپ فروت بنوشید. آبمیوه های غیر پاستوریزه شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی احتمالی قرار می دهند که می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد.

با این حال این بدان معنا نیست که آبمیوه های فرآوری شده و بسته بندی شده 100 درصد ایمن هستند.

مصرف آبمیوه ها در بطری های بسته بندی شده باید با احتیاط انجام شود زیرا آن ها از کنسانتره هایی ساخته شده اند که ارزش غذایی تقریبا ناچیزی دارند. آن ها همچنین ممکن است قندهای اضافه شده داشته باشند.

هنگام تهیه آبمیوه در خانه به یاد داشته باشید که آن را صاف نکنید. این تضمین می کند که محتوای فیبر میوه را نیز دریافت می کنید.

قبل از افزودن آب گریپ فروت به رژیم غذایی خود می توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. در هر صورت همیشه توصیه می شود که میوه کامل را مصرف کنید نه آب آن را.

توجه : آب گریپ فروت با تداخلات دارویی همراه بوده است که گاهی اوقات می تواند کشنده باشد. بنابراین عاقلانه است که در صورت مصرف دارو با پزشک خود در مورد نوشیدن آب گریپ فروت مشورت کنید.

فواید و مزایای گریپ فروت برای زنان باردار

1. از پره اکلامپسی پیشگیری می کند

پره اکلامپسی وضعیتی است که خطر جدا شدن زودرس جفت از رحم (قبل از تولد نوزاد)، خونریزی شدید، پارگی کبد و در موارد نادر مرگ را افزایش می دهد.

اعتقاد بر این است که گریپ فروت در کنترل پره اکلامپسی موثر است. این باور بر این واقعیت استوار است که گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم و فلاونوئیدهاست که احتمالا می توانند به تنظیم فشار خون کمک کنند.

با این حال مطالعات بالینی برای نشان دادن ایمنی و اثربخشی مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت برای تنظیم فشار خون در دوران بارداری وجود ندارد.

2. به درمان بی خوابی کمک می کند

اعتقاد بر این است که گریپ فروت زمانی که قبل از خواب مصرف شود احتمالا می تواند به تسکین علائم و نشانه های بی خوابی که بیشتر زنان باردار از آن رنج می برند کمک کند.

اما بهتر است قبل از خواب گریپ فروت مصرف نکنید چون مقادیر زیادی ویتامین C دارد که باعث اسیدی شدن سیستم گوارش و ایجاد سوزش سر دل می شود. این می تواند بی خوابی را بدتر کند.

3. کلسترول خون را کاهش می دهد

طبق یک مقاله تحقیقاتی خوردن یک فنجان گریپ فروت قرمز تازه (یا نصف فنجان آب گریپ فروت تازه) می تواند با مدیریت سطح کلسترول خون قلب را سالم نگه دارد. گونه قرمز گریپ فروت فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به نوع سفید دارد.

گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند نارینگین و لیکوپن و دارای فیبر بالایی است. اعتقاد بر این است که این مواد مغذی به مدیریت سطح کلسترول کمک می کنند.

4. به مدیریت وزن کمک می کند

افزایش وزن در دوران بارداری می تواند سریع یا تدریجی باشد. با این حال حفظ آن در محدوده قابل قبول برای داشتن بارداری بدون نگرانی بسیار مهم است.

گریپ فروت میوه ای کم کالری است که سرشار از مواد مغذی به خصوص ویتامین C است. محتوای فیبر قابل توجهی نیز دارد. همه این خواص آن را به انتخابی عاقلانه برای کنترل وزن تبدیل می کند اما مصرف باید در حد متوسط ​​و هماهنگ با رژیم غذایی و سبک زندگی باشد.

5. سوزش سر دل و سوء هاضمه را بهبود می بخشد

سوزش سر دل و سوء هاضمه در دوران بارداری غیر معمول نیست. آن ها برخی از علائم احتمالی تغییرات هورمونی در بدن هستند. علاوه بر این با رشد رحم فضا برای سایر اندام‌ های بدن تنگ می‌شود که می‌تواند منجر به سوزش سر دل و سوء هاضمه شود.

گریپ فروت حاوی لیمونن است. لیمونن دارای خواص خنثی کننده اسید معده است و همچنین حرکت پریستالتیک را عادی می کند.

این خواص آن را به یک انتخاب موثر برای مدیریت سوزش سر دل و سوء هاضمه در دوران بارداری تبدیل می کند.

با این حال زمان مصرف بسیار مهم است. گریپ فروت اگر به صورت تازه یا آبمیوه در شب مصرف شود احتمالا می تواند سوزش سر دل و سوء هاضمه را بدتر کند.

6. خطر کم خونی را کاهش می دهد

کم خونی خفیف در دوران بارداری غیر معمول نیست. اما اگر غذاهای مناسب را در رژیم غذایی خود قرار ندهید می تواند شدید شود.

گریپ فروت غنی از ویتامین C است که به بدن شما کمک می کند آهن را جذب کند و بنابراین احتمالا می تواند خطر کم خونی را کاهش دهد. با این حال مدیریت کم خونی در دوران بارداری به رویکرد سالم تری نسبت به مصرف میوه های غنی از ویتامین C نیاز دارد.

