آیا سیر برای درمان فشار خون بالا خوب است؟

سیر فشار خون را کاهش می دهد؟
سیر فشار خون را کاهش می دهد؟

فشار خون بالا که به آن پرفشاری خون نیز گفته می شود، بیماری است که تقریبا از هر سه بزرگسال در کشورهای غربی یک نفر را درگیر می کند. این بیماری اغلب بدون علائم است اما هنوز خطر ابتلا به بیماری قلبی و مغزی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

داروهای کاهش دهنده فشار خون اغلب طیف وسیعی از عوارض جانبی ناخوشایند را ایجاد می کنند به همین دلیل بیشتر افراد به درمان های طبیعی مانند استفاده از سیر روی می آورند.

در این مقاله به بررسی خواص درمانی سیر بر فشار خون بالا و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تاثیر سیر بر فشار خون چیست؟

سیر (به انگلیسی : Allium sativum) گیاهی است که از زمان های بسیار قدیم به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گرفته است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ممکن است دلیل خوبی داشته باشد زیرا به نظر می رسد سیر یک درمان بسیار موثر در برابر فشار خون است. در حقیقت برخی از مطالعات نشان می دهد که سیر به اندازه داروهای استاندارد فشار خون – با عوارض جانبی بسیار کمتر موثر است.

یک بررسی از آزمایشات کنترل شده تصادفی گزارش داد که مکمل های سیر ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 6.7 و 4.8 میلی متر جیوه کاهش دهند بدون هیچ عارضه جانبی جدی.

مطالعات موجود در این بررسی 188-2400 میلی گرم مکمل پودر سیر یا عصاره های سیر پیر در روز برای شرکت کنندگان فراهم کرد و 8-12 هفته به طول انجامید.

چندین بررسی اخیر دیگر نیز از این نتایج پشتیبانی می کند، بسیاری کاهش فشار خون از 2.5 تا 11.2 میلی متر جیوه پس از مصرف 600-2400 میلی گرم پودر سیر در روز به مدت 8-24 هفته را گزارش کرده اند.

قابل توجه است که اگرچه اثرات کاهش فشار خون سیر جهانی به نظر می رسد اما در افرادی که فشار خون بالا دارند در مقایسه با فشار خون در محدوده طبیعی بیشتر به نظر می رسد.

سیر چگونه فشار خون را پایین می آورد؟

تصور می شود که آلیسین ترکیب اصلی فعال در سیر تا حد زیادی مسئول خاصیت کاهش دهنده فشار خون باشد.

تحقیقات نشان می دهد که آلیسین ممکن است با ایجاد سفتی یا انقباض رگ های خونی از تولید آنژیوتانسین II یک ترکیب مسئول افزایش فشار خون جلوگیری کند.

با جلوگیری از تولید آنژیوتانسین II اثرات آلیسین جریان خون را آسان تر می کند و این به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شود.

به نظر می رسد آلیسین تولید یا در دسترس بودن سولفید هیدروژن و اکسید نیتریک، دو ترکیب اساسی برای تنظیم سطح فشار خون را افزایش می دهد.

علاوه بر این متخصصان معتقدند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی سیر ممکن است بیشتر در توانایی سیر برای کاهش یا جلوگیری از افزایش سطح فشار خون نقش داشته باشد.

عوارض و مضرات سیر

سیر بیش از 5000 سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری استفاده می شود.

تا به امروز اکثر مطالعات نشان می دهد که مکمل های سیر بسیار بی خطر هستند. معمولا عوارض جانبی گزارش شده شامل بوی بد دهان و بوی بد بدن هستند.

ناراحتی معده، گاز، رفلاکس معده یا درد شکم نیز تا حدودی شایع است اما شکایات به طور کلی جزئی هستند.

سایر عوارض جانبی ممکن است شامل حساسیت زیاد، سردرد، خشکی دهان، سرفه، گرگرفتگی، زخم دهان و خواب آلودگی باشد اما این موارد نادر تلقی می شوند.

به نظر می رسد عوارض جانبی هنگام خوردن مقادیر زیادی سیر شایع است و در هنگام استفاده از مکمل های پودر سیر یا عصاره های سیر پیر کمتر دیده می شود.

مصرف زیاد سیر چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل ها در صورت ترکیب با داروهای ضد انعقاد ممکن است خون را رقیق کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر در حال حاضر دارو مصرف می کنید قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود صحبت کنید.

دوزها و فرم های مورد استفاده سیر برای درمان فشار خون بالا

بیشتر مطالعات اثرات کاهش فشار خون در فرم ها و مقادیر سیر را به صورت گزارش کرده اند؛

  • 188 میلی گرم زرده تخم مرغ حاوی پودر سیر هر روز به مدت 12 هفته
  • 400 میلی گرم سیر خام هر روز به مدت 6 ماه
  • 240-2400 میلی گرم عصاره سیر پیر هر روز به مدت 2 تا 23 هفته
  • 600-2400 میلی گرم پودر سیر هر روز به مدت 8-24 هفته
  • 12.3 میلی گرم روغن سیر هر روز به مدت 16 هفته

اگرچه کاهش فشار خون با تمام اشکال بالا مشاهده شده است اما برخی نشان می دهند که عصاره های سیر پیر از همه مفیدتر هستند.

در هر صورت قبل از امتحان سیر به عنوان داروی کاهش دهنده فشار خون با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند بهترین فرم و موثرترین دوز را انتخاب کنید.

سایر داروهای طبیعی درمان فشار خون بالا

علاوه بر سیر، داروهای طبیعی کاهش دهنده فشار خون شامل موارد زیر می شوند :

  • کوآنزیم Q10
  • ویتامین سی
  • امگا 3 های زنجیره بلند
  • جینسینگ
  • پروبیوتیک ها
  • لیپوئیک اسید
  • غلات کامل
  • پتاسیم
  • ویتامین E
  • پلی فنول ها
  • وانادیم

به خاطر داشته باشید که اگرچه استفاده از بسیاری از این مکمل ها برای درمان فشار خون توسط بسیاری از شواهد پشتیبانی می شود اما همیشه مهم است که قبل از افزودن هرگونه مکمل غذایی به رژیم خود، با پزشک مشورت کنید.

خلاصه

سیر یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون بالاست.

می تواند به اشکال مختلفی مصرف شود از جمله سیرخام، روغن سیر، عصاره های سیر پیر و مکمل های پودر سیر.

قبل از مشاهده اثرات، دوزهای نسبتا زیادی لازم است اما به نظر می رسد این روش های درمانی به اندازه داروهای معمولی فشار خون موثر بوده و عوارض جانبی آن ها بسیار کمتر است. بنابراین استفاده از سیر به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.

هنوز هم قبل از افزودن یک مکمل سیر به برنامه روزانه خود حتما با پزشک صحبت کنید به خصوص اگر از دارو استفاده می کنید یا بیماری زمینه ای دارید.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب برای فشار خون بالا

منبع : healthline