10 ماده غذایی مفید برای سلامتی کبد کدامند؟

چه غذاهایی برای کبد مفید هستند؟
چه غذاهایی برای کبد مفید هستند؟

کبد یک اندام است که بسیاری از وظایف ضروری را انجام می دهد. مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های سالم می تواند به حفظ سلامت کبد شما کمک کند.

کبد مسئول کارهایی مانند تولید پروتئین، کلسترول و صفرا برای ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها است.

همچنین سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی طبیعی متابولیسم را تجزیه می کند. سالم نگه داشتن کبد برای حفظ سلامتی مهم است.

در این مقاله به معرفی مواد غذایی و خوراکی های مناسب برای سالم نگه داشتن کبد پرداخته ایم. با سومیتا همراه باشید؛

مواد غذایی و نوشیدنی های مفید برای کبد

1. قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای ارتقا سلامتی کبد بنوشید.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه از کبد در برابر بیماری ها محافظت می کند.

به عنوان مثال مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه به کاهش خطر سیروز کبدی در افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبدی کمک می کند.

نوشیدن قهوه همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به نوع متداول سرطان کبد کمک کند و اثرات مثبتی بر بیماری کبد و التهاب داشته باشد.

به نظر می رسد این مزایا از توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن، دو نشانگر اصلی بیماری های کبد ناشی می شود.

قهوه همچنین التهاب را کاهش می دهد و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و باعث آسیب به سلول ها می شوند، خنثی می کنند.

2. چای

چای به طور گسترده ای برای سلامتی مفید تلقی می شود اما شواهد نشان داده که ممکن است فواید خاصی برای کبد داشته باشد.

یک مطالعه ژاپنی نشان داده که نوشیدن 10 فنجان چای سبز در روز با بهبود نشانگرهای خون در سلامت کبد همراه است.

یک مطالعه کوچک تر در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نشان داد که نوشیدن چای سبز با مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به مدت 12 هفته سطح آنزیم های کبد را بهبود می بخشد و همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و رسوبات چربی در کبد کمک کند.

علاوه بر این یک بررسی دیگر نشان داد افرادی که چای سبز می نوشند کمتر به سرطان کبد مبتلا می شوند. کمترین خطر در افرادی که چهار فنجان یا بیشتر در روز می نوشند دیده شد.

تعدادی از مطالعات در موش ها نیز اثرات مفید عصاره چای سیاه و سبز را نشان داده است.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که عصاره چای سیاه بسیاری از تاثیرات منفی یک رژیم غذایی پرچربی بر روی کبد و همچنین مارکرهای خونی را برای سلامت کبد بهبود می بخشد.

با این وجود برخی از افراد به ویژه کسانی که مشکلات کبدی دارند باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل احتیاط کنند. این به این دلیل است که چندین گزارش در مورد آسیب کبدی ناشی از استفاده از مکمل های حاوی عصاره چای سبز وجود دارد.

3. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت نارینژنین و نارینگین هستند.

چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده است که هر دو به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک می کنند.

گریپ فروت به دو روش، با کاهش التهاب و محافظت از سلول ها به سلامت کبد کمک می کند.

مطالعات همچنین نشان داده است که این آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش فیبروز کبدی کمک کنند، یک بیماری مضر که در آن بافت همبند بیش از حد در کبد جمع می شود. این بیماری

به طور معمول از التهاب مزمن ناشی می شود.

علاوه بر این در موش هایی که رژیم غذایی پرچربی داشتند نارینژنین باعث کاهش مقدار چربی در کبد و افزایش تعداد آنزیم های لازم برای سوزاندن چربی می شود که می تواند از تجمع چربی اضافی جلوگیری کند.

سرانجام در موش صحرایی نشان داده شده است که نارینگین به بهبود توانایی متابولیسم الکل و خنثی کردن برخی از اثرات منفی الکل کمک می کند.

تاکنون اثرات گریپ فروت یا آب گریپ فروت به جای اجزای تشکیل دهنده آن مورد مطالعه قرار نگرفته است. بعلاوه تقریبا تمام مطالعاتی که روی آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت انجام گرفته روی حیوانات انجام شده است.