7. آسم را بهبود می بخشد

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از ویتامین C می تواند با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد. با توجه به اینکه در صورت ابتلای مادر به آسم رشد نوزاد ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد مدیریت موثر آن مهم است.

گریپ فروت با فلاونوئیدها و لیکوپن فراوان می تواند به مدیریت آسم در بارداری کمک کند. با این حال مطالعات علمی در این مورد محدود است.

8. تراکم استخوان را افزایش می دهد

برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم آب گریپ فروت می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. این اثر به وجود لیمونوئیدهای موجود در گریپ فروت قرمز نسبت داده می شود که فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند.

9. یبوست را درمان می کند

مهم است که در طول بارداری خود هیدراته بمانید به خصوص در ماه های تابستان. گریپ فروت در مقایسه با سایر میوه ها محتوای آب بیشتری دارد (91 درصد) و سرشار از الکترولیت است که آن را به یک درمان طبیعی موثر برای کم آبی بدن تبدیل می کند.

همچنین فیبر غذایی بالای این میوه می تواند به مدیریت یبوست کمک کند.

10. سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند

سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری غیرمعمول نیستند به خصوص به این دلیل که ایمنی ممکن است در این زمان ضعیف شود. بنابراین ترکیبات زیست فعال مهم مانند ویتامین C نقش حیاتی در حفظ ایمنی دارند. صد گرم گریپ فروت حاوی 38 میلی گرم ویتامین C است.

اعتقاد بر این است که این به حفظ ایمنی در دوران بارداری کمک می کند. علاوه بر این گریپ فروت دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدهاست که به حمایت از ایمنی نیز کمک می کنند.

11. به مدیریت دیابت بارداری کمک می کند

دیابت بارداری اغلب با افزایش وزن هنگام تولد در نوزاد و سایر عوارض زایمان همراه است. گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی و بار گلیسمی پایین و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را به گزینه ای ایده آل برای مدیریت دیابت بارداری تبدیل می کند.

یک مطالعه بالینی نشان داد که آب گریپ فروت تازه نه تنها مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد بلکه می تواند به مدیریت وزن نیز کمک کند. بنابراین گریپ فروت را می توان در مدیریت سطح گلوکز موثر دانست. با این حال ایمنی و اثربخشی آن در دوران بارداری مشخص نیست.

عوارض و مضرات گریپ فروت در دوران بارداری

اگرچه گریپ فروت فروکتوز کمی دارد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است برای جفت مضر باشد و رشد جنین را تغییر دهد.

همچنین خوردن گریپ فروت در صورت داشتن بیماری های کلیوی یا کبدی، زخم معده یا اثنی عشر، سیستیت و سابقه آلرژی می تواند مشکل ساز شود.

گریپ فروت نباید با معده خالی یا همراه با برخی داروها مصرف شود.

مصرف چه مقدار گریپ فروت در دوران بارداری بی خطر است؟

هیچ محدودیت مطمئنی برای مصرف گریپ فروت به خصوص در دوران بارداری وجود ندارد. کل مصرف روزانه میوه توصیه شده در دوران بارداری 2-4 وعده است بنابراین با در نظر گرفتن اصل اعتدال و تنوع می توانید حداقل یک وعده گریپ فروت در روز مصرف کنید.

روش های استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی بارداری

  • آبمیوه های تازه، اسموتی ها یا سالاد میوه یا ماست با گریپ فروت
  • ترکیب گریپ فروت با سایر میوه ها و تهیه سالاد میوه
  • دمنوش ؛ پوست میوه را می توان دم کرد تا یک نوشیدنی تهیه شود که به درمان حالت تهوع کمک می کند

سوالات متداول درباره گریپ فروت

1. آیا میل به گریپ فروت در دوران بارداری چیزی در مورد جنسیت کودک می گوید؟

طبق داستان ها هوس خوردن غذاهای ترش مانند گریپ فروت می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک پسر دارید. با این حال این فقط یکی از راه‌ های حدس زدن جنسیت است اما یک روش قابل اعتماد برای پیش‌ بینی جنسیت جنین نیست.

2. آیا عصاره دانه گریپ فروت در دوران بارداری بی خطر است؟

اگرچه گریپ فروت در دوران بارداری بی خطر است اما بی خطر بودن عصاره دانه یا حتی میوه آن ثابت نشده است. عصاره دانه گریپ فروت برای فیبروبلاست های پوست (سلول های درون لایه درم) سمی است و بهتر است از آن اجتناب شود.

خلاصه

گریپ فروت در مقایسه با سایر میوه ها سالم تر و ایمن تر است اما در مصرف آن زیاده روی نکنید تا خود و کودکتان را سالم نگه دارید.

قبل از استفاده از گریپ فروت برای مقابله با بیماری ها یا شرایط سلامتی که قبلا ذکر شد با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص گریپ فروت برای دیابت چیست؟

منبع : momjunction