با این وجود شواهد موجود نشان می دهد که گریپ فروت با کمک به جلوگیری از آسیب و التهاب، روش خوبی برای سالم نگه داشتن کبد است.

4. بلوبری و کرنبری

بلوبری و کرنبری هر دو حاوی آنتوسیانین هستند، آنتی اکسیدان هایی که به توت ها رنگ متمایز می بخشد. آن ها همچنین به بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط بوده اند.

چندین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که میوه های بلوبری و کرنبری و همچنین عصاره ها یا آب میوه های آن ها می تواند به سلامت کبد کمک کنند.

مصرف این میوه ها به مدت 21 روز کبد را از آسیب محافظت می کنند. علاوه بر این بلوبری به افزایش پاسخ سلول های ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدان کمک کرده است.

آزمایش دیگری نشان داد که انواع آنتی اکسیدان هایی که به طور معمول در بلوبری یافت می شوند، رشد ضایعات و فیبروز و ایجاد بافت اسکار را در کبد موش ها کاهش می دهد.

علاوه بر این در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که عصاره بلوبری از رشد سلول های سرطانی کبد در انسان جلوگیری می کند. با این حال برای تعیین اینکه آیا این اثر در بدن انسان قابل تکرار است یا خیر مطالعات بیشتری لازم است.

تهیه این توت ها به عنوان یک قسمت منظم از رژیم غذایی راهی خوب برای کمک به اطمینان از تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز کبد برای سالم ماندن است.

5. انگور

انگور به ویژه انگور قرمز و بنفش حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی مفید است. مشهورترین آن رسوراترول است که دارای یکسری فواید سلامتی است.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده است که انگور و آب انگور می توانند برای کبد مفید باشند.

مطالعات نشان داده است که آن ها می توانند فواید مختلفی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان داشته باشند.

یک مطالعه کوچک در انسان های مبتلا به کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف مکمل انگور به مدت 3 ماه به بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

با این حال از آنجا که عصاره انگور یک فرم غلیظ است ممکن است اثرات مشابهی را در مصرف میوه انگور مشاهده نکنید. قبل از اینکه عصاره انگور برای کبد توصیه شود مطالعات بیشتری لازم است.

با این وجود دامنه وسیعی از شواهد از حیوانات و برخی مطالعات انسانی نشان می دهد که انگور میوه ای مناسب برای کبد است.

6. انجیر تیغی هندی (میوه کاکتوس یا گلابی خاردار)

انجیر تیغی هندی یک نوع محبوب کاکتوس خوراکی است که میوه و آب آن معمولا مصرف می شوند. مدت هاست که از این میوه در طب سنتی به عنوان درمانی برای زخم، خستگی و بیماری های کبد استفاده می شود.

مطالعه ای در سال 2004 روی 55 نفر نشان داد که عصاره این گیاه به کاهش علائم خماری کمک می کند.

شرکت کنندگان حالت تهوع، خشکی دهان و کم اشتهایی کمتری را تجربه کردند. این مطالعه نتیجه گرفت که این اثرات به دلیل کاهش التهاب است که اغلب پس از نوشیدن الکل رخ می دهد.

یک مطالعه اخیر در موش صحرایی به دنبال تعیین اثر آب انجیر تیغی هندی به جای عصاره آن در مبارزه با اثرات منفی الکل است.

این مطالعه نشان داد که این آب میوه به میزان آسیب اکسیداتیو و آسیب به کبد پس از مصرف الکل کمک می کند و به ثابت ماندن سطح آنتی اکسیدان و التهاب کمک می کند.

مطالعات انسانی بیشتری لازم است به ویژه با استفاده از میوه و آب انجیر تیغی هندی به جای عصاره. با این وجود مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده است که انجیر تیغی هندی اثرات مثبتی بر کبد دارد.

7. آب چغندر

آب چغندر منبعی از نیترات ها و آنتی اکسیدان هایی به نام بتالئین است که ممکن است برای سلامت قلب مفید بوده و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد.

منطقی است که فرض کنیم خوردن چغندر نیز تاثیرات مشابه سلامتی خواهد داشت. با این حال بیشتر مطالعات از آب چغندر استفاده می کنند.

چندین مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که آب چغندر به کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد و همچنین افزایش آنزیم های سم زدایی طبیعی کمک می کند.

در حالی که مطالعات بر روی حیوانات امیدوار کننده به نظر می رسند اما مطالعات مشابهی در مورد انسان انجام نشده است.

سایر اثرات مفید آب چغندر برای سلامتی در مطالعات حیوانی مشاهده شده و در مطالعات انسانی تکرار شده است. با این حال برای تایید فواید آب چغندر بر سلامت کبد در انسان مطالعات بیشتری لازم است.

8. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی یا صلیبی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و خردل چینی به دلیل داشتن فیبر زیاد و طعم متمایز شناخته شده اند. آنها همچنین دارای ترکیبات گیاهی مفید هستند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که کلم بروکسل و عصاره کلم بروکلی به افزایش سطح آنزیم های سم زدایی کمک کرده و از کبد در برابر آسیب محافظت می کند.

یک مطالعه در سلول های کبدی انسان نشان داد که این اثر حتی در زمان پختن کلم بروکسل نیز باقی مانده است.

یک مطالعه در سال 2016 بر روی موش ها نشان داد موش هایی که با کلم بروکلی تغذیه می کنند، کمتر از همتایان گروه کنترل به تومور یا بیماری کبد چرب مبتلا می شوند.

مطالعات انسانی محدود است اما تاکنون سبزیجات چلیپایی به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامت کبد در نظر گرفته می شوند.

سعی کنید آنها را با سیر و آبلیمو یا سرکه بالزامیک کمی تفت دهید تا به یک غذای خوشمزه و سالم تبدیل شوند.

9. آجیل ها

آجیل ها سرشار از چربی، مواد مغذی – از جمله آنتی اکسیدان ویتامین E – و ترکیبات گیاهی مفید هستند.

این ترکیب مسئول چندین مزیت سلامتی است به ویژه برای سلامت قلب اما به طور بالقوه برای کبد هستند.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که رژیم غذایی حاوی آجیل بالاتر با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است.

علاوه بر این یک مطالعه مشاهده ای دوم نشان داد مردانی که مقدار کمی آجیل و دانه های مغذی می خورند در مقایسه با مردانی که مقادیر زیادی آجیل و دانه های مغذی می خورند، بیشتر به کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شوند.

در حالی که مطالعات با کیفیتی بیشتر مورد نیاز است، داده های اولیه نشان می دهد که آجیل ها یک گروه غذایی مهم برای سلامت کبد هستند.

10. روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل بسیاری از فواید سلامتی از جمله اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیسم، چربی سالم در نظر گرفته می شود.

با این حال تاثیرات مثبتی بر روی کبد نیز دارد.

یک مطالعه کوچک روی 11 نفر مبتلا به کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف یک قاشق چای خوری (6.5 میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث بهبود سطح آنزیم کبد و چربی می شود.

همچنین سطح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیک مثبت را افزایش می دهد. همچنین شرکت کنندگان از تجمع چربی کمتر و جریان خون بهتر در کبد برخوردار بودند.

چندین مطالعه اخیر اثرات مشابه مصرف روغن زیتون در انسان را نشان داده است از جمله تجمع چربی کمتر در کبد، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سطح خون آنزیم های کبدی.

تجمع چربی در کبد بخشی از اولین مرحله بیماری کبد است. بنابراین اثرات مثبت روغن زیتون بر روی چربی کبد و همچنین سایر جنبه های سلامتی آن را به بخشی ارزشمند از یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

خلاصه

کبد شما عضوی مهم با عملکردهای اساسی بسیار است بنابراین توصیه می شود برای محافظت از آن در حد توان خود عمل کنید و غذاهایی استفاده کنید که اثرات مفید بر روی عملکرد آن داشته باشند.

مواد غذایی موجود در این لیست برای عملکرد های زیر مفید هستند؛

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد و سرطان
  • افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدان و سم زدایی
  • محافظت در برابر سموم مضر

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی راهی طبیعی و سالم برای کمک به عملکرد بهتر کبد است.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی کبد چرب چیست؟

منبع : healthline